Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»

Η γλύπτρια Αλεξάνδρα Αθανασιάδη

«Με ενδιαφέρουν τα θραύσματα που χτίζουν την εικόνα μας»

  • A-
  • A+

Το αποτύπωμα του χρόνου στην ύλη και η ανασύνθεσή της με άλλη διάσταση είναι διαχρονικό θέμα το οποίο έχει απασχολήσει πολλούς καλλιτέχνες. Η γλύπτρια Αλεξάνδρα Αθανασιάδη είναι σίγουρα μια εξ αυτών καθώς δημιουργεί έργα στα οποία επιχειρεί να ανατρέψει τον καταλυτικό ρόλο του χρόνου και της λήθης. Ανασυνθέτει τα θραύσματα και τελικά παρουσιάζει γλυπτικές δημιουργίες όπου η μνήμη αντιπαλεύει τη φθορά. Με την ατομική της έκθεση «Θραύσματα» ολοκληρώνεται το εκθεσιακό πρόγραμμα της γκαλερί Citronne στον Πόρο.

Στους χώρους της αίθουσας τέχνης, πόλου έλξης καλλιτεχνών, φιλότεχνων και συλλεκτών καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, παρουσιάζονται δύο ενότητες έργων, γνωστές στο ευρύ κοινό, καθώς η καλλιτέχνις καταπιάνεται επί σειρά ετών. Πρόκειται για τα εξαιρετικά άλογα και τους ηρωικούς θώρακες. Εργα από τις συγκεκριμένες ενότητες έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα (από την αναδρομική της στο Μουσείο Μπενάκη μέχρι την Αρχαία Μεσσήνη) και στο εξωτερικό.

Ορισμένα από αυτά εκτίθενται μαζί με καινούργια, δισδιάστατα έργα πάνω σε χαρτί, «ίχνη» από προγενέστερα γλυπτά τα οποία επιδιώκουν τον εικαστικό διάλογο ανάμεσα στα υλικά της τέχνης και στις φάσεις του χρόνου.

«Δεν δείχνω συχνά τα δισδιάστατα στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά εκθέτω καινούργια δουλειά, αρκετά σχέδια, χαρακτικά και ορισμένα κολάζ. Το κεντρικό έργο, "Αλογο στο γαλάζιο" που βάλαμε στην πρόσκληση, το δούλευα για χρόνια παράλληλα με τα γλυπτά. Πρόκειται για το περίγραμμα ενός αλόγου, το σχέδιο στο χαρτί, το οποίο βρισκόταν επάνω σε ένα σκουριασμένο τραπέζι. Τα ίχνη που αποτυπώθηκαν εκεί τυχαία, συμβάντα της δουλειάς, όπως μια ηλεκτροκόλληση, ή οι καιρικές συνθήκες δημιούργησαν το ενιαίο σύνολο, το οποίο δούλεψα στη συνέχεια», λέει στην «Εφ.Συν.» η καλλιτέχνις.

Η δουλειά της έχει άμεση σχέση με τις πολλαπλές μετατροπές και όπως καταθέτει η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη: «Με ενδιαφέρουν οι μεταμορφώσεις, αλλά κυρίως το πέρασμα του χρόνου και τα σημάδια που μας αφήνει. Πιστεύω ότι βιώνουμε, καταγράφεται επάνω μας. Είτε σωματικά είτε ψυχικά. Γι' αυτό και χρησιμοποιώ τα θραύσματα. Θεωρώ ότι συμβολίζουν τα πολλά μικρά κομμάτια από τα οποία αποτελούμαστε και τελικά διαμορφώνουν την εικόνα μας».

Και μας εξηγεί τη σχέση της με τα «Θραύσματα», όπως είναι και ο τίτλος της έκθεσης. «Εκείνα που πέρασαν από μέσα μας δημιουργούν την εικόνα μας. Η προσωπικότητά μας χτίζεται σιγά σιγά από όσα έχουμε δει, έχουμε αγαπήσει, έχουμε αντιληφθεί. Δεν καταλαβαίνει κανείς τη ζωή μια κι έξω. Αυτό με ενδιαφέρει και στα έργα μου. Μου αρέσει στη δουλειά μου να δίνω κάτι πολύ λιτό και ο θεατής να το συμπληρώνει. Και μου αρέσει η αλλαγή προοπτικής, το όριο μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού εαυτού», καταλήγει.

Οπως επισημαίνει στο εισαγωγικό κείμενο η Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, δρ της Ιστορίας της Τέχνης, επιμελήτρια της έκθεσης και υπεύθυνη της γκαλερί Citronne, «τα έργα της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη λειτουργούν ως αφετηρίες συνειρμών, τόσο για την ίδια όσο και για τον θεατή». Στον κατάλογο γράφει επίσης η Christine Kondoleon, δρ Ιστορίας της Τέχνης και επιμελήτρια της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Τέχνης.

Να θυμίσουμε ότι η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, παράλληλα με τη γλυπτική, ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία στη Νέα Υόρκη και την Αθήνα. Εχει πάρει μέρος σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Παρίσι, Νέα Υόρκη, Βρυξέλλες κ.α.). Η έκθεση στην γκαλερί Citronne διαρκεί έως τις 15 Οκτωβρίου (Παραλία, Πόρος, τηλ. 22890-22401).

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο «αιώνιος έφηβος» της Υδρας
Ο ζωγράφος του χρώματος και της ζωής, ο Παναγιώτης Τέτσης, από το 1948 που εξέθεσε για πρώτη φορά στην Πανελλήνια Εκθεση της Αθήνας μέχρι σήμερα, 68 συναπτά έτη, εξακολουθεί να μετουσιώνει την καθημερινή...
Ο «αιώνιος έφηβος» της Υδρας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σπάνιες μάσκες θεάτρου και τελετουργίας
Επιστροφή σε μια από τις αρχαιότερες μορφές της δημιουργίας και της τέχνης, έρχεται να μας δείξει η σπάνια στην κατηγορία της έκθεση τελετουργικών μασκών και συνοδευτικών αντικειμένων της συλλογής του...
Σπάνιες μάσκες θεάτρου και τελετουργίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παράθυρο με θέα την Υδρα
Το σπίτι όπου μεγάλωσε, ανακάλυψε το ταλέντο του και δημιούργησε ώς το τέλος της ζωής του ο σπουδαίος ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης παραδόθηκε στο κοινό. Συντηρήθηκε και αναδεικνύεται ως ενιαίο σύνολο με τα...
Παράθυρο με θέα την Υδρα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο
Το Μουσείο Μπενάκη στο πλούσιο φθινοπωρινό εκθεσιακό πρόγραμμά του θα δείξει στους επισκέπτες του εκθέσεις φωτογραφίας της Αθήνας του 1917, κεραμικής, αφίσες του Λοτρέκ, την πρώτη αναδρομική έκθεση γλυπτικής...
Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας