Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τον θρόνο του Αγαμέμνονα και όχι από λεκάνη

Το θραύσμα του θρόνου που εντοπίστηκε στην κοίτη του ποταμού Χάβου

Από τον θρόνο του Αγαμέμνονα και όχι από λεκάνη

  • A-
  • A+

Τα επιστημονικά τεκμήρια για το ογκώδες λίθινο θραύσμα, που ανακαλύφθηκε τυχαία τον Ιούνιο του 2014 στην κοίτη του ποταμού Χάβου και αποδόθηκε στο ανακτορικό θρόνο των Μυκηνών, στον «Θρόνο του Αγαμέμνονα» όπως ο ίδιος λέει, παρουσίασε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο καθηγητής Αρχαιολογίας Χριστοφίλης Μαγγίδης.

Είναι ο υπεύθυνος της ανασκαφής της Κάτω Πόλης των Μυκηνών (2007-2013) και πρόεδρος του Μυκηναϊκού Ιδρύματος. Τα επιστημονικά πορίσματα και η τρισδιάστατη απεικόνιση θα παρουσιαστούν επίσημα αύριο (Ιδρυμα Θεοχαράκη στις 7 μ.μ.) και θα ακολουθήσει δημοσίευση σε αρχαιολογικό περιοδικό του εξωτερικού.

«Το σημαντικό εύρημα εξετάστηκε από διεπιστημονική ομάδα μελετητών επί δύο χρόνια, αναγνωρίστηκε και τεκμηριώθηκε ως τμήμα του θρόνου του ανακτόρου των Μυκηνών» είπε ο Χριστοφίλης Μαγγίδης.

Αναφέρθηκε λεπτομερώς στον τόπο εύρεσης, στις ομοιότητες του ευρήματος με τον θρόνο της Κνωσού, στα μορφολογικά στοιχεία και στις αναλυτικές μελέτες βάσει των οποίων «εξάγεται το ασφαλές συμπέρασμα περί ταύτισης του θραύσματος με τον θρόνο της τελευταίας φάσης του ανακτόρου των Μυκηνών (1250-1200 π.Χ.)».

Εξαιτίας του καταστροφικού σεισμού που έπληξε τις Μυκήνες στα τέλη του 13ου αιώνα, γύρω στο 1200 π.Χ., ο θρόνος του ανακτόρου κατακρημνίσθηκε από ύψος 70 μέτρων στον Χάβο, μαζί με μικρό τμήμα της κεντρικής εστίας και της μίας από τις τέσσερις λίθινες βάσεις κιόνων που την περιέβαλαν. Το 1950-1955 εντοπίστηκε η λίθινη βάση κίονα του μεγάρου από τον τότε γ.γ. της Αρχαιολογικής Εταιρείας Α. Ορλάνδο.

Στην ερώτηση γιατί χρησιμοποίησε τον όρο «Θρόνος του Αγαμέμνονα», ο κ. Μαγγίδης απάντησε: «Ο τόπος συνδέεται με την αρχαιολογία και τον μύθο. Ο θρόνος είναι της τελευταίας φάσης των Μυκηναϊκών Ανακτόρων. Οι βασιλείς, είτε λεγόταν Αγαμέμνονας είτε αλλιώς, κάθονταν εκεί επάνω». Και θύμισε ότι και άλλοι έχουν χρησιμοποιήσει αντίστοιχους όρους, όπως το «Ανάκτορο του Νέστορα».

Παρουσιάζοντας τα μορφολογικά στοιχεία του ευρήματος (σχήμα, τύπο, μορφή) ο κ. Μαγγίδης ανέφερε ότι πρόκειται για τμήμα μεγάλου λίθινου καθίσματος, «η έδρα του οποίου αποτελείται από ρηχό, λειασμένο βύθισμα».

Και σημείωσε: «Το σχήμα του περιχειλώματος είναι τυπικό για λίθινα μινωικά καθίσματα και πανομοιότυπο με αυτό του θρόνου της Κνωσού. Η μικρή κλίση, που βαθαίνει ελαφρά προς την πίσω πλευρά, δηλ. προς την πλάτη (ακριβώς όπως στον θρόνο της Κνωσού), παραπέμπει μόνο σε κάθισμα και όχι σε ‘‘λεκάνη’’, που συνήθως βαθαίνει προς το κέντρο».

Αναλυτικά αναφέρθηκε και στο υλικό, «κροκαλοπαγές πέτρωμα, που αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα της μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής του 13ου-14ου π.Χ. αιώνα και όχι υλικό για ‘‘βιοτεχνικά σκεύη’’ και ‘‘λεκάνες’’, όπως θεωρήθηκε εσφαλμένα από την επιτροπή Πετράκου».

Ο καθηγητής Αρχαιολογίας θεωρεί ότι έχει πλέον στα χέρια του όλα εκείνα τα στοιχεία τα οποία τεκμηριώνουν την αρχική του άποψη περί θρόνου, που είχε προκαλέσει αντιπαράθεση με τον Βασίλειο Πετράκο, γ.γ. της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, υπό την αιγίδα της οποίας διεξάγεται η ανασκαφή (με χρηματοδότηση από την Αμερική).

Ο Βασίλειος Πετράκος είχε αμφισβητεί ευθέως την άποψη του Χριστοφίλη Μαγγίδη. Με πρωτοβουλία του μάλιστα συστάθηκε τριμελής επιτροπή που εξέτασε το θραύσμα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «πρόκειται για τμήμα οικιακού ή βιοτεχνικού σκεύους, λεκάνης, όπως προκύπτει από το βάθος του κοιλώματος, συνηθέστατου ως ευρήματος σε οικισμούς, στρατόπεδα, εργαστήρια».

Ο Χριστοφίλης Μαγγίνης επέμεινε χθες ότι η ομάδα του εξέτασε διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης του θραύσματος «σε οικιακή λεκάνη, βωμό ή τράπεζα προσφοράς» και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από κάθισμα. Το θραύσμα ζυγίζει περί τα 80 κιλά ενώ το συνολικό βάρος του θρόνου υπολογίζεται περί τα 250 κιλά.

«Τον Νοέμβριο κατέθεσα αίτηση στην Αρχαιολογική Εταιρεία για να μου δοθεί η άδεια να συνεχίσω την έρευνα στην κοίτη του ποταμού Χάβου, αλλά δεν μου δόθηκε» κατέληξε. «Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν και άλλα θραύσματα. Τα μικρά παρασύρθηκαν, αλλά τα μεγάλα θα βρεθούν, ξέρουμε από τι υλικό είναι. Γι’ αυτό θα καταθέσω εκ νέου άδεια».

ART - ΝΕΑ
Ευρωπαϊκή ζωγραφική από την προϊστορική Θήρα
Γυναίκες που μαζεύουν κρόκο, νεαροί με ξυρισμένα κεφάλια, σκυμμένοι κωπηλάτες, φοινικόδεντρα και άγρια θηρία... Εντυπωσιακές εικόνες από τις εξαιρετικές τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου, που δεν εκτίθενται στο...
Ευρωπαϊκή ζωγραφική από την προϊστορική Θήρα
ART - ΝΕΑ
Περισσότερα έσοδα, λιγότερα εισιτήρια
Παρά τα λιγότερα εισιτήρια που κόπηκαν σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ), εισπράχθηκαν...
Περισσότερα έσοδα, λιγότερα εισιτήρια
ART - ΝΕΑ
Δεσμώτες του Φαλήρου
Συγκλονιστικό πολυάνδριο με 80 σκελετούς που φέρουν μεταλλικά δεσμά στους καρπούς ήρθε στο φως. Η έρευνα έδειξε πως είναι άντρες, νεαρής ηλικίας, θαμμένοι με σεβασμό, πιθανότατα αριστοκράτες που συνδέονται με...
Δεσμώτες του Φαλήρου
ART - ΝΕΑ
Μια αρχαϊκή Κόρη ταξιδεύει στο Ερμιτάζ
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε ομόφωνα τον δανεισμό έργων για την καλοκαιρινή έκθεση «Το Βυζάντιο στο πέρασμα των αιώνων» στο μεγάλο ρωσικό μουσείο, που επίσης θα μας στείλει τους θησαυρούς του το...
Μια αρχαϊκή Κόρη ταξιδεύει στο Ερμιτάζ
ART - ΝΕΑ
Το Εθνικό Αρχαιολογικό γιορτάζει τα 150 χρόνια του
Στις 3 Οκτωβρίου του 1866 θεμελιώθηκε το μεγαλύτερο και σημαντικότερο αρχαιολογικό μουσείο της χώρας, ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα. Η επέτειος δίνει αφορμή να γνωρίσουμε καλύτερα την ιστορία του και τις συλλογές...
Το Εθνικό Αρχαιολογικό γιορτάζει τα 150 χρόνια του
ART - ΝΕΑ
Επαναλειτουργεί το πωλητήριο
Ειδώλια, κεφαλές, νομίσματα, κεραμικά, χαλκογραφίες πιστά αντίγραφα αντιπροσωπευτικών εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που παράγονται στα εργαστήρια του ΤΑΠ στου Ρέντη μαζί με κοσμήματα, εκδόσεις,...
Επαναλειτουργεί το πωλητήριο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας