Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα Γιάννενα έχουν την Μπιενάλε τους

Nίκος Γυφτάκης, «Balkan Epos»

Τα Γιάννενα έχουν την Μπιενάλε τους

  • A-
  • A+

Εχουν τη λίμνη και τις φυσικές ομορφιές, το κάστρο και τα μουσεία, το Πανεπιστήμιο και τον φοιτητόκοσμο τα Ιωάννινα, τώρα αποκτούν και Μπιενάλε. Μια νέα καλλιτεχνική και πολιτιστική διοργάνωση, η Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων, θα πραγματοποιηθεί εκεί από τις 11 έως τις 14 Οκτωβρίου, με σύνθημα «η παράδοση εκ νέου» και όραμα «να επικαιροποιήσει την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τις αξίες της κοινότητας, σε σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη και τις νέες τεχνολογίες».

Επιπλέον, η Μπιενάλε «επιδιώκει να δημιουργήσει μια πλατφόρμα για τη διάδοση της σύγχρονης σκέψης και έρευνας στα Δυτικά Βαλκάνια πάνω σε επίκαιρα ζητήματα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, με έμφαση σε λιγότερο γνωστές παρακαταθήκες γνώσης, σε έργα συλλογικά, ανώνυμα και μη κειμενικά, σε γυναίκες διανοητές, σε ανεξερεύνητες συλλογές και εγχειρήματα που διασυνδέουν μικρότερες σκηνές με ευρύτερες».

Δημιουργοί από την Ελλάδα αλλά και Αλβανία, Βουλγαρία, Βοσνία- Ερζεγοβίνη, Γερμανία, ΗΠΑ, Ιταλία, Κύπρο, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Σερβία συμμετέχουν στην πρώτη Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων που οργανώνεται με πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Ιστορίας της Τέχνης της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και θα διεξαχθεί σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους (Μέκειο, ΓΑΚ Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ηπείρου, Πάρκο Λιθαρίτσια), θέλοντας να κινητοποιήσει όλη την πόλη, με κεντρική εκδήλωση, με εγκαταστάσεις στον δημόσιο χώρο, εκθέσεις, ομιλίες και εργαστήρια.

■ Κεντρική Εκδήλωση. Με έμπνευση από το βαλκανικό παραδοσιακό πανηγύρι και σαν ένα ανοιχτό εργαστήριο στον δημόσιο χώρο, η κεντρική εκδήλωση θα φιλοξενήσει εγκαταστάσεις μεγάλων διαστάσεων, με σκοπό να συνδεθούν τεχνικές, μέσα και αναπαραστάσεις σε σχέση με την άυλη πολιτιστική κληρονομιά: από την παραδοσιακή τεχνική της πέτρας μέχρι φουσκωτές εγκαταστάσεις και ανοιχτές σχεδιαστικές δομές.

■ Εκθέσεις. «Weaving Europe, Weaving Balkans / Υφαίνοντας την Ευρώπη, Υφαίνοντας τα Βαλκάνια» η έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μέκειο Οικοτροφείο στοχεύει στην κριτική εξέταση της ιστορίας και της σημειωτικής της υφαντικής. Τι μπορεί να προσφέρει η ιστορική γλώσσα της υφαντικής στις σύγχρονες εικαστικές πρακτικές, όπως είναι τα νέα μέσα και η διαδικτυακή τέχνη; Με ποιους τρόπους μπορεί η σύγχρονη τέχνη να δώσει ζωή στη δημιουργία αντικειμένων από νήμα; Το project καταπιάνεται παράλληλα με την οικοδόμηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, η οποία μεταβάλλεται συνεχώς, χωρίς να αναφέρεται σε μια αδιαμφισβήτητη και συνεχή ιστορική πραγματικότητα.

Από τις 11 έως τις 20 του μήνα, οργανώνεται η έκθεση «Common Myths», που εξετάζει την έννοια του μύθου, της ανώνυμης συμμετοχικής δημιουργίας, του συλλογικού φαντασιακού, εκκινώντας από το έργο των θεωρητικών του 20ού αιώνα, όπως ο Claude Lévi-Strauss, και φτάνοντας ώς τις σύγχρονες αστικές τελετουργίες.

Τέλος, το κοινό έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί σε αστικά και φυσικά μονοπάτια και να ανακαλύψει μια κρυμμένη, συλλογική ακουστική εμπειρία, μέσω της χρήσης των προσωπικών κινητών συσκευών με την μη υλική, περιπατητική έκθεση «Sonic Minds: Mnemonic Passages», που έχει θέμα τη σχέση μεταξύ ήχου και μνήμης.

■ Αλλες εκδηλώσεις. Ομιλίες και εργαστήρια με τίτλο «Un-co-nference», που προσεγγίζουν την έννοια και τις εφαρμογές των κοινών (commons), καθώς και νέους τρόπους ανάπτυξης κοινοτήτων, με παραδείγματα από το αστικό και αγροτικό περιβάλλον. Συμπόσιο «Οπτικές Οικοτοπίες: Ιστορία, Θεωρία, Κριτική», που διερευνά την ιστορική σχέση οικολογίας και τέχνης. «Αϋλες Συναντήσεις», που προσβλέπουν στην πρόκληση ενός δημόσιου διαλόγου πάνω στις πολλαπλές πτυχές της Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, μέσα από μια διεπιστημονική οπτική.

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ρέμπραντ - Βερμέερ στο Αμπου Ντάμπι
Με μια μεγαλειώδη έκθεση, «Ρέμπραντ, Βερμέερ και η Χρυσή Εποχή της Ολλανδίας», εγκαινιάζει το πρόγραμμά του για το 2019 το Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι. Από τις 14 Φεβρουαρίου μέχρι τις 18 Μαΐου θα εκτεθούν...
Ρέμπραντ - Βερμέερ στο Αμπου Ντάμπι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βουτάω στα χρώματα και ζωγραφίζω...
Με τα υπέροχα ζωγραφιστά φορέματά της, πραγματικά έργα τέχνης, η Πέπη Σβορώνου (1934-2011) κατέκτησε τη δεκαετία του '60 την Ελλάδα, την Αμερική και την Ευρώπη, από την Αθήνα ώς την 7η λεωφόρο της Νέας Υόρκης,...
Βουτάω στα χρώματα και ζωγραφίζω...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ζωή της όλη... Αρτε Πόβερα
Πρωτοπόρος της Αρτε Πόβερα, η σπουδαία εικαστικός Μαρίζα Μερτζ, 92 ετών σήμερα, έχει την τιμητική της στην γκαλερί Bernier/Eliades. Στις 13 Δεκεμβρίου, εγκαινιάζεται ατομική έκθεσή της με έργα ζωγραφικής,...
Η ζωή της όλη... Αρτε Πόβερα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας