Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο

Τάσος Μαντζαβίνος, «Το Ρολόι II»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο

  • A-
  • A+

Γνωστοί δημιουργοί με αναγνωρίσιμο ιδίωμα, οι Γ. Αδαμάκος, Τ. Μαντζαβίνος, Αγγ. Παπαδη-μητρίου, Γ. Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα και αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας με τα έργα τους στα άδυτα της μνήμης

H δραστήρια γκαλερί Citronne στον Πόρο άνοιξε το καλοκαιρινό της πρόγραμμα με έκθεση-αφιέρωμα στον Κώστα Πανιάρα και θέμα «Τοπία της Μνήμης». Από το ερχόμενο Σάββατο ακόμη τέσσερις πολύ γνωστοί δημιουργοί, με πολύχρονη πορεία και αναγνωρίσιμο εικαστικό ιδίωμα, θα «συγκατοικήσουν» συγχρονισμένοι στο ίδιο πνεύμα, αναδεικνύοντας «Οψεις της μνήμης».

Oι Γιάννης Αδαμάκος, Τάσος Μαντζαβίνος, Αγγελος Παπαδημητρίου και Γιάννης Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα (1934-2014) και συγκροτούν, ο καθένας από διαφορετική οπτική και με ατομική ερμηνεία, έναν θεματικό άξονα της «μνήμης». Η έκθεση, που επιμελείται η δρ Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, έχει αφετηρία τους κοινούς τους τόπους, ενώ ταυτοχρόνως αναδεικνύει τις ειδοποιούς διαφορές τους.

Ο Γιάννης Αδαμάκος αναβιώνει μια «Οπτική Μνήμη». Απεικονίζει τόπους και τοπία από τα οποία αναδύεται μια σχεδόν ονειρική ατμόσφαιρα. Η αφήγηση αυτή είναι αφηρημένη, κινείται ελεύθερα και στηρίζεται σε αισθήσεις και αισθήματα που αναδύονται από το ιδιωτικό του παρελθόν. Τα έργα του δημιουργούν εντύπωση νοσταλγίας, αναπόλησης, σχεδιάζουν έναν χώρο ο οποίος, αν και απολύτως προσωπικός, είναι αναγνωρίσιμος, καθώς επικοινωνεί με τον θεατή μέσα από ένα ποιητικό περιβάλλον.

Ο Τάσος Μαντζαβίνος εστιάζει στη «Βιωματική Μνήμη». Κινείται στον κλειστό συνειρμικό κόσμο ενός αρχέγονου φόβου, όπου η προσωπική και η συλλογική μνήμη συγχέονται και ενοποιούνται. Στην καλλιτεχνική του δημιουργία υπάρχουν και λειτουργούν πάντα τα ίδια σταθερά σύμβολα, μια σύνθεση από φανταστικά και φυσικά στοιχεία: οι δράκοι, τα κάστρα, η θάλασσα, η νύχτα, το πλοίο. Τώρα προστίθεται κι ένα σταματημένο ρολόι, δηλαδή μια συμβολική απεικόνιση του ακινητοποιημένου χρόνου.

Ο Αγγελος Παπαδημητρίου δημιουργεί μια «Εγκατεστημένη Μνήμη» και καλεί τον θεατή όχι απλώς να κοιτάξει, αλλά και να συμμετάσχει στο έργο του, ψυχή τε και σώματι. Στο επίκεντρο βρίσκεται «Ο κήπος», ένα αφηγηματικό tableau από αντικείμενα και πρόσωπα που αντανακλούν τα προσωπικά του βιώματα.

Η σύνθεση αυτή περιλαμβάνει και ανατρέχει σε οπτικοακουστικά ερεθίσματα ως αντιπροσωπευτικά μιας πολύπλευρης προσωπικότητας, αφού ο Αγγ. Παπαδημητρίου μοιράζει ταυτόχρονα το ταλέντο του στο θέατρο και το τραγούδι.

«Κερματισμένη Μνήμη» διαθέτει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης. Τα έργα του διέπονται από τη μαζική τυραννία μιας θρυμματισμένης μνήμης η οποία δεν κατορθώνει να συγκροτήσει ένα συναφές σύνολο, έναν πειστικό συλλογικό μύθο, μια συγκροτημένη ταυτότητα.

Η εικαστική αυτή αφήγηση δεν είναι στατική. Αντιθέτως, ταξιδεύει και περιέρχεται τους ελληνικούς αιώνες και χώρους, μέσα από μορφές και σύμβολα της Ιστορίας. Το παρόν δεν μπορεί να λειτουργήσει παραγωγικά, καθώς δεν έχει ξεκαθαρίσει τη σχέση του με το παρελθόν - γι’ αυτό άλλωστε εκφράζεται με τη φθορά, τον κατακερματισμό, την έλλειψη επικοινωνίας και την απουσία της αισθητικής.

Το αφιέρωμα στον Κώστα Πανιάρα συνεχίζεται τόσο στην γκαλερί Citronne όσο και στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου. Ανεξάρτητα από τις διαφορές τους στην αφετηρία, στα υλικά, στα μέσα, στις τεχνικές, οι πέντε καλλιτέχνες της «Μνήμης» αλληλοσυμπληρώνονται στην προσέγγισή τους. Αλλοτε με έμφαση στο προσωπικό βίωμα, άλλοτε με γνώμονα την Ιστορία, άλλοτε με αναφορές στο υποσυνείδητο, άλλοτε με μύθους και σύμβολα, οι πέντε καλλιτέχνες αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας στα άδυτα της μνήμης.

Info: Γκαλερί Citronne, Παραλία Πόρος, τηλ. 2298 022401. «Oψεις της Μνήμης», εγκαίνια 21 Ιουλίου στις 8.30. Διάρκεια έως 30 Σεπτεμβρίου.

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
Μυταράς εφ’ όλης της ύλης, στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αγαπητός, δημοφιλής, από τους εμπορικότερους ζωγράφους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς μπήκε σε...
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα ερωτικά και πολιτικά χρώματα του Εμπειρίκου
Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης μάς παραδίδει το βιβλίο «Στον βυθό των ονείρων. Εικόνες από την Οκτάνα του Ανδρέα Εμπειρίκου», που εκδόθηκε από τον Ικαρο και περιλαμβάνει 39 έργα ζωγραφικής, πρόλογό του και επιλεγμένα...
Τα ερωτικά και πολιτικά χρώματα του Εμπειρίκου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τι εστί ήρωας στην εποχή μας;
Με αφορμή την επέτειο της Εθνεγερσίας του 1821, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, τη Σαρακοστή, την Ανάσταση αλλά και την ανοιξιάτικη εποχή που διανύουμε, ο γνωστός καλλιτέχνης δίνει το «εικαστικό του παρών» με...
Τι εστί ήρωας στην εποχή μας;
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης εικαστικής σκηνής γιορτάζει 50 χρόνια κοινής πορείας στη ζωή και στην τέχνη με την έκθεση «Τhe Beard Pictures» και μας μιλάει για τις... γενειάδες, σημείο των καιρών,...
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Δεν είμαι συλλέκτης, είμαι κατακτητής»
Είκοσι χρόνια λειτουργίας συμπληρώνει φέτος η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας X.& Σ. Μοσχανδρέου Ι.Π. Μεσολογγίου, ένας δραστήριος πολιτιστικός φορέας της ελληνικής περιφέρειας που αναδεικνύει και...
«Δεν είμαι συλλέκτης, είμαι κατακτητής»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας