Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θρίαμβος με ένα «ναυάγιο»

«Ο Κρόνος Καταβροχθίζει τα Παιδιά του»

ANDREA MEROLA/ANSA VIA AP

Θρίαμβος με ένα «ναυάγιο»

  • A-
  • A+

O Nτάμιεν Χιρστ το έκανε πάλι το θαύμα του. «Θα καταγραφεί στα βιβλία της Ιστορίας ως ιδιοφυΐα; Φαίνεται πολύ πιθανό ύστερα από αυτήν την τιτάνια επιστροφή του σε τέτοια φόρμα», γράφει στην «Γκάρντιαν» ο Τζόναθαν Τζόουνς και κάνει αυτοκριτική. «Εμείς που είχαμε χάσει την πίστη μας σε αυτόν, φαινόμαστε σήμερα ηλίθιοι».

Ο 51χρονος Βρετανός εικαστικός σούπερ σταρ, αφού πέρασε δέκα και παραπάνω χρόνια χωρίς νέα έργα, χωρίς τίποτα το εντυπωσιακό -αν και άνοιξε γκαλερί στο Λονδίνο, όπου παρουσίαζε έργα της συλλογής του, με τους κακούς να σχολιάζουν ότι κατάντησε επιμελητής- και με τις τιμές του στις δημοπρασίες να κινούνται σε μέτρια επίπεδα, έκανε ένα εντυπωσιακό come back.

Ηδη ο κόσμος της τέχνης παραληρεί και το κοινό κάνει ουρές.

Εγκαινιάστηκε χθες στη Βενετία η έκθεση «Treasures From the Wreck of the Unbelievable» (Θησαυροί από το Ναυάγιο του Απίστευτου), που απλώνεται και στα δύο μουσεία του μαικήνα Φρανσουά Πινό: το Παλάτσο Γκράσι και την Punta della Dogana.

Πρόκειται για ένα θέαμα που θα ζήλευε το Χόλιγουντ, ο Σέσιλ ντε Μιλ, αλλά και ο Τζεφ Κουνς, πρωταθλητής του κιτς και της εξτραβαγκάντζας και ίνδαλμα του Χιρστ: ένας ολόκληρος κόσμος από γιγαντιαία παράξενα γλυπτά (μερικά ζυγίζουν 4 τόνους) γύρω από τα οποία έχει στηθεί ένα παραμύθι.

Υποτίθεται ότι είναι έργα τέχνης που ανασύρθηκαν το 2008 από τα βάθη της θάλασσας, έξω από τις ακτές της ανατολικής Αφρικής, από το ναυαγισμένο πλοίο του πάμπλουτου, πρώην σκλάβου, Σιφ Αμοτάν του ΙΙ, που έζησε στην Τουρκία, τέλη του 1ου μ.Χ. αιώνα-αρχές του 2ου. Φόρτωσε πριν από περίπου δύο χιλιάδες χρόνια τον θησαυρό του σε ένα πλοίο, με το ελληνικό όνομα «The Apistos», αλλά αυτό βυθίστηκε.

Ο Ντάμιεν Χιρστ, συνεχίζει η ιστορία, χρηματοδότησε την ανέλκυση του ναυαγίου, ψιλοκαθάρισε τα έργα τέχνης (όχι πάντως εντελώς, έχουν ίχνη από κοράλλια) και τα παρουσιάζει στη Βενετία, σαν να είναι μόνο ένας απλός αρχαιολόγος.

Η φαντασία του καλλιτέχνη, που καθιερώθηκε κλείνοντας καρχαρίες και πρόβατα σε δεξαμενές με φορμαλδεΰδη και κατασκευάζοντας ανθρώπινα κρανία από χιλιάδες διαμάντια, οργίασε. Ο Αμοτάν είχε στη συλλογή του γιγάντια τέρατα, χρυσές μαϊμούδες, μονόκερους και χελώνες.

Ενα κομμένο κεφάλι της Μέδουσας, δυο μαρμάρινα κρανία του Πολύφημου, μια θεά, που οι κριτικοί βρήκαν ότι μοιάζει στην Κέιτ Μος, έναν Φαραώ από μάρμαρο που μοιάζει στη Ριχάνα (μπορεί και στον Φάρελ Γουίλιαμς), ένα μπρούτζινο άγαλμα του Μίκι Μάους και πολλά άλλα θαυμαστά.

Οπως εξήγησε ο Χιρστ, ξεναγώντας τους δημοσιογράφους στην έκθεση, η ιδέα του γεννήθηκε μετά την περίφημη δημοπρασία που οργάνωσε μόνος του, χωρίς μεσάζοντες, το 2008 στους Σόθμπι'ς βγάζοντας το αστρονομικό ποσό των 200 εκατ. δολαρίων.

«Την εποχή εκείνη έφτιαχνα τον κήπο μου, στο Ντέβον, μια δουλειά που συνειδητοποίησα ότι θα μου έπαιρνε δέκα χρόνια. Η τέχνη, όπως και οι κήποι, θέλει χρόνο για να ωριμάσει. Στην αρχή βρήκα τον τίτλο της έκθεσης, μετά επινόησα την ιστορία και τον πρωταγωνιστή της, τον Αμοτάν. Είναι ο Πινό, είμαι εγώ, είναι ο Γουόλτ Ντίσνεϊ, είναι οποιοσδήποτε έχει ένα όραμα», είπε.

Η έκθεση κόστισε υπερβολικά στον Χιρστ και τον Πινό. Θα βρεθούν αγοραστές; Οι τιμές κυμαίνονται από 500 χιλιάδες μέχρι 5 εκατ. δολάρια.

Και θα πρέπει οι συλλέκτες να έχουν σπίτια με το μέγεθος μουσείων. Αλλά ο Χιρστ δεν θα πνιγεί σαν τον Αμοτάν. Για ακόμα μια φορά φαίνεται ότι πάει για θρίαμβο.

 Διάρκεια μέχρι 3 Δεκεμβρίου

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αγιοι και ήρωες του Νίκου Κούνδουρου
Ηταν ένα από τα τελευταία πράγματα που θέλησε και περίμενε στη ζωή του ο Νίκος Κούνδουρος: να γίνει στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας μια έκθεση ζωγραφικής του. Η ιδέα, που πρωτόπεσε στο τραπέζι το 2015, να...
Αγιοι και ήρωες του Νίκου Κούνδουρου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φανταστικά τοπία από πηλό
Πανέμορφα, ιδιαίτερα, με πολλές δυνατότητες και, κυρίως, με τη σφραγίδα μιας ζωγράφου, που κάποτε αποφάσισε να ασχοληθεί με την κεραμική τέχνη, στην αρχή ζωγραφίζοντας απλώς καλούπια του εμπορίου, αλλά στη...
Φανταστικά τοπία από πηλό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι 100 όψεις ενός μύθου
Πριν από 100 χρόνια, τον Δεκέμβριο του 1917, η γαλλική αστυνομία μπούκαρε στην γκαλερί Berthe Weill και σφράγισε (προσωρινά) μια έκθεση για να προστατεύσει τα χρηστά ήθη από το τρίχωμα των εφηβαίων στα...
Οι 100 όψεις ενός μύθου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ART - ΝΕΑ
Στον άγριο κήπο του Αστεροσκοπείου
Ο 38χρονος σταρ της διεθνούς εικαστικής σκηνής Αντριάν Βιλάρ Ρόχας, ήρθε προσκεκλημένος από τον οργανισμό ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, για να δοκιμάσει κι εδώ, για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό χώρο, την ήδη...
Στον άγριο κήπο του Αστεροσκοπείου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας