Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρεις εραστές της τέχνης και της Ελλάδας

Ο Νίκος και η Μπάρμπαρα Γκίκα, με τον Τζον Κράξτον, τον Πάτρικ και την Τζόαν Λι Φέρμορ στο σπίτι τους στην Yδρα, 1958

Τρεις εραστές της τέχνης και της Ελλάδας

  • A-
  • A+

Μια συναρπαστική ανασκόπηση της ζωής και του έργου τριών σημαντικών προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων του 20ού αιώνα, του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του Τζον Κράξτον και του Πάτρικ Λι Φέρμορ.

Ενα ξεχωριστό αφιέρωμα που διερευνά τη φιλία που τους ένωσε για σχεδόν μισό αιώνα, καθώς και την αγάπη που μοιράζονταν για την Ελλάδα και τον ελληνικό κόσμο.

Η έκθεση με τίτλο «Γκίκας, Craxton, Leigh Fermor: η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα», που ανοίγει σήμερα τις πύλες της στο κοινό, στο Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτίριο), αντανακλά μέσα από τα κείμενα του Λι Φέρμορ και το ζωγραφικό έργο του Γκίκα και του Κράξτον τις μαγευτικές τους εξερευνήσεις, με πηγές έμπνευσης την Υδρα, την Καρδαμύλη, την Κρήτη και την Κέρκυρα.

Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με τη Λεβέντειο Πινακοθήκη, όπου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο χειμώνα, ενώ την άνοιξη του 2018 θα ταξιδέψει στο Βρετανικό Μουσείο, στο Λονδίνο.

Μέσα από χαρακτηριστικά ζωγραφικά έργα των Γκίκα και Κράξτον, τα μοναδικά κείμενα του Λι Φέρμορ, επιστολές, σημειώσεις, εκδόσεις και αφιερώσεις, αλλά και πολλές σπάνιες φωτογραφίες από τη ζωή τους, η έκθεση, όπως και ο εξαιρετικός κατάλογος που τη συνοδεύει (έκδοση του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη), δεν καταδεικνύει μόνο την αγάπη τους για την Ελλάδα, την ιστορία, τον μύθο, την ύπαιθρο και τον ελληνικό τρόπο ζωής, αλλά ταυτόχρονα αντικατοπτρίζει τις συναρπαστικές αναζητήσεις τους, τις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις και τη δίψα τους για τη χαρά της ζωής.

Το 1945 και το 1946 ήταν τα χρόνια που γνωρίστηκαν οι σπουδαίοι δημιουργοί και ανέπτυξαν μια φιλία ιδιαίτερη ανθεκτική, που κράτησε περίπου 50 χρόνια.

Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας συναντά τον Τζον Κράξτον και τον Πάτρικ Λι Φέρμορ στο Λονδίνο και αργότερα στην Αθήνα.

Ομως η Υδρα, από τότε τουριστικός πόλος έλξης, συνιστά ένα σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή τους.

Για τον Γκίκα ήταν το σπίτι των παιδικών του χρόνων και αργότερα το καταφύγιό του, ο τόπος έμπνευσής του.

Για τον Λι Φέρμορ, «μια πηγή ευτυχίας», όπως έλεγε ο ίδιος, ένα ησυχαστήριο για τη συγγραφή του βιβλίου του για τη Μάνη. Για τον Κράξτον, ένας τόπος δημιουργίας λίγο πριν ανακαλύψει τον παράδεισό του στην Κρήτη.

Το 1947 την επισκέφτηκε για πρώτη φορά ο Κράξτον και όταν ξαναγυρίζει, έναν χρόνο αργότερα, ζωγραφίζει έργα με θέμα τους Κρητικούς βοσκούς.

Ο τόπος και οι άνθρωποι τον γοητεύουν και έτσι το 1960 αποφασίζει να ακολουθήσει το όνειρό του και να ζήσει στα Χανιά, «στην αγαπημένη μου πόλη, στο αγαπημένου μου νησί», όπως υπογραμμίζει.

Το σπίτι πάνω από το βενετσιάνικο λιμάνι έγινε ο κύριος τόπος εργασίας του -πολλοί από τους γνωστούς πίνακές του, με χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες, σκηνές από την καθημερινή ζωή, καθώς και τοπία της κρητικής γης, δημιουργούνται εκεί.

Ο Λι Φέρμορ ανακαλύπτει τον δικό του παράδεισο στην Καρδαμύλη και χτίζει το καταφύγιό του.

Μάλιστα ο Γκίκας δημιουργεί πίνακες για τη διακόσμηση του σπιτιού.

Εκεί ο Αγγλος συγγραφέας θα αφοσιωθεί στο έργο του: «Επιτέλους, μπορούσα να βηματίζω ανάμεσα στα ελαιόδεντρα επί ώρες, σχηματίζοντας φράσεις και διαλύοντάς τες σε κομματάκια ξανά», γράφει.

Τελευταίος σταθμός η Κέρκυρα. Ενα παλιό ελαιοτριβείο στις Σινιές θα αποτελέσει τον νέο τόπο συνάντησης και δημιουργίας από τη δεκαετία του '70 για τους τρεις φίλους.

Εκεί ο Γκίκας θα δημιουργήσει ένα «ειδυλλιακό σκηνικό», «ένα καταφύγιο μοναδικής ατμόσφαιρας και γοητείας» που θα τους εμπνεύσει εκ νέου.

Η αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη οριοθετείται με πάνελ, βαμμένα σε διαφορετικά χρώματα που περικλείουν τους τόπους συνάντησης των Γκίκα - Κράξτον - Λι Φέρμορ.

Ο χώρος γεμίζει με τα λευκά γεωμετρικά σπίτια, τους «Χορευτές» στον Πόρο, την «ταβέρνα κοντά στη θάλασσα» του Κράξτον.

Με τις απόψεις της Υδρας, τις μάντρες της Μάνης, τα τοπία με δέντρα, φυτά, φεγγάρια, χαρταετούς του Γκίκα.

Γεμίζει με χαμόγελα, ξένοιαστες στιγμές δίπλα στο κύμα, με ωραίες παρέες και ποτήρια γεμάτα κρασί, που επισφραγίζουν τα ελληνικά καλοκαίρια της έμπνευσης και μια ειλικρινή φιλία που έδωσε πρωτόγνωρους καρπούς.

Info:

«Γκίκας, Craxton, Leigh Fermor: η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα», Μουσείο Μπενάκη-Κουμπάρη 1. Διάρκεια μέχρι 10 Σεπτεμβρίου.

Θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τους επιμελητές της έκθεσης Εβίτα Αράπογλου, ιστορικό τέχνης, και Ιωάννα Μωραΐτη, υπεύθυνη Αρχείου Πινακοθήκης Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα.

Πληροφορίες: 210-3671014.

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πόλεις, άνθρωποι και στιγμές του πλανήτη
Το πρώτο Athens Photo World (APW) έρχεται στις αρχές Ιουνίου με κεντρικό θέμα «Η καθημερινότητα στον Κόσμο» και στόχο να φέρει το φωτορεπορτάζ στην καθημερινότητα της Αθήνας μέσα από μια σειρά εκθέσεων και...
Πόλεις, άνθρωποι και στιγμές του πλανήτη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ρέμπραντ - Βερμέερ στο Αμπου Ντάμπι
Με μια μεγαλειώδη έκθεση, «Ρέμπραντ, Βερμέερ και η Χρυσή Εποχή της Ολλανδίας», εγκαινιάζει το πρόγραμμά του για το 2019 το Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι. Από τις 14 Φεβρουαρίου μέχρι τις 18 Μαΐου θα εκτεθούν...
Ρέμπραντ - Βερμέερ στο Αμπου Ντάμπι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η δική τους Αθήνα
Πενήντα ενθουσιώδεις ερασιτέχνες φωτογράφοι αποτυπώνουν μια προσωπική μεταμόρφωση της πρωτεύουσας. Eίναι Αθηναίοι, κινούνται καθημερινά σε οικεία μέρη, όμως με τον φακό τους μεταμορφώνουν την πραγματικότητα....
Η δική τους Αθήνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας