Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»

H Aννα Φιλίνη, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και εικαστικός, μιλά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή τη ζωγραφική της ενότητα «Ωδή παραλίων πετρωμάτων» που εγκαινιάζεται σήμερα στην Gallery Art Πρίσμα στον Πειραιά

«ΕΦ.ΣΥΝ.»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»

  • A-
  • A+

«Ο περισσότερος κόσμος με ξέρει ως πολιτικό. Νιώθω όμως ότι έχω ακόμα πολλά να δώσω με τη ζωγραφική...». Η Αννα Φιλίνη, μια γυναίκα με μεγάλη πορεία στην Αριστερά αλλά και στον εικαστικό χώρο, με δραστηριότητα στα γράμματα και στον πολιτισμό, μια πολίτης του κόσμου με εκθέσεις στο Βερολίνο, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στο Πεκίνο, επιστρέφει στην αναζωογονητική δύναμη της φύσης.

Η ζωγραφική της ενότητα «Ωδή παραλίων πετρωμάτων», που εγκαινιάζεται σήμερα στην Gallery Art Πρίσμα στον Πειραιά, μας ταξιδεύει σε «μυστικές» παραλίες της Σύρου και της Τήνου, με σπάνια πετρώματα, που παίρνουν μυθικές μορφές στα μάτια της... Ο θαλάσσιος δαίμονας Πρωτέας, ένας καβαλάρης Τρίτωνας πάνω στα κύματα, η Περσεφόνη που κοιμάται ξαπλωμένη πάνω στα βότσαλα.

«Πριν από τρία χρόνια άρχισα ξανά να δουλεύω με λάδια σε μια παραλία της Τήνου, με τα υλικά μου, το καπελάκι μου που με προστάτευε από τον ήλιο, και πολλά παιδάκια γεμάτα περιέργεια γύρω μου...» μας λέει η Αννα Φιλίνη. «Αυτό τον χειμώνα έφερα το καλοκαίρι στην Αθήνα, δούλεψα στο εργαστήριο χρησιμοποιώντας πρώτη φορά μολύβια, πάνω σε φωτογραφίες που είχα τραβήξει με υποθαλάσσια μηχανή στη Σύρο.

Την προσοχή μου κέντρισαν οι παράλιοι βράχοι, τα χρώματα των πετρωμάτων -όπως ο γαλάζιος σερπεντινίτης σε έναν πολύ ιδιαίτερο ορμίσκο-, τα σχήματα, οι ραβδώσεις... Αισθάνθηκα μερικές φορές ότι κάνω δουλειά φυσιοδίφη... Εβλεπα τη φθορά που καταφέρνει η δύναμη του θαλάσσιου νερού πάνω στο πέτρωμα, την αλλοίωση του φλοιού από το χτύπημα των ανέμων. Ολοι αυτοί οι παράγοντες διαμορφώνουν πολύπλοκες και συχνά πανέμορφες κατασκευές μέσα στους αιώνες. Η ίδια η φύση φτιάχνει αριστουργήματα!».

Η αρχιτεκτονική που σπούδασε συνεχίζει να βρίσκεται, μαζί με την ιστορία ως ενεργός παράγοντας στη σκέψη της, με έργα πολιτικά, κοντά στον άνθρωπο και στην κοινωνία ή που έχουν την ανάσα ποιητών, όπως ο Καβάφης.

Η Αννα Φιλίνη αισθάνεται πως στη νέα της δουλειά ο Γιάννης Κουνέλλης έχει επηρεάσει τη ματιά της. «Η Αρτε Πόβερα στη δεκαετία του '70, ενεργός παράγοντας στην επαναστατικότητα των κινημάτων της εποχής, έφερε άμεσα την ποίηση της φύσης μέσα σε έργα τέχνης. Ο Γιάννης Κουνέλλης έβαλε μέσα στα έργα του πέτρες, σακιά με κάρβουνο, σπόρους, έδειξε πανέμορφες χρυσόμυγες», μας λέει.

«Κι εγώ ένιωσα την ανάγκη να συγκεντρωθώ στο πέτρωμα που είναι το πρώτο στη φύση μαζί με το νερό. Σε αυτά που μας κάνουν να καταλάβουμε πως δεν αποτελούμε το κέντρο του κόσμου, ότι είμαστε ένα κομμάτι της φύσης και μας δείχνουν την παγκοσμιότητα του σύμπαντος. Αυτό μπορεί να τρομάζει, αλλά ταυτόχρονα προσγειώνει. Σίγουρα περνάμε πολύ δύσκολα τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άμα βλέπεις το σύμπαν, κάπως προσγειώνεσαι.

Οχι ότι το ανθρώπινο δράμα δεν είναι πάντα δράμα, αλλά πρέπει να σκεφτόμαστε πιο μακροπρόθεσμα. Το χρειαζόμαστε, ακόμα και στην πολιτική, για να μη γίνεται αναμάσημα των ίδιων πραγμάτων. Σε πιο μακροπρόθεσμες λογικές τα πράγματα έχουν άλλη σημασία και άλλη ορθότητα κι εμείς οι άνθρωποι δεν κουραζόμαστε».

Oντας μέλος του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορούμε να μην τη ρωτήσουμε αν είναι ικανοποιημένη με όσα έχει κάνει το κόμμα για τον πολιτισμό. «Εχει κάνει αρκετά», απαντά. «Νομίζω ότι στην περίοδο της κρίσης ο πολιτισμός, γενικά, έπεσε πίσω. Προσπαθεί ο ΣΥΡΙΖΑ για τον πολιτισμό, στα εικαστικά όμως λιγότερο. Οτι ακόμα δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για μένα είναι πλήγμα. Αδιανόητο για μια πρωτεύουσα να μην έχει μουσείο σύγχρονης τέχνης...».

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης εικαστικής σκηνής γιορτάζει 50 χρόνια κοινής πορείας στη ζωή και στην τέχνη με την έκθεση «Τhe Beard Pictures» και μας μιλάει για τις... γενειάδες, σημείο των καιρών,...
«Χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή, όπως ο Ρέμπραντ το πινέλο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφική made in China
Μετά την καλοκαιρινή εξαρση της documenta 14, που έφερε στο ΦΙΞ χιλιάδες επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης χαμηλώνει τους τόνους και περνά στη γαλήνη της κινεζικής...
Ζωγραφική made in China
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας