• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.3°C / 25.7°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.1°C / 24.2°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.4°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    2 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 21.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.7°C
    1 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 24.1°C
    3 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.4°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    1 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 19.5°C / 24.4°C
    1 BF
    63%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 24.9°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.7°C / 22.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    0 BF
    69%

Ανίτα Ράγια, η υποτιθέμενη γυναίκα πίσω από το ψευδώνυμο «Φεράντε»

Κάτω τα χέρια από την Ελενα Φεράντε

  • A-
  • A+

«Σοβαρά; Ποιον αφορά το άρθρο του New York Review of Books για την Ελενα Φεράντε; Τι είδους άνθρωποι συμφωνούν με αυτά τα σκατά και νοιάζονταν να τα μάθουν;».

Αυτή η οργισμένη ανάρτηση στο facebook του Τζαμαϊκανού συγγραφέα Μάρλον Τζέιμς, μόλις πέρυσι βραβευμένου με Man Booker για το «Α Brief History of Seven Killings», τα λέει όλα. Δεν πρέπει να έχει παρά ελάχιστους συμμάχους ο Ιταλός δημοσιογράφος Κλάουντιο Γκάτι, που «αποκάλυψε» δήθεν την πραγματική ταυτότητα της περίφημης Ιταλίδας συγγραφέα, που από το 1992, που έβγαλε το πρώτο της βιβλίο, επιμένει με πείσμα να κρύβεται πίσω από το ψευδώνυμο Ελενα Φεράντε.

Το λαβράκι του Γκάτι, που δημοσιεύτηκε ταυτόχρονα την Κυριακή σε ένα πολύ έγκυρο και σοβαρό λογοτεχνικό περιοδικό, το New York Review of Books, και στην ιταλική καθημερινή οικονομική εφημερίδα Il Sole 24 Ore, ιδιοκτησίας της Ενωσης Ιταλών Βιομηχάνων, προκάλεσε μέγα θόρυβο και σκάνδαλο.

Πόσο μάλλον που ο Γκάτι δεν στηρίχτηκε σε τίποτα «λογοτεχνικά» ίχνη, στα βιβλία και τις συνεντεύξεις της Φεράντε, για παράδειγμα, αλλά έκανε φύλλο και φτερό φορολογικές δηλώσεις και περιουσιακά στοιχεία (εντυπωσιακά ακίνητα) της Γερμανίδας μεταφράστριας Ανίτα Ράγια, που ζει στη Ρώμη, και του συζύγου της συγγραφέα Ντομένικο Σταρνόνε.

Ο Ιταλός Σέρλοκ Χολμς έστησε την ιστορία του βασισμένος στον ξαφνικό πλουτισμό του ζεύγους, που οφείλεται σε πληρωμές από τον εκδοτικό οίκο της Φεράντε τα τελευταία, κυρίως, χρόνια, που χάρη στην περίφημη «Τετραλογία της Νάπολης» έχει γίνει παγκόσμιο λογοτεχνικό φαινόμενο.

Μπορεί να’ χει και δίκιο. Μπορεί όντως η Ανίτα Ράγια να έχει γράψει τα αριστουργήματα της Φεράντε.

Και λοιπόν; Δεν έχει δικαίωμα ένας συγγραφέας να επιλέγει την ανωνυμία;

Τα κοσμητικά επίθετα με τα οποία στολίζουν τον Κλάουντιο Γκάτι γνωστοί συγγραφείς και αρθρογράφοι δεν έχουν τέλος. «Ελεεινός» και «ψωνισμένος», «ένας ηλίθιος που χώνεται και ψάχνει στα σκουπίδια»...

Ακόμα και φεμινιστικές σημαίες σηκώθηκαν εναντίον ενός εξουσιαστικού αρσενικού, που παραβίασε τον κόσμο μιας συγγραφέα, η οποία με τόση δύναμη περιγράφει την καταπίεση των γυναικών στην ανδροκρατική μεταπολεμική Νάπολη. Εδωσε, άλλωστε, κι αυτός αρκετές συνεντεύξεις, στις οποίες έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα.

Εριξε την ευθύνη για τις αποκαλύψεις του στην ίδια τη Φεράντε! Το γεγονός ότι στις κατά καιρούς συνεντεύξεις της (γραπτές, βεβαίως), αλλά και σε ένα αυτοβιογραφικό κείμενό της, είχε δώσει κάποια «στοιχεία» για την οικογένειά της, κάνει τον Γκάτι να επιμένει ότι η συγγραφέας «είχε παραιτηθεί από το δικαίωμα να εξαφανίζεται πίσω από τα βιβλία της και να παραμένει άγνωστη».

Μέσα στον χαμό έγινε και λογοτεχνική πολεμική σύρραξη.

Ο Στιγκ Αμπελ, ο διευθυντής της βρετανικής λογοτεχνικής επιθεώρησης Times Literary Supplement, τα ’ριξε χοντρά στον μεγάλο ανταγωνιστή του, το New York Review of Books.

«Εάν ο Γκάτι ερχόταν σε μας, θα είχαμε δημοσιεύσει το άρθρο του;», έθεσε το ερώτημα.

Και απάντησε: «Πιστεύω πως όχι. Φυσικά και θα μπαίναμε στον πειρασμό. Μια λύση σε ένα αυθεντικό λογοτεχνικό γρίφο δεν είναι κάτι που εμφανίζεται συχνά. Θα έκανε τον κόσμο να μιλά για το TLS, θα τον έφερνε στο σάιτ μας. Αλλά, γράφω αυτές τις γραμμές τριγυρισμένος από ανθρώπους που έχουν αφιερώσει τις ζωές τους στον κόσμο των βιβλίων και των συγγραφέων, γιατί πιστεύουν ότι είναι κάτι σημαντικό και πολιτισμένο. Θα είχαμε συζητήσει για το άρθρο του Γκάτι και θα είχαμε αναρωτηθεί: Ωφελεί σε κάτι τη Φεράντε; Ωφελεί το TLS; Ωφελεί τον κόσμο; Και η ηχηρή απάντηση θα ήταν, “ελάχιστα”».

Και συνέχισε ο διευθυντής του TLS:

«Επανειλημμένα και κατηγορηματικά η Φεράντε έχει απαιτήσει να μείνει κρυφή η ταυτότητά της. Είχε, για παράδειγμα, δηλώσει στην “Γκάρντιαν” την επιθυμία της “να απομακρύνει τον εαυτό της από κάθε μορφή κοινωνικής πίεσης και υποχρέωσης, να μη νιώθει δεσμευμένη σε οτιδήποτε μπορούσε να γίνει η δημόσια εικόνα της και να αφοσιωθεί αποκλειστικά και με απόλυτη ελευθερία στο γράψιμο”.

»Ετσι, λοιπόν, υπάρχουν καλλιτεχνικοί λόγοι για την ανωνυμία της. Θα ήταν αποκρουστικό, αλλά και μεγάλη ήττα αν μια εφημερίδα σαν τη δική μας, που βασικός της σκοπός είναι η υπεράσπιση του ουμανισμού, αγνοούσε την ξεκάθαρα εκφρασμένη θέληση της συγγραφέα».

Εξυπακούεται ότι η ίδια η Ανίτα Ράγια δεν έκανε καμία απολύτως δήλωση. Εμεινε ο εκδοτικός οίκος της Φεράντε να φωνάζει «πάψτε να την πολιορκείτε».

Εμεινε το παλιό, γνωστό σπορ «το κυνήγι του συγγραφέα», που κατά καιρούς έχει ταλαιπωρήσει κάτι αμετανόητους ερημίτες σαν τους μεγάλους Τζ. Ντ. Σάλιντζερ και Τόμας Πίντσον.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Η βαρβαρότητα της αυτοδικίας μας περιμένει στη γωνία
Ο διευθυντής σύνταξης του «Der Spiegel» έγραψε το μυθιστόρημα «Φόβος», που αναστάτωσε το γερμανικό αναγνωστικό κοινό ενώ έγινε αμέσως μπεστ σέλερ και ταινία. Θέμα του ένας φόνος, μια αυτοδικία, με τον ένοχο να...
Η βαρβαρότητα της αυτοδικίας μας περιμένει στη γωνία
ART - ΝΕΑ
Ο πρωτοπόρος της Νέας Δημοσιογραφίας που έγινε λογοτέχνης
Πρωτοπόρος και ανανεωτής-ανατροπέας της παραδοσιακής δημοσιογραφικής γραφής, γκουρού και πρωθιερέας του New Journalism, που στην πορεία έκανε στροφή και κατέκτησε και τη λογοτεχνία, εκρηκτική, αμφιλεγόμενη...
Ο πρωτοπόρος της Νέας Δημοσιογραφίας που έγινε λογοτέχνης
ART - ΝΕΑ
«Υπάρχει σκοτάδι και σύγχυση στο μυαλό του Ελληνα»
Ο Νίκος Α. Μάντης δεν είναι τυχαία ένα από τα πιο επιτυχημένα και συζητημένα πρόσωπα της λογοτεχνίας μας. Δείτε τι κάνει στους «Τυφλούς». Καταφέρνει να βγάλει πέρα μια τεράστια, λαβυρινθώδη αφήγηση,...
«Υπάρχει σκοτάδι και σύγχυση στο μυαλό του Ελληνα»
ART - ΝΕΑ
«Ο έρωτας είναι η αφορμή να μιλήσουμε για τα υπόλοιπα»
Η συλλογή διηγημάτων του «Ομορφοι έρωτες» -δεκαπέντε ιστορίες σε 162 σελίδες- κοσμεί το αναγνωστικό μας καλοκαίρι. Κι ενώ θα μπορούσε το καθένα να είναι και ένα μυθιστόρημα, ο 34χρονος ανερχόμενος συγγραφέας...
«Ο έρωτας είναι η αφορμή να μιλήσουμε για τα υπόλοιπα»
ART - ΝΕΑ
Για τα κορίτσια που γίνονται γυναίκες
Ρου από Ρούλα - Ζαχαρούλα. Ενα προικισμένο αλλά και τραυματισμένο κοριτσάκι από την Ιο αναζητά μια νέα ζωή στην Αθήνα και καταλήγει να μαζεύει τρίχες από το πάτωμα κομμωτηρίου. Τι βλέπει, όμως, πάνω του η...
Για τα κορίτσια που γίνονται γυναίκες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες
Ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Σιαφάκας ένιωσε την ανάγκη να γράψει και για την προσωπική του διαδρομή. Μια αγαπημένη πόλη που αλλάζει στον χρόνο, γεμάτη συναρπαστικούς ανθρώπους. Μια γενιά που οργανώνεται για να...
Τα Γιάννενα, ο Καρίγιο και οι Ρηγάδες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας