Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα

«Πριγκίπισσα Ισαβέλα»

Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα

  • A-
  • A+

Μια εντυπωσιακή έκθεση παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου που βρίσκεται στον κήπο του Λουξεμβούργου και στεγάζεται σε ένα ωραίο παλάτι, το οποίο δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίας των Μεδίκων.

Η έκθεση «Rubens et ses Portraits Princiers» («Ο Ρούμπενς και τα πριγκιπικά του πορτρέτα») παρουσιάζει το έργο του Ρούμπενς και ιδιαίτερα τα πορτρέτα που δημιούργησε.

Σε αυτόν τον χώρο ο ζωγράφος απαθανάτισε στους αριστουργηματικούς πίνακές του τη Μαρία των Μεδίκων. Ο Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς (1577-1640) ήταν μεγαλοφυής καλλιτέχνης και στο τεράστιο έργο του περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα θέματα της ζωγραφικής.

Παραμένει όμως ελάχιστα γνωστή η σημαντική δημιουργία του που αφορά τα «πριγκιπικά πορτρέτα» του, ενώ η καριέρα του συνδέεται στενά με αυτό το είδος ζωγραφικής.

Πολυάριθμα έργα του Ρούμπενς πραγματοποιήθηκαν με παραγγελίες από βασιλείς, βασίλισσες, πριγκίπισσες και πρίγκιπες της εποχής του.

Ποτέ δεν υπήρξε μέχρι τώρα μια έκθεση, όπως αυτή του Μουσείου του Λουξεμβούργου, που να συγκεντρώνει τα πιο σημαντικά πορτρέτα τα οποία δημιούργησε ο σπουδαίος Φλαμανδός καλλιτέχνης, εκφραστής του μπαρόκ.

Το εικαστικό αφιέρωμα περιλαμβάνει εξήντα πέντε πίνακές του και ορισμένα έργα ζωγράφων ανταγωνιστών του, όπως ο Velasquez, ο Champaigne, ο Vouet, ο Van Dyck.

Ο Ρούμπενς γεννήθηκε στο Ζίγκεν της Βεστφαλίας από εύπορη οικογένεια και έλαβε ανθρωπιστική παιδεία, η οποία του επέτρεψε να αποκτήσει τη συμπεριφορά και την άνεση που ήταν χρήσιμη ώστε να συναναστρέφεται τις μεγάλες μορφές της εποχής του.

Στην Αμβέρσα ο Ρούμπενς έλαβε ανθρωπιστική αναγεννησιακή μόρφωση, μελετώντας ελληνική και λατινική κλασική γραμματεία. Εγκαταστάθηκε στην Ιταλία για να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του.

Το 1609 επέστρεψε στην Αμβέρσα για να γίνει ζωγράφος της αυλής των ηγεμόνων της Φλάνδρας. Συνδέθηκε με τους πρίγκιπες του Αψβούργου και φιλοτέχνησε πολυάριθμα πορτρέτα τους.

Παράλληλα ανέπτυξε διπλωματική δράση που του χάρισε διεθνή φήμη και τον καθιέρωσε ως πορτρετίστα των ηγετών.

Δημιουργεί τα έργα του «κύκλου της Μαρίας των Μεδίκων» και στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι ζωγραφίζει το πορτρέτο του Λουδοβίκου XIII, της Mαρίας των Μεδίκων, της Αννας της Αυστρίας, αδελφής του βασιλιά της Ισπανίας.

Ο Φίλιππος Β', βασιλιάς της Ισπανίας, τον καλεί στη Μαδρίτη για να ζωγραφίσει το πορτρέτο του και πορτρέτα της οικογένειάς του.

Το 1603 ο Ρούμπενς ταξίδεψε στην Ισπανία ως μέλος διπλωματικής αποστολής. Κατά την εκεί παραμονή του μελέτησε τα έργα των Ραφαήλ και Τιτσιάνο, τα οποία αποτελούσαν μέρος της συλλογής του Φιλίππου Β' της Ισπανίας.

Ζωγράφισε επίσης το πορτρέτο του έφιππου Φρανθίσκο Γκόμες ντε Σαντοβάλ υ Ρόχας, δούκα της Λέρμα. Αυτό το ταξίδι ήταν το πρώτο από μια σειρά ταξιδιών κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, που συνδύαζαν τη διπλωματία με τη ζωγραφική.

Καταξιωμένος για την εικαστική του δημιουργία, ο Ρούμπενς αποσπά την εμπιστοσύνη των βασιλιάδων.

Στους πίνακές του ωραιοποιεί τις προσωπικότητες της εποχής του, πλαισιώνει τα μοντέλα του με συμβολικές παραστάσεις που αντικατοπτρίζουν τον χαρακτήρα τους και την εξουσία τους. Η φήμη του σε διεθνές επίπεδο συνέχιζε να μεγαλώνει ανάμεσα στους συλλέκτες και στους ευγενείς και ο ίδιος και το εργαστήριό του δημιουργούν μνημειώδη έργα.

Ενώ έχει γίνει διάσημος για τα πορτρέτα του, ο ζωγράφος προτιμά τα μεγάλα ιστορικά θέματα.

Η έκθεση του Μουσείου του Λουξεμβούργου παρουσιάζει μια σειρά από εκπληκτικά έργα του που δείχνουν τη ζωή στην αυλή των βασιλέων, τα ήθη, ιστορικές σκηνές. Με τη δεξιοτεχνία του και την έντεχνη ιδεαλιστική παρουσίαση των ισχυρών, ο Ρούμπενς κατάφερε να γίνει ο πιο σημαντικός ζωγράφος της εποχής του. Το έργο του διασχίζει τους αιώνες.

 Info:

Διάρκεια: ώς 14 Ιανουαρίου. «Rubens et ses Portraits Princiers» στην ιστοσελίδα του Μουσείου του Λουξεμβούργου.

ira-feloukatzi.com

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
Για την εκατοστή επέτειο από τη δημιουργία του αριστουργηματικού έργου του Κλοντ Mονέ, «Νoύφαρα», το παρισινό Μουσείο Ορανζερί παρουσιάζει την έκθεση «Νυμφαία-Αμερικανική αφαίρεση και το τελευταίο έργο του...
Τα νούφαρα που άνθισαν στη Νέα Υόρκη
ART - ΝΕΑ
Η πολιτική της ρωσικής τέχνης
Μια μεγάλη δωρεά του Ιδρύματος Vladimir Potanin και Ρώσων συλλεκτών προς το γαλλικό μουσείο διευρύνει τις πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών, προσφέροντας παράλληλα στους επισκέπτες ένα μοναδικό...
Η πολιτική της ρωσικής τέχνης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που προβάλλουν διαφορετικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Ο Γάλλος ζωγράφος Αλμπέρ Μαρκέ εκφράστηκε με έργα που εντάσσονται στον...
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
Μυθική φιγούρα της τέχνης, πήρε μέρος στις διαδηλώσεις του γαλλικού Μάη και συνελήφθη από την αστυνομία ως ταραχοποιός. Το πνεύμα της επανάστασης κυριαρχεί στα έργα του, όπου αποτυπώνει κινητοποιήσεις και...
Ο ζωγράφος του Μάη του ’68
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο
Στον μύθο που δημιούργησε με την καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα και τη χαρισματική του προσωπικότητα ο Πάμπλο Πικάσο, είναι αφιερωμένη εντυπωσιακή έκθεση στο παρισινό Μουσείο Γκραν Παλέ, προβάλλοντας την παγκόσμια...
Κάτω από το βλέμμα του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ζωγραφική της ευτυχίας
Όλο και περισσότερο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο ο καλλιτέχνης της φύσης, των χρωμάτων, των επίγειων παραδείσων ο Πιερ Μπονάρ, εξ ου και ο τίτλος της έκθεσης του Μουσείου Ορσέ, «Ζωγραφίζοντας την Αρκαδία», είναι...
Η ζωγραφική της ευτυχίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας