Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Πικάσο στον αστερισμό του έρωτα

Με το έργο του «Nude, Green Leaves and Bust», στο Παρίσι το 1933

The Cecil Beeaton Studio Archive at Sotheby's

Ο Πικάσο στον αστερισμό του έρωτα

  • A-
  • A+

Πολλές φορές η ζωγραφική είναι μια άλλη μορφή ημερολογίου στη ζωή του δημιουργού. Μέσα από τα έργα ο θεατής οσμίζεται αλλά και κατανοεί τις ιδιαίτερες στιγμές και τα συναισθήματα που τον κατακλύζουν και τον οδηγούν να παράξει τέχνη.

Τα δημιουργήματα αποτελούν τη βαλβίδα εκτόνωσης όλων των συναισθημάτων που επιδιώκει να μοιραστεί μαζί μας, αλλά και μια λεπτομερή καταγραφή όλων εκείνων των πραγμάτων που κάνουν την καθημερινότητα μοναδική.

© Succession Picasso DACS 2017

Η Tate Modern του Λονδίνου αποκαλύπτει στο κοινό το «έτος των θαυμάτων» του Πικάσο. Ενα ταξίδι στο 1932 που ήταν μια έντονα δημιουργική περίοδος στη ζωή του σημαντικότερου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα με τίτλο «Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy» (Πικάσο 1932 - Ερωτας, Φήμη, Τραγωδία). Μια πολύχρωμη ιστορία σε βηματισμό μήνα μήνα ξετυλίγει ένα ζωτικής σημασίας έτος για τον καλλιτέχνη. Ξεκινά στις 8 Μαρτίου, θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου και συνδιοργανώνεται με το Μουσείο Πικάσο του Παρισιού.

Θα παρουσιαστούν περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά και σχέδια που αναμιγνύονται με οικογενειακές φωτογραφίες για να μας επιτρέψουν να ρίξουμε τη φευγαλέα ματιά μας πάνω στις πολύτιμες προσωπικές στιγμές του καλλιτέχνη. Οι μύθοι γύρω από τον Πικάσο θα αφαιρεθούν για να αποκαλύψουν τον άνθρωπο και τον δημιουργό με την πλήρη πολυπλοκότητα και τον πλούτο του. Θα τον δούμε όπως ποτέ άλλοτε στην πρώτη ατομική παρουσίαση στην Tate Modern.

Στο κέντρο της έκθεσης θα βρίσκονται τα τρία ανακλινόμενα γυμνά, τρεις εξαιρετικές ζωγραφιές της ερωμένης του Μαρί-Τερέζ Γουόλτερ τα οποία εμφανίζονται για πρώτη φορά μαζί από τότε που δημιουργήθηκαν - σε διάστημα μάλιστα μόλις πέντε ημερών τον Μάρτιο του 1932.

© Succession PicassoDACS 2017

Αισθησιακά, σαγηνευτικά και όμορφα τα «Nude, Green Leaves and Bust», «Nude in a Black Armchair» και «The Mirror» επανασυνδέονται 85 χρόνια μετά για να καταδείξουν, μαζί με τα υπόλοιπα, το καθοριστικό έτος στη ζωή του Πικάσο.

Το 1932, ο Πικάσο μόλις είχε περάσει στην ηλικία των 50 και διοργάνωσε την πρώτη μεγάλη αναδρομική του έκθεση σε Παρίσι και Ζυρίχη. Εκείνη την εποχή μεσουρανούσε, και η έκθεση ήρθε να τον επιβεβαιώσει ως ηγέτη της avant-garde. Σ’ αυτήν ακριβώς την αναδρομική έφερε και τη Μαρί-Τερέζ μπροστά στο κοινό, αποκαλύπτοντας τη μούσα του μέσα από τα πολλά έργα του. Το πάθος για την κατά 28 χρόνια μικρότερη ερωμένη του έβραζε μέσα του ακόμη.

Ο Πικάσο ήταν 45 χρόνων το 1927, όταν είδε τη 17χρονη Μαρί-Τερέζ καθώς έφευγε από έναν σταθμό Μετρό του Παρισιού. Την πλησίασε, άρπαξε το χέρι της και της δήλωσε: «Είμαι ο Πικάσο! Εσείς και εγώ θα κάνουμε μεγάλα πράγματα μαζί».

Ηταν παντρεμένος -από το 1918- με την πρώτη σύζυγό του Ολγκα Κοκλόβα, Ρωσίδα μπαλαρίνα, και είχαν αποκτήσει τον γιο τους Πολ τo 1921. Το σπίτι τους στο Παρίσι υπήρξε επίκεντρο της κοινωνικής ζωής της πόλης και οι δυο τους αναμιγνύονται με το διεθνές τζετ σετ. Η σχέση του όμως με τη Μαρί-Τερέζ μένει πάντα κρυφή.

© Succession PicassoDACS, London 2018 Εκτύπωση

Οι δυο τους συναντιούνται μυστικά στο διαμέρισμα που της έχει νοικιάσει - μάλιστα από το 1930 έμενε ακριβώς απέναντι από το σπίτι του. Γίνεται η μούσα και αόρατη σκιά του αφού τον συνοδεύει και αποτελεί το μοντέλο του για πολλά χρόνια, ακόμα και στα δημιουργικά ταξίδια της απομόνωσης στο κάστρο του στη Νορμανδία.

Η Ολγκα δεν αντιλαμβάνεται την ερωτική σχέση τους μέχρι το 1935 που η Μαρί-Τερέζ φέρνει στον κόσμο την κόρη του Πικάσο, Μάγια. Ο καλλιτέχνης προσπαθούσε να κρατήσει πάντα μια «λεπτή ισορροπία» ανάμεσα στην ταραγμένη σχέση με τη σύζυγό του και τον 11χρονο γιο τους και το πάθος για την ερωμένη του.

Στους πίνακές του η Μαρί-Τερέζ πάντα εμφανίζεται, ξανθιά, ηλιόλουστη, λαμπερή, ερωτική, ακριβώς όπως στο υπέροχο «The Dream» όπου, όπως επισημαίνουν οι επικριτές του, ο Πικάσο ζωγράφισε ένα πέος σε στύση -πιθανώς συμβολίζοντας το δικό του- στο πλαγιασμένο πρόσωπο του μοντέλου του.

Η έκθεση επίσης περιλαμβάνει ρεαλιστικά πορτρέτα της συζύγου του, ατμοσφαιρικά σουρεαλιστικά έργα, σχέδια της Σταύρωσης και επιβλητικά γλυπτά.

Φωτεινά πορτρέτα με έντονα χρώματα και υπερρεαλιστικά σχέδια θα συναντηθούν μαζί μας λοιπόν για να διεισδύσουμε στο πάθος και την οπτική του καλλιτέχνη. Αυτή η έκθεση θα μας επιτρέψει να ανακαλύψουμε την εκρηκτική ενέργεια του Πικάσο καθώς το 1932 ήταν ένας χρόνος που τον απογείωσε κάνοντάς τον σούπερ σταρ, ενώ θα εκπλήξει ακόμα κι αυτούς που πιστεύουν πως ήδη τον γνωρίζουν.

«Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy», Tate Modern, Λονδίνο. Από 8 Μαρτίου μέχρι 9 Σεπτεμβρίου (http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/ey-exhibition-picasso-1932-love-fame-tragedy)

  

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εκρηξη» Μπασκιά στο Λονδίνο
Το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα αφιέρωμα επί βρετανικού εδάφους στον θρυλικό επαναστάτη δημιουργό, που χάθηκε στα 27 του χρόνια από ηρωίνη, πρόλαβε όμως να ανατρέψει τα πάντα στην καλλιτεχνική σκηνή της Νέας...
«Εκρηξη» Μπασκιά στο Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ανάμεσα σε λέξεις και εικόνες
Τέσσερις διαφορετικές ενότητες της δουλειάς του παρουσιάζει ο Γιάννης Στεφανάκις στην έκθεση που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων και θα διαρκέσει έως τις 8 Φεβρουαρίου.
Ανάμεσα σε λέξεις και εικόνες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι «σταθμοί» του Χρόνη Μπότσογλου
Εγκαινιάστηκε χθες η ατομική έκθεση με τίτλο «Σταθμοί» και μια σειρά έργων από την πλούσια καλλιτεχνική πορεία ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους. Με άξονα το ανθρώπινο σώμα, η έκθεση ιχνηλατεί...
Οι «σταθμοί» του Χρόνη Μπότσογλου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας