Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 23.0°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.1°C
    3 BF
    88%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.0°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.0°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    5 BF
    55%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Ψιχάλες
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    1 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.0°C
    1 BF
    52%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.8°C
    3 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    49%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 23.0°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    2 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    3 BF
    63%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 16.1°C / 22.8°C
    3 BF
    38%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    3 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    4 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    4 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Ψιχάλες
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    0 BF
    67%
Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ποιος άφησε μέρα μεσημέρι μαύρες σακούλες σκουπιδιών έξω από τη Βρετανική Σχολή Αθηνών; Ποιος γέμισε τον περιποιημένο κήπο της με παλέτες, στρώματα, μαξιλάρια, σκάλες, κιβώτια, φελιζόλ; Ο εικαστικός Ανδρέας Λόλης, που πήγε και αναστάτωσε, πολύ έξυπνα, πολύ όμορφα, τη «βρετανική τάξη» με τα πρωτότυπα γλυπτά του από μάρμαρο (ναι, όλα από μάρμαρο!), τα οποία μιμούνται καθημερινά αντικείμενα, σε ένα ελκυστικό οπτικό παιχνίδι.

Για ακόμη μία φορά ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ -ιδρύθηκε το 2013 από τον επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο- ενεργοποιεί ένα δημόσιο χώρο, που δεν είναι ιδιαίτερα προσιτός στο ευρύτερο κοινό και μας καλεί να «εξερευνήσουμε» τον υπέροχο κήπο της Βρετανικής Σχολής Αθηνών και να ανακαλύψουμε τα μαρμάρινα γλυπτά της εικαστικής εγκατάστασης του Λόλη με τίτλο «Prosaic Origins». Σαν ένα παιχνίδι χαμένου θησαυρού με σύγχρονα «αρχαιολογικά ευρήματα» σε ένα χώρο ταυτισμένο με την ακαδημαϊκή αρχαιολογική έρευνα, όπως η Βρετανική Σχολή που ιδρύθηκε το 1886 στην Αθήνα.

«Γι’ αυτό το διαχρονικό σκηνικό ο Λόλης δημιούργησε γλυπτά που συγκρούονται με την εξιδανικευμένη δυτική αντίληψη περί αρχαιοελληνικής κλασικής κληρονομιάς, εγκατεστημένα με τρόπο που τα κάνει να μοιάζουν σαν να ήταν εκεί από πάντα» μας λέει η επιμελήτρια της έκθεσης (και της Whitechapel Gallery) Νάγια Γιακουμάκη, καθώς μας δείχνει τα μαρμάρινα κουτιά του καλλιτέχνη, πανω σε επίσης μαρμάρινη παλέτα, στην είσοδο της Βιβλιοθήκης της Σχολής, ανάμεσα σε «κλασικά» μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα.

Kαθηγητής στη Διεθνή Καλοκαιρινή Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ζάλτσμπουργκ, με πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Documenta 14, Mπιενάλε Θεσσαλονίκης 2017, 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, Πεκίνο, 2017, Palais de Tokyo, 2013 κ.α.), ο Ανδρέας Λόλης δουλεύει με το μάρμαρο, ένα από τα ευγενέστερα υλικά στην ιστορία των τεχνών. Ωστόσο το βλέμμα του είναι στραμμένο στον καθημερινό κόσμο των εγκαταλειμμένων αντικειμένων, των αυτοσχέδιων κατασκευών, των καθημερινών πραγμάτων.

Στη νέα του έκθεση ο ρεαλισμός κυριαρχεί καθώς σμιλεύει κυρίαρχα αντικείμενα της κατανάλωσης, της οικονομίας, του εμπορίου, της αστικής πραγματικότητας. Οι μαύρες μαρμάρινες σακούλες σκουπιδιών γίνονται σύμβολο ανακύκλωσης αλλά και επιβίωσης, ένα τεράστιο λευκό κιβώτιο δημιουργεί το πλαίσιο για καταφύγιο και χώρο περισυλλογής, μια καλαμιά από μάρμαρο Μαρόκου συμβολίζει τη μοναξιά αλλά και την αντοχή.

«Μερικά γλυπτά αποκαλύπτουν ένα όχι και τόσο κρυφό χαρακτηριστικό της πόλης -ότι πολλές ψυχές είναι αναγκασμένες να κοιμούνται σε αυτοσχέδια σπίτια» επισημαίνει η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του ΝΕΟΝ. «Χαρτοκιβώτια και στρώματα, παρόλο που προσφέρουν κάτι που μοιάζει με ζεστασιά και άνεση, μπορούν επίσης να εξασφαλίζουν μια συμβολική απόσταση λίγων χιλιοστών από το έδαφος. Ο Λόλης επιλέγει να μην αγνοήσει αυτούς τους λιγότερο τυχερούς της πόλης και έχει βρει τον δικό του τρόπο να εκφράσει τη συμπόνια του, κατασκευάζοντας μνημεία προς τιμήν τους».

Ο Ανδρέας Λόλης δεν δουλεύει με σχέδιο ή μακέτες, ενώ κρατάει τις διαστάσεις του μάρμαρου όπως βγαίνει από το λατομείο, όπως μας λέει. «Προσπαθώ κάθε φορά να βρω την ισορροπία ανάμεσα σε μένα και το υλικό» τονίζει. «Σαν να υπάρχει διάλογος. Κι αν γίνει κάποιο λάθος, δεν πειράζει, το τυχαίο έχει κι αυτό τον σκοπό του». Εξίσου τον ενδιαφέρει η σχέση του γλυπτού με τον χώρο και η αίσθηση που παίρνει ο θεατής όταν το βλέπει, όταν το αγγίζει... Σίγουρα σε αυτή την έκθεση δεν ισχύει το «μην αγγίζετε» και αναμφισβήτητα βλέπει κανείς με διαφορετική ματιά τα αντικείμενα που μας περιβάλλουν.

Info: Βρετανική Σχολή Αθηνών, Σουηδίας 52. Ωράριο λειτουργίας: μέχρι 30 Σεπτεμβρίου, Τετ.-Κυρ: 12.00-20.00. Από 3 Οκτωβρίου μέχρι 14 Νοεμβρίου: Τετ.-Κυρ. 10.00-18.00. Είσοδος ελεύθερη.

   

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
Ο γνωστός street artist, που δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό του, χωρίς να εγκαταλείπει τον δρόμο, εκθέτει στην G.E. Kapopoulos τα καρουζέλ του, με ρομαντισμό και αδρεναλίνη.
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο καλλιτέχνης που έβαλε αμπαλάζ στα μνημεία
Του άρεσε να τυλίγει τα μνημεία, να ντύνει τη φύση, να στήνει τεράστια σχήματα σε λίμνες και ποτάμια, να δίνει χρώμα και μαγεία στον δημόσιο χώρο, να βάζει στα πιο εμβληματικά σημεία του κόσμου το δικό του...
Ο καλλιτέχνης που έβαλε αμπαλάζ στα μνημεία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
Αλλο ένα «θύμα» των εκλογών, αλλά και των απατηλών υποσχέσεων του υπουργείου Πολιτισμού, η 24η Αrt Athina που επρόκειτο να γίνει από 21 έως 24 Ιουνίου στο κτίριο - κόσμημα Ακροπόλ Παλάς, μετατίθεται για 13 έως...
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέρα από τα δίπολα...
Τι είναι η θηλυκότητα και τι το θηλυκό; Τι είναι η αρρενωπότητα και τι το αρσενικό; Σε μια κοινωνία που όλα αλλάζουν και ρέουν με φρενήρεις ρυθμούς, τα ερωτήματα που αφορούν την αντίληψη της έννοιας του...
Πέρα από τα δίπολα...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ακατέργαστα τοπία του μυαλού»
«Πνεύμα ανήσυχο και διερευνητικό» ο Αγγελος Παπαδόπουλος, «ένας νέος ζωγράφος με “παλιά” ψυχή. Ενας καλλιτέχνης ώριμος, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στο ξεκίνημά του», όπως τον χαρακτηρίζει η δρ ιστορικός...
«Ακατέργαστα τοπία του μυαλού»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΑΝΤΙ-δράσεις τέχνης στην κουρασμένη Σταδίου
Τολμηρή, διαδραστική, γεμάτη εκπλήξεις η διεθνής έκθεση ήρθε για να βάλει στον παραμορφωτικό φακό της σύγχρονης τέχνης το πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι και να ενεργοποιήσει τέσσερις εμβληματικούς χώρους στο...
ΑΝΤΙ-δράσεις τέχνης στην κουρασμένη Σταδίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας