Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφίσες σαν πυροτέχνημα

  • A-
  • A+

Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη έχει συνδέσει το όνομά της με τη σύγχρονη τέχνη και τους πιο διάσημους Ελληνες και ξένους εκπροσώπους της που εξέθεσαν ανελλιπώς από το 1966 έως σήμερα. Η αίθουσα τέχνης στην πλατεία Κολωνακίου, εκεί όπου κατεβαίνοντας τα λίγα σκαλιά βρισκόσουν πάντα σε έναν φιλόξενο χώρο που παίρνει σχήμα και μορφή από τα έργα που εκτίθενται, ανακαινίστηκε και ανοίγει με την έκθεση «321 | 426 | 52», που με τον τρόπο της έχει να αφηγηθεί πολλά.

Παρουσιάζει αφίσες από τις 426 εκθέσεις που οργάνωσε η Γκαλερί Ζουμπουλάκη στα 52 χρόνια λειτουργίας της από τα πρώτα χρόνια, τη δεκαετία του 1960, με τη συμμετοχή του Αλέξανδρου Ιόλα, μέχρι και τις πιο σύγχρονες συνεργασίες με διεθνείς αίθουσες τέχνης.

Περιλαμβάνονται επίσης σημαντικά δείγματα αφισών από εκθέσεις που φιλοξενήθηκαν και στις γκαλερί του Αλέξανδρου Ιόλα όπως από τη «Les Nouveaux Réalistes» σε επιμέλεια του Πιερ Ρεστανί, την τελευταία έκθεση του Αντι Γουόρχολ με τον «Μυστικό Δείπνο» (1987), τις εκθέσεις σπουδαίων καλλιτεχνών όπως οι: Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Μαξ Ερνστ, Μαν Ρέι, Χρύσα, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Μόραλης, Νίκος Νικολάου, Νίκος Κεσσανλής κ.ά. Επίσης, αφίσες ειδικά σχεδιασμένες από καλλιτέχνες -Tάκις, Αλέκος Φασιανός κ.ά.- για τις εκθέσεις τους.

Οι περισσότερες αφίσες σχεδιάστηκαν με την επιμέλεια της Γκαλερί Ζουμπουλάκη και του Αλέξανδρου Ιόλα σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες και τους τυπογράφους Graphic Olimpia στο Μιλάνο και του Βασίλη Κατούφα στην Αθήνα, μεταξύ άλλων. Η γκαλερί συντηρεί ένα πολύτιμο αρχείο με 321 αφίσες και πολλαπλά, εφήμερα αντικείμενα όπως προσκλήσεις, δελτία Τύπου, φωτογραφίες, καταλόγους κτλ.

Μπορεί η αφίσα να καθιερώθηκε ως το απόλυτα εμπορικό έντυπο που απευθύνεται στο ευρύ κοινό για να προβάλλει από καλλιτεχνικά γεγονότα μέχρι προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, αλλά εδώ και δεκαετίες θεωρείται ξεχωριστό είδος τέχνης, με πλήθος ανθρώπων να συλλέγουν φανατικά. «Η αφίσα πρέπει να είναι σαν πυροτέχνημα» πρέσβευε ο Αμερικανός Charles Matlack Price (1887 - 1962) από τους πρωτοπόρους σχεδιαστές που διέπρεψε στην τέχνη της αφίσας.

«Οι συγκεκριμένες αφίσες περασμένων εκθέσεων γίνονται εν τέλει πολύτιμα ιστορικά τεκμήρια και αντικείμενα συλλογών, που εκτός από την αισθητική και ιστορική τους σπουδαιότητα, πολλές φορές έχουν και σημαντική οικονομική αξία.

Τα εφήμερα αυτά αντικείμενα και έργα τέχνης που σπανίως φυλάσσονται– αποτελούν, επίσης, ένα πλούσιο αρχειακό υλικό για τους ερευνητές της τέχνης και της ιστορίας των εκθέσεων» σημειώνουν οι διοργανωτές και υπενθυμίζουν ότι η ιστορία της Γκαλερί Ζουμπουλάκη ξεκινά το 1912, όταν ο Θεόδωρος Α. Ζουμπουλάκης άνοιξε στην Αθήνα το γνωστό παλαιοπωλείο με σπάνια έργα τέχνης και αρχαιότητες.

Το 1960 η οικογένεια επέκτεινε τις δραστηριότητές της στην οδό Κριεζώτου 3, όπου παρουσίαζαν τη δουλειά τους σπουδαίοι καλλιτέχνες. Το 1966 ο Τάσος με την Πέγκυ Ζουμπουλάκη άνοιξαν στον ίδιο δρόμο την πρώτη γκαλερί σύγχρονης τέχνης και ξεκίνησαν τη συνεργασία τους με τον Αλέξανδρο Ιόλα, ενώ το 1973 η γκαλερί επεκτάθηκε με μια ακόμα αίθουσα στην πλατεία Κολωνακίου.

Με τη νέα της μορφή, που επιμελήθηκε το αρχιτεκτονικό γραφείο του Θοδωρή Ζουμπουλάκη, ξεκινάει τη δράση της με την έκθεση που είναι αφιερωμένη στις αφίσες και στην ιστορία της. Την επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβαν η Ειρήνη Μαρινάκη και ο Κωνσταντίνος Στεφανής, σε συνεργασία με τον Γιάννη Καρλόπουλο και τη Δάφνη Ζουμπουλάκη. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν επιλεγμένες αφίσες. (Εγκαίνια 1η Νοεμβρίου, διάρκεια έως τις 24/11, Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλ. Κολωνακίου 20).

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
Η καλλιτεχνική πορεία της για περίπου 50 χρόνια (1960 έως το 2008, που έφυγε από τη ζωή) παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στην αναδρομική έκθεση «Οπυ Ζούνη - Τάξη στο Χάος - Ordo ab Chao» με περισσότερα από...
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παράθυρα με μοναδική θέα
Ο Παπανικολάου δεν επιχειρεί να αποδώσει πιστά τις εικόνες που παρατηρεί γύρω του. «...Αναζητεί την αίσθηση, έναν “κραδασμό” όπως τον αντιλαμβάνεται ο ίδιος» γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ της Ιστορίας...
Παράθυρα με μοναδική θέα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η επανάσταση του χρώματος
Θεμελιώδες εκφραστικό μέσο της ζωγραφικής και πεδίο πειραματισμών διαχρονικά για τους καλλιτέχνες, το χρώμα έπαιξε καθοριστικό ρόλο και στα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας συντελώντας σε ακόμη μια επανάσταση...
Η επανάσταση του χρώματος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών
Η καταναλωτική μανία συναντά τα χρώματα της ποπ αρτ στα έργα του φημισμένου Ελληνα καλλιτέχνη, ο οποίος εμπνέεται από την τσαρική οικογένεια. Η έκθεσή του φιλοξενείται στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ισαάκ που...
Ρομανόφ από κουτάκια αναψυκτικών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας