• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.6°C / 32.9°C
    4 BF
    16%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.0°C / 34.9°C
    3 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.0°C / 35.5°C
    3 BF
    27%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.4°C / 32.9°C
    2 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    4 BF
    30%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.6°C / 33.0°C
    0 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 30.9°C
    0 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 31.5°C
    5 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.6°C
    4 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 27.8°C
    4 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.8°C / 32.9°C
    3 BF
    31%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 32.2°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.3°C / 29.8°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 33.1°C
    4 BF
    12%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.3°C / 28.3°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.1°C / 33.3°C
    3 BF
    35%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 31.3°C / 31.3°C
    1 BF
    46%

Το άγαλμα του Κωστή Παλαμά στο Πνευματικό Κέντρο

EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Προς απόσυρση...49 γλυπτά

  • A-
  • A+

Το 2012 που παρουσιάστηκαν τα πρώτα κρούσματα ο Δήμος Αθηναίων ενδεχομένως και να μην έδρασε εγκαίρως. Σήμερα που τα φαινόμενα βανδαλισμού στην πόλη επαναλαμβάνονται και πολλαπλασιάζονται ο δήμος υποχρεώνεται να προβεί σε ακραίες λύσεις: αφού δεν μπορούν να προστατευτούν τα αγάλματα, γλυπτά κι έργα τέχνης που στολίζουν την πόλη, τότε θα τα αποσύρουμε.

Το τελευταίο διάστημα όλο και συχνότερα προτομές αφαιρούνται θρασύτατα από τα πιο κεντρικά σημεία (όπως οι πέντε που εκλάπησαν από τον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου) και γλυπτά βανδαλίζονται (όπως το άγαλμα «Βόρειος Ηπειρος» στην Τοσίτσα), ανδριάντες ξανακαταστρέφονται αμέσως μετά τη συντήρησή τους. Αλλά καθώς οι αρμοδιότητες μεταξύ δήμου, Περιφέρειας και αστυνομίας είναι κατακερματισμένες η πόλη... οπισθοχωρεί.

Η αισθητική του αστικού τοπίου, η πολιτιστική κληρονομιά, η τέχνη που συνυπάρχει με τη ζωή στον δρόμο δέχεται σοβαρό πλήγμα. Είναι άραγε δυνατόν ο μόνος τρόπος υπεράσπισης των έργων τέχνης να είναι η απόσυρσή τους; «Η κλοπή έργων τέχνης, τα οποία είναι συνδεδεμένα με τον δημόσιο χώρο και την αισθητική της πόλης, πιστοποιούν το πρόβλημα.

EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Δεν θα το επιτρέψουμε. Δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια», δήλωσε χθες ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης παρουσιάζοντας τα άμεσα μέτρα για την προστασία της πόλης από βανδαλισμούς και παραβατικότητα.

«Τα φαινόμενα αυτά πλήττουν ορισμένες περιοχές ή δίνουν την εντύπωση μιας πόλης όπου γειτονιές μεταβάλλονται σε γκέτο ή άβατο. Γεγονός που οδηγεί την πόλη σε ανεξήγητες συνέπειες παρέλκυσης. Παράδειγμα, τα τρόλεϊ δεν έκαναν στάση Παρασκευή- Σάββατο έξω από το Πολυτεχνείο, αφού υπήρξαν αλλεπάλληλες επιθέσεις σε αυτοκίνητα.

»Κάδοι απομακρύνονται από κεντρικά σημεία για να μην καούν κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων. Αυτή η εικόνα αδικεί την πόλη και τους κατοίκους της. Είναι όμως και μια πραγματικότητα που δείχνει τα ελλείμματα επαρκούς κι αποτελεσματικής αστυνόμευσης και περιφρούρησης της εύρυθμης λειτουργίας της πρωτεύουσας.

»Αναδεικνύει όμως και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μητροπολιτικοί δήμοι όταν οι αρμοδιότητες είναι κατακερματισμένες με τον πιο ανορθολογικό τρόπο».

Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία, διάσπαρτα στους δημόσιους χώρους της πόλης βρίσκονται συνολικά 201 γλυπτά, 120 ορειχάλκινα και 81 από μάρμαρο. Από αυτά, σε μια μακρά περίοδο έξι δεκαετιών έχουν κλαπεί 11, ενώ 12 απομακρύνθηκαν για να συντηρηθούν.

Ξεχωρίσαμε 49 γλυπτά που βρίσκονται σε επισφαλή θέση και σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα και τους επιστημονικούς φορείς της πόλης εξετάζουμε την προσωρινή απόσυρση ορισμένων γλυπτών, την αντικατάστασή τους με εκμαγεία και την έκθεση των πρωτότυπων στη Δημοτική Πινακοθήκη.
Στα μεγαλύτερα σε όγκο γλυπτά θα ληφθούν σύγχρονα μέσα προστασίας. Στόχος είναι να αποφύγουμε τη στοχευμένη αποψίλωση της πόλης από τον καλλιτεχνικό πλούτο διότι αποτελεί ήττα για την ελεύθερη κοινωνία.

Δεδομένου ότι τα περιστατικά βανδαλισμών και παραβατικότητας πληθαίνουν, ο δήμος ζήτησε από τον αρμόδιο υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Τόσκα ισχυρότερα μέτρα ώστε να περιφρουρηθεί το κέντρο χωρίς καθυστέρηση.

«Είναι αναγκαίο να εξαλειφθούν φαινόμενα που υποβαθμίζουν την εικόνα της πόλης (άστεγοι, ουσιοεξαρτημένοι, διακινητές παράνομων προϊόντων, έμποροι ναρκωτικών, κυκλώματα επαιτείας) ιδίως σε περιοχές όπως είναι αυτή του Πνευματικού Κέντρου, της Νομικής, της Ακαδημίας, που σε κανονικές συνθήκες έπρεπε να ακτινοβολούν το κύρος και την ιστορία της Αθήνας. Υπάρχει τελικά ή όχι σχέδιο της αστυνομίας για την έκρηξη της παραβατικότητας;

»Το ότι μέχρι σήμερα δεν τα έχουμε καταφέρει δεν οφείλεται σε ολιγωρία του δήμου, απορρέει από τα ελάχιστα μέσα παρέμβασης που διαθέτουμε τόσο σε αστυνομικούς όσο και σε επίπεδο αρμοδιοτήτων. Η δημοτική αστυνομία για όσους δεν γνωρίζουν έχει αρμοδιότητα μόνο να σημειώνει διοικητικές παραβάσεις (τραπεζοκαθίσματα, παράνομη στάθμευση κ.λπ.)».

Στο, δε, Δημοτικό Συμβούλιο που ακολούθησε αποφασίστηκε να αποσυρθούν προσωρινά (για ένα 3μηνο) τα ορειχάλκινα αγάλματα μπροστά από το Πνευματικό Κέντρο σε άλλο δημόσιο χώρο, μέχρι να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας (μεταξύ αυτών και η τοποθέτηση καμερών στον γύρω χώρο).

Επίσης για το σοβαρότατο ζήτημα των αστέγων στο κέντρο ο δήμος έχει ξεκινήσει προσπάθεια ενημέρωσης των αστέγων προκειμένου να ενταχθούν σε κάποιο από τα προγράμματα. «Kάποιοι έχουν στήσει κανονικές εγκαταστάσεις σε κεντρικά σημεία της πόλης όπως η Σταδίου».

Ωστόσο ο δήμος είτε χάνεται στις πολλαπλές υπηρεσίες που απαιτούνται για να απομακρυνθούν (υγειονομική υπηρεσία Περιφέρειας, Εισαγγελία, αστυνομία κ.ο.κ.) είτε οι κινήσεις δεν έχουν αποτέλεσμα, καθώς οι άστεγοι επιστρέφουν πολύ σύντομα.

Στις άμεσες σκέψεις επίσης είναι η δημιουργία σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας εποπτευόμενου σταθμού χρήσης ναρκωτικών (καθώς το 40% των αστέγων είναι εξαρτημένοι με κάποιον τρόπο) αλλά και την αναζήτηση χώρου που θα χρησιμοποιείται ως καταφύγιο νύχτας.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Από το βάθρο στο χυτήριο
Για λιώσιμο και πούλημα με το κιλό προφανώς προορίζονται οι ορειχάλκινες κεφαλές των Ουράνη, Μπαστιά, Χορν, Τερζάκη, Θεοτοκά, που εξαφανίστηκαν από το κέντρο της Αθήνας. «Αθλιότητα» χαρακτηρίζει το γεγονός ο...
Από το βάθρο στο χυτήριο
ART - ΝΕΑ
«Αλσος» διά χειρός Σαββόπουλου
Η ανάγκη να υπάρχει ένας χώρος ψυχαγωγίας στο κέντρο της πρωτεύουσας οδήγησε τον δημοφιλή τραγουδοποιό Διονύση Σαββόπουλο στο Πεδίον του Αρεως, όπου μας προσκαλεί με σύνθημα «κήπος μέσα, κήπος έξω» και μας...
«Αλσος» διά χειρός Σαββόπουλου
ART - ΝΕΑ
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
Οι εφημερίδες «Λιμπερασιόν» και «Μοντ», μετά τους «Νιου Γιορκ Τάιμς», αποθεώνουν τη συνεργασία Κάσελ-Αθήνας και ξεναγούν τους αναγνώστες τους στη διεθνή διοργάνωση και στους εκθεσιακούς χώρους της, ΕΜΣΤ, Ωδείο...
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
ART - ΝΕΑ
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
Η documenta 14 ζει ανάμεσά μας. Σήμερα το μεσημέρι, ιππείς με τα άλογά τους θα ξεκινήσουν από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου τη «Διαδρομή Αθήνα - Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», ένα έφιππο ταξίδι περίπου 3.000...
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Δωρεά για να λειτουργήσουν ξανά ο «Απόλλωνας» και το «Αττικόν»
Το ίδρυμα Στ. Νιάρχος τα τελευταία 20 χρόνια έχει διαθέσει 1,56 δισ. ευρώ για τον πολιτισμό, την παιδεία, την υγεία, τον αθλητισμό, την κοινωνική πρόνοια. Θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί δραστηριότητες στο ΚΠΙΣΝ...
Δωρεά για να λειτουργήσουν ξανά ο «Απόλλωνας» και το «Αττικόν»
ART - ΝΕΑ
Οι Αθηναίοι καλωσόρισαν το νέο απόκτημα της πόλης
Στην αρχή ήταν η θέα του υδάτινου καναλιού που έφερνε τη θάλασσα στα πόδια μας. Επειτα ο περίπατος στο κατάφυτο πάρκο και το σημείο όπου ενώνεται η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Εθνική Βιβλιοθήκη.Σε κάθε βήμα που...
Οι Αθηναίοι καλωσόρισαν το νέο απόκτημα της πόλης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας