Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Eνα έργο ελληνικό, για κάθε όπερα του κόσμου

Στον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο της αιμοσταγούς ηρωίδας, η Ειρήνη Τσιρακίδου

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΚΡΗΣ

Eνα έργο ελληνικό, για κάθε όπερα του κόσμου

  • A-
  • A+

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά, η Φραγκογιαννού ξαναβουτά στον προσωπικό της λαβύρινθο. Μέσα σε ένα σκοτεινό, υπόγειο κι ενοχικό σκηνικό, η ηρωίδα του Παπαδιαμάντη, βασανισμένη και αδίστακτη, ετοιμάζεται να ξεκινήσει πάλι την αποστολή της: να απαλλάξει τον κόσμο από τα κορίτσια.

Το συγκλονιστικό ψυχογράφημα της «Φόνισσας» αναμετράται, στον μουσικό κόσμο του Γιώργου Κουμεντάκη, με τη θεία και την ανθρώπινη δικαιοσύνη, μέσα από τις αναφορές στην ελληνική μουσική παράδοση. Μέσα στην περιστροφική σκηνή της αίθουσας «Α. Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών η πρωταγωνίστρια θα ακολουθήσει ξανά το αναπόφευκτο ριζικό της, ενώ στην αίθουσα θα ηχούν τα λόγια του Παπαδιαμάντη και οι ήχοι από τη λεπτοδουλεμένη μουσική του συνθέτη.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, έπειτα από απαίτηση του κοινού, παρουσιάζει ξανά τη μεγάλη επιτυχία της για τέσσερις μόνο παραστάσεις (15, 16, 17 και 20/4). Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, ενώ στο πόντιουμ θα βρίσκεται, όπως και στο πρώτο ανέβασμα, ο διακεκριμένος μαέστρος Βασίλης Χριστόπουλος. Τον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο της αιμοσταγούς ηρωίδας αποδίδουν η Ειρήνη Τσιρακίδου (15, 17/4) και η Τζούλια Σουγλάκου (16, 20/4), ενώ το ποιητικό κείμενο υπογράφει ο Γιάννης Σβώλος.

Εργο-σταθμός για τη σύγχρονη ελληνική μουσική δημιουργία, η όπερα του Γ. Κουμεντάκη με τις πολλαπλές αναφορές στην ελληνική μουσική παράδοση σεβάστηκε το παπαδιαμαντικό σύμπαν και δημιούργησε ένα νέο μουσικό ψυχογράφημα για μια απρόσμενη, αλλά αρχετυπική οπερατική ηρωίδα: τη Φραγκογιαννού. «Είναι πολύ μεγάλη πρόκληση αυτό το έργο, διότι διαρκώς σχοινοβατείς σε μια μουσική που άλλοτε υπογραμμίζει τον λόγο, αλλού τον σχολιάζει, άλλοτε σε προετοιμάζει γι’ αυτά που θα συμβούν», λέει ο μαέστρος Βασίλης Χριστόπουλος, που επιστρέφει στο Μέγαρο μαζί με όλη την αρχική ομάδα της «Φόνισσας».

«Το γεγονός ότι είναι ένα έργο που δεν έχει ηχογραφηθεί μας οδηγεί εκ των προτέρων σε ένα ταξίδι μεγάλων προκλήσεων στο άγνωστο. Με το που διάβασα πρώτη φορά την παρτιτούρα, συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για ένα έργο στο οποίο λέξη-κλειδί είναι η ισορροπία.

»Με ιντρίγκαρε πολύ η παρουσία επί σκηνής τριών μουσικών, καθώς και τεσσάρων χορωδιακών συνόλων (ανδρική, γυναικεία, παιδική χορωδία και πολυφωνικό σύνολο). Το πώς θα συγκεράσω όλα τα παραπάνω χωρίς να αδικηθεί κανείς κι αφήνοντας όλες τις λεπτομέρειες να διαφανούν είναι μεγάλο στοίχημα. Ο Κουμεντάκης έχει γράψει ένα κέντημα που απαιτεί μικροκινήσεις. Αρμονικά και ρυθμικά η εξέλιξη του έργου είναι αργή, αλλά ο διευθυντής της ορχήστρας οφείλει να βρει τρόπο να αναδείξει όλες τις λεπτομέρειες της γραφής. Είναι ένα έργο στατικό και συγχρόνως αεικίνητο μέσα του».

Από την εμπειρία του στις διεθνείς σκηνές, θεωρεί άραγε ο ίδιος τη «Φόνισσα» ένα ελληνικό έργο που μπορεί να παιχτεί σε κάθε όπερα του κόσμου; «Δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός, καθώς έχω επενδύσει συναισθηματικά σε αυτό το έργο προκειμένου να καταφέρω να το υπηρετήσω. Σαν Ελληνας που είμαι μιλούν μέσα μου ο ήχος του πολυφωνικού, οι αναμνήσεις του λόγου και της μουσικής. Θεωρώ πάντως ότι πρώτα πρέπει να δοθεί στο έργο η ευκαιρία για μια διεθνή καριέρα κι έπειτα θα διαπιστώσουμε τι μπορεί να επιτύχει».

INFO:

Στις 20.00. Σκηνικά: Πέτρος Τουλούδης. Κοστούμια: Πέτρος Τουλούδης - Ιωάννα Τσάμη. Τους υπόλοιπους ρόλους τραγουδούν: Ελενα Κελεσίδη, Γεωργία Ηλιοπούλου, Τάσος Αποστόλου, Μαριλένα Στριφτόμπολα, Ζωή Κάππου, Κωστής Ρασιδάκις, Κωστής Μαυρογένης, Ινές Ζήκου, Ελένη Δάβου κ.ά. Τιμές: 15€, 30€, 40€, 55€. Παιδικό-φοιτ: 10€.

 

ART - ΝΕΑ
Ολοι φοβούνταν τον Εντουαρντ Αλμπι
Με τα έργα του δεν άφησε κοινωνική, οικογενειακή και σεξουαλική σύμβαση που να μην τη χτυπήσει. Γκέι, τολμηρός, επαναστάτης και ταγμένος σε ένα θέατρο που ενοχλεί, βάζοντας έναν καθρέφτη μπροστά στο κοινό, ο...
Ολοι φοβούνταν τον Εντουαρντ Αλμπι
ART - ΝΕΑ
Από τους blitz μέχρι τον Ντον ΝτεΛίλο και το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας
Η σεζόν 2015-16 είναι πλούσια σε εκδηλώσεις. Πολύ κοντά στους νέους και πρωτοπόρους δημιουργούς, Ελληνες και ξένους. Γεμάτη διάσημα ονόματα της λογοτεχνίας, του θεάτρου, του χορού, των εικαστικών. Με έγνοια...
Από τους blitz μέχρι τον Ντον ΝτεΛίλο και το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας
ΘΕΑΤΡΟ
Μια αλεπουδίτσα με ερωτική φλόγα
Ο Βρετανός σκηνοθέτης, ηγετική μορφή στο ευρωπαϊκό λυρικό σύμπαν, μας συστήνει την «Πονηρή αλεπουδίτσα» του Γιάνατσεκ, που ανέβασε πριν από 33 χρόνια στην πατρίδα του. Μια θρυλική παράσταση, που αναβιώνει...
Μια αλεπουδίτσα με ερωτική φλόγα
ART - ΝΕΑ
Oι αδαείς θεατές και ο Στόπαρντ
Γέμισε ο τόπος κουίζ στην Αγγλία. «Γίναμε άραγε υπερβολικά αδαείς για τον Τομ Στόπαρντ;», «Πόσο καλά γνωρίζετε τα διακειμενικά μοτίβα του Στόπαρντ;» Το πρώτο (της Telegraph) σχετικά δύσκολο, το δεύτερο (του...
Oι αδαείς θεατές και ο Στόπαρντ
ART - ΝΕΑ
Ο Φιλέας Φογκ ξεκινάει από Αθήνα
«Δεν είναι αρχιστράτηγος, δεν είναι αρχαιολόγος, δεν είναι ούτε μηχανικός, δεν είναι χημικός. Δεν είναι διόλου αγενής, δεν είναι ταξιδιάρης... νομίζω ο Φιλέας Φογκ είναι... Φιλέας Φογκ» τραγουδούν οι...
Ο Φιλέας Φογκ ξεκινάει από Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Πάπας και οι νεόνυμφοι
​H Αννα και ο Αδριανός παντρεύτηκαν. Γαμήλιο ταξίδι επέλεξαν να πάνε στην Ιταλία. Αλλά ο διακαής πόθος της νεαρής να δει τον… Πάπα τούς κάνει άνω κάτω. Ο Αδριανός δεν εκπλήρωσε την επιθυμία της, κι έτσι το...
Ο Πάπας και οι νεόνυμφοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας