Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα μικρό Ερμιτάζ στην Αθήνα

Σκυθικό αντικείμενο (ζώνη) με απεικόνιση γρύπα και αρπακτικού ζώου, 4ος-3ος αι. π.Χ.

Ενα μικρό Ερμιτάζ στην Αθήνα

  • A-
  • A+

Μια μικρή αλλά ενδεικτική εικόνα των σπουδαίων συλλογών του Ερμιτάζ, 160 αντιπροσωπευτικά έργα από τις μόνιμες συλλογές του που καλύπτουν 25 αιώνες, από τον 5ο αιώνα π.Χ. έως τον 20ό μ.Χ., έρχονται στην Αθήνα για την έκθεση «The State Hermitage Museum: Gateway to History».

Θα εγκαινιαστεί στις 2 Νοεμβρίου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του «Ετους Ελλάδας - Ρωσίας 2016» όπου και θα παραμείνει έως τις 26 Φεβρουαρίου 2017.

Μια εξαιρετική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό να δει σπάνια έργα ευρωπαϊκής τέχνης, πίνακες και γλυπτά διάσημων καλλιτεχνών μαζί με αντικείμενα από Ανατολή και Δύση, έργα μικροτεχνίας, εφαρμοσμένων και διακοσμητικών τεχνών.

Ανάμεσα στα 160 αντικείμενα τέχνης που μας στέλνουν οι Ρώσοι είναι 34 ελαιογραφίες, 3 ακουαρέλες, 9 γλυπτά, περισσότερα από 10 χρυσά σκυθικά αντικείμενα, περίτεχνα χρυσά κοσμήματα ελληνικής τέχνης, αντικείμενα από την Ανατολή, όπως το περίφημο αρωματοδοχείο από την Ινδία με χρυσό, διαμάντια και ρουμπίνια, θρησκευτικά σκεύη, κοσμηματοθήκες, κ.ά. Μαζί τους θα εκτεθούν «βαριά» έργα της ευρωπαϊκής τέχνης.

Ανάμεσά τους είναι οι ελαιογραφίες «Αφροδίτη και Αδωνις» (1610-1611) του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, του σημαντικότερου Φλαμανδού ζωγράφου, αλλά και το «Πορτρέτο της λαίδης Jane Goodwind» του συμπατριώτη του Αντονι βαν Ντάικ, «Πέτρος και Παύλος» (1587-1592) του δικού μας Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, «Ανάπαυση κατά τη φυγή στην Αίγυπτο με την Αγία Ιουστίνη» (1529-1530) του Βενετσιάνου Λορέντζο Λότο, «Η άμωμος σύλληψις» (1645-1655) του Ισπανού Βαρθολομαίου Εστεμπαν Μουρίγιο, «Εσθήρ ενώπιον Ασουήρου», του Γάλλου Νικολά Πουσέν, που θεωρείται από τους σημαντικότερος του κλασικού γαλλικού μπαρόκ, «Το Παλάτι της Αθήνας» του Γερμανού Λέο φον Κλενζέ, ο «Βάκχος» του πρώτου μισού του 17ου αιώνα από τον κύκλο του Καραβάτζιο, έργα του Ευγένιου Ντελακρουά, κ.ά.

Επίσης γλυπτά όπως το «Ερως και Ψυχή» (1801-1803), το μαρμάρινο σύμπλεγμα του Ιταλού Αντόνιο Κανόβα, «Ερως και Ψυχή» (1905) του Ροντέν, κ.ά.

Η έκθεση είναι από τις σημαντικότερες της σεζόν που θα φιλοξενηθούν στην Αθήνα και διοργανώνεται ως ανταποδοτικό όφελος από το Ερμιτάζ όπου εκτίθενται (έως τον Οκτώβριο) 120 βυζαντινές αρχαιότητες υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας από μουσεία και συλλογές της Ελλάδας.

Σχεδόν το σύνολο των εξόδων της έκθεσης (συσκευασία, μεταφορά, ασφάλεια έργων -εκ των οποίων ορισμένα είναι πολλών εκατομμυρίων ευρώ-, κ.ά.) καλύπτεται από τη ρωσική πλευρά, ενώ εμείς έχουμε την υποχρέωση για έκδοση καταλόγου.

Θυμίζουμε ότι το Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη θεωρείται το μεγαλύτερο μουσείο, ένα από τα παλαιότερα και κατέχει σπουδαίες συλλογές από όλο τον κόσμο και όλες τις περιόδους της Ιστορίας. Ενα ελάχιστο δείγμα από τις μόνιμες συλλογές του, μία μικρογραφία του Ερμιτάζ, θα δούμε στην Αθήνα.

«Σημαντική» χαρακτήρισε τη διοργάνωση η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη. «Το Ερμιτάζ μάς ανταποδίδει την έκθεση που γίνεται εκεί με σημαντικά έργα από τις συλλογές του, τα οποία προέρχονται από ευρύ πολιτιστικό φάσμα από την αρχαιότητα έως τους νεότερους χρόνους».

Να σημειώσουμε ότι είναι από τις σπάνιες φορές που το υπουργείο Πολιτισμού πετυχαίνει να διοργανώσει έκθεση στο πνεύμα της αμοιβαιότητας, αφού συνήθως στέλνουμε εμείς δικά μας έργα τέχνης αλλά δεν ανταποδίδονται με αντίστοιχα σπουδαία εκθέματα για το ελληνικό κοινό.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε ομόφωνα την έγκρισή του για την παρουσίαση των έργων στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο.

Οπως και για τον δανεισμό 21 έργων από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Μουσείο Μπενάκη και μία ιδιωτική συλλογή, προκειμένου να παρουσιαστούν στην Κρατική Πινακοθήκη Tρετιακόφ της Μόσχας, στο πλαίσιο έκθεσης με τον τίτλο «Βυζαντινή Τέχνη από την Ελλάδα» (25/10/2016 - 9/1/2017).

Η διοργάνωση γίνεται σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας του ελληνικού υπουργείου Παιδείας. Στο πλαίσιό της πραγματοποιείται συμπόσιο με θέμα τον «Ησυχασμό» και workshop για τη συντήρηση βυζαντινών εικόνων με τη συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων, βυζαντινολόγων, συντηρητών κ.ά.

ART - ΝΕΑ
«Χρέος μας είναι η ανάσταση σε αυτή τη ζωή»
Εργα από τα χρόνια της μαθητείας του στην Καλών Τεχνών μέχρι σήμερα, 111 εξαιρετικοί πίνακες παραστατικής ζωγραφικής με τα οικεία σύμβολά του, παρουσιάζονται στην έκθεση «Οψεις Αδήλων», στο Μουσείο Μπενάκη.
«Χρέος μας είναι η ανάσταση σε αυτή τη ζωή»
ART - ΝΕΑ
Η Αγία Πετρούπολη υποδέχεται τη σύγχρονη ελληνική τέχνη
Εκατό Ελληνες εικαστικοί δημιουργοί διαφορετικών τάσεων που έζησαν και δημιούργησαν από τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα έως τις μέρες μας, παρουσιάζονται στο Κρατικό Μουσείο Manege της Αγίας Πετρούπολης.
Η Αγία Πετρούπολη υποδέχεται τη σύγχρονη ελληνική τέχνη
ART - ΝΕΑ
Η Εθνική Πινακοθήκη σε νέα τροχιά
Με υπερδιπλάσιους χώρους, πρωτότυπη παρουσίαση 1.000 έργων, ψηφιακές νησίδες πληροφόρησης, αμφιθέατρο, το μουσείο προχωρά δυναμικά προς το μέλλον. Το εργοτάξιο δουλεύει στο φουλ ώστε η επέκταση να ολοκληρωθεί...
Η Εθνική Πινακοθήκη σε νέα τροχιά
ART - ΝΕΑ
«Το ΕΜΣΤ θα ανοίξει την άνοιξη του 2019»
Από τον νέο διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος θα προκηρυχθεί άμεσα, θα αναδειχθεί ο διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η λειτουργία του οποίου θα εγκαινιαστεί την άνοιξη του 2019, όπως διαβεβαιώνει η...
«Το ΕΜΣΤ θα ανοίξει την άνοιξη του 2019»
ART - ΝΕΑ
Η Αθήνα ξενυχτά με πολιτισμό
Αύριο βράδυ η Αθήνα ξενυχτά και περιμένει τους κατοίκους και τους επισκέπτες της να περιπλανηθούν από τη δύση του ήλιου μέχρι τα ξημερώματα του Σαββάτου, για να ανακαλύψουν την πόλη αλλιώς... Πολιτιστικοί...
Η Αθήνα ξενυχτά με πολιτισμό
ART - ΝΕΑ
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
Σχεδόν 100 κάμερες είναι εγκατεστημένες στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ώστε να παρακολουθείται η κίνηση των επισκεπτών σε όλους τους χώρους. Τι έβλεπε άραγε ο υπάλληλος που βρισκόταν σε βάρδια στην...
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας