• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 30.2°C
    3 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 28.5°C
    2 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 28.8°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.0°C / 24.8°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 21.2°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 28.0°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.1°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 28.4°C
    2 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    3 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 22.3°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.5°C / 25.6°C
    1 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    3 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 30.4°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.3°C / 27.1°C
    1 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.5°C / 25.5°C
    1 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    0 BF
    83%

Από αριστερά, τα έργα «Η Έγνοια» και «Χωρίς τίτλο»

Και το πλοίο φεύγει...

  • A-
  • A+

Το «Ματαρόα», που ξεκίνησε από τον Πειραιά στις 22 Δεκεμβρίου 1945 με προορισμό τη Γαλλία, μετέφερε τον ελληνικό ανθό της εποχής. Δηλαδή 215 γυναίκες και άντρες επιστήμονες και καλλιτέχνες που άφηναν τη μεταπολεμική Αθήνα και ταξίδευαν ως υπότροφοι του γαλλικού κράτους στην πόλη της πρωτοπορίας και του φωτός.

«Το “Ματαρόα” συνδέθηκε με μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων που διέπρεψαν όλοι ανεξαιρέτως στις επιστήμες και στις τέχνες. Γιατί απέκτησαν το “διαβατήριο” προς την ελευθερία με αποκλειστικά κριτήρια τις αρχές του ουμανισμού και τις προσωπικές τους αξίες. Ανάμεσά τους υπήρξαν και πολλές γυναίκες καλλιτέχνιδες που, παρά τη διεθνή και εγχώρια προβολή τους και την αύρα της νέας, απαλλαγμένης από κάθε γυναικείο ή ανδρικό στερεότυπο συνείδησης του έργου τους, γρήγορα σκεπάστηκαν με τον πέπλο της λήθης» γράφει η ιστορικός τέχνης Λήδα Καζαντζάκη με αφορμή την έκθεση «Οι γυναίκες του Ματαρόα», που εγκαινιάζεται απόψε στο «Poems n' Crimes» και έχει στόχο να φέρει στο προσκήνιο ορισμένες από εκείνες τις γυναίκες και το έργο τους.

Η γλύπτρια Κλειώ Μακρή -κόρη του γλύπτη Μέμου Μακρή, που ήταν μέλος της «Υποτροφιάδας»- φέρνει στο προσκήνιο πέντε εξ αυτών, τη Νέλλη Ανδρικοπούλου, την Αννα Κινδύνη, τη Γιάννα Περσάκη, την Μπέλλα Ραφτοπούλου και την Ελένη Σταθοπούλου, τις οποίες γνώρισε από κοντά και θαύμαζε το έργο τους.

«Αντρες και γυναίκες καλλιτέχνες του “Ματαρόα” ήταν μια ομάδα. Ηταν μαζί στην ΑΣΚΤ, είχαν κάνει εκθέσεις, είχαν κοινή πορεία» λέει στην «Εφ.Συν.» η Κλειώ Μακρή, που δημιούργησε για την έκθεση τα μικρών διαστάσεων χαρακτηριστικά γλυπτά της τα οποία συνομιλούν με τα έργα των πέντε καλλιτεχνών, καθώς τα «στήνει» μπροστά στις ζωγραφικές και τις γλυπτικές δημιουργίες τους.

«Σαφώς και θυμάμαι αφηγήσεις του πατέρα μου, αλλά είχα γνωρίσει προσωπικά αυτές τις γυναίκες. Η Γιάννα και ο άντρας της ο Κώστας Κουλεντιανός ήταν φίλοι με τον πατέρα μου και είχαν κρατήσει σχέσεις με την Ελένη, η οποία τότε ήταν σύντροφός του. Χάρη σ' εκείνη έχει σωθεί όλο το έργο του πατέρα μου πριν φύγει για τη Γαλλία, όπως διαπίστωσα φτιάχνοντας το αρχείο του. Η Ελένη είχε φυλάξει σχέδια από την εποχή της ΑΣΚΤ, ντοκουμέντα, φωτογραφίες. Κάπως έτσι ξεκίνησε στο μυαλό μου η έκθεση. Πριν από τρία χρόνια, όταν κάναμε στη Γαλλία το θεατρικό έργο “Ματαρόα, η διάτρητη μνήμη”, με συγκίνησε το πάθος των νέων ανθρώπων που έψαχναν την κάθε προσωπικότητα. Τότε παρατήρησα ότι η πορεία για τις γυναίκες του πλοίου ήταν πιο δύσκολη».

Και καταλήγει: «Θεωρούμε ότι η κοινωνία οφείλει να γνωρίσει τις ίδιες και το έργο τους. Με αυτή την έκθεση ανοίγουμε την πόρτα προς αυτή την κατεύθυνση».

Στην έκθεση παρουσιάζονται έξι έργα από την κάθε δημιουργό και περισσότερες από 12 φιγούρες της γλύπτριας.

«Οι μικρών διαστάσεων φιγούρες της Μακρή από πηλό, που έχουν τοποθετηθεί μπροστά τους, δείχνουν την προσεκτική και γεμάτη σεβασμό προσέγγιση των ομοτέχνων της. Μορφές ρεαλιστικές και αφαιρετικές, καθισμένες πάνω σε μπαούλα, όρθιες με μια βαλίτσα στο χέρι ή έτοιμες να κινηθούν, δηλώνουν την υπαρξιακή αγωνία τους για το άγνωστο αύριο στο οποίο ξεχύνονταν τότε αλλά και τη βούλησή τους να το οργώσουν με το ταλέντο τους και τη δύναμή τους. Γυναικείες μορφές πάνω στις οποίες η Κλειώ Μακρή καταφέρνει να συλλάβει την προκλητική περηφάνια της προερχόμενης από μιαν περασμένη εποχή “Κυρίας με το πράσινο καπέλο” της Ελένης Σταθοπούλου, την τρυφεράδα της μικρής “Εύας” της Γιάννας Περσάκη, των αμέτρητων μανάδων που έγραψε με κάρβουνο η Αννα Κινδύνη, αλλά και των κλασικιστικών ή λιτών γλυπτών της Μπέλλας Ραφτοπούλου, τη θλίψη και την ενάργεια συνάμα του βλέμματος που σφραγίζει τα έργα της Νέλλης Ανδρικοπούλου» γράφει η Λήδα Καζαντζάκη.

Οπως μας είπε η ίδια: «Η τοποθέτηση των έργων δείχνει την πορεία από την παραστατική τέχνη στην αφαίρεση γιατί οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν σε κοινά εργαστήρια στο Παρίσι. Ολες ήταν σημαντικές καλλιτέχνιδες κι ενώ επέστρεψαν στην Ελλάδα (εκτός από την Μπ. Ραφτοπούλου και την Α. Κινδύνη) και παρουσίασαν τη δουλειά τους σε ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις, ξεχάστηκαν πολύ γρήγορα. Αυτό ήταν το βασικό κίνητρο για την Κλειώ κι εμένα για τη διοργάνωση της έκθεσης ώστε να έρθουν πάλι στο προσκήνιο, να τις θυμίσουμε, να τις θυμηθούμε και να τις γνωρίσουν οι νεότεροι».

Info: Πατάρι των εκδόσεων Γαβριηλίδης, Αγίας Ειρήνης 17, Μοναστηράκι. Διάρκεια έως 1η Μαρτίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Όταν διασταυρώνονται τα βλέμματα του δημιουργού, του συλλέκτη και του θεατή
Εγκαίνια για την έκθεση «Το πάθος του ορατού: Εργα από τη Συλλογή Αντώνη και Αζιας Χατζηιωάννου» σε επιμέλεια της Ελισάβετ Πλέσσα
Όταν διασταυρώνονται τα βλέμματα του δημιουργού, του συλλέκτη και του θεατή
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
Η καλλιτεχνική πορεία της για περίπου 50 χρόνια (1960 έως το 2008, που έφυγε από τη ζωή) παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στην αναδρομική έκθεση «Οπυ Ζούνη - Τάξη στο Χάος - Ordo ab Chao» με περισσότερα από...
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
ART - ΝΕΑ
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα
Εγκαινιάζεται σήμερα η έκθεση με πολύτιμα αντικείμενα υψηλής αισθητικής των Ρομανόφ, αλλά και με αριστουργήματα της ευρωπαϊκής τέχνης, από τις συλλογές του κορυφαίου ρωσικού μουσείου. Ο τίτλος «Ερμιτάζ: Πύλη...
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μάγκες και κούκλες σε ασπρόμαυρα καρέ
Πρωτοπόρος του γκράφικ νόβελ, με θητεία στη διαφήμιση, ο ανήσυχος καλλιτέχνης επανέρχεται με έκθεση στη Μονή Λαζαριστών Θεσσαλονίκης. Ζωγραφίζει αισθησιακές γυναίκες, μουσικούς του ’60, τους δρόμους της Νέας...
Μάγκες και κούκλες σε ασπρόμαυρα καρέ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Αλλο το facebook, άλλο το να δεις μια έκθεση»
Ο γνωστός καλλιτέχνης μάς μιλάει για τα κοινωνικά δίκτυα, τα μίντια, την Ευρώπη που κλείνει τα σύνορα. Ασφαλώς και για τη νέα του δουλειά, μεγάλες φιγούρες με επιρροές από τα αρχαϊκά ειδώλια και ενσωματωμένες...
«Αλλο το facebook, άλλο το να δεις μια έκθεση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ασταθής κόσμος της Μόνα Χατούμ
Η σπουδαία καλλιτέχνις από τον Λίβανο, με τις παλαιστινιακές ρίζες και την εμπειρία του ξεριζωμού, συνεχίζει να εντυπωσιάζει. Στο Παρίσι παρουσιάζει παλιά και νέα έργα της με θέματα την ταυτότητα, την...
Ο ασταθής κόσμος της Μόνα Χατούμ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας