Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κίνα και Ελλάδα: Πόσο πιθανή είναι μια αρχαία «γνωριμία»;

Η αρχαιολόγος Λι Σιουχζέν μιλάει για την ανακάλυψή της και τον «Πήλινο Στρατό»

dreamstime.com

Κίνα και Ελλάδα: Πόσο πιθανή είναι μια αρχαία «γνωριμία»;

  • A-
  • A+

Αίσθηση προκάλεσε η είδηση που κυκλοφόρησε την Τετάρτη σε όλα τα διεθνή ειδησεογραφικά μέσα. Επιστημονική έρευνα διατυπώνει την εκτίμηση πως ο «Πήλινος Στρατός» του Πρώτου Αυτοκράτορα της Κίνας ίσως να είναι αρχαιοελληνικής εμπνεύσεως, καθώς παρουσιάζονται στοιχεία που δείχνουν πως οι Κινέζοι είχαν επαφή με τον δυτικό κόσμο πολύ πριν από τον Μάρκο Πόλο.

Πόσο πιθανή είναι όπως μια τέτοια ερμηνεία για αυτή την αρχαία γνωριμία;

Η επικεφαλής της έρευνας, η αρχαιολόγος  Λι Σιουχζέν μιλάει στο ΑΠΕ και εξηγεί τα ευρήματα και τις υποθέσεις που η ίδια διατυπώνει στην έρευνά της.

«Πριν από δέκα χρόνια δεν πίστευα στην εκδοχή της δυτικής επιρροής. Τα τελευταία χρόνια, όμως, γίνονται έντονες συζητήσεις σχετικά με τις επαφές Δύσης και Ανατολής όσον αφορά στις πήλινες μορφές του Τσιν και η δική μου μελέτη έχει αρχίσει να επικεντρώνεται στο θέμα αυτό. Χρειάζεται περισσότερη έρευνα ως προς την αναζήτηση αδιάσειστων στοιχείων για την τεκμηρίωση μιας τέτοιας επαφής, όπως η εύρεση ελληνικών ονομάτων ή ανθρώπινων σκελετών», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει ότι «η πιθανότητα μιας τέτοιας επαφής με απασχόλησε σε πρόσφατη ομιλία μου, όπου εστίασα κυρίως στον παραδοσιακό πολιτισμό και στην κινέζικη τέχνη. Στην κινέζικη παράδοση, οι άνθρωποι παρήγαγαν μικρά πήλινα αγαλματίδια ως υποκατάστατα της ανθρώπινης θυσίας, ωστόσο οι πήλινοι στρατιώτες, οι ακροβάτες και τα χάλκινα αγάλματα της περιόδου Τσιν (221-206 π. Χ.) είναι μοναδικά, συγκρινόμενα τόσο με τις προηγούμενες όσο και με τις μεταγενέστερες πήλινες μινιατούρες που χαρακτηρίζουν την κινεζική τέχνη».

Σε πρόσφατη δημοσίευσή της στο περιοδικό «Journal of Anthropological Archaeology», υποστήριξε ότι οι ντόπιοι αγγειοπλάστες που έφτιαξαν τις πήλινες μορφές είχαν τη τάση να χαράζουν σε αυτά τα ονόματά τους. Ως σήμερα, όμως, δεν έχουν βρεθεί χαραγμένα ονόματα Ελλήνων ή άλλων Δυτικών στους πήλινους στρατιώτες. Τι συμπέρασμα μπορεί να συναχθεί από αυτή την παρατήρηση; «Οι πήλινοι στρατιώτες του Τσιν και οι ακροβάτες (τα αγάλματα που συνόδευαν τον Πρώτο Αυτοκράτορα, Τσιν Σι Χουάνγκ, στη μετά θάνατο ζωή του) εμφανίστηκαν στην Κίνα ξαφνικά, σε ένα πλαίσιο που σχετίζεται με τη στρατιωτική κατάκτηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ανατολή και την Ελληνιστική Περίοδο που ακολούθησε. Επίσης, σύμφωνα με ιστορικά έγγραφα, ο Πρώτος Αυτοκράτορας του Τσιν συνάντησε τους ‘γίγαντες' στα δυτικά σύνορα πολύ σύντομα μετά την ενοποίηση της Κίνας. Αν και δεν έχουν βρεθεί ελληνικά ονόματα, ο ρεαλισμός και η λεπτομέρεια των μυών στους πήλινους στρατιώτες και ακροβάτες προκαλούν υπόνοιες επαφής» σημειώνει η Λι Σιουχζέν.

Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου το 323 π. Χ., κατά τη διάρκεια της Ελληνιστικής περιόδου, μέρος της Ασίας διατήρησε επαφή και εμπορικές σχέσεις με τη Δύση. Το βασίλειο του Τσιν στα δυτικά ήταν το μεγαλύτερο από τα επτά βασίλεια της σημερινής Κεντρικής και Ανατολικής Κίνας κι αυτό που κατέκτησε και ενοποίησε τα υπόλοιπα βασίλεια, οδηγώντας στην ενοποίηση της Κίνας το 221 π. Χ. Την ίδια χρονολογία ο Τσιν Σι Χουάνγκ, αφού ενοποίησε τη χώρα, αυτοανακηρύχτηκε αυτοκράτορας, ο Πρώτος Αυτοκράτορας της Κίνας.

ART - ΝΕΑ
Στόχος η ανάδειξη και η τουριστική προώθηση
Ο αρχαιολογικός χώρος της Αμφίπολης δεν περιλαμβάνει μόνον τον Τύμβο Καστά αλλά μια ολόκληρη περιοχή με πολυάριθμα και σημαντικά μνημεία. Χθες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε την προμελέτη...
Στόχος η ανάδειξη και η τουριστική προώθηση
ART - ΝΕΑ
Τα Μουσεία Ακρόπολης και Μπενάκη στα 41 καλύτερα του κόσμου
Η βρετανική εφημερίδα Telegraph παρουσιάζει τα καλύτερα μουσεία στον κόσμο που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθεί κανείς στη ζωή του. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνει δύο σημαντικά ελληνικά μουσεία, το νέο Μουσείο της...
Τα Μουσεία Ακρόπολης και Μπενάκη στα 41 καλύτερα του κόσμου
ART - ΝΕΑ
Χάλκινο άγαλμα από τη θάλασσα της Καλύμνου στο Μουσείο Ακρόπολης
Tον κορμό ενός χάλκινου έφιππου αδριάντα, που πιάστηκε το 2006 σε αλιευτικά δίχτυα στα νερά της Καλύμνου, θα παρουσιάσει το Μουσείο Ακρόπολης σε συνεργασία με την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, από τις 14...
Χάλκινο άγαλμα από τη θάλασσα της Καλύμνου στο Μουσείο Ακρόπολης
ART - ΝΕΑ
Κινεζική τέχνη με... ελληνική έμπνευση
Νέα επιστημονική έρευνα καταγράφει ότι η Κίνα και ο Δυτικός κόσμος ήταν σε επαφή τουλάχιστον 1.500 χρόνια πριν από την άφιξη του Μάρκο Πόλο στην ασιατική χώρα. Αρχαιολόγοι, μάλιστα, αναφέρουν ότι η έμπνευση...
Κινεζική τέχνη με... ελληνική έμπνευση
ART - ΝΕΑ
Οι κλεμμένες αρχαιότητες γύρισαν σπίτι τους
Για πολιτιστικές ανταλλαγές και για την αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας συζήτησαν οι δύο υπουργοί Πολιτισμού, της Ελλάδας και της Ιταλίας. Ακολούθησε τελετή επαναπατρισμού ενός αρχαίου ελληνικού αγγείου, ενώ...
Οι κλεμμένες αρχαιότητες γύρισαν σπίτι τους
ART - ΝΕΑ
Η πανσέληνος του Δεκαπενταύγουστου
Το πιο λαμπερό καλοκαιρινό φεγγάρι, η πανσέληνος του Αυγούστου, φωτίζει μία ακόμη χρονιά, μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, σε όλη την Ελλάδα.
Η πανσέληνος του Δεκαπενταύγουστου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας