• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.1°C / 25.7°C
    3 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.2°C
    1 BF
    77%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 25.5°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    2 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 21.3°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.6°C / 23.0°C
    0 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.8°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 24.3°C
    3 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    2 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.7°C / 21.9°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 19.5°C / 24.9°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.3°C / 25.4°C
    0 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    0 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 23.3°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    0 BF
    66%

Η «Αφροδίτη» του Σάι Τουόμπλι (αριστερά) μαζί με το μαρμάρινο άγαλμα Αφροδίτης (από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου)

«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και σύγχρονης τέχνης

  • A-
  • A+

Αυτό κι αν είναι έμπνευση, αυτό κι αν είναι επιτυχία. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει στην Αθήνα εννέα έργα του σπουδαίου Σάι Τουόμπλι μαζί με ισάριθμα αριστουργήματα της αρχαιότητας, ανάμεσά τους και τον Κρατήρα του Κλειτία που για πρώτη φορά βγαίνει εκτός του Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας.

Ολα θα φιλοξενηθούν στην έκθεση όπου κυριολεκτικά θα αναπτυχθούν «Θεϊκοί Διάλογοι» (25 Μαΐου-3 Σεπτεμβρίου).

Στους χώρους του μουσείου θα δούμε τα εννέα έργα ενός από τους πιο χαρισματικούς σύγχρονους καλλιτέχνες, του κορυφαίου εκπροσώπου του αφηρημένου εξπρεσιονισμού Σάι Τουόμπλι.

Αμερικανός στην καταγωγή (Βιρτζίνια ΗΠΑ 1928-Ρώμη 2011), έζησε για μισό αιώνα στην Ιταλία.

Γνήσιος φιλέλληνας, μελέτησε τη μυθολογία μας, τους αρχαίους συγγραφείς και τους σύγχρονους ποιητές, ενώ επισκέφτηκε πολλές φορές τη χώρα μας.

Μάλιστα το 2009 παρουσίασε έκθεσή του στο παράρτημα της γκαλερί «Gagosian» στην Αθήνα.

Στους μεγάλους καμβάδες του, στα πρώιμα «γκραφίτι» που δημιούργησε, συνυπήρχε το σχέδιο με τα ιστορικά θέματα και τα μυθολογικά στοιχεία.

Για πρώτη φορά ωστόσο παρουσιάζονται έργα του εμπνευσμένα από την Ελλάδα δίπλα σε έργα της αρχαιότητας.

Η ιδέα γεννήθηκε όταν η πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινοπούλου, μαζί με τον διευθυντή, καθηγητή Νίκο Σταμπολίδη, επισκέφτηκαν την αναδρομική έκθεση του Τουόμπλι στο Κέντρο Μπομπούρ στο Παρίσι.

Θεωρείται η πιο ολοκληρωμένη: με 140 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίων και φωτογραφίας ιχνηλατεί το σύνολο της καριέρας του.

Εννέα από τα έργα του («Πάνας», «Αφροδίτη», «Απόλλων», «Νίκη», «Ορφέας», «Αναδυόμενη Αφροδίτη», κ.ά.) θα παρουσιαστούν τώρα, επιλογές του επιμελητή της αναδρομικής, Γιόνας Στόσβε.

Μαζί θα εκτεθούν επτά αρχαιότητες ελληνικής καταγωγής, μία κυπριακής και το αγγείο François, γνωστό ως Κρατήρας του Κλειτία, έργο-ορόσημο στην ανάπτυξη της αρχαίας ελληνικής κεραμικής και αγγειογραφίας.

Το αγγείο, ζωγραφισμένο σε αττικό μελανόμορφο ρυθμό, χρησίμευε για την ανάμειξη οίνου και νερού πριν από την πόση.

Κατασκευάστηκε στην Αττική το 570 π.Χ. και οι παραστάσεις του σχετίζονται με τους αρχαίους μύθους και είναι τόσο πολλές ώστε έχει λεχθεί ότι ακόμη και αν χάνονταν όλα τα άλλα αγγεία και σωζόταν μόνο αυτό, θα ήταν ικανό να μιλήσει για την ελληνική μυθολογία και για τον κώδικα της αρχαίας ελληνικής τέχνης.

Πρόκειται για έργο του κεραμέα Εργότιμου, που φιλοτεχνήθηκε από τον αγγειογράφο Κλειτία.

Σύμφωνα με σημείωμα του Νίκου Σταμπολίδη, που διαβάστηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, τον 6ο αι. π.Χ. γεννήθηκε ο μεγάλος ζωγράφος ο οποίος για πρώτη φορά κωδικοποίησε σε εικόνες γεγονότα που σώζονταν μόνο από την προφορική ποίηση.

Από τις μορφές και τα χαρακτηριστικά που έδωσε σε ήρωες και θεούς δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν οι επόμενοι καλλιτέχνες.

Τα υπόλοιπα έργα είναι εξίσου σημαντικά (πήλινο αγαλμάτιο φτερωτής Νίκης 2ος αι. π.Χ., αγγείο Αναδυόμενης Αφροδίτης, πήλινη απεικόνιση Πανός, μαρμάρινο αγαλμάτιο Διονύσου κ.ά.) και θα τα δανείσουν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Ελευσίνας, Πολυγύρου, Πάφου (μαρμάρινο κορμό «Αφροδίτης Αναδυομένης»), κ.ά.

Επίσης το Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης θα μας στείλει το μαρμάρινο ανάγλυφο «Ορφέας, Ευρυδίκη και Ερμής» (1ος αι. π.Χ. /1ος αι. μ.Χ.).

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζήτησε το θέμα και έδωσε φυσικά την έγκρισή του για τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων και την τετράμηνη παραμονή τους στους χώρους του Κυκλαδικής Τέχνης, αξιολογώντας θετικά το εγχείρημα του μουσείου να ανοίξει διάλογο μεταξύ της αρχαίας ελληνικής τέχνης με τη σύγχρονη.

Η ξεχωριστή έκθεση επιλέγεται να παρουσιαστεί τη συγκεκριμένη περίοδο που φιλοξενείται στην Αθήνα η documenta 14.

Την επιμέλειά της θα συνυπογράψουν ο Νίκος Σταμπολίδης και ο Γιόνας Στόσβε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από τη φρίκη του ’40 στη δημιουργική έκρηξη του ’80
Ο Γιάννης Τσαρούχης γράφει αυτοβιογραφούμενος για τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής. Είναι μια από τις πολλές προσωπικές σημειώσεις του σπουδαίου και πολυαγαπημένου ζωγράφου που θα διαβάσει το κοινό στην έκθεση...
Από τη φρίκη του ’40 στη δημιουργική έκρηξη του ’80
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η επανάσταση του χρώματος
Θεμελιώδες εκφραστικό μέσο της ζωγραφικής και πεδίο πειραματισμών διαχρονικά για τους καλλιτέχνες, το χρώμα έπαιξε καθοριστικό ρόλο και στα κινήματα της Ρωσικής Πρωτοπορίας συντελώντας σε ακόμη μια επανάσταση...
Η επανάσταση του χρώματος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Φαντάζομαι πως οι εικόνες μου έχουν ήχο»
Ο ανήσυχος νεαρός εικαστικός ταιριάζει και πάλι τη μουσική με τη ζωγραφική στη νέα του δουλειά. Ο ζωγραφικός κόσμος του Στέφανου Ρόκου θα παρουσιαστεί στη solo έκθεσή του στην Αμβέρσα στην γκαλερί...
«Φαντάζομαι πως οι εικόνες μου έχουν ήχο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα κομμάτι της Ελλάδας μπορεί να κάνει θαύματα
Η Κατερίνα Γρέγου είναι επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης, εθνική επίτροπος σε δύο διαδοχικές Μπιενάλε Βενετίας σε περίπτερα ξένων χωρών, επέστρεψε ύστερα από δέκα χρόνια στην Ελλάδα και ανέλαβε την...
Ενα κομμάτι της Ελλάδας μπορεί να κάνει θαύματα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφίζοντας σαν αισιόδοξο παιδί
Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας του σκοτεινού «Πεθαίνω σαν χώρα» παρουσιάζει πρώτη φορά στο Μουσείο Αλεξ Μυλωνά τα «Τετράδιά του». Τις εικαστικές σημειώσεις που κρατά είκοσι ολόκληρα χρόνια στο περιθώριο της...
Ζωγραφίζοντας σαν αισιόδοξο παιδί
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εκατό χρονών και ακόμα θυμώνει τον Ρώσο Πατριάρχη
Μια μεγάλη έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με έργα από τη Συλλογή Κωστάκη γιορτάζει ένα έργο που άλλαξε την πορεία της σύγχρονης τέχνης και τον πολυδιάστατο ριζοσπάστη δημιουργό του.
Εκατό χρονών και ακόμα θυμώνει τον Ρώσο Πατριάρχη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας