Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το καλλιτεχνικό έργο μετράει. Το διοικητικό καθήκον καθόλου;

«Λόγω της ελλιπούς διοικητικής οργάνωσης του Φεστιβάλ, καθώς και λόγω της ανυπαρξίας εσωτερικού ελέγχου, δεν απετράπη η ζημιά από τον κακό χειρισμό της υπόθεσης», λέει το πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Το καλλιτεχνικό έργο μετράει. Το διοικητικό καθήκον καθόλου;

  • A-
  • A+

Ουδείς αμφισβητεί ότι ευρωπαϊκός ούριος άνεμος έπνευσε από τότε που ανέλαβε τη διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ο Γιώργος Λούκος. Ουδείς αμφισβητεί ότι κινητοποίησε τις δημιουργικές δυνάμεις του ελληνικού θεάτρου και έδωσε την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να απολαύσει παραστάσεις υψηλής τέχνης.

Ομως το ίδιο βέβαιο είναι ότι εξαιτίας κακών χειρισμών της διοίκησης το Φεστιβάλ προκάλεσε ζημιά 2.700.000 ευρώ στο Δημόσιο. Και είναι πραγματικά κρίμα που η μακρά θητεία του Γιώργου Λούκου σημαδεύεται από μια αμέλεια που είχε αυτό το αποτέλεσμα.

Ακριβώς επειδή πρόκειται για «μια διεθνή καλλιτεχνική προσωπικότητα με τεράστιο έργο και κύρος στον διεθνή χώρο», όπως αναφέρεται στην ανοιχτή επιστολή καλλιτεχνών υποστήριξης του Γ. Λούκου προς τον υπουργό Πολιτισμού, θα περίμενε κανείς από αυτόν να αναβαθμίσει όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και διοικητικά το Ελληνικό Φεστιβάλ, έτσι όπως φροντίζει καλλιτεχνικά και διοικητικά το Μπαλέτο της Οπερας της Λιόν το οποίο διευθύνει, γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε βρίσκεται συνέχεια εκεί.

Αραγε θα μπορούσε να έχει προκύψει ανάλογο οικονομικό έλλειμμα, ζημιά 2.700.000 ευρώ, στο Μπαλέτο της Οπερας της Λιόν; Αλλά και στην περίπτωση ενός τέτοιου ατυχήματος, είναι κανείς σίγουρος ότι θα εξαντλούνταν όλες οι κατάλληλες ενέργειες για επίλυση αντί για τους κακούς χειρισμούς και την αδράνεια που πρυτάνευσαν στο Ελληνικό Φεστιβάλ όταν αναδύθηκε το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Και είναι περιττό να αναρωτηθούμε τι συνέπειες θα δρομολογούσε η αποκάλυψη μιας αντίστοιχης ιστορίας σε μια πολιτισμένη και διοικητικά άρτια οργανωμένη χώρα όπως είναι η Γαλλία… Στην Ελλάδα του μπάχαλου φυσικό είναι τέτοια πράγματα που αφορούν τον δημόσιο τομέα να αποτελούν φαιδρή καθημερινότητα. Απλώς συμβαίνουν και μετά περιμένουν να αφομοιωθούν, να τακτοποιηθούν, να σκεπαστούν από τη λήθη ή την παραγραφή.

Ο Γιώργος Λούκος να σημειώσουμε ότι είναι επίσης εδώ και χρόνια μέλος του Δ.Σ. ενός ισχυρού οργανισμού, του Ωνασείου, ιδιότητα σημαντική, με ευθύνες και εμπειρία πολύτιμη γι' αυτόν.

Αλλά το Δ.Σ. του Ελληνικού Φεστιβάλ, στις όχι και πολλές συνεδριάσεις που είχε μέσα στον χρόνο, δεν είχε ενημερωθεί για το θέμα των διπλοπληρωμών σε προμηθευτές και τράπεζες. Κάποια μέλη το μάθαιναν θραυσματικά πολύ αργότερα μέσω ψιθύρων στους διαδρόμους. Ο οικονομικός διευθυντής που ανέλαβε, αφού το ζήτημα είχε ήδη σκάσει, φρόντισε με επιστολές του να υπογραμμίσει στον πρόεδρο του Φεστιβάλ την κρισιμότητα του θέματος.

Ο Γ. Λούκος υποστηρίζει σήμερα ότι το θέμα αφορά την προηγούμενη διοίκηση, δηλαδή του Γιάννη Καραχισαρίδη. Αλλά το πόρισμα, επαναλαμβάνουμε, αναφέρεται στη δική του διοίκηση: το 2006 το Φεστιβάλ αρχίζει να εκδίδει επιταγές πληρωμής προς τις εταιρείες (με τις οποίες εξακολουθεί να συνεργάζεται μέχρι το 2008) και όχι προς τις τράπεζες-δικαιούχους, όπως όφειλε και όπως είχε ενημερωθεί. Επειτα από δίκες αναγκάζεται να εξοφλήσει και τις τράπεζες πληρώνοντας τόκους και έξοδα δικών.

Η έκθεση των ελεγκτών για τη ζημιά των 2.700.00 ευρώ αλλά «και άλλων περιπτώσεων» καταλήγει τονίζοντας την ανάγκη παρέμβασης ανακριτή: «Για τον εντοπισμό των υπευθύνων αυτής της ζημιάς αλλά και των υπολοίπων περιπτώσεων απαιτείται η διενέργεια ανακριτικών πράξεων (ένορκες ή ανωμοτί καταθέσεις), οι οποίες δεν διενεργήθηκαν από την ελεγκτική ομάδα δεδομένου ότι από τις νομοθετικές διατάξεις δεν παρέχεται η αρμοδιότητα ανακριτικού υπαλλήλου στους υπαλλήλους του Δημοσιονομικού Κλάδου του ΓΛΚ».

Η έκθεση παραδόθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και από εκεί στάλθηκε στον ανακριτή, ο οποίος ζήτησε και πήρε καταθέσεις από όλους τους εμπλεκόμενους, και από τον Γιώργο Λούκο. Εκτοτε, από τον Ιούνιο του 2014, η έκθεση σκάλωσε στο γραφείο του ανακριτή…

Ο διαχειριστικός έλεγχος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στην Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. διενεργήθηκε ύστερα από παραγγελία του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος σε δύο βασικούς τομείς: σε διοικητικά θέματα και στην οικονομική διαχείριση του φορέα.

Εξετάστηκε δηλαδή η συμμόρφωση του Φεστιβάλ με τη νομοθεσία καθώς και οι λογιστικές καταστάσεις, η συμφωνία παραστατικών με τις λογιστικές εγγραφές και η νομιμότητα των δαπανών. Δεδομένου του μεγάλου όγκου εγγραφών για κάθε περίοδο, ελέγχθηκαν μόνο οι προμηθευτές με ετήσια πίστωση μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ.

Οι ελεγκτές δούλευαν για πάνω από έξι μήνες στα γραφεία του Φεστιβάλ, το οποίο κυριολεκτικά ξετίναξαν: ζήτησαν ισολογισμούς, αριθμό προσωπικού και καθήκοντα, μισθοδοσίες, συμβάσεις έργων, διαγωνισμούς. Ο πρόεδρος του Φεστιβάλ εκείνο το διάστημα έλειπε σε ταξίδι για δουλειές.

Η έκθεση διαπιστώνει μη έκδοση εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας ο οποίος προβλέπεται από Νόμο του 1998. Ενός κανονισμού με σαφές οργανόγραμμα, αριθμό θέσεων προσωπικού και καθηκόντων, προσόντα, όρους πρόσληψης, εξέλιξης και αμοιβής των υπαλλήλων, καθώς και το πειθαρχικό δίκαιο που το διέπει.

Διαπιστώνει επίσης συμβάσεις υπαλλήλων που δεν ανανεώθηκαν αλλά εκείνοι εξακολουθούσαν να παρέχουν υπηρεσίες και να μισθοδοτούνται κανονικά από το Φεστιβάλ, πληρωμές για παραστάσεις που δεν έγιναν, ιδιαίτερες γραμματείς που εξακολουθούσαν να πληρώνονται για συνεδριάσεις Δ.Σ. που δεν γίνονταν ποτέ, τιμολόγια που δεν είχαν καταχωριστεί, αυξήσεις αμοιβών συμβούλων κατά 100%, τιμολόγια βρετανικών εταιρειών (χωρίς ελληνικό ΑΦΜ;) και άλλα πολλά.

Στη Διαύγεια δεν αναρτώνται ούτε προϋπολογισμοί, ούτε απολογισμοί, ούτε δαπάνες για τη μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού, ούτε άλλες μισθολογικές δαπάνες, ούτε αμοιβές καλλιτεχνών.

Στη διάρκεια της θητείας του Γ. Λούκου τρεις φορές αντικαταστάθηκε ο τεχνικός διευθυντής (θέση αιχμής καθότι είναι υπεύθυνος για το σύνολο των παραγωγών) και ίσως ο καλλιτεχνικός διευθυντής να είχε σοβαρούς λόγους για να το κάνει… Η τελευταία επιλογή του Γ. Λούκου ήταν να προσλάβει στη θέση του τεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ τον τεχνικό διευθυντή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Η έκθεση των ελεγκτών δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με τις ευθύνες:

  • Ποιος προϊστάμενος οικονομικής υπηρεσίας του Φεστιβάλ, ενδεχομένως, προωθούσε τα επίμαχα τιμολόγια στον διευθυντή προς υπογραφή και γιατί το έκανε;
  • Ή μήπως κάποια από αυτά τα τιμολόγια τα υπέγραφε ο ίδιος ο οικονομικός διευθυντής; Αλλά κανείς δεν τον ήλεγχε;
  • Πότε απομακρύνθηκε από τα καθήκοντά του ο συγκεκριμένος οικονομικός διευθυντής, πόσο έγκαιρα έγινε αυτό και με ποιο αιτιολογικό;
  • Ποιος υπάλληλος στο λογιστήριο του Φεστιβάλ δεν καταχώριζε τις εκχωρήσεις στο λογιστικό σύστημα, με αποτέλεσμα να εξακολουθεί να απεικονίζεται η υποχρέωσή του προς τους προμηθευτές αντί προς τις τράπεζες-εκδοχείς; Σ’ αυτό το σημείο η έκθεση των ελεγκτών αναφέρει: «Λόγω της ελλιπούς διοικητικής οργάνωσης του Φεστιβάλ, καθώς και λόγω της ανυπαρξίας εσωτερικού ελέγχου, δεν απετράπη ή, τουλάχιστον, δεν μπόρεσε να περιοριστεί η ζημιά από τον κακό χειρισμό της υπόθεσης»…
  • Οι διπλές πληρωμές αναδεικνύουν ένα άλλο ζήτημα: πόσο νόμιμο ή πόσο «μαύρο» είναι αυτό το χρήμα που εισέπραξαν οι προμηθευτές-εταιρείες;
  • Και μια φυσική απορία: Το Δ.Σ. του Φεστιβάλ είχε διακοσμητικό ρόλο; Πώς προστάτευε διά του ελέγχου του από τότε μέχρι και τελευταία τον καλλιτεχνικό διευθυντή;

Ενα άλλο στοιχείο που προκάλεσε συζητήσεις είναι το θέμα της έδρας του Ελληνικού Φεστιβάλ στο νεοκλασικό της Χατζηχρήστου 23 και Μακρυγιάννη στην Ακρόπολη, οίκημα ιδιοκτησίας του Πάνου Καμμένου, το οποίο μισθώνεται έναντι του ποσού των 23 χιλιάδων ευρώ (με την περικοπή που έγινε τελευταία) τον μήνα. Για το θέμα μάλιστα είχε κάνει σχετική ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής της Ν.Δ. Νικήτας Κακλαμάνης τον περασμένο Ιούνιο. Η μετεγκατάσταση του Φεστιβάλ σε άλλο χώρο, πιο οικονομικό, θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια. Το υπουργείο Πολιτισμού έχει ειδοποιήσει επανειλημμένως τον Γιώργο Λούκο ότι πρέπει να αλλάξει στέγη και να υπογράψει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Φεστιβάλ, πριν του εκταμιευτεί η επιχορήγηση των 620.000 ευρώ.

Ερώτηση βουλευτών του Ποταμιού

Τι συμβαίνει με το Ελληνικό Φεστιβάλ ερωτούν τον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του Ποταμιού Ιάσων Φωτήλας (Αχαΐας), Σπύρος Δανέλλης (Ηρακλείου) και Σπύρος Λυκούδης (Α' Αθηνών).

Επειδή πρέπει να ξεκαθαρίσει η κατάσταση στα οικονομικά του Φεστιβάλ ώστε να εντοπιστούν οι δυσλειτουργίες, να διορθωθούν και να παραπεμφθούν στη Δικαιοσύνη οι υπεύθυνοι. Και επειδή κάθε σκιά που πλήττει το κύρος του θεσμού και των προσώπων που το υπηρετούν πρέπει να διαλυθεί το γρηγορότερο, ερωτάται ο υπουργός:

Υπάρχει βεβαιωμένη απάτη από συνεργαζόμενες με το Φεστιβάλ εταιρείες; Ζημιώθηκε το Ελληνικό Φεστιβάλ από το γεγονός αυτό και μέχρι ποιου ποσού;

Οι εταιρείες αυτές, εις βάρος των οποίων ασκήθηκαν αγωγές από το Φεστιβάλ, εξακολουθούν να συνεργάζονται μαζί του;

Ισχύει η αναφορά στο πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου, ότι “λόγω της ελλιπούς διοικητικής οργάνωσης του Φεστιβάλ και της ανυπαρξίας εσωτερικού ελέγχου δεν έγινε δυνατόν να αποτραπεί ή τουλάχιστον δεν μπόρεσε να περιοριστεί η ζημιά από τον κακό χειρισμό της υπόθεσης”;

Υπάρχουν ανεξόφλητες υποχρεώσεις του Φεστιβάλ προς καλλιτέχνες και συντελεστές λόγω της κακοδιαχείρισης και μέχρι ποιου ποσού;

Γιατί δεν αναρτώνται στη Διαύγεια οι αναθέσεις στις εκάστοτε παραγωγές του Φεστιβάλ;.

■ Ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς δεν έχει πάρει ακόμα την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που έχει ζητήσει εδώ και μέρες από το Ελληνικό Φεστιβάλ.

ART - ΝΕΑ
Ολοι για τον Γιώργο Λούκο
Κυβέρνηση, περιφέρεια, δήμος βρέθηκαν δίπλα στον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεσμού. Δεν γιορτάζει απλώς τα 60 χρόνια του με ένα εξαιρετικό πρόγραμμα, αλλά επιβεβαιώνει ότι είναι «η μεγάλη γιορτή της πόλης»,...
Ολοι για τον Γιώργο Λούκο
ART - ΝΕΑ
«Το 2018 και 2019, τα πιο δυναμικά φεστιβάλ της θητείας μου»
Εχοντας πλάι του τον Βέλγο σκηνοθέτη Ιβο βαν Χόβε, ο απερχόμενος διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, παρουσίασε τα πεπραγμένα της φετινής, τελευταίας του διοργάνωσης.
«Το 2018 και 2019, τα πιο δυναμικά φεστιβάλ της θητείας μου»
Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.
ART - ΝΕΑ
Υπόνοιες για οικονομικές παρατυπίες
Φεύγει ή μένει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Η θητεία του καλλιτεχνικού διευθυντή λήγει στις 29 Απριλίου αλλά ακόμα η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά δεν έχει ανακοινώσει αν...
Υπόνοιες για οικονομικές παρατυπίες
ART - ΝΕΑ
Ανοίγεται προκλητικά σε νέους χώρους και κινητοποιεί πλήθος καλλιτεχνών
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος παρουσίασε χθες το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2017. Μας θύμισε ξανά ότι πέρυσι «ανέλαβε συνειδητά τον ρόλο του διαχειριστή κρίσης», αλλά φέτος «ανοίγει νέα σελίδα»·...
Ανοίγεται προκλητικά σε νέους χώρους και κινητοποιεί πλήθος καλλιτεχνών
ART - ΝΕΑ
Εσπευσμένα στην υπουργό
Οπως ήταν αναμενόμενο μετά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου όπου ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ευθέως κατηγόρησε τα μέλη του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ότι παρεμποδίζουν και υπονομεύουν το έργο του...
Εσπευσμένα στην υπουργό
ART - ΝΕΑ
Τι Φεστιβάλ θέλουμε;
Αύριο Τετάρτη στον Κήπο της Πειραιώς 260 το Ελληνικό Φεστιβάλ εγκαινιάζει το καινούργιο του πρόγραμμα παράλληλων δράσεων που έχουν στόχο το δημόσιο βήμα ανταλλαγής απόψεων και διαλόγου πάνω σε θέματα σύγχρονης...
Τι Φεστιβάλ θέλουμε;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας