Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν ο Νταλί ερεθιζόταν από τον Ντισάν

Τολμηρό ερωτικό χειρόγραφο του Ισπανού στη Royal Academy

Photo Robert Descharnes

Οταν ο Νταλί ερεθιζόταν από τον Ντισάν

  • A-
  • A+

«Παρακαλώ, σημειώστε ότι μερικά από τα εκθέματα είναι μόνο για ενηλίκους», προειδοποιεί το σάιτ της Royal Academy of Arts του Λονδίνου. Η έκθεση «Dali/Duchamp», που θα ξεκινήσει στις 7 Οκτωβρίου (μέχρι 3 Ιανουαρίου 2018), δημιουργεί ήδη θόρυβο -και όχι μόνο καλλιτεχνικό.

Οπως έγραψε χθες η «Γκάρντιαν», το βρετανικό μουσείο εξασφάλισε ένα ντοκουμέντο, δάνειο από το Ιδρυμα Γκαλά-Σαλβαντόρ Νταλί της Φιγκέρες, γενέτειρας του ζωγράφου, που δεν έχει ποτέ εκτεθεί, το περιεχόμενο του οποίου είναι άκρως τολμηρό. Πρόκειται για ένα χειρόγραφο 20 σελίδων που περιέχει και σχέδια, στο οποίο ο Νταλί μιλάει για τη σεξουαλικότητά του, την τόσο «άγνωστη» και συγχρόνως πολυσυζητημένη και αμφιλεγόμενη. Συγκεκριμένα, περιγράφει πώς ερεθίζεται ενώ ουρεί παρακολουθώντας τον Ντισάν και κάποιες κοτολέτες που ψήνονται για ένα πικ νικ.

Σεξ, ούρα και φαγητό. Μεταξύ μας, κανένας δεν πρέπει να ξαφνιάζεται -να σοκάρεται, δεκτόν- πόσο μάλλον που η σεξουαλικότητα του Νταλί μόνο «νορμάλ» δεν ήταν, και ωχριά μπροστά στην πασίγνωστη και χιλιοτεκμηριωμένη κοπρολαγνεία του Τζέιμς Τζόις. Ισως γιατί αν ο Ιρλανδός είχε έντονη σεξουαλική ζωή, ο Ισπανός μάλλον εκτονωνόταν ζωγραφίζοντας.

Στο κείμενο αυτό ο Ισπανός ζωγράφος ανακαλεί μια εκδρομή το καλοκαίρι του 1933 με τη σύζυγό του Γκαλά και φίλους τους στο Cap Creus, της νοτιοανατολικής Καταλονίας. «Ο Ντισάν είναι κόκκινος, τον έπιασε ο ήλιος, μοιάζει με τις κοτολέτες που μας περιμένουν. Η πείνα μου είναι κολοσσιαία, θεολογική.

Ο ουρανός και η θάλασσα είναι τόσο γαλάζιοι που φαίνονται σχεδόν κόκκινοι. Ενα γαλάζιο που τραυματίζει τα μάτια και τα αυτιά. Κοντά στο μέρος που θα σερβιριστεί το γεύμα γονατίζω πίσω από έναν βράχο για να ουρήσω. Το κάνω με τέτοιο τρόπο που τα ούρα κυλάνε στο στήθος μου. Μια πνοή ζεστού αέρα μού φέρνει τη μυρωδιά από τις κοτολέτες και με οδηγεί σε έκσταση, τέτοια που ρίχνομαι με το στόμα μου ανοιχτό σε μια προέκταση του βράχου και τη γλύφω, τη ρουφάω με όλα τα σάλια που διαθέτω.

Τα μάτια μου είναι καρφωμένα στο κόκκινο μπράτσο του Ντισάν που ενώνεται, αν και είναι μακριά, με τον κόκκινο γρανίτη του βράχου μου, ενώ ο άλλος ώμος του γίνεται ένα, σχεδόν αγγίζει τον ώμο της Γκαλά. Τρώω την Γκαλά». Και συμπληρώνει τη φαντασίωσή του ζωγραφίζοντας τον εαυτό του να πιπιλάει τον βράχο.

Οι ερωτικές φαντασιώσεις του Νταλί με τον Ντισάν είχαν δημοσιευτεί μέχρι τώρα μόνο στην Ισπανία, γι' αυτό και η αγγλική μετάφραση του κειμένου για τις ανάγκες της Royal Academy πήρε μεγάλη δημοσιότητα, λειτουργώντας ως η καλύτερη προμόσιον σε μια έκθεση έτσι κι αλλιώς πολυαναμενόμενη, αφού οι δύο μεγάλοι αιρετικοί και πρωτοπόροι της τέχνης του 20ού αιώνα πρώτη φορά εξετάζονται μαζί μέσα από 80 έργα τους.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι 100 όψεις ενός μύθου
Πριν από 100 χρόνια, τον Δεκέμβριο του 1917, η γαλλική αστυνομία μπούκαρε στην γκαλερί Berthe Weill και σφράγισε (προσωρινά) μια έκθεση για να προστατεύσει τα χρηστά ήθη από το τρίχωμα των εφηβαίων στα...
Οι 100 όψεις ενός μύθου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αγιοι και ήρωες του Νίκου Κούνδουρου
Ηταν ένα από τα τελευταία πράγματα που θέλησε και περίμενε στη ζωή του ο Νίκος Κούνδουρος: να γίνει στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας μια έκθεση ζωγραφικής του. Η ιδέα, που πρωτόπεσε στο τραπέζι το 2015, να...
Αγιοι και ήρωες του Νίκου Κούνδουρου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φανταστικά τοπία από πηλό
Πανέμορφα, ιδιαίτερα, με πολλές δυνατότητες και, κυρίως, με τη σφραγίδα μιας ζωγράφου, που κάποτε αποφάσισε να ασχοληθεί με την κεραμική τέχνη, στην αρχή ζωγραφίζοντας απλώς καλούπια του εμπορίου, αλλά στη...
Φανταστικά τοπία από πηλό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
Γνωστοί δημιουργοί με αναγνωρίσιμο ιδίωμα, οι Γ. Αδαμάκος, Τ. Μαντζαβίνος, Αγγ. Παπαδη-μητρίου, Γ. Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα και αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας με τα έργα τους στα άδυτα της...
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
Μυταράς εφ’ όλης της ύλης, στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αγαπητός, δημοφιλής, από τους εμπορικότερους ζωγράφους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς μπήκε σε...
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας