Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Tιτανομαχία» ...next year

Η Μαρία Παπαδημητρίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Tιτανομαχία» ...next year

  • A-
  • A+

Εναν χρόνο ακόμα θα περιμένουμε για να δούμε το πολύπλοκο έργο «Τιτανομαχία, πέτρες και κόκαλα» της Μαρίας Παπαδημητρίου, στον χώρο του παλαιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα. Η εικαστική εγκατάσταση -συνολικού προϋπολογισμού 62.000 ευρώ- ήταν παραγωγή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021 και θα παρουσιαζόταν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αισχύλεια, που διοργανώνεται σε ετήσια βάση εδώ και 44 χρόνια.

Τα εικαστικά έργα που παρουσιάζονται στα Αισχύλεια είναι από τα πιο δυνατά χαρτιά της διοργάνωσης. Ελληνες, κυρίως, με διεθνές εκτόπισμα αλλά και ξένοι καταξιωμένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τα μεγάλης κλίμακας έργα τους - σημεία αναφοράς. Φέτος ήταν η σειρά της Μαρίας Παπαδημητρίου, από τις σημαντικότερες δημιουργούς σύγχρονης τέχνης, με πολλά βραβεία και διακρίσεις, συμμετοχές σε Μπιενάλε -το 2015 μας εκπροσώπησε στη Βενετία- και καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο.

Ωστόσο, λειτουργικά θέματα χώρου και οικονομικά ζητήματα που έμειναν σε εκκρεμότητα, οδήγησαν τους υπεύθυνους στην απόφαση να μετατοπιστεί η παρουσίαση του έργου για τον Ιούνιο του 2019, γεγονός που προκαλεί ερωτήματα για την οργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021 και τι συμβαίνει με τους εμπλεκόμενους φορείς στην Ελευσίνα.

«Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για ματαίωση του έργου. Ο σωστός όρος είναι χρονική μετατόπιση. Το έργο δημιουργείται και βασίζεται στην επαφή και τη ζύμωση της καλλιτέχνιδος με διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες της Ελευσίνας. Δεν δημιουργείται στο εργαστήριο, αλλά βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη. Η καλλιτέχνις έχει δουλέψει, εξακολουθεί να δουλεύει και είμαι σίγουρη ότι θα είναι εξαιρετικό έργο. Υπήρξαν όμως ορισμένες καθυστερήσεις με το χώρο του Ελαιουργείου, καθώς από πέρυσι έχει πολλούς περιορισμούς, που δεν είχε στο παρελθόν, σχετικά με το πού μπορεί να κινηθεί ο καλλιτέχνης.

»Η Μαρία Παπαδημητρίου είχε μελετήσει τον χώρο, το έργο της τηρεί τις δεσμεύσεις, αλλά ήθελε να χρησιμοποιήσει κι έναν χώρο που δεν επιτρέπεται η είσοδος. Με μικρές παρεμβάσεις είδαμε ότι μπορούσε να γίνει λειτουργικός», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» η Κέλλυ Διαπούλη, καλλιτεχνική διευθύντρια της Ελευσίνα 2012 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. «Στην περίπτωση της Μ. Παπαδημητρίου, το έργο και η διαδικασία είναι ταυτόσημα. Κι επειδή ο χειμώνας που είναι μπροστά μας δεν είναι η καλύτερη εποχή για να ζήσει κάποιος το έργο, συμφωνήσαμε τα επίσημα εγκαίνια να γίνουν τον Ιούνιο του 2019».

Το έτερο ζήτημα που υπήρξε αφορά την εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης έργου. Η καλλιτέχνις έπρεπε να δεσμεύσει ένα ποσό της τάξης του 5% του συνολικού προϋπολογισμού. «Ηταν δευτερεύον θέμα», μας λέει η κ. Διαπούλη. «Το ζήτημα των εγγυητικών επιστολών πρέπει να λυθεί άμεσα. Επειδή είμαστε Δημοτική Ανώνυμη Επιχείρηση και ακολουθούμε τους κανόνες του Δημοσίου, αν το καλλιτεχνικό έργο ξεπερνάει τις 20.000 ευρώ, πρέπει να ζητάμε εγγυητικές επιστολές. Ωστόσο, οι καλλιτέχνες δεν είναι εργολάβοι ή εταιρείες και δεν έχουν τη δυνατότητα να δεσμεύσουν αυτά τα χρήματα για μεγάλο χρονικό διάστημα».

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Η έμπνευση έρχεται αναπάντεχα, όπως ο έρωτας»
Στο κοινό σπίτι της ανθρωπότητας «Πάνω στη Γη, κάτω από τα σύννεφα» μας οδηγεί η Δανάη Στράτου. Η μεγάλης κλίμακας in situ εγκατάσταση που παρουσιάζει στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας σε επιμέλεια της...
«Η έμπνευση έρχεται αναπάντεχα, όπως ο έρωτας»
ART - ΝΕΑ
Στα σοκάκια του Συνοικισμού της Ελευσίνας
Το 1ο διεθνές Φεστιβάλ Συνοικισμός με σύγχρονα έργα παραστατικών τεχνών, που ξεκίνησε πέρσι στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού προγράμματος Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα, ενθουσίασε κατ’ αρχήν τους κατοίκους...
Στα σοκάκια του Συνοικισμού της Ελευσίνας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
ART - ΝΕΑ
Στον αέρα τα έργα υποδομής
Να μείνει στους κατοίκους και στην πόλη κληρονομιά, αφενός η άυλη μέσω των πολιτιστικών θεσμών που δημιουργούνται και αφετέρου η υλική μέσω των υποδομών στα βιομηχανικά κτίρια-τοπόσημα της Ελευσίνας που βάσει...
Στον αέρα τα έργα υποδομής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δίνοντας «Λόγο» στην εικόνα
Παλέρμο, Τορίνο, Τεργέστη είναι οι τρεις ιταλικές πόλεις-σταθμοί για την εκθεσιακή δράση της Βένιας Δημητρακοπούλου που ξεκίνησε εδώ και μερικούς μήνες.
Δίνοντας «Λόγο» στην εικόνα
ΣΙΝΕΜΑ
Με γοργά βήματα προς τη νέα του στέγη
Χρήματα υπάρχουν, τα προβλήματα λύνονται και πιθανότατα του χρόνου το φεστιβάλ θα βρίσκεται σπίτι του, στις παλιές σταφιδαποθήκες του ΑΣΟ, σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά. Και το αξίζει, γιατί...
Με γοργά βήματα προς τη νέα του στέγη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας