Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανοίγει, επιτέλους, η Βιβλιοθήκη της Καλών Τεχνών

Το σύγχρονο κτίριο 4.780 τ.μ., όπου ο πωρόλιθος δένει αρμονικά με το γυμνό μπετόν, έχει τη σφραγίδα των αρχιτεκτόνων Σουζάνας και Δημήτρη Αντωνακάκη

Ανοίγει, επιτέλους, η Βιβλιοθήκη της Καλών Τεχνών

  • A-
  • A+

Σύγχρονη «στέγη» θα αποκτήσει μέσα στον Ιανουάριο η αρχαιότερη και μεγαλύτερη Βιβλιοθήκη Τέχνης στην Ελλάδα. Πάνω από 60.000 τόμοι, 413 τίτλοι ειδικευμένων περιοδικών και περίπου 600 χαρακτικά, πολλά από τα οποία έχουν ανεκτίμητη αξία, στεγάζονται στις εγκαταστάσεις της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, σε ένα μικρό χώρο 550 τετραγωνικών που είχε εξασφαλιστεί το 1995 ως... προσωρινή λύση!

Ηταν η χρονιά που η σχολή μετέφερε το διδακτικό της έργο από το ιστορικό συγκρότημα του Πολυτεχνείου στην Πατησίων στην οδό Πειραιώς, στο εγκαταλελειμμένο υφαντουργείο Σικιαρίδη.

Σημείο αναφοράς αποτελεί το κτίριο διοίκησης με την επιβλητική σκάλα, χαρακτηριστικό δείγμα της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου.

Το νέο κτίριο έχει συνολική επιφάνεια 4.780 τετραγωνικά, σχεδόν δεκαπλάσια από τη σημερινή, ενώ αναπτύσσεται γύρω από ένα εσωτερικό αίθριο που οριοθετείται από τη γραμμική σκάλα, η οποία εξυπηρετεί τις συνολικά έξι στάθμες της Βιβλιοθήκης.

Η είσοδος γίνεται από την κεντρική πλατεία, που χωροθετείται ακριβώς απέναντι από τη διατηρητέα κεντρική είσοδο του παλιού εργοστασίου. Διαθέτει δύο προσβάσεις, μία προς την πλευρά της σχολής και άλλη μια απευθείας από την οδό Πειραιώς, επιλογή που συνδέεται με την πρόθεση των πρυτανικών αρχών για Βιβλιοθήκη ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους.

Στις εξωτερικές όψεις κυριαρχεί ο πωρόλιθος που δένει αρμονικά με το γυμνό μπετόν, στοιχείο που παραπέμπει στο αναγνωρίσιμο αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο της Σουζάνας και του Δημήτρη Αντωνακάκη, που υπογράφουν τη μελέτη με συνεργάτες τις Ματίνα Καλογεράκου και την Εφη Κουμαριανού.

Η ομάδα είχε κερδίσει το 1995 το δεύτερο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό του 1995 και ανέλαβε την υλοποίηση του έργου, με δεδομένο ότι η επιτροπή δεν είχε απονείμει πρώτο βραβείο.

Οι σχεδιασμοί αφορούσαν την ενίσχυση της κτιριακής υποδομής της Σχολής Καλών Τεχνών με προσθήκη νέων εγκαταστάσεων για τη Βιβλιοθήκη, τα εργαστήρια μεταπτυχιακών σπουδών, εντευκτήριο, αίθουσες διδασκαλίας και διοίκησης, με συνδετικό κρίκο μια ημιυπαίθρια διαμόρφωση, ένα περιστύλιο που παραπέμπει στο ιστορικό κτίριο της σχολής στο Πολυτεχνείο, το οποίο είναι συμμετρικό με αυτό της Πρυτανείας και φέρει την υπογραφή του Λύσανδρου Καυταντζόγλου.

Ο διαγωνισμός ακολούθησε την... πεπατημένη των δημοσίων έργων.

Η σύμβαση υπογράφηκε το 2002 και αφορούσε μόνον τη Βιβλιοθήκη και το εργαστήριο των μεταπτυχιακών το οποίο λειτουργεί από το 2011. Μετά τις αναμορφώσεις του κτιριολογικού προγράμματος της Σχολής από τις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, η οικοδομική άδεια εκδόθηκε το 2005.

Το κτίριο της Βιβλιοθήκης συνάντησε και άλλα εμπόδια, με πιο σημαντικό το βυζαντινό λινό που ήρθε στο φως κατά την εκσκαφή των θεμελίων και με μερικές τροποποιήσεις στη μελέτη εντάχθηκε αρμονικά στην όλη κατασκευή.

Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν τον Νοέμβριο του 2013, λίγους μήνες αργότερα ακολούθησε η παραλαβή του από τις αρμόδιες υπηρεσίες και από τότε ξεκίνησε η νέα οδύσσεια για τη μεταφορά των πολύτιμων βιβλίων και υλικών στις νέες εγκαταστάσεις.

Χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος εξασφαλίστηκε το μεγαλύτερο μέρος του κονδυλίου, που κάλυψε και τον εξοπλισμό των χώρων, ο οποίος ανατέθηκε στο αρχιτεκτονικό γραφείο workshop Διονύσης Σοτοβίκης. Η ίδια ομάδα διαμόρφωσε και ένα αμφιθέατρο 80 θέσεων στους υπάρχοντες χώρους.

«Τα κτίρια των μεταπτυχιακών και της Βιβλιοθήκης καλύπτουν περίπου το 20% της αρχιτεκτονικής μελέτης», επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» ο Δημήτρης Αντωνακάκης και μας ενημερώνει ότι η συνολική επιφάνεια των νέων εγκαταστάσεων καλύπτουν 28.473 τετραγωνικά, που αναπτύσσονται σε διάφορες στάθμες γύρω από την αδιαμόρφωτη σήμερα πλατεία.

Η τελευταία προβλέπεται να εισχωρεί μέσα στα νέα κτίρια και μετεξελίσσεται σε μια άνετη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, χωρητικότητας 400 ατόμων. Χάρη στην κατάλληλη διαμόρφωση θα μπορεί να μεταλλάσσεται σε ανοιχτό θεατρικό χώρο.

Η αρχιτεκτονική πρόταση αξιοποιεί και τον τοίχο της πρόσοψης του διατηρητέου κτιρίου, ο οποίος θα λειτουργεί ως όριο ανάμεσα στον αύλειο δημόσιο χώρο της σχολής και το "βασίλειο" της καθημερινής πρακτικής των σπουδαστών.

Το προβλεπόμενο νέο κτίριο Διοίκησης θα έχει ουδέτερη όψη να δίνει τον πρώτο λόγο στο ιστορικό βιομηχανικό συγκρότημα, αλλά με τον όγκο του θα λειτουργεί ως ηχοπέτασμα που θα προστατεύει τους χώρους των σπουδών από την πολύβουη οδό Πειραιώς».

Ημερίδα για το έργο του ζεύγους Αντωνακάκη

Πενήντα συν ένα χρόνια δημιουργικής διαδρομής στην αρχιτεκτονική συμπληρώνουν η Σουζάνα και ο Δημήτρης Αντωνακάκης, που επέμεναν στο δικό τους «μονοπάτι» και πέτυχαν να δημιουργήσουν αναγνωρίσιμη ταυτότητα, την οποία δεν απαρνήθηκαν ακόμη και την εποχή που κυριαρχούσαν οι λεγόμενοι «κανόνες» της αγοράς και του life style.

Από το 1966 με το «Εργαστήρι» τους, που μετεξελίχθηκε σε «Atelier 66», πειραματίστηκαν με το ανεπίχριστο μπετόν το οποίο έχει γίνει σήμα κατατεθέν στη δουλιά τους, σε συνδυασμό με τη δημιουργική αφομοίωση στοιχείων της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Δεν είναι τυχαίο ότι έργα τους έχουν περάσει από χρόνια στη διεθνή βιβλιογραφία, έχοντας προηγουμένως αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

Οι σπουδαιότερες στιγμές του έργου τους θα αναδειχθούν στην ημερίδα που οργανώνουν αύριο Σάββατο στο Μουσείο Μπενάκη (συγκρότημα οδού Πειραιώς 138, ώρα έναρξης 10 π.μ.) το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής και το περιοδικό ek («Ελληνικές Κατασκευές»).

Στους συνολικά 22 ομιλητές συνυπάρχουν σημαντικοί αρχιτέκτονες της μεταπολεμικής γενιάς, όπως οι καθηγητές Δημήτρης Φατούρος και Δημήτρης Φιλιππίδης, με τη δυναμική νεότερη φουρνιά όπως η Σοφία Τσιράκη και ο Στέλιος Γιαμαρέλος που διαπρέπει εντός και εκτός Ελλάδας.

Στο πλαίσιο της ημερίδας θα λειτουργήσει έκθεση βιβλίων και περιοδικών με αναφορές στο έργο των δύο αρχιτεκτόνων, ενώ έχει εκδοθεί βιβλίο με τις κατοικίες που έχουν σχεδιάσει στην Κρήτη.

ART - ΝΕΑ
Τα κτίρια πολιτισμού στην κορυφή
Το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Στ. Νιάρχος του Ρέντζο Πιάνο και η εξίσου εντυπωσιακή παριζιάνικη Αίθουσα Φιλαρμονικής του Ζαν Νουβέλ ξεχωρίζουν ανάμεσα στις συμμετοχές για το σπουδαίο ευρωπαϊκό βραβείο...
Τα κτίρια πολιτισμού στην κορυφή
ART - ΝΕΑ
Το σπουδαιότερο πολιτιστικό συγκρότημα στον πλανήτη
Για την επόμενη πενταετία το ίδρυμα αναλαμβάνει το κόστος συντήρησης του νέου κοσμήματος της πρωτεύουσας, το οποίο βρέθηκε στην πρώτη θέση των φετινών βραβείων του έγκυρου αμερικανικού περιοδικού «Engineering...
Το σπουδαιότερο πολιτιστικό συγκρότημα στον πλανήτη
ART - ΝΕΑ
Το εργοτάξιο της κρίσης στην Μπιενάλε Βενετίας
Στην αρχιτεκτονική κοινότητα παρέδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος τη «σκυτάλη» της εθνικής συμμετοχής στη φετινή 15η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, που θα ανοίξει τις πύλες της νωρίτερα από κάθε άλλη...
Το εργοτάξιο της κρίσης στην Μπιενάλε Βενετίας
ART - ΝΕΑ
Αρχιτεκτονικές διακρίσεις στα χρόνια της κρίσης
Ενα κέντρο δραστηριοτήτων στο Παρίσι με ελληνική «βούλα», ένα αναψυκτήριο-εστιατόριο στον Σχινιά και η πρόταση για το αρχαιολογικό θεματικό στον Πειραιά, αλλά και επτά έπαινοι σηματοδοτούν την αρχιτεκτονική...
Αρχιτεκτονικές διακρίσεις στα χρόνια της κρίσης
ART - ΝΕΑ
Στον Διονύση Καψάλη το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων
Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοίνωσε το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων και τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για το 2017. Παράλληλα, ανακοινώθηκε και το Ειδικό Θεματικό Βραβείο (σε βιβλίο που προάγει τον...
Στον Διονύση Καψάλη το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων
ART - ΝΕΑ
Οι κατοικίες του μέλλοντός μας
Συνολικά 139 ομάδες νέων αρχιτεκτόνων, έως 45 ετών, πολλοί με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους και βραβεία, ανταποκρίθηκαν στον θεσμό, αποδεικνύοντας ότι η έμπνευση δεν πτοείται από την πτώση της...
Οι κατοικίες του μέλλοντός μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας