Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζουμ στα όνειρα 20 προσφύγων

John, μαθητής Ζιμπάμπουε

Ζουμ στα όνειρα 20 προσφύγων

  • A-
  • A+

«Ημουν τυχερή. Πέρασα από τον Κονγκό στην Τουρκία και μετά στην Ελλάδα, ωστόσο οι συνάνθρωποί μου που διάλεξαν τον δρόμο της Λιβύης σήμερα βρίσκονται σκλάβοι. Εχουν μια τιμή, σαν να μην πρόκειται για ζωντανά όντα...». Η 33χρονη Μπιμπίς, με το όμορφο παραδοσιακό τουρμπάνι στα μαλλιά της, βουρκώνει ενώ μιλάει.

Ο 59χρονος Σύρος Χασάν σκουπίζει συνεχώς με ένα μαντίλι τα δάκρυά του. «Τα σπίτια μας καταστράφηκαν, ζούσαμε στους δρόμους με τα παιδιά μας, λαχταρούσαμε ενα κομμάτι ψωμί... Θέλω να στείλω ένα μήνυμα σε όλες τις χώρες. Να μας αγκαλιάζουν, να υπάρχει αλληλεγγύη, αγάπη και ειρήνη».

Δεν ήταν μια τυπική συνέντευξη Τύπου η χθεσινή στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για το διαδραστικό πρόγραμμα «Face Forward ...into my home», που εστιάζει σε ιστορίες ανθρώπων οι οποίοι αναγκάστηκαν να αφήσουν την πατρίδα τους και προσπαθούν να ξαναχτίσουν τη ζωή τους στην Αθήνα. Γιατί, εκτός από τη διευθύντρια του μουσείου, Κατερίνα Κοσκινά, τον εκπρόσωπο της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, Φιλίπ Λεκλέρ, και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σακελλάρη Χούρδα, οι ίδιοι οι 20 πρόσφυγες που συμμετέχουν στο πρότζεκτ ήταν εκεί για να μοιραστούν τις ιστορίες τους. Κυρίως τα όνειρά τους για το μέλλον. Γιατί παρότι αφησαν πίσω τους ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους, δεν έχασαν την ταυτότητά τους και την ελπίδα τους.

Πρόσφυγες που υποστηρίζονται μέσω του προγράμματος ESTIA -προσφέρει στέγαση σε διαμερίσματα και μηνιαία οικονομική στήριξη- πήραν μερος στο «Face Forward ...into my home», που αποτελείται από τρεις φάσεις. Στην πρώτη, τα «Εργαστήρια αφήγησης», οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να μοιραστούν συναισθήματα, αναμνήσεις, τις σκέψεις τους, τα όνειρά τους για το μέλλον, με έμπνευση από έργα σύγχρονης τέχνης της συλλογής του ΕΜΣΤ. Στη συνέχεια ο φωτογράφος Γιάννης Βασταρδής εκανε τα πορτρέτα τους αποκαλύπτοντας το «ανθρώπινο πρόσωπο» του προσφυγικού ζητήματος. Τώρα οι προσωπικές αφηγήσεις και τα φωτογραφικά πορτρέτα εκτίθενται στο ΕΜΣΤ μαζί με τα έργα που κέντρισαν την προσοχή τους σε ηλεκτρονική μορφή.

Ο Αμίν, μαθητής από το Ιράν, αφηγείται πως παρακολουθεί πλέον μαθήματα σε ωδείο, «παίρνει ενέργεια από τη μουσική» και ονειρεύεται να γίνει τραγουδιστής. Από την ίδια χώρα η 29χρονη Αβα γεμίζει το σπίτι της με φωτογραφίες αγαπημένων προσώπων, έχοντας την αίσθηση οτι ζουν κι εκείνοι κοντά της. Ο Μπριάν, μαθητής από τη Ζιμπάμπουε, ρίχνει το βλέμμα του στο έργο «Σκάλα ΙΙ» του Ντο-Χο Σου και σκέφτεται «πόσο σημαντικό είναι να έχουμε στέρεες βάσεις στη ζωή μας, για να μπορέσουμε να πατήσουμε γερά και πάνω σε αυτές να χτίσουμε το μέλλον μας». Στον 25χρονο Αμπάς από τη Συρία αρέσει η ζωγραφική του Αλέξανδρου Γεωργίου και το τραγούδι του Νίκου Ξυλούρη «Αποχαιρετισμός».

Το έργο της Κιμσούτζα «Μποτάρι» τράβηξε τον νεαρό Ιρανό Μαχντί, γιατί μοιάζει με μπόγο που κρύβει μέσα του όσα έχει ζήσει και αυτά που έχει στο μυαλό του κάποιος. «Αυτό που ζήσαμε ήταν σαν μια μετάβαση από το σκοτάδι στο φως» λέει η 34χρονη Πατρίσια από το Καμερούν κοιτώντας το έργο της Μόνα Χατούμ «Fix It». «Ηταν μια ωραία εμπειρία, νιώσαμε ανετα» μας λέει ο Τζον, μαθητής από τη Ζιμπάμπουε, για το πρόγραμμα. Και μας αποχαιρετά... προσωρινά. «Πάω σχολείο στο Ελληνικό, θέλω να μείνω εδώ, μου αρέσει. Και ελπίζω μια μέρα να εκδώσω τα ποίηματα που γράφω!»

Κατερίνα Κοσκινά

Κάνω τα εγκαίνια και μετά πάω σπίτι μου

Η ερχόμενη Δευτέρα θα είναι μια ωραία μέρα για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αφού για πρώτη φορά παρουσιάζει στο κοινό τα νέα αποκτήματα της περιόδου 2014-2017. Η ερχόμενη Δευτέρα θα ειναι μια δύσκολη μέρα για τη διευθύντρια του μουσείου, Κατερίνα Κοσκινά, η οποία βρίσκεται... στον αέρα.

Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού, η θητεία της λήγει στις 28 Νοεμβρίου καθώς διαρκεί ένα χρόνο και συμπληρώνει τη θητεία της τέως διευθύντριας Αννας Καφέτση, η οποία παύτηκε μαζί με το Δ.Σ. Η Κ. Κοσκινά το αμφισβητεί και έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας πλήρη τετραετή θητεία, όμως η απόφαση πάει από αναβολή σε αναβολή.

«Θα κάνω τα εγκαίνια και μετά πάω σπίτι μου» είπε χθες η ίδια στην «Εφ.Συν.» στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου στο ΕΜΣΤ. «Θα μάθετε σε λίγες μέρες τι θα γίνει» είπε η Λυδία Κονιόρδου στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου στο ΕΑΜ, προσθέτοντας ότι εκτιμά πως το ΕΜΣΤ θα ανοίξει το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει γίνει πρόταση στην κ. Κοσκινά να παραμείνει ακόμα ένα χρόνο στη θέση της και μετά να παραιτηθεί, ωστόσο καμία πλευρά δεν ανοίγει τα χαρτιά της. Μια διευθύντρια σε εκκρεμότητα, λοιπόν, κι ένα μουσείο που αδυνατεί να λειτουργήσει πλήρως, βλέποντας τους μήνες να περνούν αλύπητα...

 Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιανουαρίου.
 Επιμέλεια έκθεσης, ιδέα-υλοποίηση προγράμματος: Μαρίνα Τσέκου, επιμελήτρια Εκπαίδευσης ΕΜΣΤ, Γιάννης Βασταρδής, φωτογράφος.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ουρές για τον ακριβοθώρητο Βερμέερ
Η έκθεση της χρονιάς όπως έχει χαρακτηριστεί η μπλοκμπάστερ «Vermeer and the Masters of Genre Painting», ή μήπως ένας θρίαμβος που κατέληξε σε φιάσκο, όπως αναρωτιέται η Le Monde; Την ημέρα των εγκαινίων...
Ουρές για τον ακριβοθώρητο Βερμέερ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
To πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης, παγκόσμιο όσο και ελληνικό, τρομοκρατεί κάθε καλλιτέχνη, συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου. Ο Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης της γκαλερί The Pulse, στο...
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Αβυσσος» η ψυχή του καλλιτέχνη
Καλώς ήρθατε στο υπόγειο του Ωδείου Αθηνών, που πρόσφατα ανακαίνισε ο Πολιτιστικός Οργανισμός ΝΕΟΝ και στην έκθεση «Η Υπέρβαση της Αβυσσος» με 41 χαρακτηριστικά έργα από 34 Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες, τα...
«Αβυσσος» η ψυχή του καλλιτέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας