Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιατί αγαπάς κάτι που μπορεί να σε σκοτώσει;

Ο Βαγγέλης Γκίνης φωτογραφίζει τα σιωπηλά κτίρια, τα πρόσωπα και τα συναισθήματα των εργαζομένων στην ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας, την πιο βαριά βιομηχανία πυρομαχικών της χώρας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί αγαπάς κάτι που μπορεί να σε σκοτώσει;

  • A-
  • A+

Ενας εμβληματικός εργασιακός χώρος παραγωγής πυρομαχικών, ναρκών, βομβών, πυροκροτητών, τροτύλης, ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο, τόσο ζωντανό στην πρόσφατη μνήμη των ανθρώπων, τόσο επικίνδυνο και τόσο φορτισμένο: ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας. Κάθε φωτογραφικό στιγμιότυπο μετατρέπεται σε μυθιστορία στην έκθεση του Βαγγέλη Γκίνη, με τίτλο «Τροτύλη», που εγκαινιάζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας, στις 6 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο των «Αισχυλείων 2018».

Την επιμέλεια της έκθεσης και του φωτογραφικού λευκώματος που τη συνοδεύει έχει η ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, η οποία σημειώνει:

«Το θρυμματισμένο περιβάλλον των κτιρίων απαθανατίζεται ατόφιο από τον φακό του καλλιτέχνη και αποτυπώνεται μέσα στην εκκωφαντική σιωπή των εικόνων, διεγείροντας το μνημονικό των ανθρώπων που έζησαν μέσα σ’ αυτό, προκαλώντας συνάμα και έντονη αίσθηση στο ευρύ κοινό. Ο φωτογράφος εναποθέτει την καλλιτεχνική του εμπειρία, αλλά και την ψυχή του, για να προβάλει αντικειμενικά τη σκληρή πραγματικότητα των εικόνων και για να τις συνταιριάξει με τα ανθρώπινα συναισθήματα».

Ο Βαγγέλης Γκίνης μπήκε για πρώτη φορά στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ τέλη Μαΐου του 2017 και, όπως επισημαίνει, «δεν είχα σχεδιασμένο το πώς θα κινηθώ ούτε το τι θα φωτογραφίσω». Αμέσως όμως κατάλαβε πως δεν τον ενδιέφεραν μόνο τα υλικά τεκμήρια, τα κτίρια, αλλά πολύ περισσότερο τα πρόσωπα που βίωσαν αυτούς τους χώρους εργασίας.

«Το ανθρώπινο αποτύπωμα ήταν πάρα πολύ έντονο παντού στον χώρο, έτσι οδηγήθηκα στους ανθρώπους της ΠΥΡΚΑΛ. Για να φωτογραφίσω τον κάθε εργαζόμενο, συζητούσα μαζί του για τη ζωή του στο εργοστάσιο για ώρες, με κάποιους μέρες, με σκοπό να αναδυθούν όλα τα συναισθήματα στην επιφάνεια και να μπορέσω να τα αποτυπώσω σε μια εικόνα, σε μια στιγμή».

Οι μαρτυρίες των εργαζομένων (30 άτομα), γεμάτες αντιφατικά συναισθήματα, επηρέασαν αναπόφευκτα την ίδια τη φωτογραφική πράξη, ενώ παράλληλα ενέπνευσαν τον τίτλο της έκθεσης, καθώς όλοι επαναλάμβαναν συστηματικά την εκρηκτική ύλη «τροτύλη». Αλλωστε, η πιο βαριά βιομηχανία πυρομαχικών της χώρας ήταν συνώνυμη της καθημερινής απειλής για την ανθρώπινη ζωή.

«Δεν βρήκα έναν εργαζόμενο που να μη λυπάται για το οριστικό κλείσιμο του εργοστασίου. Τους θαύμαζα όλους όταν μιλούσαν για τη δουλειά τους. Πώς είναι δυνατόν να αγαπάς τόσο πολύ κάτι το οποίο μπορεί να σε σκοτώσει;», αναρωτιέται ο φωτογράφος. «Για λόγους ασφαλείας αλλά και της σωματικής μου ακεραιότητας, παντού πήγαινα με συνοδεία. Σε όλα τα κτίρια, λόγω των άπειρων πινακίδων ασφαλείας, αλλά και της έντονης παρουσίας θρησκευτικών στοιχείων, υπήρχε μια διαρκής υπενθύμιση θανάτου. Συγκλονιστική στιγμή ήταν η πρώτη φορά που μπήκα στο κτίριο 20, στο σημείο του τελευταίου θανατηφόρου ατυχήματος της ΠΥΡΚΑΛ. Εκεί βρήκα λίγα ξεραμένα λουλούδια και ένα κομμάτι χαρτί με ονόματα επάνω σε έναν πάγκο. Μνημείο Πεσόντων Υπέρ Ματωμένης Γεννήτριας Της Υπεραξίας, σκέφτηκα…».

Η σειρά φωτογραφιών του εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ «με το βλέμμα στραμμένο στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί σίγουρα ένα πολύτιμο τεκμήριο για την πρόσφατη ιστορία του τόπου της Ελευσίνας, αλλά και για τα άγνωστα ψήγματα της ζωής των επαγγελματιών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας», σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης. «Στις φωτογραφικές λήψεις του Γκίνη, οι εικόνες της ερήμωσης γίνονται μάρτυρες ανθρώπινων δρωμένων μέσα σ’ ένα υπαρκτό, αν και αποσπασματικό απόκοσμο σκηνικό, που έχει ήδη αφανιστεί από τον χάρτη της ύπαρξης».

Info: Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα. Εγκαίνια έκθεσης με παράλληλη παρουσίαση του ομώνυμου λευκώματος «Τροτύλη» Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου, στις 20.30.

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέχνη σε φόντο... blue mood
«Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας», μια έκθεση με αιχμηρά έργα διεθνών δημιουργών, σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου, που καθρεφτίζει την παρούσα στιγμή απογοήτευσης και απάθειας, ενώ ενισχύει τον δημόσιο...
Τέχνη σε φόντο... blue mood
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Τα δέντρα είναι ο άνθρωπος που αντιστέκεται»
Θεωρεί τον εαυτό του προσεκτικό και υποψιασμένο ερασιτέχνη φωτογράφο που είχε την τύχη να πλαισιώνεται από ανθρώπους της τέχνης. Σ' αυτούς οφείλεται η ευαισθητοποίηση της ψυχής του Μπάμπη Δρίζου και η εξάσκηση...
«Τα δέντρα είναι ο άνθρωπος που αντιστέκεται»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η γυμνή, γαλάζια λαοθάλασσα του Τιούνικ
Το έκανε πάλι το θαύμα του ο Σπένσερ Τιούνικ. Ο Αμερικανός φωτογράφος, διάσημος για τις προκλητικές «εγκαταστάσεις» που κάνει σε όλο τον κόσμο με γυμνούς ανθρώπους, κατάφερε να προσελκύσει πάνω από 3.200...
Η γυμνή, γαλάζια λαοθάλασσα του Τιούνικ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
Αλλο ένα «θύμα» των εκλογών, αλλά και των απατηλών υποσχέσεων του υπουργείου Πολιτισμού, η 24η Αrt Athina που επρόκειτο να γίνει από 21 έως 24 Ιουνίου στο κτίριο - κόσμημα Ακροπόλ Παλάς, μετατίθεται για 13 έως...
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΑΝΤΙ-δράσεις τέχνης στην κουρασμένη Σταδίου
Τολμηρή, διαδραστική, γεμάτη εκπλήξεις η διεθνής έκθεση ήρθε για να βάλει στον παραμορφωτικό φακό της σύγχρονης τέχνης το πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι και να ενεργοποιήσει τέσσερις εμβληματικούς χώρους στο...
ΑΝΤΙ-δράσεις τέχνης στην κουρασμένη Σταδίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο
Με την πρωτότυπη εικαστική εγκατάστασή του «Prosaic Origins» -ανάθεση του ΝΕΟΝ- μας κεντρίζει να ανακαλύψουμε τα καθημερινά αντικείμενα, όλα μαρμάρινα, που κρύβονται στον κήπο του ιστορικού ιδρύματος
Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας