Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κολυμβητές» ανάμεσα σε νερό και ουρανό

Εκθεση με τίτλο «Κολυμβητές ΙΙ» στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κολυμβητές» ανάμεσα σε νερό και ουρανό

  • A-
  • A+

Η Λίζη Καλλιγά άρχισε να δουλεύει το θέμα «Κολυμβητές» από το 1994 και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Δουλεύει πάντοτε τα έργα της στις Σπέτσες, όπου η γνωστή εικαστικός περνάει μεγάλο μέρος του χρόνου της κοιτώντας τη θάλασσα ή σχεδιάζοντας τους κολυμβητές στη μικρή παραλία του Αγίου Νικολάου. Ετσι, η νέα της έκθεση με τίτλο «Κολυμβητές ΙΙ», που ξεκίνησε στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4, Δεξαμενή) και διαρκεί έως τις 3 Νοεμβρίου, εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα και φωτογραφίες των τελευταίων πέντε χρόνων με το κύριο βάρος να πέφτει σε έργα του 2017-18.

Η Καλλιγά χρησιμοποιεί τη γνωστή της πολυπλοκότητα των υλικών: φωτογραφία, σχέδιο, ακουαρέλα, ζωγραφική, χαρακτική, κολάζ, κατασκευές. Οι ποιότητες του φωτός, της χρωματικής επιφάνειας, των μορφών, του μεγέθους, της στιγμής καθώς και οι λεπτομέρειες της παρουσίασης συνθέτουν εικόνες μοναδικές, που δεν έχουν καμία σχέση με τα στερεότυπα της αναπαράστασης της θάλασσας και των ανθρώπων μέσα σ’ αυτήν. Οι «Κολυμβητές» της κολυμπούν σε μια θάλασσα χωρίς ορίζοντα, μαύρη ή μεταλλική που παραπέμπει σε εικόνες του σύμπαντος, με την ανθρώπινη φιγούρα να θυμίζει πλανήτες ή αστέρια.

Ο ιστορικός και κριτικός Τέχνης Ντένης Ζαχαρόπουλος, σε κείμενό του ειδικά για την έκθεση, συγκρίνει τους «Κολυμβητές ΙΙ» με την περίοδο που ο Μονέ «καταργεί συνειδητά τον ορίζοντα στις Νυμφαίες, διότι ο ουρανός είναι το φως και η υδάτινη επιφάνεια ο τόπος της αντανάκλασης». Βέβαια, η ίδια η Λίζη Καλλιγά δεν έχει ποτέ της αναφέρει τον Μονέ, αλλά ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, συνεχίζοντας τον συλλογισμό του, καταλήγει: «Οι κολυμβητές, όπως και τα νούφαρα, δεν ανήκουν ούτε στο νερό ούτε στον ουρανό, αλλά περνούν και κινούνται σε αυτό, κινούνται και επιπλέουν ελεύθερα στο διάμεσο, χωρίς ρίζες, χωρίς τίποτα να τα κρατά καθηλωμένα».

Οι «Κολυμβητές» από το 2003 έχουν παρουσιαστεί σε διάφορες εκδοχές σε εκθέσεις εδώ και στο εξωτερικό και βραβεύτηκαν με τον Χρυσό Φάρο της Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 2005. Εργα της σειράς ανήκουν στη συλλογή του ΕΜΣΤ.

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ανάμεσα σε λέξεις και εικόνες
Τέσσερις διαφορετικές ενότητες της δουλειάς του παρουσιάζει ο Γιάννης Στεφανάκις στην έκθεση που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων και θα διαρκέσει έως τις 8 Φεβρουαρίου.
Ανάμεσα σε λέξεις και εικόνες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι «σταθμοί» του Χρόνη Μπότσογλου
Εγκαινιάστηκε χθες η ατομική έκθεση με τίτλο «Σταθμοί» και μια σειρά έργων από την πλούσια καλλιτεχνική πορεία ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους. Με άξονα το ανθρώπινο σώμα, η έκθεση ιχνηλατεί...
Οι «σταθμοί» του Χρόνη Μπότσογλου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ανεξάρτητοι εικαστικοί δημιουργούν κοινότητες
56 πλατφόρμες από 17 χώρες με περισσότερους από 700 καλλιτέχνες δίνουν ραντεβού στην Αθήνα για έκτη χρονιά, για να μας δείξουν ό,τι πιο φρέσκο, ομαδικό κι εναλλακτικό συμβαίνει στην τέχνη σήμερα διεθνώς. Η...
Οι ανεξάρτητοι εικαστικοί δημιουργούν κοινότητες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας