• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.5°C / 3.5°C
    3 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.8°C / -0.9°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.0°C / 5.7°C
    4 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -7.5°C / -2.1°C
    1 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -4°C -5.4°C / -1.6°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.6°C / -6.6°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -1.5°C / 3.6°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 5.3°C
    5 BF
    89%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 1.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 6.9°C
    7 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.6°C / 2.6°C
    6 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.5°C / -3.1°C
    3 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.5°C / -1.1°C
    2 BF
    63%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 5.8°C
    2 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    2°C 0.0°C / 3.7°C
    0 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -4.7°C / -0.6°C
    1 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.7°C / -0.8°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.4°C / -7.4°C
    2 BF
    50%

Σοφί Τάουμπερ - Αρπ, «Κοστούμια σε στιλ Κατσίνα της Νιγηρίας», 1925

Arp Museum Bahnhof Rolandseck / Photo Mick Vincenz

Oταν οι ντανταϊστές ανακάλυψαν την Αφρική

  • A-
  • A+

Το παρισινό Μουσείο της Ορανζερί παρουσιάζει μια πρωτότυπη και ωραία έκθεση που έχει τίτλο «Dada Africa, πηγές και επιρροές έξω από τη Δύση». Η έκθεση προβάλλει τις σχέσεις που είχε ο ντανταϊσμός με την αφρικανική τέχνη. Η καλλιτεχνική εξέγερση Νταντά (Dada) γεννήθηκε στη Ζυρίχη, στην καρδιά της καταιγίδας του Μεγάλου Πολέμου το 1916 και εκφράζει την απόρριψη των παραδοσιακών αξιών του δυτικού πολιτισμού που οδήγησαν σε καταστροφές εκείνη την περίοδο.

Ο ντανταϊσμός ήταν ένα καλλιτεχνικό κίνημα αισθητικής αναρχίας που αναπτύχθηκε στις εικαστικές τέχνες, την ποίηση, τη λογοτεχνία, το θέατρο, σε αντίθεση με μια καταπιεστική διανοητική αγκύλωση στην τέχνη και στην καθημερινότητα. Το κίνημα Νταντά, που χαρακτηρίζεται από θεληματικό παραλογισμό και απόρριψη των κυρίαρχων ιδανικών της τέχνης, επηρέασε μεταγενέστερα κινήματα, όπως ο σουρεαλισμός που ήταν η μετεξέλιξή του.

Paris, Galerie Natalie Seroussi

Σε αυτό το κίνημα εκφράστηκε μια επαναξιολόγηση διαφορετικών συστημάτων σκέψης και δημιουργίας. Οδήγησε πολλούς πρωτοπόρους καλλιτέχνες να αναζητήσουν νέες δραστηριότητες και να αναπροσαρμοστούν σε ριζικά διαφορετικούς τύπους καλλιτεχνικών παραγωγών. Για πρώτη φορά και σε συνεργασία με το Μουσείο Rietberg της Ζυρίχης, την Γκαλερί Berlinische του Βερολίνου και το Μουσείο Orangerie οργανώθηκε μια σημαντική έκθεση για την αντιπαράθεση των ντανταϊστών με την τέχνη και τον πολιτισμό των μη ευρωπαϊκών χωρών.

Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα σύνολο έργων από όλες τις τάσεις του ντανταϊσμού, πίνακες, γλυπτά, ταπετσαρίες, φωτογραφίες, εγκαταστάσεις, παραστάσεις και σχέδια, που εκφράζουν την αμφισβήτηση. Η έκθεση περιλαμβάνει ειδικό αφιέρωμα στις παραστάσεις «Soirées Nègres» στο Cabaret Voltaire. Οι εκδηλώσεις που οργανώνονταν απευθύνονταν σε όλες τις αισθήσεις, συνδύαζαν τη μουσική, την ποίηση και τον χορό, εξέφραζαν την αντίθεση στην ίδια την έννοια της τέχνης και αμφισβητούσαν τις καλλιτεχνικές αξίες που επικρατούσαν μέχρι τότε.

Από το 1917, η Γκαλερί Coray στη Ζυρίχη παρουσίαζε αφρικανικά αντικείμενα δίπλα δίπλα με τα έργα Dada. Την ίδια χρονιά, ο Τριστάν Τζαρά γράφει το «Σημείωμα για τη Negro art», που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό SIC, δηλώνοντας ότι «το μαύρο τραβά το φως». Στην έκθεση προβάλλονται έργα των Man Ray, Jean Arp, Picabia, οι μάσκες του Marcel Janco, τα κοστούμια της Sophie Taeuber-Arp, τα κολάζ της Hannah Höch ή τα συλλογικά συγγράμματα καλλιτεχνών που απορρίπτουν την έννοια του «συγγραφέα» και δίνουν μαρτυρία για την αναζήτηση νέων μέσων λογοτεχνικής έκφρασης.

Η πολυσύνθετη έκθεση του Μουσείου Orangeri επιτρέπει την αντιπαράθεση έργων αφρικανικής, αμερικανικής ή ασιατικής παραγωγής και δείχνει ότι οι ντανταϊστές προώθησαν τις διαδικασίες ανταλλαγής και εξοικείωσης ανάμεσα στους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Οι πίνακες, τα γλυπτά, τα κολάζ, οι φωτογραφίες του Dada αναμειγνύονται με τα εξωδυτικά έργα, χάρη στην έντεχνη σκηνοθεσία και σκηνογραφία που προβάλλουν το παιχνίδι της δημιουργίας.

Η παριζιάνικη έκθεση υπογραμμίζει το προϋπάρχον εύφορο έδαφος στη γαλλική πρωτεύουσα για τις εξωευρωπαϊκές τέχνες. Οι οργανωτές μπόρεσαν να εκφράσουν τη δυναμική αυτού του κινήματος. Η έκθεση δείχνει επίσης την ευρύτερη σημασία των πολιτιστικών ανταλλαγών που δημιούργησε ο ντανταϊσμός, συμβάλλοντας στη γένεση των δεσμών του σουρεαλιστικού κινήματος με τις μη δυτικές τέχνες.

 Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 19 Φεβρουαρίου.
 http://www.musee-orangerie.fr
Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
Ενα εντυπωσιακό αφιέρωμα στη νεανική περίοδο του μεγάλου Πάμπλο Πικάσο φιλοξενεί το γαλλικό μουσείο, με περισσότερα από 300 έργα, της περίφημης μπλε και της ροζ περιόδου, που από τη μια εκφράζουν σκοτεινά...
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ματίς σαν μυθιστόρημα...
Στη Γαλλία, τα μεγάλα μουσεία κάθε χρόνο παρουσιάζουν εντυπωσιακές εκθέσεις για να προσελκύσουν στην εποχή των γιορτών επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Ματίς σαν μυθιστόρημα...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μεταφυσική ζωγραφική του Ντε Κίρικο
Μια συναρπαστική έκθεση προσφέρει στο κοινό το Μουσείο Ορανζερί που ξεκίνησε το φθινοπωρινό του πρόγραμμα εκδηλώσεων, με ένα πλούσιο εικαστικό αφιέρωμα στον Τζόρτζιο ντε Κίρικο.
Η μεταφυσική ζωγραφική του Ντε Κίρικο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας