Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταινίες στα θρανία

Ταινίες στα θρανία

  • A-
  • A+

Το ότι ο κινηματογράφος μπορεί να είναι το καλύτερο σχολείο κανένας δεν το αμφισβητεί, δεν χρειάζεται να 'ναι και τρομερός σινεφίλ. Φτάνει βέβαια να υπάρχει υλικό και στήριξη σε όσους εκπαιδευτικούς έχουν τη διάθεση (και τον χρόνο) να εντάξουν ταινίες στη σχολική ύλη, όχι γι' αυτές καθεαυτές, αλλά ως αφορμή για να μιλήσουν για έννοιες και θέματα που απασχολούν μαθητές και κοινωνία.

Ας πούμε, υπάρχει δυνατότερο μάθημα περί φεμινισμού και αυτοδιάθεσης της γυναίκας από τη «Στέλλα» του Κακογιάννη;

Ε, λοιπόν, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ο βασικός διαχειριστής ενός πρότζεκτ, που θα μπορούσε να αλλάξει το τοπίο στην κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Πρόκειται για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα EUFORIA 2015-16 (ενταγμένο στα Creative Europe-MEDIA), που ξεκίνησε πέρυσι τον Νοέμβριο, στο οποίο συνεργάζονται τρεις χώρες (Ελλάδα, Πολωνία, Ουγγαρία), η καθεμία με σημαντική εθνική κινηματογραφική σχολή.

Επικεντρωμένο στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το EUFORIA (European Films for Innovative Audience Development) προσφέρει, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Film Vault, πρόσβαση σε μια λίστα από 90 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ (τριάντα από την κάθε χώρα).

Η κάθε ταινία συνοδεύεται από πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό (σύνοψη, credits, φιλμογραφία, φωτογραφίες, βιβλιογραφία), κάποια βασικά αποσπάσματα (όχι πάντως όλη την ταινία) καθώς και δραστηριότητες/ασκήσεις για τους μαθητές αλλά και οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς.

Ολο το υλικό είναι σχεδιασμένο ειδικά για νέους και για χρήση μέσα σε μια σχολική αίθουσα.

Μια επίσκεψη στο The Film Vault του EUFORIA ανοίγει την όρεξη για νέες κινηματογραφικές εμπειρίες -αν και για την ώρα η πλατφόρμα λειτουργεί πιλοτικά, εμπλουτίζεται συνεχώς και είναι διαθέσιμη μόνο για δοκιμαστική χρήση.

Οι δέκα ελληνικές ταινίες, που έχουν ήδη ανεβεί, είναι οι:

«Πολίτικη Κουζίνα» του Τ. Μπουλμέτη, «Αστέρω» του Δ. Γαζιάδη, «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» του Θ. Αγγελόπουλου, «Ολα είναι δρόμος» του Π. Βούλγαρη, «Αγέλαστος πέτρα» του Φ. Κουτσαφτή, «Ο ψύλλος» του Δ. Σπύρου, «Στέλλα» του Μ. Κακογιάννη, «Ξυπόλυτο Τάγμα» του Γκρεγκ Τάλλας, «Σιωπηλός μάρτυρας» του Δ. Κουτσιαμπασάκου και η μικρού μήκους «Προσευχή» του Θ. Νεοφώτιστου.

«Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι (πάνω) και «Ο γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες (κάτω)

Δίπλα σε κάθε ταινία καταγράφονται τα θέματα που θίγει και μπορούν να συζητηθούν στην τάξη.

Ρατσισμός, μετανάστευση και απελάσεις Ελλήνων το 1964 για την «Πολίτικη Κουζίνα».

Φύλο, πατριωτισμός, πατριαρχία και παράδοση για την «Αστέρω».

Πολιτιστική κληρονομιά, συνύπαρξη αρχαιολογικού και αστικού χώρου για την «Αγέλαστο Πέτρα».

Bullying και πολυπολιτισμικότητα για την «Προσευχή».

Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δηλαδή ο εκπαιδευτικός φορέας του Φεστιβάλ, έχει αναλάβει τον συντονισμό και την επίβλεψη του πρότζεκτ, που στις δύο άλλες χώρες εκπροσωπείται από αντίστοιχους φορείς, το Πανεπιστήμιο Spoleczna Akademia Nauk-San της Πολωνίας και τον πολιτιστικό οργανισμό Laterna Magica της Ουγγαρίας.

Από τη δική τους πλευρά Πολωνοί και Ούγγροι έχουν ήδη ανεβάσει στην ψηφιακή πλατφόρμα τους δικούς τους κινηματογραφικούς θησαυρούς: Γιάντσο, Σάμπο, Λάζλο Νέμες, Κισλόφσκι, Παβλικόφσκι, Βάιντα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόσβαση στο The Film Vault είναι ελεύθερη για όλους, ερευνητές, επαγγελματίες του χώρου και σινεφίλ.

Οι δράσεις του EUFORIA μπαίνουν στα ελληνικά σχολεία και με άλλους τρόπους.

Αφού πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο το διήμερο συνέδριο «Ανιχνεύοντας την κινηματογραφική παιδεία σε διακρατικό επίπεδο: Ελλάδα -Πολωνία- Ουγγαρία», ομάδες μαθητών και από τις τρεις χώρες γύρισαν ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, που επιδοτήθηκαν από την Ε.Ε. Το θέμα ήταν κοινό: η διαμόρφωση του αστικού τοπίου.

Θα ανεβούν σύντομα και τα είκοσι τέσσερα στο Τhe Film Vault και τον Νοέμβριο θα διαγωνιστούν μεταξύ τους στο πλαίσιο ενός Φεστιβάλ Μαθητικού Ντοκιμαντέρ.

Την ίδια ώρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που εδώ και χρόνια έχει καθιερώσει την ενότητα «Docs For Kids» στο πρόγραμμά του, οργανώνει προβολές με τα ντοκιμαντέρ «Στον δρόμο για το σχολείο» και «Οι Γενναίοι: Τα παιδιά της εξέγερσης της Βαρσοβίας» σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε Ελλάδα, Ουγγαρία και Πολωνία.

Αφίσα ασπρόμαυρη και ευέλικτη

Να τη και η αφίσα του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (3-13 Νοεμβρίου), έργο του ντιζάινερ Δημήτρη Παπάζογλου.

Αυστηρώς ασπρόμαυρη, εμπνέεται από ορισμένα χαρακτηριστικά του κινηματογράφου: το πανί-οθόνη προβολής, την επανάληψη, τη διαφορετικότητα των κινηματογραφικών καρέ, την έννοια της προβολής (projection), την κίνηση, τον χώρο της αίθουσας.

Οπως εξηγεί ο δημιουργός της, τα στοιχεία αυτά «μεταφράζονται, συνδιαμορφώνονται και αναδομούνται μέσα από τη χρήση της τυπογραφίας, δημιουργώντας ένα πολυεπίπεδο σε αναγνώσεις έργο».

Η αφίσα έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί με ευελιξία να επανατυπώνεται σε καταλόγους, έντυπα και banners χωρίς να αναπαράγεται αυτούσια.

 

ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Απέραντο γαλάζιο
Προικισμένο από πέρυσι από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη με διάφορα ανεξάρτητα βραβεία το μη διαγωνιστικό Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, κομμάτι ξεχωριστό αλλά σημαντικό μέσα στο διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,...
Απέραντο γαλάζιο
ΣΙΝΕΜΑ
Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας
Ο Γ. Σακαρίδης παίρνει μέρος στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με μια ταινία που βασίζεται στη νουβέλα του Γιάννη Τσίρμπα «Η Βικτώρια δεν υπάρχει». Έχει επίκεντρο την...
Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας
ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας