Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επανάσταση... στο διηνεκές

Στέλιος Φαϊτάκης, «Για έναν κόσμο καλύτερο», 2017

Έκθεση «Δικαίωμα στο μέλλον», Αγία Πετρούπολη

Επανάσταση... στο διηνεκές

  • A-
  • A+

Εκατό χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 συμπληρώνονται φέτος και το ΜΙSP-Μουσείο Τέχνης του 20ού και του 21ου αιώνα στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας οργανώνει από τις 25 Οκτωβρίου έως τις 3 Δεκεμβρίου μια μεγάλη ομαδική έκθεση με τίτλο «Δικαίωμα στο μέλλον», στην οποία συμμετέχουν και 10 αναγνωρισμένοι Ελληνες καλλιτέχνες.

Η έκθεση έχει ως θέμα την «Επανάσταση», όχι μόνο τη ρωσική, αλλά την έννοια της επανάστασης γενικότερα ως ένα σύνθετο κοινωνικο-πολιτιστικό γεγονός που δεν περιορίζεται στην εξέγερση ή στη στρατιωτική σύγκρουση.

Περισσότεροι από 60 σύγχρονοι καλλιτέχνες -φημισμένοι εικαστικοί, αναγνωρισμένοι δάσκαλοι, αλλά και νέοι δημιουργοί- εκφράζουν την άποψή τους για τις επαναστατικές ιδέες, τις ανανεωτικές εξελίξεις, για την παρούσα και τη μελλοντική παγκόσμια τάξη των πραγμάτων.

Σε κάθε εποχή, το ιδεώδες της επανάστασης ξεσήκωνε και ενέπνεε την ανθρώπινη δημιουργικότητα σε όλες τις εκφράσεις της (μουσική, χορό, ποίηση, εικαστικά), γιατί η ανατροπή των κατεστημένων σχημάτων ανοίγει, έστω και σαν ψευδαίσθηση, νέες προοπτικές και ελεύθερους ορίζοντες. Από τη συναρπαστική εικόνα της ουτοπίας ώς τη σκληρή πραγματικότητα της καταστροφής, είναι πολλές οι εννοιολογικές διαβαθμίσεις του όρου.

Η ιδέα του μαζικού ξεσηκωμού ήταν πάντα συνδεδεμένη με το όνειρο της ανθρωπότητας για την αναδιοργάνωση του κόσμου, την ανάπτυξη των χωρών, τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής.

Αλλά η επαναστατική πίστη και ο αγώνας για τον θρίαμβο της ελευθερίας και της δικαιοσύνης συχνά μετατρέπονται σε καταστροφή, σε πόλεμο, σε δραματικές καταστάσεις.

Από μια τέτοια διαδικασία η καλλιτεχνική ευαισθησία μπορεί να αντλήσει αισιοδοξία και ελπιδοφόρα μηνύματα για το μέλλον ή, αντίθετα, να καταγράψει τη σύγκρουση, το αιματοκύλισμα, την τραγωδία.

Η ελληνική αντιπροσωπεία έχει τη θεσμική υποστήριξη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και αποτελείται από 10 καλλιτέχνες: Βένια Δημητρακοπούλου, Αντιγόνη Καββαθά, Θόδωρος Λάλος, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Δημήτρης Μεράντζας, Μανώλης Μπαμπούσης, Νατάσσα Πουλαντζά, Στέλιος Φαϊτάκης, Ελλη Χρυσίδου και Κλίτσα Αντωνίου από την Κύπρο.

Για την επιλογή των καλλιτεχνών συνεργάστηκαν ο Γιάννης Μπόλης (επιμελητής ΚΜΣΤ) και η Αφροδίτη Οικονομίδου, που επιμελείται τη συμμετοχή στην Αγία Πετρούπολη.ΠΑ.Σ.

 Info:

Η έκθεση εγκαινιάζεται στους πρόσφατα ανακαινισμένους χώρους του Μουσείου MISP στην Griboedova 103 στις 25 Οκτωβρίου (18.00) και συνοδεύεται από αναλυτικό κατάλογο των έργων.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Pop games» με ισχυρούς παίκτες στην Τεχεράνη
Εγκαινιάζεται στην Τεχεράνη η αίθουσα τέχνης «Satia», που φιλοξενεί μια ομάδα άγνωστων δημιουργών που πειραματίζονται στην καλλιτεχνική μεταξοτυπία. Η συλλογή περιλαμβάνει 20 έργα, όλα φτιαγμένα με την τεχνική...
«Pop games» με ισχυρούς παίκτες στην Τεχεράνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Και το πλοίο φεύγει...
«Οι γυναίκες του Ματαρόα», έκθεση που εγκαινιάζεται στο «Poems n' Crimes». Η Κλειώ Μακρή, κόρη του γλύπτη Μέμου Μακρή, στήνει τα γλυπτά της δίπλα στα έργα πέντε σπουδαίων καλλιτεχνών (Ν. Ανδρικοπούλου, Α....
Και το πλοίο φεύγει...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Χότζα με «εκτόπισε» σε εργοστάσιο για την παρακμιακή ζωγραφική μου
Ο κορυφαίος Αλβανός ζωγράφος, Εντι Χίλα, είναι από τις μεγάλες αποκαλύψεις της documenta 14, που το αθηναϊκό της σκέλος ολοκληρώνεται σήμερα. Μας μιλά για την Ελληνίδα γυναίκα του, την Ιωάννα, τη λατρεμένη του...
Ο Χότζα με «εκτόπισε» σε εργοστάσιο για την παρακμιακή ζωγραφική μου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επιχείρηση χάλκευσης του Θεοτοκόπουλου
Ο Παναγιώτης Ιωάννου, επ. καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, μας μιλάει για την πρόσφατη σκανδαλώδη έκθεση στην Ιταλία, όπου έγινε προσπάθεια να αποδοθούν στον Ελ Γκρέκο έργα που δεν είναι...
Επιχείρηση χάλκευσης του Θεοτοκόπουλου
ART - ΝΕΑ
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα
Εγκαινιάζεται σήμερα η έκθεση με πολύτιμα αντικείμενα υψηλής αισθητικής των Ρομανόφ, αλλά και με αριστουργήματα της ευρωπαϊκής τέχνης, από τις συλλογές του κορυφαίου ρωσικού μουσείου. Ο τίτλος «Ερμιτάζ: Πύλη...
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας