Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο φωτορεπόρτερ της Νουβέλ Βαγκ

Πέθανε ο διευθυντής φωτογραφίας Ραούλ Κουτάρ

Ο φωτορεπόρτερ της Νουβέλ Βαγκ

  • A-
  • A+

Ο Ραούλ Κουτάρ, ο διευθυντής φωτογραφίας δεκαεπτά ταινιών του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ένα από τα σύμβολα της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ, πέθανε την Τρίτη στα 92 του χρόνια.

Είχε συνεργαστεί με τον Φρανσουά Τριφό και είχε υπογράψει τη φωτογραφία σε δύο ταινίες του Κώστα Γαβρά, το «Z» και την «Ομολογία».

Κι όμως, ο άνθρωπος που φαίνεται στο πρώτο πλάνο της «Περιφρόνησης» του Γκοντάρ ενώ κάνει ένα «τράβελινγκ» και άλλαξε τη φωτογραφία στο σινεμά, βρέθηκε κατά λάθος στην έβδομη τέχνη.

Είχε ξεκινήσει ως φωτορεπόρτερ, έζησε έντεκα χρόνια στο Βιετνάμ καλύπτοντας για μεγάλα περιοδικά και τον πόλεμο στη Γαλλική τότε Ινδοκίνα. Οταν ανέλαβε την πρώτη του ταινία νόμιζε ότι τον είχαν προσλάβει για φωτογράφο πλατό και δεν είχε ξαναπιάσει κάμερα στα χέρια του.

Με τον Γκοντάρ, όμως, απογειώθηκε. Δούλεψε μαζί του στην πρώτη του ταινία («Με κομμένη την ανάσα» 1959), επιλογή όχι του σκηνοθέτη, αλλά του παραγωγού του.

Οι δυο άνδρες κόλλησαν και ακολούθησαν πολλές ταινίες, ασπρόμαυρες και έγχρωμες («O μικρός στρατιώτης», «O τρελός Πιερό», «H κυρία θέλει έρωτα», «Bande a part», «Zούσε τη ζωή της», «Aλφαβιλ», «Η Κινέζα», «Weekend» κ.ά). Ο Κουτάρ χρησιμοποίησε κυρίως κάμερα στο χέρι και φυσικό φωτισμό ή ένα δικό του κυκλικό σύστημα από φώτα που κρέμονταν από το ταβάνι.

Οι δρόμοι τους χώρισαν και ξαναβρέθηκαν τη δεκαετία του '80 για τις ταινίες «Το πάθος» και «Ονομα: Κάρμεν». «Ο Ζαν-Λικ ήταν ένας φασίστας της Αριστεράς κι εγώ ένας φασίστας της Δεξιάς», είχε πει.

«Αλλά εγώ είχα ένα πλεονέκτημα. Ο Ζαν-Λικ έλεγε “θα τραβήξουμε αυτή την ταινία σαν να κάνουμε ρεπορτάζ”. Κι αφού ήμουν φωτορεπόρτερ, μου ταίριαζε».

Με τον άλλο μεγάλο της Νουβέλ Βαγκ, τον Φρανσουά Τριφό, γύρισε το «Πυροβολήστε τον πιανίστα», το «Ζιλ και Τζιμ» και το «Απαλό δέρμα», με τον Ζακ Ντεμί τη «Λόλα».

Μετά από τόσες ιστορικές σήμερα ταινίες, ο Ραούλ Κουτάρ τη δεκαετία του '70 αποφασίζει να γυρίσει τις δικές του, μόνο τρεις, αλλά η μία είναι το διάσημο «Hoa Binh» (1970), μια ιστορία με παιδιά στον πόλεμο του Βιετνάμ, που κέρδισε υποψηφιότητα για Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

  

ART - ΝΕΑ
Ενα Οσκαρ φωτογραφίας που ρίζωσε στην Κρήτη
Είχε συνεργαστεί με την αριστοκρατία του βρετανικού σινεμά σε ιστορικές, πια, ταινίες ο Γουόλτερ Λάσαλι, αλλά η Ελλάδα ήταν η χώρα που είχε διαλέξει για να ζήσει αυτός ο «Περιπλανώμενος διευθυντής...
Ενα Οσκαρ φωτογραφίας που ρίζωσε στην Κρήτη
ART - ΝΕΑ
Η φωνή και η συνείδηση της Πολωνίας
Ο κορυφαίος σκηνοθέτης, που πέθανε στα 90 του χρόνια, ήταν ένας τολμηρός υπερασπιστής της αλήθειας και της δημοκρατίας την εποχή του κομμουνισμού. Η ταινία του «Ανθρωπος από σίδερο», Χρυσός Φοίνικας στις Κάνες...
Η φωνή και η συνείδηση της Πολωνίας
ΣΙΝΕΜΑ
Και το όνομα αυτής Spectre
Αρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τον επόμενο «Τζέιμς Μποντ» με μια 11λεπτη συνέντευξη Τύπου στα Pinewood Studios του Λονδίνου, που μεταδόθηκε ζωντανά μέσω λινκ, κάτι που ήταν γνωστό από προχθές. Αρα την...
Και το όνομα αυτής Spectre
ΣΙΝΕΜΑ
Με ντοκιμαντέρ πάμε στα Οσκαρ
Με μια πρωτοφανή, αν και ομόφωνη απόφαση της αρμόδιας επιτροπής προσωπικοτήτων και ειδικών του σινεμά, που συγκροτεί το υπουργείο Πολιτισμού, η ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα 92α βραβεία Οσκαρ στην...
Με ντοκιμαντέρ πάμε στα Οσκαρ
ART - ΝΕΑ
«Να υπερασπιστούμε την Ευρώπη που καταρρέει»
Στο Ελιζέ κάλεσε ο Εμανουέλ Μακρόν τους 30 κορυφαίους συγγραφείς και διανοούμενους, οι οποίοι στις 25 Ιανουαρίου, είχαν δημοσιεύσει στη «Λιμπερασιόν» το «Μανιφέστο των Ευρωπαίων Πατριωτών».
«Να υπερασπιστούμε την Ευρώπη που καταρρέει»
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Λάνθιμος με εμπνέει και με κάνει καλύτερο μοντέρ»
Μια από τις δέκα υποψηφιότητες της «Ευνοούμενης» για τα Οσκαρ τού ανήκει αποκλειστικά. Το ίδιο και μία από τις δώδεκα υποψηφιότητες για τα BAFTA. Ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, ο σπουδαίος Ελληνας τεχνικός, ο πρώτος...
«Ο Λάνθιμος με εμπνέει και με κάνει καλύτερο μοντέρ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας