• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 21.1°C
    1 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.0°C / 20.0°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.7°C / 16.7°C
    1 BF
    94%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 18.9°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    1 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 16.7°C
    1 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 17.8°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.4°C
    2 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    85%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 19.4°C
    1 BF
    59%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 20.6°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 20.0°C
    3 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 16.7°C
    2 BF
    77%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 17.2°C
    1 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 18.9°C
    0 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    1 BF
    58%
Γλυπτά με ανθρώπινη ψυχή

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος με το έργο του «Φακός με καμινάδες» σε ατομική του έκθεση στην γκαλερί Bernier το 1990

George Zongolopoulos Foundation

Γλυπτά με ανθρώπινη ψυχή

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οι παλιοί την έχουν δει λάιβ την πλατεία Ομονοίας, οι νεότεροι σε καρτ ποστάλ στρογγυλή και με σιντριβάνι, ένα έργο του γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Μπίτσιο. Τώρα πλέον στην πολύπαθη πλατεία βρίσκεται ο «Ποσειδώνας» του Ζογγολόπουλου, από ανοξείδωτο ατσάλι, ωστόσο η υδροκινητική λειτουργία του γλυπτού παραμένει ημιτελής περιμένοντας την παροχή... νερού!

Αρχιτέκτονας, ζωγράφος, γλύπτης, αλλά και «εφευρέτης», ένας καλλιτέχνης που πίστεψε και επιδόθηκε στη δημόσια γλυπτική, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος έχει κάνει αισθητή την παρουσία του έργου του. Με τις «Ομπρέλες» στο μετρό του Συντάγματος αλλά και στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης, με τις συνθέσεις του στο Ψυχικό, το Μαρούσι και αλλού.

Μια επιλογή από τη δουλειά του, συνολικά 115 έργα του, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στο αφιέρωμα με τίτλο «Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης», που εγκαινιάζεται στις 19 Ιουνίου στην Ανδρο, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Μια έκθεση που χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες, περιλαμβάνει ζωγραφική, σχέδια, γλυπτά και καλύπτει μια δημιουργική πορεία 80 χρόνων, γεμάτη από πάθος, ενθουσιασμό και αφοσίωση στην τέχνη. Μια πορεία με πυξίδα την ανανέωση και την καινοτομία. Οχι τυχαία, λοιπόν, χαρακτήριζαν «αιώνιο έφηβο» τον Ζογγολόπουλο, ο οποίος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 100 ετών, τον Μάιο του 2004.

«Η τέχνη δεν δέχεται τους μη τολμηρούς» είπε κατά τη χθεσινή παρουσίαση της έκθεσης ο διευθυντής του μουσείου Κυριάκος Κουτσομάλλης, επισημαίνοντας ότι τα έργα του Ζογγολόπουλου δεν κολακεύουν το μάτι, αλλά βάζουν τον θεατή σε βαθύ προβληματισμό.

«Ο Ζογγολόπουλος έλεγε ότι κάθε έργο έχει ανάγκη τον δικό του ζωτικό χώρο. Δεν μπορεί να επιζήσει οπουδήποτε. Η συγκεκριμένη έκθεση προσφέρει τον αναγκαίο ζωτικό τους χώρο», είπε ο Αγγελος Μωρέτης, πρόεδρος του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου, ενώ τόνισε ότι ο γλύπτης «έδινε ανθρώπινες ιδιότητες στα γλυπτά του, φύλο, χαρακτήρα, χάρη...».

Ισως δεν είναι τυχαίο ότι ο σπουδαίος καλλιτέχνης αποβλήθηκε δύο φορές από την Καλών Τεχνών «για ανυπακοή στα κελεύσματα». Αμφισβήτησε την ελληνικότητα που επικρατούσε στη γενιά του ‘30 κι ενώ άρχισε να ζωγραφίζει με πίστη στη ρεαλιστική απεικόνιση, στη συνέχεια γίνεται όλο και πιο υπαινικτικός.

«Στο Παρίσι, όπου έκανε ταξίδι του μέλιτος το 1936 με τη σύζυγό του, ζωγράφο Ελένη Πασχαλίδου, κατάλαβε ότι δεν έχει νόημα η αναπαραγωγή αυτού που βλέπει. Επηρεάστηκε από τους Μαρίνι, Μιρό, Τζακομέτι... Αντιλήφθηκε ότι η τέχνη πρέπει να προχωρήσει σε νέους δρόμους», είπε ο Κυρ. Κουτσομάλλης.

«Η γενναιοδωρία του τον οδήγησε αργότερα στο να στήνονται έργα του στην πόλη. Και στο τέλος με τις γεωμετρικές και κινητικές του συνθέσεις (...) εδώ εκρήγνυται ως καλλιτέχνης. Οι υδροκινητικές και φωτοκινητικές κατασκευές του είναι αναγνωρίσιμα σήματα από μακριά».

Οπως επισημαίνει στον κατάλογο της έκθεσης ο διευθυντής του μουσείου: «Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος έκανε τρόπο ζωής αυτό που ο Ματίς ευχόταν για τον εαυτό του: να μείνει, δηλαδή, νέος, όσο γέρος κι αν έγινε. Ο Σοφοκλής, στα 99 του χρόνια, λέγεται ότι έγραψε την τελευταία του τραγωδία.

Στην ίδια ηλικία, στα 99 του ο Ζογγολόπουλος ήταν ακόμα διαυγής, νηφάλιος και παραγωγικός. “Ελπίζουμε όσο ζούμε να δουλεύουμε. Αυτό είναι η μόνη μας χαρά και ο μόνος μας έρωτας”, ήταν μια ευχή την οποία εξέφρασε στην εκπομπή “Παρασκήνιο”».

Info: 19/6-25/9. Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ανδρος, τηλ. 22820-22444. Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο με κείμενα έγκριτων μελετητών (έκδοση της Μικρής Αρκτου).

 

ART - ΝΕΑ
Περισσότεροι από 4.000 επισκέπτες
«Είναι η καλύτερη απόδειξη ότι το μουσείο όφειλε στους κατοίκους και στους επισκέπτες της Αθήνας να ανοίξει», σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού, που μας ενημερώνει ότι περισσότερα από 4.000 άτομα όλων των...
Περισσότεροι από 4.000 επισκέπτες
ART - ΝΕΑ
Το μεγάλο στοίχημα: σε πλήρη λειτουργία από τον Φεβρουάριο
Υπάρχει, όπως φαίνεται, πολιτική βούληση να ανοίξει από την ταράτσα μέχρι τα υπόγεια το πολύπαθο μουσείο που τους τελευταίους μήνες είναι κλειστό και να γίνει προσιτή, για πρώτη φορά στο κοινό, η μόνιμη...
Το μεγάλο στοίχημα: σε πλήρη λειτουργία από τον Φεβρουάριο
ART - ΝΕΑ
Αντιπαράθεση στο κλειστό ΕΜΣΤ
Οι αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό έσπασαν ρεκόρ το 2018, οι επισκέπτες στα αρχαιολογικά μουσεία μας αυξάνονται κρίμα όμως που δεν έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική τέχνη μέσα...
Αντιπαράθεση στο κλειστό ΕΜΣΤ
ART - ΝΕΑ
Απολογισμός από την Κοσκινά, «άδειασμα» από τη Ζορμπά
Ξεχάστε το 2018, το πολύπαθο μουσείο μπορεί να λειτουργήσει πλήρως τον Ιούλιο του 2019, σύμφωνα με την απερχόμενη διευθύντρια, που ζητά διπλάσια επιχορήγηση 3,3 εκατ. ευρώ, ενώ η υπουργός Πολιτισμού...
Απολογισμός από την Κοσκινά, «άδειασμα» από τη Ζορμπά
ART - ΝΕΑ
Ο Ιόλας ξανά στο βάθρο του
Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης εγκαινιάζει σε λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη έκθεση με έργα από την πολύτιμη δωρεά του θρυλικού συλλέκτη και γκαλερίστα. Παράλληλα, ο Δήμος Αγίας Παρασκευής με 2,5 εκατ....
Ο Ιόλας ξανά στο βάθρο του
ART - ΝΕΑ
Προίκα τριών εκατομμυρίων από το Ιδρυμα Νιάρχος
Ευχάριστες ειδήσεις από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Με την έγκριση της πολυπόθητης δωρεάς θα ξεκινήσουν οι απαραίτητες εργασίες για την εγκατάσταση της μόνιμης συλλογής και την πλήρη λειτουργία του...
Προίκα τριών εκατομμυρίων από το Ιδρυμα Νιάρχος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας