Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ζωή σαν ένα σοβαρό παιχνίδι στο χαρτί

«Στο βαθύ ήχο του χρόνου ελεύθερος», επιζωγραφισμένο κολάζ με φωτογραφία, περίπου 1974

Π. ΣΠΙΝΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ζωή σαν ένα σοβαρό παιχνίδι στο χαρτί

  • A-
  • A+

Συγγραφέας, ποιητής, τραγουδοποιός της εποχής του Νέου Κύματος, μα πάνω απ’ όλα ζωγράφος πιστός στο σχέδιο, ο Νίκος Χουλιαράς αντιμετώπισε τη ζωή σαν ένα σοβαρό παιχνίδι, αποτυπώνοντας με απίστευτη ελευθερία, με ανατρεπτικό χιούμορ και εξομολογητική διάθεση στο χαρτί τον ιδιαίτερο κόσμο του. Λίγο μετά τον θάνατό του, το 2015, στο εργαστήρι του ανακαλύφθηκαν περίπου 500 άγνωστα σχέδια –από τα σπουδαστικά του χρόνια μέχρι τα τελευταία του– και τώρα περίπου 150 από αυτά παρουσιάζονται στην έκθεση «Στη νύχτα του χαρτιού», στο Μουσείο Μπενάκη-Πινακοθήκη Γκίκα, σαν ένα εικαστικό ημερολόγιο.

ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΟΦΙΑΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑ

«Ο Νίκος Χουλιαράς δούλευε νύχτα, ταξίδευε πολύ, έκανε εργαστήριο το δωμάτιο όπου βρισκόταν κάθε φορά γι’ αυτό δεν του ταίριαζε το τελάρο, του ταίριαζε το χαρτί», είπε η επιμελήτρια της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα ξεναγώντας μας χθες στην έκθεση.

Ο ίδιος εξερεύνησε πολυάριθμες τεχνικές και είδη χαρτιού, από τη σινική μελάνη, το κολάζ και το μεθοδικό κάψιμο με αναπτήρα, μέχρι το πισσόχαρτο και τα φύλλα ημερολογίων. «Τα σχέδια από τις δεκαετίες του 1960-70 που κυριαρχούν στην έκθεση αποτυπώνουν τους φίλους του καλλιτέχνες, την ενασχόλησή του με τη σκηνογραφία και το τραγούδι, τις συζύγους του, τα σπίτια όπου έζησε, τα ταξίδια του, ενώ σατιρίζει την εποχή της δικτατορίας».

ΣΥΛΛΟΓΗ ΣΟΦΙΑΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑ

Στην αρχή πιο «φωτογραφικά», στη συνέχεια πιο «εσωτερικά», τα σχέδιά του κατακλύζονται από την ανθρώπινη παρουσία, ενώ τα νεανικά σχόλια και οι σημειώσεις πάνω στο χαρτί παίρνουν σταδιακά την ποιητική φόρμα. Οι εικόνες του αντικατοπτρίζουν τις ίδιες εμμονές: «η μνήμη των τοπίων και οι τόποι της μνήμης, οι λέξεις και η γραφή, η βία και η τρυφερότητα του έρωτα, το ερημικό ζώο, η σκιά και η νύχτα, η εικόνα του εαυτού».

Νιώθεις να σε περικυκλώνουν τα σχέδια του Χουλιαρά στην αίθουσα της Πινακοθήκης Γκίκα, να σε βάζουν χωρίς κόπο στον ιδιαίτερο κόσμο του δημιουργού. Γι’ αυτόν άλλωστε θα μιλήσουν φίλοι του καλλιτέχνες και μη σε δύο συναντήσεις: Την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου (19.00) οι Γιάννης Μιχαηλίδης, Γιώργος Νικολακόπουλος, Μιχάλης Γκανάς, Παυλίνα Παμπούδη, κ.ά. Το Σάββατο 10 Νοεμβρίου την ίδια ώρα οι Δημήτρης και Σουζάνα Αντωνακάκη, Γιώργος Χουλιαράς, Φοίβος Δεληβοριάς, Σωτήρης Κακίσης, κ.ά.

Ο Σταμάτης Ζάννος ανέλαβε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της έκθεσης, που συνοδεύεται από ομότιτλη έκδοση (σχεδιάστηκε από την Εριφύλη Αράπογλου) με κείμενα, ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό και εικόνες όλων των έργων

Ιnfo: Πινακοθήκη Γκίκα, Κριεζώτου 3. Διάρκεια μέχρι 24 Νοεμβρίου. Ξεναγήσεις από την Ελισάβετ Πλέσσα στις 27/10 και 3/11 στις 12.30.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αναδρομική Γιάννη Μόραλη ύστερα από 30 χρόνια
Περίπου 400 έργα τέχνης, ανάμεσά τους και άγνωστα νεανικά, συνθέτουν τη μεγάλη έκθεση για τον Ελληνα «κλασικό του 20ού αιώνα», ο οποίος με την προσωπική του παλέτα ζωγράφισε τον έρωτα και τον θάνατο. Η...
Αναδρομική Γιάννη Μόραλη ύστερα από 30 χρόνια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ελληνική τέχνη στη διεθνή αγορά
Στη διεθνή αγορά τέχνης Ελληνες καλλιτέχνες. Συγκεκριμένα, η δημοπρασία του οίκου Sotheby’s «Τέχνη του 20ού αιώνα – Μια διαφορετική οπτική», που θα γίνει στις 14 Νοεμβρίου στο Λονδίνο περιλαμβάνει δύο...
Ελληνική τέχνη στη διεθνή αγορά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
«Μικρογραφίες» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Οχυρό Συγκρότημα Πύργων Τρουπάκηδων-Μούρτζινων στην Παλαιά Καρδαμύλη του Δήμου Δυτικής Μάνης. Η ιστορία των κτιρίων που φιλοξενούν την έκθεση...
Από την Καρδαμύλη ώς τη Λήμνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου
Πέντε χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από τότε που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, μόλις στα 51 του, ο Νίκος Αλεξίου, πρωτοποριακός εικαστικός, από τους σημαντικότερους της γενιάς του. Στην γκαλερί CAN, μια εγκατάσταση με...
Το άυλο σύμπαν του Νίκου Αλεξίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας