Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Με τη ζωγραφική μου απολαμβάνω χίλιες ζωές»

Ο Φαίδων Πατρικαλάκις έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών

«Με τη ζωγραφική μου απολαμβάνω χίλιες ζωές»

  • A-
  • A+

Ζωγράφος των φωτεινών χρωμάτων, των ανθρώπων, των αγγέλων και των ονείρων, ευαίσθητος ποιητής, τολμηρός σκηνογράφος-ενδυματολόγος, ο Φαίδων Πατρικαλάκις έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έπειτα από σύντομη ασθένεια. Η κηδεία του θα γίνει αύριο στη Δράμα όπου γεννήθηκε.

Ο Φ. Πατρικαλάκις σπούδασε αρχικά στη Σχολή Βακαλό και στη συνέχεια στο Παρίσι. Τον ενδιέφερε η ρωμανική τέχνη της Γαλλίας και η φλαμανδική ζωγραφική, ενώ ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία-ενδυματολογία. Πρώτη του δουλειά τα σκηνικά για τον «Ματωμένο Γάμο» στην Alliance Francaise (1960), ενώ στο Λονδίνο συνεργάστηκε με το θέατρο Old Witch, και στην Ελλάδα δούλεψε με το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη Στοά, το Θέατρο Καρέζη-Καζάκου, το Ανοιχτό Θέατρο κ.ά.

Πολυπράγμων, ακούραστος, με πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παράλληλα δημοσίευσε σειρά βιβλίων για τη ζωγραφική, τη σκηνογραφία, τις ταξιδιωτικές του εμπειρίες και ποιητικές συλλογές. Ανάμεσά τους τρία άλμπουμ με κείμενα και λαδοπαστέλ (Αγιον Ορος-Κύθνος-Αμοργός-Οία), «Η πέτρα της σφενδόνας» (εκδ. Εγνατία), «Ιστορία της σκηνογραφίας 19ος-20ός αιώνας» (εκδ. Αιγόκερως), «Ενα υπερβατικό γεγονός» (Καστανιώτης), «Θεράπευαν με τη μουσική» (Καστανιώτης), «Η αρπαγή του βελούδου» (Μανδραγόρας) κ.ά.

Ο Φ. Πατρικαλάκις «βούταγε» το πινέλο του στο απλό και ουσιώδες του μοντερνισμού, γοητεύτηκε από τις ιδέες των πριμιτίφ καλλιτεχνών, ένιωθε ελξη για την art-brut. Tα χρώματα ήταν τα βασικά στοιχεία της ζωγραφικής του. Δυναμικά, αναγνωρίσιμα, δημιουργούν εικόνες και μεταφέρουν συναισθήματα: χαρά, ένταση, μελαγχολία, εσωστρέφεια, αισιοδοξία.

Οπως έγραφε ο ίδιος στη συλλογή «Στην κόψη της μέρας»: «Πετώ με τα πουλιά που ζωγραφίζω σε τόπους φανταστικούς και ανυποψίαστες πολιτείες. Σκαρφαλώνω στα δέντρα που ζωγραφίζω περνώντας τις ελεύθερες ώρες μου ξεδιπλώνοντας μνήμες και γεγονότα που κάθε φορά αντιλαμβάνομαι διαφορετικά. Με τη ζωγραφική μου απολαμβάνω χίλιες ζωές και ακόμα περισσότερες».

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια Γαλλίδα χορεύτρια είναι η «Προέλευση του κόσμου»
Ισως δόθηκε απάντηση σε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ιστορίας της τέχνης. Ποιο ήταν το μοντέλο του Γκιστάβ Κουρμπέ στον περίφημο πίνακα του 1866 «Η προέλευση του κόσμου», που από τον 19ο αιώνα μέχρι...
Μια Γαλλίδα χορεύτρια είναι η «Προέλευση του κόσμου»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέθανε ο ζωγράφος Νίκολας Μάνεφ
Μετά από εγκεφαλική αιμορραγία άφησε σε ηλικία 78 ετών την τελευταία του πνοή ο Γαλλοβούλγαρος ζωγράφος, Νίκολας Μάνεφ. Δημιουργός αφηρημένων συνθέσεων είχε κάνει περισσότερες από 140 ατομικές εκθέσεις, κυρίως...
Πέθανε ο ζωγράφος Νίκολας Μάνεφ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
Γνωστοί δημιουργοί με αναγνωρίσιμο ιδίωμα, οι Γ. Αδαμάκος, Τ. Μαντζαβίνος, Αγγ. Παπαδη-μητρίου, Γ. Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα και αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας με τα έργα τους στα άδυτα της...
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
Μυταράς εφ’ όλης της ύλης, στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αγαπητός, δημοφιλής, από τους εμπορικότερους ζωγράφους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς μπήκε σε...
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας