Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Αθηναίοι καλωσόρισαν το νέο απόκτημα της πόλης
Ματούλα Κουστένη

Οι Αθηναίοι καλωσόρισαν το νέο απόκτημα της πόλης

  • A-
  • A+

Στην αρχή ήταν η θέα του υδάτινου καναλιού που έφερνε τη θάλασσα στα πόδια μας.

Επειτα ο περίπατος στο κατάφυτο πάρκο και το σημείο (Αγορά) όπου ενώνεται η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Εθνική Βιβλιοθήκη.

Μετά σε θάμπωναν τα φώτα από τα λαμπερά κτίρια των δύο οργανισμών, σε ζάλιζαν τα ασανσέρ που σε ανέβαζαν στο επιβλητικό στέγαστρο, το οποίο σαν μαγικό χαλί χάριζε θέα σε όλη την πόλη.

Σε άφηνε άφωνο η καλαισθησία και η εμμονή στη λεπτομέρεια.

Ματούλα Κουστένη

Σε κάθε βήμα που κάναμε στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το ολοκαίνουργιο τοπόσημο που θα επανακαθορίσει τον πολιτιστικό χάρτη της πόλης, ο θαυμασμός απλώς πολλαπλασιαζόταν.

Τα αισθήματα κινούνταν μαζί με το πλήθος.

Τα αφουγκραζόσουν στις φωνές του νέων παιδιών, που ενθουσιάζονταν με το αρχιτεκτονικό επίτευγμα του Ρέντζο Πιάνο, στους πιο ηλικιωμένους που χαίρονταν με το νέο έργο, σε εκείνους τους -πολλούς- ανήσυχους που μονολογούσαν «τι θα απογίνει αυτό το αριστούργημα μόλις περάσει στο ελληνικό κράτος;», στις χιλιάδες φωτογραφικές μηχανές και τα κινητά που απαθανάτιζαν κάθε σπιθαμή του πάρκου, στα χιλιάδες μάτια που στραμμένα στον ουρανό προσπαθούσαν να «αγγίξουν» τις αιχμηρές γωνίες των κτιρίων του σπουδαίου αρχιτέκτονα, στα αλλεπάλληλα ποσταρίσματα στα social media από τα οποία διαπίστωνες πως όλη η Αθήνα κατέβηκε το τετραήμερο στο Φάληρο να κάνει ποδαρικό στο νέο της παλάτι.

Ματούλα Κουστένη

Από την περασμένη Πέμπτη ώς σήμερα τα ξημερώματα η καρδιά της πόλης χτυπούσε σε ένα πάρκο συνολικής έκτασης 210.000 τ.μ. που σου χάριζε θέα σε όλη την πόλη -από την Ακρόπολη ώς τον Σαρωνικό-, που είχε αύρα θαλασσινή και σου άφηνε στο δέρμα αίσθηση αλμύρας, που μύριζε θυμάρι και λεβάντα, που σου μετέδιδε σαν ηλεκτρισμό την ευτυχή κατάληξη μιας αδιανόητης προσφοράς, που γέμιζε τα αυτιά μουσικές και γέλια, που σε έκανε να πιστεύεις πως έχεις ταξιδέψει σε μια άλλη χώρα.

Οι άνθρωποι του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος -από τον πρώτο ώς τον τελευταίο-, που μέχρι σήμερα είχαμε συνηθίσει σε επίσημες εμφανίσεις, ήταν πανταχού παρόντες με αθλητική περιβολή.

Νέα παιδιά-εθελοντές σε κάθε γωνιά τηρούσαν κατά γράμμα όσα τους έχουν αναθέσει και καθοδηγούσαν τον κόσμο στις δεκάδες δωρεάν εκδηλώσεις -σύμφωνα με υπολογισμούς οι επισκέπτες ώς το μεσημέρι της Κυριακής είχαν ξεπεράσει τους 82.000.

Ματούλα Κουστένη

Ανεξάρτητα από το πόσες φορές φορές έχει επισκεφτεί κανείς το ΚΠΙΣΝ και σε ποια στάδια της κατασκευής το έχει δει, η μαγεία ήταν ίδια για όλους. Και η διοργάνωση άψογη: το Ιδρυμα, προβλέποντας τις πολλές ώρες που όλοι ήθελαν να περάσουν στο Πάρκο, πρόσφερε κουπόνια για δωρεάν νερό, φαγητό και παγωτό.

Οι καντίνες δεν είχαν καθυστερήσεις. Το κοινό έδειχνε απίστευτο σεβασμό στο έργο.

Ματούλα Κουστένη

Σήμερα τα ξημερώματα το Πάρκο ξανάκλεισε τις πόρτες του αφήνοντάς μας μόνο προσμονή για το αύριο.

Στην τσέπη, σαν φυλαχτό, την κάρτα μέλους του ΚΠΙΣΝ, που αυτες τις μέρες την αποκτούσες δωρεάν.

Και την αίσθηση ότι κάτι για πάντα θα μας δένει με τη μεγαλύτερη δωρεά που έγινε στη χώρα τα τελευταία χρόνια...

Το χρονοδιάγραμμα ορίζει ότι προς το τέλος του χρόνου θα γίνει η οριστική παράδοση της δωρεάς στο Ελληνικό Δημόσιο και θα ξεκινήσει η μετακόμιση της Λυρικής (που σύμφωνα με την υπογεγραμμένη σύμβαση θα διαρκέσει δύο μήνες).

Ακολουθεί ένα εξάμηνο δοκιμαστικής λειτουργίας και η επίσημη έναρξη τοποθετείται τον Οκτώβριο του 2017.

Εναλλακτική Σκηνή Λυρικής

Συναρπαστική πρεμιέρα με έργα του Γιάννη Χρήστου

Βασίλης Μακρής

Στα τραπεζάκια έξω από το νέο κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής οι άνθρωποι του οργανισμού (από τον πρόεδρο και τον καλλιτεχνικό διευθυντή ώς το τεχνικό προσωπικό, το γραφείο Τύπου και τους συνεργάτες) υποδέχονταν επισκέπτες και τους καλλιτεχνικούς παράγοντες της χώρας (από τον πρόεδρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Νίκο Θεοχαράκη ώς τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Γιώργο Εμμανουήλ Λαζαρίδη) δείχνοντάς το νέο τους παλατάκι.

Είναι σαφές πως η αγωνία για τους ανθρώπους της Λυρικής ήταν μεγαλύτερη όλων καθώς για πρώτη φορά δεν είχαν μόνο να ξεναγήσουν ανθρώπους στο κτίριο αλλά και να αποδείξουν με δύο έργα του Γιάννη Χρήστου πως μπορούν πανάξια να ελπίζουν σε ένα νέο καλλιτεχνικό μέλλον.

Βασίλης Μακρής

Ο Γιώργος Κουμεντάκης ήθελε να νιώσει την ανταπόκριση του κόσμου σε μια νεοσύστατη σκηνή της οποίας θα φέρει την ευθύνη, ενώ ο Μύρωνας Μιχαηλίδης από τον ενθουσιασμό του παρακολούθησε από την πρώτη σειρά και τις πέντε παραστάσεις των δύο έργων.

Αλλά οι πρώτες δόσεις ανακούφισης ήρθαν άμεσα: από την απίστευτη επιθυμία του κόσμου να μπει στις δύο αίθουσες, από τον νεαρόκοσμο (στην πλειονότητα) που υπομονετικά στεκόταν στις ουρές για να εξασφαλίσει ένα πολυπόθητο δελτίο εισόδου κι από το πρώτο χειροκρότημα που σαν ξέσπασμα γέμισε την Εναλλακτική Σκηνή με το που ακούστηκαν οι τελευταίες εκρηκτικές νότες από τον «Πιανίστα» («Αναπαράστασις III») του Γιάννη Χρήστου.

Δύσκολο το εγχείρημα να κάνεις ποδαρικό με δύο έργα που και σπάνια παίζονται και απαιτητικά είναι.

Με βήματα αργά ο «Πιανίστας» Αρης Σερβετάλης μπήκε στην αίθουσα, κατευθύνθηκε στη σκηνή κι έχοντας μια υπέροχη καλοδουλεμένη -εκρηκτική ορχήστρα κι ένα επιβλητικό σκηνικό -στο οποίο δέσποζε μια εικαστική εγκατάσταση του Αλέξανδρου Ψυχουλή- πέρασε σαν αγρίμι από τη σιωπή και την αυτοσυγκέντρωση στο ξέσπασμα και τους σπασμούς.

Βασίλης Μακρής

Το ίδιο έντονο ήταν και το δεύτερο έργο «Η Κυρία με τη Στρυχνίνη».

«Μια κυρία προσφέρει στρυχνίνη κι αναλαμβάνει να χαρίσει ασυνήθιστες εμπειρίες». Προφητικά τα λόγια του performer της παράστασης όπου ηθοποιοί και μέλη της ορχήστρας εκστασιασμένοι έμοιαζαν να αποδομούν τον ήχο ακολουθώντας κάθε λεπτομέρεια της παρτιτούρας του Χρήστου.

Τελικά το κόκκινο χρώμα που κυριαρχεί στις δύο σκηνές της Λυρικής είναι εκείνο που ταιριάζει περισσότερο με τον καλλιτεχνικό πυρετό, τον οποίο απαιτούμε από το πρώτο λυρικό θέατρο της χώρας.

Ρέντσο Πιάνο

«Ανακάλυψα το Φάληρο σε μια τροχαία παράβαση»

Μια φωτογραφία από ακτή του Σαρωνικού επέλεξε ο Ρέντσο Πιάνο για να προλογίσει την εκδήλωση που οργανώθηκε προς τιμήν του και με την οποία άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες της στο κοινό η όπερα του Κέντρου Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος».

Ενα αντίστοιχο φωτογραφικό «καρέ» είχε επιστρατεύσει ο διάσημος αρχιτέκτονας πριν από οκτώ χρόνια σε μια εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής, μέσα από την οποία παρουσίασε τα σχέδιά του για τη μεταμόρφωση του παλιού Ιππόδρομου, που φάνταζαν ουτοπία.

Τότε είχε ξαφνιάσει ευχάριστα με την απλότητα, το ήθος αλλά και την ευρηματική πρότασή του, που ευτυχώς πήρε σάρκα και οστά χάρη στη δωρεά του ιδρύματος.

Με το μεγάλο έργο να βρίσκεται πλέον στο τέλος της κατασκευής του, ο Ρέντσο Πιάνο θέλησε και πάλι να επικοινωνήσει με τους πολίτες, να τους εξηγήσει τις επιλογές του και να τους αποκαλύψει άλλο ένα μυστικό: την πρώτη γνωριμία του με τον εγκαταλελειμμένο χώρο, σε μια παλιότερη επίσκεψή του στην Ελλάδα, λόγω της μεγάλης αγάπης του για την ιστιοπλοΐα.

Διασχίζοντας τη λεωφόρο Συγγρού, η τροχαία σταμάτησε το ταξί που επέβαινε λόγω υπέρβασης του ορίου ταχύτητας.

Κατά τη διάρκεια της στάσης ο Ρέντσο Πιάνο είχε την ευκαιρία να μαρκάρει την περιοχή και να φτιάξει το πρώτο σενάριο για τη μεταμόρφωσή της.

Τα υπόλοιπα, όπως η προσήλωσή του στο πάρκο και το κανάλι, που φέρνει τα νερά του Σαρωνικού δίπλα στο πολιτιστικό συγκρότημα, είναι γνωστά.

Και δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε ηλικίας είχαν την ευκαιρία να τα γνωρίσουν από κοντά το τελευταίο τετραήμερο.

Είναι άλλωστε οι «ιδιοκτήτες του συγκροτήματος», όπως φρόντισε να τονίσει πολλές φορές στον σύντομο χαιρετισμό του ο Ανδρέας Δρακόπουλος, πρόεδρος του κοινωφελούς ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», απαντώντας εμμέσως σε όσους φοβούνται ότι η επικείμενη μεταβίβαση του Κέντρου Πολιτισμού στο Δημόσιο εγκυμονεί κινδύνους για τη σωστή συντήρηση του συγκροτήματος και κυρίως του πάρκου των 210 στρεμμάτων που το περιβάλλει.

«Είναι το έργο που ξαναδιαμορφώνει την προαιώνια σχέση της Αθήνας με τη θάλασσα», παρατήρησε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Ανδρέας Κούρκουλας, που συντόνισε τη ζωντανή μονογραφία του Πιάνο.

Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον καινούργιο λόφο που πρόσθεσε στην Αθήνα, συντασσόμενος με τον αρχιτέκτονα, ο οποίος λίγο πριν είχε πει: «Στην Αθήνα αρκούν 30 μέτρα για να αποκαλυφθεί η υπέροχη θέα προς την Ακρόπολη, τη θάλασσα και το Λεκανοπέδιο».

Πλευρές του έργου του Ρέντσο Πιάνο ανέδειξαν η Βικτόρια Νιου Χάουζ, συγγραφέας και ιστορικός της αρχιτεκτονικής, η Αναμπελ Σέλντορφ, αρχιτέκτονας, και ο Ανταμ Γουίνμπεργκ, διευθυντής του Μουσείου Whitney της Νέας Υόρκης.

Ο φωτογράφος και αρχιτέκτονας Γιώργης Γερόλυμπος ζωντάνεψε με τον φακό του στιγμές από την πρώτη εκσκαφή των θεμελίων ώς την ολοκλήρωση του συγκροτήματος.

«Σήμερα έχουμε τη γιορτή της αρχιτεκτονικής», παρατήρησε εύστοχα ο Γιάννης Πεπονής, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια στην Ατλάντα των ΗΠΑ, που χαρακτήρισε το Κέντρο Πολιτισμού το νέο τοπόσημο της πόλης.

Λόρι Αντερσον

«Ξεφύγετε από τον καθημερινό, μικρό κόσμο σας»

Η Λόρι Αντερσον ήρθε να μας πει «γίνετε ο ντιζάινερ του εαυτού σας, δώστε του νέους χώρους», «μη μένετε παγιδευμένοι σε αυτό που νομίζετε ότι είστε», «ξεφύγετε από τον καθημερινό, μικρό, συνηθισμένο κόσμο σας».

Και μας έδειξε και τον δρόμο. Ηταν η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ «Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο», αυτού του τετραήμερου «εκλεκτιστικών», αλλά και τόσο διαφορετικών μεταξύ τους εκδηλώσεων, με το οποίο το νέο απόκτημα της πόλης ανοίχτηκε στον κόσμο.

Καλώντας τον, σύμφωνα πάντα με την Αντερσον, να ανακαλύψει νέα πράγματα.

Και θυμήθηκε τον αποκλειστικά ροκά φίλο της, που μια επίσκεψη της Οπερας του Πεκίνου στη Νέα Υόρκη τον έκανε να αλλαξοπιστήσει.

Η 69χρονη αβανγκάρντ Νεοϋορκέζα ήταν λογικό να κλέψει την παράσταση. Το Σάββατο της ανήκε.

Τόσο στην απογευματινή συνομιλία της με τη Λίνα Νικολακοπούλου όσο και το βράδυ στην κεντρική σκηνή, όπου αυτοσχεδίασε στην ηλεκτρική βιόλα της παρέα με τον τσελίστα Ρούμπιν Κοντέλι, μαζεύτηκε πλήθος φαν.

Κι αυτή να λέει συνέχεια ιστορίες με ένα τρελό χιούμορ, να περνάει, καθόλου πάντως ασύνδετη, από το ένα θέμα στο άλλο: από την ενέργεια του Occupy Madrid αλλά και του Μπέρνι Σάντερς στο Brexit («οι φίλοι μου έχουν πάθει σοκ, θα αυτονομηθεί, μου λένε το Λονδίνο, θα το φέρουν να το ενώσουν με τη Νέα Υόρκη»).

Μας διάβασε κι ένα ποίημα που εμπνεύστηκε από μια «υποσημείωση« στους «Ορνιθες», το οποίο, λέει, το αφιερώνει στον Τραμπ και στο μεγάλο «μεξικάνικο» τείχος του.

Tείχος χτίζουν και τα πουλιά του Αριστοφάνη γύρω από τη Νεφελοκοκκυγία τους, για να τη σπάσουν στους θεούς.

Και στη Λόρι τα τείχη που εγκλωβίζουν τους ανθρώπους καθόλου δεν αρέσουν. Ο,τι και να 'ναι αυτά.

Ακόμη και τα δικά της, τη μανία της με τα ηλεκτρονικά και την τεχνολογία, ειρωνεύτηκε.

Με μια ωραία ιστορία.

Εγκατέλειψε τη Νέα Υόρκη και πήγε από αντίδραση να ζήσει σε μια κοινότητα των Αμις, που ακόμα με τον άνεμο και τον τροχό πορεύονται. Και κόντεψε να τρελαθεί.

Αντί για ειδυλλιακές βουκολικές καταστάσεις, ανακάλυψε «ανθρώπους που πνίγονται από τη μανία τους για καλοσύνη. Είναι αυτό ζωή;».

ART - ΝΕΑ
«Αλσος» διά χειρός Σαββόπουλου
Η ανάγκη να υπάρχει ένας χώρος ψυχαγωγίας στο κέντρο της πρωτεύουσας οδήγησε τον δημοφιλή τραγουδοποιό Διονύση Σαββόπουλο στο Πεδίον του Αρεως, όπου μας προσκαλεί με σύνθημα «κήπος μέσα, κήπος έξω» και μας...
«Αλσος» διά χειρός Σαββόπουλου
ART - ΝΕΑ
Τους χώρισε η απόσταση
Ακέφαλο έμεινε από χθες το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έπειτα από την αιφνίδια επιστολή παραίτησης του Αντώνη Φωνιαδάκη, ο οποίος αποχωρεί από τη θέση του διευθυντή του Μπαλέτου, λόγω ιδιαιτέρως...
Τους χώρισε η απόσταση
ART - ΝΕΑ
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
Αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του οργανισμού και θέατρο στο οποίο μεγάλωσαν γενιές, το κτίριο της οδού Ακαδημίας θα παραμείνει για πάντα ο χώρος που μας έμαθε τι σημαίνει όπερα, το σημείο της πόλης που...
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
ART - ΝΕΑ
Στο μυαλό του Ρέντσο Πιάνο
Στάση στην Αθήνα κάνει η εντυπωσιακή έκθεση με μακέτες των σπουδαιότερων έργων του πρωτοποριακού Ιταλού αρχιτέκτονα, από τον τερματικό σταθμό του διεθνούς αεροδρομίου στην Οσάκα μέχρι το μουσείο Whitney στη...
Στο μυαλό του Ρέντσο Πιάνο
ART - ΝΕΑ
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
Οι εφημερίδες «Λιμπερασιόν» και «Μοντ», μετά τους «Νιου Γιορκ Τάιμς», αποθεώνουν τη συνεργασία Κάσελ-Αθήνας και ξεναγούν τους αναγνώστες τους στη διεθνή διοργάνωση και στους εκθεσιακούς χώρους της, ΕΜΣΤ, Ωδείο...
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
ART - ΝΕΑ
Τα ηνία σε Κιμούλη και Μανωλόπουλο
Προσωπικότητες οικείες από τον χώρο του πολιτισμού, επιλογές αναμενόμενες, εκπλήξεις αλλά και πρόσωπα που φέρουν τη σφραγίδα του υπουργού Οικονομικών έκρυβε η ανακοίνωση του νέου διοικητικού συμβουλίου του...
Τα ηνία σε Κιμούλη και Μανωλόπουλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας