Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια Γαλλίδα χορεύτρια είναι η «Προέλευση του κόσμου»
AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια Γαλλίδα χορεύτρια είναι η «Προέλευση του κόσμου»

  • A-
  • A+

Ισως δόθηκε απάντηση σε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ιστορίας της τέχνης. Ποιο ήταν το μοντέλο του Γκιστάβ Κουρμπέ στον περίφημο πίνακα του 1866 «Η προέλευση του κόσμου», που από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα σκανδαλίζει -ακόμα και από το facebook λογοκρίθηκε.

Οι ειδικοί είναι σίγουροι, 99%, σύμφωνα με την εφημερίδα «Guardian», ότι το τροφαντό σώμα και η δασύτριχη ήβη με το ελαφρώς ανοιχτό αιδοίο ανήκουν στη Γαλλίδα χορεύτρια Κονστάνς Κενιό.

Την ανακάλυψη έκανε τυχαία ο Γάλλος ιστορικός Κλοντ Σοπ, όταν μελετούσε την αλληλογραφία του Αλέξανδρου Δουμά υιού και της Γεωργίας Σάνδη, όπου βρήκε αναφορές σε μια πρώην χορεύτρια της Οπερας του Παρισιού, ερωμένη του Οθωμανού διπλωμάτη Χαλίλ Μπέη, ο οποίος ανέθεσε στον Κουρμπέ να τη ζωγραφίσει το καλοκαίρι του 1866 για την προσωπική του συλλογή με ερωτικά γυμνά.

Μάλιστα, σε ένα σημείο ο Δουμάς αναφέρει το «πολύ ευαίσθητο και ηχηρό “εσωτερικό” της δεσποινίδας Κενιό», η οποία όταν πόζαρε για τον Κουρμπέ ήταν 34 ετών και είχε αποσυρθεί από την Οπερα του Παρισιού.

Μέχρι σήμερα επικρατούσε η άποψη ότι η μυστηριώδης γυναίκα στην «Προέλευση του κόσμου» ήταν η Ιρλανδέζα Τζοάνα Χίφερναν, αγαπημένο μοντέλο του ζωγράφου και ερωμένη του Αμερικανού καλλιτέχνη Τζέιμς Γουίσλερ.

Ωστόσο, τα κατακόκκινα μαλλιά της Χίφερναν, σε αντίθεση με το σκουρόχρωμο εφήβαιο στον πίνακα, έκαναν τους μελετητές να αμφιβάλλουν για την ταυτότητα του μοντέλου.

Η Κενιό, πάντως, όταν πέθανε το 1908, είχε στη διαθήκη της έναν πίνακα του Κουρμπέ με καμέλιες και στο κέντρο ένα ανοιχτό, κόκκινο μπουμπούκι, αφήνοντας, όπως πιστεύουν οι ειδικοί, ένα τελευταίο μήνυμα για τους αιώνιους θαυμαστές της προκλητικής «Προέλευσης του κόσμου».

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
Γνωστοί δημιουργοί με αναγνωρίσιμο ιδίωμα, οι Γ. Αδαμάκος, Τ. Μαντζαβίνος, Αγγ. Παπαδη-μητρίου, Γ. Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα και αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας με τα έργα τους στα άδυτα της...
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
Μυταράς εφ’ όλης της ύλης, στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αγαπητός, δημοφιλής, από τους εμπορικότερους ζωγράφους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς μπήκε σε...
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»
H Aννα Φιλίνη, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και εικαστικός, μιλά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή τη ζωγραφική της ενότητα «Ωδή παραλίων πετρωμάτων» που εγκαινιάζεται στην Gallery Art Πρίσμα στον...
«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
Ο λόγος για τον πολυσχιδή, καινοτόμο Θάνο Μούρραη-Βελλούδιο (1895-1992), έναν άνθρωπο-ορχήστρα, ο οποίος συνέλαβε την τέχνη αλλά και την Ιστορία ως αέναο παιχνίδι και διαρκή δοκιμασία, ενώ έζησε μια πλούσια σε...
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας