• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 27.4°C
    2 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 23.3°C / 27.6°C
    2 BF
    43%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 25.9°C
    3 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 24.9°C
    3 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    56%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.5°C
    1 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.4°C
    1 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.9°C / 21.8°C
    1 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 21.2°C / 24.9°C
    1 BF
    44%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.4°C / 23.8°C
    1 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 25.7°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    93%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 21.7°C / 26.7°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 26.0°C
    1 BF
    40%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    3 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.4°C / 26.7°C
    3 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    79%

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα 271 του Πικάσο που βρέθηκαν στην κατοχή του ηλεκτρολόγου Πιερ Λε Γκενέκ, φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ 1905-1932

SEBASTIAN SORIANO / LE FIGARO

«Στέρησαν τον κόσμο από αριστουργήματα του Πικάσο»

  • A-
  • A+

Περίεργα πράγματα συμβαίνουν στην υπόθεση με τα 271 έργα του Πικάσο που βρέθηκαν στην κατοχή του ηλεκτρολόγου Πιερ Λε Γκενέκ, ο οποίος εργαζόταν τη δεκαετία του ’70 στο κτήμα του ζωγράφου στη Νότια Γαλλία.

Του τα χάρισε η σύζυγος του Πικάσο, Ζακλίν, όπως υποστηρίζει, ή τα έκλεψε; Κι αν τα έκλεψε, γιατί εγκατέλειψε επί σαράντα χρόνια μια περιουσία αξίας 85 εκατ. ευρώ σε ένα γκαράζ;

Πώς κατάφερε ένας 70χρονος, που δεν έχει ιδέα από τέχνη, να τα ταξινομήσει στη σωστή σειρά με την οποία τα βρήκε η αστυνομία;

Υπήρχε κάποιος που του έδωσε κατευθύνσεις - όπως υπαινίσσονται οι κληρονόμοι του Πικάσο;

Και πώς είναι δυνατόν να τα έκλεψε και να απευθύνθηκε το 2010 στον επίσημο φορέα (το Ιδρυμα Πικάσο) για να τα πουλήσει;

Τρεις μέρες διήρκεσε η ακροαματική διαδικασία στο δικαστήριο του Παρισιού και στο τέλος ο εισαγγελέας Λοράν Ρομπέρ ήταν σαφής: «Το ζεύγος Πιερ και Ντανιέλ Λε Γκενέκ διέπραξε αδίκημα σε βάρος της ανθρωπότητας στερώντας επί σαράντα χρόνια από τον κόσμο και την ιστορία της τέχνης αυτά τα αριστουργήματα».

Ωστόσο, καταλήγοντας πως οι κατηγορούμενοι είναι «απολύτως συγκλονισμένοι από τις συνέπειες των πράξεών τους, δεν απασχόλησαν ώς τώρα τη Δικαιοσύνη και δεν κέρδισαν χρήματα από την υπόθεση», πρότεινε μόνο φυλάκιση πέντε ετών - η ποινή που αντιμετώπιζαν συνοδευόταν αρχικά και από πρόστιμο 375.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα 271 έργα (μακράν η σημαντικότερη υπόθεση κλεμμένων έργων του ζωγράφου) φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ 1905-1932.

Ανάμεσά τους υπάρχουν πορτρέτα (ένα από αυτά είναι της πρώτης συζύγου του, Ολγας), γνωστά μοτίβα του Πικάσο (αρλεκίνοι, άλογα), κυβιστικά κολάζ, πίνακες της μπλε περιόδου, λιθογραφίες.

Στην απολογία του, ο Λε Γκενέκ παρουσίασε τα έργα ως ένα «μάτσο παλιά χαρτιά», τα οποία του δόθηκαν χωρίς εξηγήσεις «μία νύχτα του 1971 ή 1972 σε έναν διάδρομο». «Είναι για σένα, πάρ’ τα», ισχυρίστηκε ο ηλεκτρολόγος πως του είπε η Ζακλίν.

Καθώς όμως εκείνη πέθανε το 1986 και δεν μπορεί να τον διαψεύσει, στο δικαστήριο προσήλθε η Αν Μπαλτασαρί, πρώην διευθύντρια του Μουσείου Πικάσο στο Παρίσι. Κανείς δεν μπορούσε να φωτίσει την υπόθεση όσο εκείνη.

«Ο Πικάσο ήταν εξαιρετικά γενναιόδωρος άνθρωπος. Μπορούσε πάντα να μας εκπλήσσει. Αλλά αυτή η υπόθεση “δωρεάς” μοιάζει απίθανη», είπε η κορυφαία ειδικός.

«Κατ’ αρχάς τα έργα που χάριζε συνέπιπταν πάντα χρονικά με την εκάστοτε σχέση στην οποία έκανε το δώρο. Δηλαδή, δεν έδινε ποτέ ούτε σπασμένα κομμάτια μιας σειράς ούτε και έργα που είχε ζωγραφίσει σε άλλη χρονική στιγμή. Οι δημιουργίες που έχει ο Λε Γκενέκ απλώνονται σε τρεις δεκαετίες, γεγονός που για μένα δεν έχει λογική. Ο Πικάσο που ξέρω δεν θα διαχώριζε ποτέ τα έργα του. Θα ήταν σαν να σκίζει κομμάτια από το δέρμα του».

Στις 20 Μαρτίου το δικαστήριο θα ανακοινώσει την ετυμηγορία του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που προβάλλουν διαφορετικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Ο Γάλλος ζωγράφος Αλμπέρ Μαρκέ εκφράστηκε με έργα που εντάσσονται στον...
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επιχείρηση CSI για έναν Ρέμπραντ
Από σήμερα, ο πίνακας του Ρέμπραντ «Σαούλ και Δαβίδ» επιστρέφει στο Μουσείο Mauritshuis στη Χάγη και κανείς πια δεν θα τολμάει να αμφισβητήσει τη γνησιότητά του. Το περίφημο αυτό έργο είχε αποσυρθεί για οκτώ...
Επιχείρηση CSI για έναν Ρέμπραντ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σε δημοπρασία για πρώτη φορά πορτραίτο της μεγάλης μούσας του Πικάσο
Πορτρέτο της Μαρί-Τερέζ Γουόλτερ που ο κορυφαίος ζωγράφος του 20ού αιώνα απεικονίζει ως θαλάσσιο πλάσμα με πολλά μέλη. Ένα έργο από την πιο παραγωγική χρονιά του καλλιτέχνη.
Σε δημοπρασία για πρώτη φορά πορτραίτο της μεγάλης μούσας του Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας