• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.1°C / 27.4°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 27.0°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.1°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 24.3°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 22.0°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.5°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    55%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.0°C
    0 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 26.5°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    0 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.0°C
    2 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    67%

Φωτογραφία του Λισιέν Ερβέ με την καλύβα που σχεδίασε ο Λε Κορμπιζιέ

Η καλύβα του Λε Κορμπιζιέ

  • A-
  • A+

Αρχιτεκτονική στον 20ό αιώνα δεν νοείται χωρίς αναφορά στο έργο του Λε Κορμπιζιέ. Ανανεωτής, πρωτοπόρος, μοντέρνος αρχιτέκτονας ήταν επίσης πολεοδόμος, ζωγράφος, γλύπτης, συγγραφέας, σχεδιαστής επίπλων.

Ο κύριος με τα στρογγυλά γυαλιά που διάσχισε σε νεαρή ηλικία την Ευρώπη, έφτασε ώς τη Μικρά Ασία, επισκέφτηκε την Αγια-Σοφιά, γνώρισε τη βυζαντινή και την τουρκική τέχνη, είδε από κοντά την Ακρόπολη, οφείλει εν πολλοίς τις εμπνεύσεις του και στην εντατική παρατήρηση της φύσης.

Μακάριζε τον καλό του δάσκαλό, που πήγαινε τους μαθητές στα λιβάδια παροτρύνοντάς τους να παρατηρούν και να ζωγραφίζουν στοιχεία των φυτών αντί τοπία.

Αφιέρωσε τις μελέτες του στην καλύτερη αρχιτεκτονική των κατοικιών των μεγαλουπόλεων, την εποχή που αυτές αναπτύσσονταν, και δημιούργησε κτίρια, ανάμεσά τους πολλά εμβληματικά, σε όλο τον κόσμο.

Απελευθερωμένος στη ζωή και στην τέχνη, αυτοδίδακτος σε μεγάλο βαθμό, είχε πει:

«Παρατηρούσα πώς ήταν φτιαγμένα τα σπίτια, οι ναοί, οι δρόμοι, τα παρεκκλήσια. Εργαζόμενος καθ’ οδόν για να κερδίσω το ψωμί μου, ανακάλυψα την αρχιτεκτονική». Ανέφερε πως «τα υλικά για την οικοδόμηση μιας πόλης είναι ο ουρανός, ο χώρος, τα δέντρα, το ατσάλι και το τσιμέντο, με αυτή τη σειρά και ιεράρχηση».

Η έκθεση φωτογραφίας και αρχιτεκτονικής που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς «Lucien Hervé - Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier», ένα χρόνο μετά την επέτειο του θανάτου του ( 6/10/1887 - 27/8/1965) η οποία γιορτάστηκε διεθνώς, έχει μια πρωτότυπη σύνθεση.

Παρουσιάζει τα μυστικά της αρχιτεκτονικής, την ανθρωπολογία των διακοπών στην πιο ώριμη εποχή της νεωτερικότητας και την τέχνη της φωτογραφίας μέσα από τα καρέ τού ουγγρικής καταγωγής, διάσημου Γάλλου φωτογράφου Λισιέν Ερβέ (Ουγγαρία 7/8/1910 - Παρίσι 26/6/2007), όπως κατέγραψε ένα από τα καλοκαίρια που πέρασαν μαζί με τον αρχιτέκτονα.

Η έκθεση εστιάζει γύρω από το μικρότερο έργο του Λε Κορμπιζιέ, το ξύλινο καλυβάκι διακοπών που έφτιαξε στη θάλασσα της Κυανής Ακτής. Δεν το δημιούργησε όπου και όπου. Δίπλα μεν σε μια απλή ψαροταβέρνα, που βρισκόταν όμως πίσω από το διάσημο σπίτι E1027, την περίφημη βίλα που αγάπησε ο Λε Κορμπιζιέ και πέρασε πολλά καλοκαίρια της ζωής του.

Ηταν χτισμένη σε απομονωμένη τοποθεσία, με θέα τη Μεσόγειο, και ανήκε στη φίλη του Αϊλίν Γκρέι, τη δυναμική σχεδιάστρια και αρχιτεκτόνισσα ιρλανδικής καταγωγής. Η κατοικία αποτέλεσε το πιο γνωστό αρχιτεκτονικό έργο της και στον σχεδιασμό διακρίνονται σαφείς αναφορές στα «Πέντε Σημεία της Αρχιτεκτονικής» του Λε Κορμπιζιέ.

Η σχέση τους διαταράχθηκε όταν εκείνος αποφάσισε να ζωγραφίσει τους τοίχους της βίλας, χωρίς να ζητήσει την άδειά της.

«Το Cabanon, ένα δωμάτιο 3,66x3,66 μέτρα με τραπεζαρία στην ταβέρνα, εφάρμοζε πιστά την ανθρωπομετρική κλίμακα του Modulor και ήταν ιδανικό ορμητήριο των διακοπών. Σε αυτό συναντήθηκαν διάσημοι μοντέρνοι. Ανάμεσα τους ο φωτογράφος Lucien Hervé, που απολάμβανε το καλοκαίρι της προσωπικής φιλίας αποτυπώνοντας ανέμελα έναν τόπο και ένα χρόνο ζωής.

Οι φωτογραφίες του Hervé, τα σχέδια και τα σκίτσα του Le Corbusier, η αλληλογραφία του και το ίδιο το Cabanon, μερικά ανακατασκευασμένο, συνθέτουν μια αντίληψη για τη ζωή και την αρχιτεκτονική που ταυτίζουν το ιδανικό αρχέγονο και το μοντέρνο» αναφέρουν οι διοργανωτές.

Οι φωτογραφίες του Λισιέν Ερβέ κυριαρχούν στην έκθεση. Εκτός από την ενασχόλησή του με την αρχιτεκτονική φωτογραφία, ο Ερβέ υπήρξε σχεδιαστής μόδας σε οίκους υψηλής ραπτικής, δυναμικός συνδικαλιστικός εκπρόσωπος του χώρου, μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Γαλλίας (απ’ όπου διαγράφηκε δύο φορές), αιχμάλωτος πολέμου στην ανατολική Πρωσία, κρατούμενος της Γκεστάπο, απ’ όπου δραπέτευσε, μέλος της γαλλικής αντίστασης και πολλά ακόμα.

Παράλληλα με την πολιτική του δράση, ζωγράφιζε, έγραφε, φωτογράφιζε. Το 1950 ο Λε Κορμπιζιέ τού ζήτησε να γίνει φωτογράφος του και έτσι ξεκίνησε η συνεργασία που του άνοιξε τον δρόμο για πολλές μελλοντικές με διεθνείς αρχιτέκτονες.

Η έκθεση οργανώθηκε από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, το Μουσείο Μπενάκη, το Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, με τη στήριξη των: Ιδρύματος Le Corbusier, Γαλλικού Ινστιτούτου, Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, ελβετικής πρεσβείας, Ελληνικού Docomomo, Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Ιδρύματος Le Corbusier.

Τη συνοδεύει κατάλογος με δοκίμια των Παναγιώτη Τουρνικιώτη, Μαρίας Τασσοπούλου, Παναγιώτη Φαραντάτου, Γιώργου Παρμενίδη και Ηώς Πάσχου. Το Σάββατο 21/5 (10.00) οργανώνεται η ημερίδα «O φωτογράφος, ο αρχιτέκτονας και το καλύβι του».

Info:

Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, τηλ. 210-3453111). Εγκαίνια: 9/5, στις 20.00. Διάρκεια: ώς 29/5.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Επιστρέφει στο μουσείο του
Μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Βυζαντινό, «Φωτίου Κόντογλου Κυδωνιέως. Φαντασία και χειρ», στο οποίο ο μεγάλος ζωγράφος και συγγραφέας εργαζόταν τη δεκαετία του 1930 ως συντηρητής και αντιγραφέας εικόνων.
Επιστρέφει στο μουσείο του
ART - ΝΕΑ
Φτωχή τέχνη με αριθμούς
Για πρώτη φορά παρουσιάζονται στην Αθήνα 37 έργα του σπουδαίου Ιταλού καλλιτέχνη, εκ των ιδρυτών της Arte Povera, τα οποία εστιάζουν στο πώς τα μαθηματικά συνδέονται με τη φύση και τον ανθρώπινο αγώνα για...
Φτωχή τέχνη με αριθμούς
ART - ΝΕΑ
Ανώνυμη τέχνη και διάσημοι αντιγραφείς
Τη δεκαετία του 1950 φοιτητές της ΑΣΚΤ που σήμερα είναι καταξιωμένοι ξεχύθηκαν στην Ελλάδα για να αντιγράψουν και να σώσουν από τη φθορά του χρόνου έργα λαϊκής και βυζαντινής τέχνης. Σαράντα από αυτά θα...
Ανώνυμη τέχνη και διάσημοι αντιγραφείς
ART - ΝΕΑ
Αφιέρωμα στην «τελευταία Ελληνίδα θεά»
Ετος Μελίνα Μερκούρη 2020: Μια μεγάλη έκθεση με φωτογραφίες, κοστούμια, αντικείμενα από το καμαρίνι της, προβολές ταινιών, συναυλίες, ημερίδες και άλλες εκδηλώσεις οργανώνει το υπουργείο Πολιτισμού σε...
Αφιέρωμα στην «τελευταία Ελληνίδα θεά»
ART - ΝΕΑ
Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία
Ενα ταξίδι στο παρελθόν, σε μνημεία όπως το Παλάτι της Κνωσού, οι Μυκήνες κατά τις ανασκαφές του 1955, η Αρχαία Θήρα το 1963, υπόσχεται στους επισκέπτες η διοργάνωση «Χρονογραφία - Εκθεση για τα 180 χρόνια της...
Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας