Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Χρέος μας είναι η ανάσταση σε αυτή τη ζωή»

«Φωτισμένα κουρελάκια πολύχρωμα», 2013

«Χρέος μας είναι η ανάσταση σε αυτή τη ζωή»

  • A-
  • A+

Οι μικρές φλογίτσες στα μακρόστενα τελάρα και τα καντήλια με το γαλήνιο φως, τα καλοφτιαγμένα πρόσφορα στη μνήμη εκείνων που έφυγαν, τα πορτρέτα των αγαπημένων οικείων, οι καρποί και τα δέντρα της ελιάς, τα κυπαρίσσια, οι φλόγες των κεριών και η σελήνη σε όλες τις φάσεις της από «νυχάκι» μέχρι ολοστρόγγυλο φεγγάρι...

Εργα του Χρήστου Μποκόρου από όλες τις περιόδους της δουλειάς του, ακόμα και πριν ή κατά τη διάρκεια της μαθητείας του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, παρουσιάζονται στην αναδρομική έκθεση «Οψεις Αδήλων» στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς.

Η έκθεση στις δύο αίθουσες του δευτέρου ορόφου του Μπενάκη περιλαμβάνει 111 έργα παραστατικής ζωγραφικής, τα οποία προέρχονται από συλλογές μουσείων, ιδιωτών και την προσωπική του καλλιτέχνη.

Εργα καθαρής και εξαιρετικής ζωγραφικής, από αυτά που καταλαβαίνουν οι πάντες και διατηρούν σε όλο το μεγαλείο την υπέρβαση της τέχνης, την ακρίβεια και τη δεξιοτεχνία στην αναπαράσταση, ό,τι αναγνωρίζεται δηλαδή σαν ζωγραφικό ιδίωμα του Χρήστου Μποκόρου, έχουν πάρει τις θέσεις τους. Προς τέρψη του βλέμματος αλλά και ως βατήρας για σκέψη, περισυλλογή και αναστοχασμό. Με ξεχωριστή σημασία για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη, το έργο του χαρακτηρίζεται από την ποιότητα της ζωγραφικής, τα συναισθήματα και την υπαρξιακή κατάθεση.

Η πρώτη αίθουσα περιλαμβάνει έργα από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1983-1989) και λίγο νωρίτερα, καθώς φιλοξενεί το πορτρέτο της αδελφής του όπως το απέδωσε το 1983.

Ωστόσο η έκθεση ξεκινάει από τα δύο πορτρέτα των γιων του, του Θωμά και του Στάμου, τα οποία -αν και άψογα- είναι ανολοκλήρωτα για τον ζωγράφο. «Ξεπέρασα την αγωνία μου να δείξω ότι ζωγραφίζω καλά», λέει ο ίδιος.

Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται έργα απ' όλη τη διαδρομή του. Αναφερόμενος στην ελιά είπε: «Είναι το σύμβολο της πατρίδας μας που με γοήτευε πάντα. Το ύστατο προϊόν της ελιάς είναι το φως στο καντηλάκι». Στην ενότητα με τα πρόσφορα για την εκκλησία, ενθυμούμενος τις προσωπικές μνήμες από το σπίτι στη γενέτειρά του στο Αγρίνιο, ανέφερε πως «η μητέρα μου τα τύλιγε στις καλύτερες πετσέτες με τα κεντήματα».

Ανάμεσα στα έργα βρίσκεται το πορτρέτο του πατέρα του, Θωμά, φόρος τιμής στη μνήμη του, καθώς «με οδήγησε σε βαθιά ξέφωτα της Ιστορίας, προσπαθώντας να αναστήσει ένα βαθύτερο νόημα στην αγάπη για τη ζωή και τον τόπο μας». Μιλώντας για την ενότητα «Υπέρ ελευθερίας πεσόντων», θυμήθηκε πως «από παιδί ένιωθα τον αέρα να ραπίζει το πρόσωπό μου και το ανέμισμα μια άυλης σημαίας που άφησαν πίσω τους αυτοί που χάθηκαν για την ελευθερία λαχταρώντας μια καλύτερη ζωή. Μια χαρμολύπη με έσπρωχνε μπροστά».

Πρόσθεσε δε, «χρέος μας είναι η ανάσταση όχι σε μια άλλη ζωή. Αλλά να υψώσουμε το ανάστημά μας σε αυτή τη ζωή, να προσεγγίσουμε κάτι υψηλό. Αυτή είναι μια πρόκληση που δεν τελειώνει ποτέ».

Παράλληλα με την αναδρομική έκθεση, το Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ετος 2016: Ελλάδα στη Ρωσία και Ρωσία στην Ελλάδα», παρουσιάζει (12/12 - 29 Ιανουαρίου 2017) στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Μόσχας την έκθεση «Τα Στοιχειώδη» του Χρήστου Μποκόρου.

Στα έργα αυτά, ζωγραφίζει και αναδεικνύει όχι τα περιττά αλλά τα αναγκαία και, όπως ο ίδιος είχε πει, «στοχάζομαι μια λιτή ευημερία, τα απολύτως αναγκαία στη ζωή μας. Πώς θα ορθώσουμε το ανάστημά μας, απαλλαγμένοι από τα περιττά».

Ηταν η τελευταία ατομική του που είχαμε δει το 2013 στους ίδιους χώρους του Μουσείου Μπενάκη, στην Πειραιώς. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Χρήστος Μποκόρος αναγορεύτηκε από τη Ρωσική Ακαδημία των Τεχνών επίτιμο μέλος της, μια σπουδαία τιμή τόσο για τον καλλιτέχνη όσο και για τη χώρα μας.

Παράλληλα κυκλοφορεί η έκδοση «e μερολόγιο» από τις εκδόσεις «Αγρα». Οπως σημειώνει ο ζωγράφος, «πάει καιρός που μ' έσπρωχναν φίλοι και γνωστοί ν' ανοίξω μια σελίδα στο fb για να ενημερώνονται όσοι θέλανε να μάθουν για τα έργα και τις εκθέσεις μου μιας και δεν πολυκυκλοφορώ... Ετσι άρχισα να δημοσιεύω αραιά και πού αυτά που έκανα και να που κατάληξε ημερολόγιο...

Απ' το πρόσχημα της δυνητικής επικοινωνίας απέμεινε η καταγραφή ημερών, έργων και εικόνων. Τυπωμένα τώρα σε βιβλίο, σαρκωμένα σε ύλη, εκδόθηκαν επ' ευκαιρία της αναδρομικής έκθεσης, αφιερωμένα μ' ευγνωμοσύνη στους διαδικτυακούς φίλους που με συντρόφευαν στη φωτισμένη οθόνη του ηλεκτρονικού κενού» (376 σελίδες, 19 ευρώ). Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) θα διαρκέσει έως το τέλος του Φεβρουαρίου 2017.

 

ART - ΝΕΑ
Η Εθνική Πινακοθήκη σε νέα τροχιά
Με υπερδιπλάσιους χώρους, πρωτότυπη παρουσίαση 1.000 έργων, ψηφιακές νησίδες πληροφόρησης, αμφιθέατρο, το μουσείο προχωρά δυναμικά προς το μέλλον. Το εργοτάξιο δουλεύει στο φουλ ώστε η επέκταση να ολοκληρωθεί...
Η Εθνική Πινακοθήκη σε νέα τροχιά
ART - ΝΕΑ
Ενα μικρό Ερμιτάζ στην Αθήνα
Σημαντικοί πίνακες των Θεοτοκόπουλου, Ντελακρουά, Ρούμπενς, χρυσά σκυθικά αντικείμενα, μοναδικά αρχαία ελληνικά κοσμήματα, συνολικά 160 έργα τέχνης που καλύπτουν 25 αιώνες δημιουργίας, βγαίνουν από τις μόνιμες...
Ενα μικρό Ερμιτάζ στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
«Το ΕΜΣΤ θα ανοίξει την άνοιξη του 2019»
Από τον νέο διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος θα προκηρυχθεί άμεσα, θα αναδειχθεί ο διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η λειτουργία του οποίου θα εγκαινιαστεί την άνοιξη του 2019, όπως διαβεβαιώνει η...
«Το ΕΜΣΤ θα ανοίξει την άνοιξη του 2019»
ART - ΝΕΑ
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
Σχεδόν 100 κάμερες είναι εγκατεστημένες στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ώστε να παρακολουθείται η κίνηση των επισκεπτών σε όλους τους χώρους. Τι έβλεπε άραγε ο υπάλληλος που βρισκόταν σε βάρδια στην...
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
ART - ΝΕΑ
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;
Στο παρά πέντε της λήξης της θητείας της η Κατερίνα Κοσκινά παρουσίασε τα καινούργια αποκτήματα του οργανισμού και περιμένει το πράσινο φως από την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. Η Μπουμπουλίνας τηρεί...
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας