Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζήσε την Ελλάδα σου στον Μύθο!

O Λάντι μπροστά σε σκίτσο του Μποστ με την Ελλάδα και τα παιδιά της, την Ανεργίτσα και τον Πειναλέοντα

Ζήσε την Ελλάδα σου στον Μύθο!

  • A-
  • A+

Breaking News σημαίνει «έκτακτες ειδήσεις», ή «συμβαίνει τώρα» όπως το μεταφράζουν στα έκτακτα δελτία ειδήσεων της τηλεόρασης.

Αυτός είναι και ο τίτλος της έκθεσης του Βρετανού εικαστικού Μάικλ Λάντι στον τρίτο όροφο του ανεξερεύνητου για το ευρύ κοινό μεγάρου της Διπλαρείου Σχολής, που καταλαμβάνει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο στέκοντας επιβλητικό στην πλατεία Θεάτρου τα τελευταία... 85 χρόνια.

Ο τίτλος της έκθεσης δεν αναφέρεται μόνο στην Αθήνα, πρωταγωνίστρια των ειδήσεων παγκοσμίως, αλλά είναι πολυσήμαντα κυριολεκτικός: ο καλλιτέχνης είχε ζητήσει μήνες πριν την ξεκινήσει τη συμμετοχή των κατοίκων ώστε να αφηγηθούν οι ίδιοι οι Αθηναίοι τι σημαίνει η πόλη τους, στέλνοντάς του φωτογραφίες με εικόνες, σκέψεις και συναισθήματα που τους εκφράζουν.

Αυτό είναι και το υλικό που επεξεργάζεται για να αποκαλύψει μέσω μιας οπτικής/χαρακτικής γλώσσας τη σύγχρονη εικόνα της πόλης και αναπόφευκτα το κοινωνικοπολιτικό της πλαίσιο μέσα από τα μάτια των ίδιων των κατοίκων της.

Αυτό που κυριαρχεί στις περισσότερες από 1.000 φωτογραφίες που έχουν ήδη σταλεί στον καλλιτέχνη είναι τα γκράφιτι: συνθήματα, λογοπαίγνια, σκίτσα σε κοινή θέα.

Και μια και η γλώσσα του τοίχου είναι... λαϊκή τέχνη, δεν λείπει ούτε η φιγούρα του Καραγκιόζη. Εκεί και οι Ακριθάκης, Γαΐτης, Μποστ (η Ελλάς με τα παιδιά της, την Ανεργίτσα και τον Πειναλέοντα), Μόραλης, Τσαρούχης.

Οσο για τα συναισθήματα που κυριάρχησαν; Ανάμικτα, χιούμορ και θλίψη, όπως μας είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης που συναντήσαμε αναπάντεχα να ξεναγεί τους επισκέπτες στην έκθεσή του, όταν την επισκεφτήκαμε, φορώντας μάλιστα τη σκονισμένη φόρμα εργασίας του.

Από το «Live your Greece in Myth» -παράφραση της γνωστής επίσημης τουριστικής διαφήμισης- μέχρι τον «Αρχάγγελο με πολυβόλο», το έργο του χαράκτη Τάσσου που έφτιαξε το 1968 ως αφιέρωμα στον Τσε.

Από κατσαρίδες που ξεπροβάλλουν από σχισμές στο πάτωμα μέχρι τον τοίχο που καλύπτει ολόκληρο η μεταφορά αντιστασιακής αφίσας του ΕΑΜ, οι συμπολίτες μας τροφοδότησαν τον καλλιτέχνη με υλικό που προδίδει την παιγνιώδη έως σκωπτική αλλά και καλλιτεχνική τους διάθεση με μπόλικες δόσεις ιστορίας και επίκαιρων.

Με αυτό το υλικό ο καλλιτέχνης δημιούργησε τα δικά του έργα που αποτυπώνουν σλόγκαν, σκίτσα και συνθήματα σε άσπρο-μπλε, σε μια χαρακτική τεχνική στα... εθνικά χρώματα. Διατηρεί τον ακριβή γραφικό χαρακτήρα του πρωτότυπου άγνωστου τοιχογράφου και θυμίζει αυτές τις παλιές πινακίδες από μπλε σμάλτο και φίλντισι.

Και τα εκθέματα στον τεράστιο όροφο της Διπλαρείου είναι αυτά τα χαρακτικά κάθε μεγέθους: είτε είναι μια σταλιά σκίτσα που ξεπροβάλλουν πίσω από τον «ξεφλουδισμένο» τοίχο, είτε συνθήματα πάνω από πόρτες και κάτω από τα παράθυρα με θέα στη φωτεινή πόλη σε εγκατάλειψη, μέχρι τα μεγαλύτερα έργα που καλύπτουν ολόκληρους τοίχους.

Στην υποδοχή εξέχει από το έντυπο υλικό αυτό το «ζητείται έμπειρο προσωπικό» χειρόγραφο που το 'χεις χιλιοδεί. Ανάμεσα σε πολλά άλλα σχόλια της επικαιρότητας διαβάζεις τον Μητσάρα που εγκαλεί χλευαστικά τον τότε πρωθυπουργό «Αντωνάκη, άσε το wifi και δώσε στο λαό να φάει»...

Ο τοίχος δεν έχει προκαταλήψεις και ταμπού: «Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη αδερφή παρά 40 χρόνια κρυφή κι αρρενωπή», «Το ένα αγόρι φιλάει τ' άλλο και τα δυο βαράν φασίστες» ενώ, κάπου ανάμεσα σε αντίγραφα πινάκων του Μόραλη, το «Γιάννη, είσαι το πιο όμορφο κορίτσι που έχω φιλήσει ποτέ»...

Ξενόγλωσσα συνθήματα σε μια γκλόμπαλ απεύθυνση όπως το «With or without EU» ή το «La Grèce est un pays pauvre (psorokostena)» αλλά και το φεμινιστικό «A woman's place is in the resistance»... Φεμινιστικό και το «Για να μη μας κάνουν ψιτ ψιτ στο δρόμο, γυναίκες και γάτες κοινούς αγώνες»...

Εκτός από τoν σαρκασμό η ανατροπή καραδοκεί παντού: μπορεί να έχει θρησκευτική αφετηρία («Ξένος ειμί» έως ποιητική «Αν ξυπνήσεις μονομιάς θάρθει ανάποδα ο ντουνιάς» του Βάρναλη...).

Το OXI έχει δικό του δωμάτιο αλλά το συναντάς και σε μικρά σημειώματα τοίχου. Σύγχρονες Κασσάνδρες -«Θα έχετε κυβέρνηση και θα είναι σα να μην έχετε», πέρα από πολιτικές και κοινωνικές δηλώσεις «Αυτό το καλοκαίρι θα την κάνουμε ταράτσα», ρεπορταζιακά «Εvery Greek pays 1.355 a year in bribes», αλλά και το χειρόγραφο σημείωμα του ηλικιωμένου αυτόχειρα στο Σύνταγμα που είχε συνταράξει το πανελλήνιο πριν από λίγα χρόνια...

Ειρωνεία, σαρκασμός «Εχυσες καφέ - λεφτά θα πάρεις, σ' έχεσε πουλί- λεφτά θα πάρεις, πάτησες σκατά - λεφτά θα πάρεις, έπιασες δουλειά - σκατά θα πάρεις», ο κλόουν με το σύνθημα «Εσύ πόσα ευρώ θες για να επαναστατήσεις;», ο σκελετός σε χορευτική πόζα με το ένα πόδι λυγισμένο και τα χέρια όρθια, αλλά και ο μπαχαλάκιας φουστανελάς με περικεφαλαία να εκσφενδονίζει εν είδει μολότοφ το σήμα του ευρώ.

Και φυσικά παντού παρούσα η Αντίσταση: από αντιφασιστική αφίσα του ΕΑΜ μέχρι το «Η ΔΡΑΣΗ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑ ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ», μισός αιώνας και βάλε δρόμος...

 Πλ. Θεάτρου 3. Μέχρι 11/6, Πέμπτη έως Κυριακή, είσοδος ελεύθερη.
 Πληροφορίες neon.org.gr

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
Γνωστοί δημιουργοί με αναγνωρίσιμο ιδίωμα, οι Γ. Αδαμάκος, Τ. Μαντζαβίνος, Αγγ. Παπαδη-μητρίου, Γ. Ψυχοπαίδης συνοικούν με τον Κώστα Πανιάρα και αντιμάχονται τη λήθη, διεισδύοντας με τα έργα τους στα άδυτα της...
Τέσσερις ζωγράφοι δίνουν ραντεβού στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
Μυταράς εφ’ όλης της ύλης, στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Αγαπητός, δημοφιλής, από τους εμπορικότερους ζωγράφους της γενιάς του, ο Δημήτρης Μυταράς μπήκε σε...
Χωρίς φλιτζανάκια... «Μυταράδες»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα ερωτικά και πολιτικά χρώματα του Εμπειρίκου
Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης μάς παραδίδει το βιβλίο «Στον βυθό των ονείρων. Εικόνες από την Οκτάνα του Ανδρέα Εμπειρίκου», που εκδόθηκε από τον Ικαρο και περιλαμβάνει 39 έργα ζωγραφικής, πρόλογό του και επιλεγμένα...
Τα ερωτικά και πολιτικά χρώματα του Εμπειρίκου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τι εστί ήρωας στην εποχή μας;
Με αφορμή την επέτειο της Εθνεγερσίας του 1821, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, τη Σαρακοστή, την Ανάσταση αλλά και την ανοιξιάτικη εποχή που διανύουμε, ο γνωστός καλλιτέχνης δίνει το «εικαστικό του παρών» με...
Τι εστί ήρωας στην εποχή μας;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας