Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Στα κολασμένα μέρη βρήκα τον παράδεισο»

«Στα κολασμένα μέρη βρήκα τον παράδεισο»

  • A-
  • A+

Μιλάει όμορφα, γλυκά, ήρεμα. Καμία σχέση με τη βιαιότητα των μυθιστορημάτων του. Ο Καρίλ Φερέ, στα 49 του χρόνια, είναι πλέον διεθνώς αναγνωρισμένος συγγραφέας νουάρ λογοτεχνίας, με πολλά βραβεία στο ενεργητικό του. Ταξιδεύει σε απομακρυσμένα μέρη του πλανήτη, «γεμάτα ιστορία και διαφορετικότητα», όπως μας λέει, και γράφει. Για τους καταπιεσμένους, τις γυναίκες, την πολιτική διαφθορά, την κοινωνική ανισότητα, αλλά και την ομορφιά ενός «κολασμένου κόσμου» που τόσο λατρεύει.

Τον συναντήσαμε, καθώς ήρθε για ακόμη μία φορά στη χώρα μας, για σειρά ομιλιών. Ιδού τι μας είπε:

Για τον ίδιο:

«Ναι, φαντάζομαι πως είμαι λιγάκι τυχοδιώκτης. Δεν σπούδασα ποτέ. Ηθελα να ταξιδέψω και να γράψω (αν και στις αρχές έγραφα πραγματικά άθλια). Για μια αρκετά μεγάλη περίοδο της ζωής μου δεν είχα χρήματα. Στη Γαλλία όμως, το κράτος ενισχύει οικονομικά όσους θέλουν να εκδώσουν το πρώτο τους βιβλίο. Οταν ξεκίνησα, τα χρήματα ήταν αρκετά καλά (τώρα φυσικά είναι πολύ λιγότερα) και έτσι μπόρεσα να κάνω το πρώτο μου ταξίδι στη Νέα Ζηλανδία, απ' όπου προέκυψε το μυθιστόρημα “Χάκα” για τους Μαορί, μια άγρια πολεμική φυλή. Μου άρεσε εκεί. Ηταν πολύ μακριά από τη χώρα μου, δεν μπορούσε να με βρει κανείς, δεν υπήρχε καν διαδίκτυο... Εγώ μόνος, με την αγριάδα των Μαορί... φαντασμαγορία!»

Οι εμπειρίες:

«Η νύχτα είναι ο δικός μου μαγικός κόσμος. Ισως γι' αυτό να γράφω και νουάρ λογοτεχνία. Τίποτα δεν είναι τυχαίο, έτσι δεν λένε; Λατρεύω τη νύχτα, όπως λατρεύω και τη ζωή. Στη δική μου κοσμοθεωρία, είναι απολύτως συνδεδεμένες έννοιες. Φυσικά μου αρέσει και να ταξιδεύω για τα βιβλία μου. Ωστόσο μπορεί να είμαι στην Αργεντινή και να γυρίζω όλη τη μέρα με μια ηλικιωμένη κυρία που ακόμα ψάχνει τους δικούς της που δολοφονήθηκαν κατά τη δικτατορία του Βιντέλα και τη νύχτα να γνωρίζω έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο - που επίσης μου δίνει υλικό για τα βιβλία μου. Εχω μείνει έξω όλη τη νύχτα, πηγαίνοντας από μαγαζί σε μαγαζί, για να καταλήξω έξι το πρωί σε μπαρ για τραβεστί. Τη νύχτα συναντάς ανθρώπους που τη μέρα δεν θα έβλεπες ποτέ. Ανθρώπους ελεύθερους... ή μάλλον απελευθερωμένους. Η νύχτα και το ποτό βοηθούν πολύ στο να αφεθούν οι συνομιλητές σου και να σου διηγηθούν ιστορίες σκοτεινές ή ανείπωτες ή περίεργες ή άγριες. Ο,τι έχω ακούσει και ό,τι έχω ζήσει σε όλα αυτά τα ταξίδια τα έχω μεταφέρει στα βιβλία μου. Δεν σας έχω κρατήσει τίποτα κρυφό».

Τα ταξίδια:

«Αν ήταν να θυμηθώ κάποιο περιστατικό, θα πω για το ταξίδι μου στη Νότιο Αφρική, όπου συνάντησα τους Ζουλού. Στο Κέιπ Τάουν δεν περπατάει σχεδόν κανένας λευκός. Και η εγκληματικότητα, ειδικά σε κάποια συγκεκριμένα προάστια, είναι εξαιρετικά μεγάλη. Η πόλη βρίσκεται πραγματικά στη δίνη των συμμοριών, του AIDS, της φτώχειας, της εξαθλίωσης και των κοινωνικών διακρίσεων. Ωστόσο, αν δεν φέρεις πάνω σου κάτι αξίας, είναι πολύ πιθανό να μην πάθεις τίποτα. Προσωπικά, μου άνοιγαν τα σπίτια τους μόνο και μόνο γιατί τους έκανε τόση εντύπωση που ένας λευκός δεν φοβόταν να τους πλησιάσει. Εκεί, έγραψα το “Ζουλού”».

Οι φυλές:

«Οι ίδιες οι φυλές είναι κοινωνίες κλειστές. Δύσκολα τις γνωρίζεις εις βάθος, γιατί δεν σου το επιτρέπουν. Οι Μαπούτσε για παράδειγμα (που σημαίνει η «Γη των ανθρώπων») είναι πολύ απόμακροι και δύσκολα σου μιλάνε. Είναι για τόσα χρόνια καταδιωκόμενοι από το καθεστώς, ο Πινοσέτ τους κυνήγησε μέχρι θανάτου, ακόμη μέχρι σήμερα υπάρχουν νόμοι εναντίον τους. Οπότε είναι φυσικό να μην εμπιστεύονται τους “λευκούς”. Προσωπικά, είχα έναν “μεσολαβητή” που με βοήθησε να τους πάρω κάποιες συνεντεύξεις. Είναι υπέροχος λαός, εξαιρετικά ιδιαίτερος και πονεμένος. Η γλώσσα τους παρουσιάζει επίσης έντονο ενδιαφέρον. Μου πήρε χρόνια και έχω μάθει μόνο κάποιες πρώτες λέξεις».

Συγγραφή και πολιτική:

«Τα πάντα είναι πολιτικό ζήτημα. Εσείς εδώ στην Ελλάδα το ξέρετε καλύτερα από όλους. Μπορεί να μην πιστεύω πως οι συγγραφείς πρέπει να υπηρετούν στρατευμένα την ιδεολογία τους, αλλά ναι, πρέπει να έχουν πολιτική γραφή. Ειδικά σήμερα. Μπορώ να πω ότι μισώ τον Ρίγκαν, τη Θάτσερ, τον Τραμπ, τη Μέρκελ, τη Λεπέν και ότι ανήκω στην Αριστερά. Ωστόσο στα βιβλία μου θα παραθέσω και την αντίθετη άποψη, χωρίς να την κριτικάρω άμεσα ή έμμεσα».

Για την Ευρώπη:

«Δεν αντέχω αυτό που γίνεται στην Ευρώπη. Ισως γι' αυτό να μη γράφω ποτέ για τη Γαλλία. Ο παλιός φασισμός είναι ο νέος φιλελευθερισμός και οι πολιτικές λιτότητας μας έχουν γονατίσει. Μέχρι τώρα οι λευκοί καταδίωκαν (και καταδιώκουν) όσους είναι μειονότητες άλλου χρώματος, τους “υπανάπτυκτους” όπως τους ονομάζουμε λανθασμένα. Τώρα βλέπουμε να γίνεται ακριβώς το ίδιο μεταξύ των Ευρωπαίων όμως! Ο ένας στρέφεται εναντίον του άλλου. Καθαρή ανθρωποφαγία, εσωτερικά πλέον. Εχουμε και την προσφυγική κρίση. Δεν είναι τυχαίο πως το νέο μου βιβλίο μιλάει γι' αυτό και λαμβάνει χώρα και στην Ελλάδα. Ναι, εσείς είστε οι επόμενοι πρωταγωνιστές μου».

«Μάρτυρας των κολάσεων αυτού του κόσμου»:

Αυτός ήταν ο τίτλος της διάλεξης που έδωσε στο Γαλλικό Ινστιτούτο. «Ναι, είμαι και αυτό», λέει. «Ομως μέσα σ' αυτά τα “κολασμένα” μέρη, τα γεμάτα σκοτεινή και βαριά ιστορία, έχω βρει τον παράδεισο».

► Info: Τα βιβλία του «Ούτου», «Χάκα», «Οι νύχτες του Σαν Φρανσίσκο», «Μαπούτσε» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Αγρα. Το «Ζουλού» από τις εκδόσεις Λιβάνη

ART - ΝΕΑ
Η κόρη του Βενέζη στο πλευρό του Soloup
Η αντιδικία του σκιτσογράφου με τους απογόνους του Φώτη Κόντογλου, που ζητούν την απαγόρευση του επιτυχημένου graphic novel, εκδικάστηκε την Παρασκευή. Υπάρχουν, όμως, σημάδια ότι ίσως επιτευχθεί «εξωδικαστική...
Η κόρη του Βενέζη στο πλευρό του Soloup
ART - ΝΕΑ
Γιατί τέτοιος θάνατος; Γιατί τόσο μένος;
«Ολοι μας θα πεθάνουμε, αυτό είναι βέβαιο. Αλλά όχι μ’ αυτή τη βιαιότητα. Δεν το δέχομαι. Ο Μένης μόνο καλό έκανε». Τα λόγια που μας εμπιστεύτηκε η Αλκη Ζέη έμοιαζε να είναι η σιωπηλή σκέψη όλων όσοι βρέθηκαν...
Γιατί τέτοιος θάνατος; Γιατί τόσο μένος;
ART - ΝΕΑ
«Πολιτική αναταραχή είχαμε, προσωπικές μάχες δεν δώσαμε»
Το «Εκεί που ζούμε», πρώτο μυθιστόρημα του βραβευμένου για τα διηγήματά του νέου συγγραφέα, αφηγείται ένα και μοναδικό εικοσιτετράωρο 35χρονου δικηγόρου. Χωρίς όνειρα και αποφάσεις, αφήνεται στο ρεύμα, στο...
«Πολιτική αναταραχή είχαμε, προσωπικές μάχες δεν δώσαμε»
ART - ΝΕΑ
Πέθανε η βραβευμένη συγγραφέας Νίκη Αναστασέα
Στα 72 της χρόνια έφυγε από τη ζωή η συγγραφέας Νίκη Αναστασέα, που έχει βραβευθεί για δύο μυθιστορήματά της. Εκτός από το συγγραφικό της έργο, είχε δουλέψει πολλά χρόνια στον χώρο του βιβλίου ως βιβλιοπώλης,...
Πέθανε η βραβευμένη συγγραφέας Νίκη Αναστασέα
ART - ΝΕΑ
Αφοσιωμένος στην επιστήμη και την εκπαίδευση
Εφυγε ΧΘΕΣ από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών ο γνωστός ιστορικός, φιλόλογος και δοκιμιογράφος Σαράντος Ι. Καργάκος. Γεννήθηκε στο Γύθειο το 1937. Το 1951, εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα, όπου σπούδασε Κλασική...
Αφοσιωμένος στην επιστήμη και την εκπαίδευση
ART - ΝΕΑ
Ζούμε στον εθισμό της οθόνης
Ακτιβιστής και συνεχώς δραστήριος, ο δημοφιλής Ισλανδός συγγραφέας, Αντρί Σνερ Μάγκνασον, -που στα 23 του χρόνια είχε κιόλας γράψει τρία βιβλία- έρχεται στην Αθήνα να μας εξηγήσει γιατί πρέπει να μοιραζόμαστε...
Ζούμε στον εθισμό της οθόνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας