• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.0°C
    3 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.3°C / 18.2°C
    1 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 21.0°C
    4 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 13.6°C / 17.9°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    47%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 17.5°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.2°C / 12.9°C
    2 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.1°C / 19.6°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 18.8°C
    2 BF
    85%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 17.4°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 15.7°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 14.9°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 15.1°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 20.8°C
    0 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 18.1°C
    2 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.2°C / 18.3°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    52%

«20 Σεπτεμβρίου 1971. Μνήμη Γιώργου Σεφέρη»

Το έργο του Α. Τάσσου με άλλα μάτια

  • A-
  • A+

Σκάλισε με απαράμιλλη τέχνη το ξύλο και επάνω του χάραξε μορφές νέων, γυναικών, αγωνιστών, αγίων, σκηνές από την καθημερινή ζωή και τον μόχθο των αγροτών, από τον αγώνα των ανταρτών και το έπος της Εθνικής Αντίστασης.

Ο Α. Τάσσος (Μεσσηνία 1914 - Αθήνα 1985) ήταν σπουδαίος καλλιτέχνης και μαχητικός αγωνιστής, ταλαντούχος και πολυβραβευμένος χαράκτης, ζωγράφος, αγιογράφος (σπουδαία έργα του βρίσκονται στον Ναό της Αγίας Βαρβάρας στο Δαφνί).

Το έργο του είναι τεράστιο και πολυεπίπεδο. Τιμήθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του με βραβεία και διακρίσεις, εξέθεσε σε πολλές χώρες, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1952. Παράλληλα, είχε ενεργό αντιστασιακή δράση.

Συνελήφθη τρεις φορές (το 1938 από το καθεστώς της «4ης Αυγούστου») και το 1944 φυλακίστηκε από τους Γερμανούς στις φυλακές Αβέρωφ για τη συμμετοχή του στην Πανελλήνια Εκθεση.

Το Μουσείο Μπενάκη, η Alpha Bank και η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος διοργανώνουν από τη Δευτέρα αναδρομική έκθεση, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του και 30 από τον θάνατό του.

Παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα που έφερε στο φως η έρευνα, αφανή έως σήμερα, γνωστά μόνο από τη βιβλιογραφία. Η έκθεση αποσκοπεί στην επανεκτίμηση του έργου του Α. Τάσσου από ένα κοινό με διαφορετικό αισθητήριο από εκείνο της εποχής που δημιουργήθηκε.

Στους χώρους του Μπενάκη στην Πειραιώς παρουσιάζεται επιλεγμένο υλικό από τη δουλειά του Α. Τάσσου στις γραφικές τέχνες: βιβλία και λευκώματα (περισσότερα από 100) εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα (από το 1954 έως το 1967 φιλοτέχνησε περί τα 120 για τα ΕΛ.ΤΑ., τα 90 απέσπασαν και διακρίσεις, αλλά και για την Κύπρο), εξώφυλλα δίσκων (όπως της Σωτηρίας Μπέλλου) και αφίσες.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες με τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα του. Σπουδαστικά έργα (1934-1940), Κατοχή (1940-1946), Εγχρωμες ξυλογραφίες (1947-1960), Μαύρο-Ασπρο (1960-1966), Μαύρο-Ασπρο ΙΙ (1967-1974), Τελευταία έργα (1975-1985). Ηταν παντρεμένος με τη Λουκία Μαγγιώρου, ζωγράφο και χαράκτρια.

Το πραγματικό του όνομα ήταν Αναστάσιος Αλεβίζος, ωστόσο από το 1939 υιοθέτησε το ψευδώνυμο Α. Τάσσος το οποίο διατήρησε έως το τέλος της ζωής του. Μετακόμισε με την οικογένειά του στην Αθήνα σε ηλικία μόλις 4 ετών και εγκαταστάθηκαν στο Δουργούτι.

Ο πατέρας του, Αντώνης, ήταν βασιλόφρονας αγρότης, απόγονος οπλαρχηγών της επανάστασης του 1821. Μαθήτευσε στο Σχολαρχείο, πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον κομμουνιστή ζωγράφο Γιώργο Κωτσάκη και το 1930, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα του, μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών.

Παρακολούθησε γλυπτική και ζωγραφική στα εργαστήρια των Επαμεινώνδα Θωμόπουλου, Ουμβέρτου Αργυρού, Κωνσταντίνου Παρθένη και χαρακτική στο εργαστήριο του μαρξιστή Γιάννη Κεφαλληνού. Συνέχισε τις σπουδές του σε Παρίσι, Ρώμη, Φλωρεντία.

Ηταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Στάθμη» και μέλος του ΚΚΕ από το 1930. Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και μαζί με άλλους μαθητές του Κεφαλληνού σχεδίασε αφίσες για την Αντίσταση.

Εντάχθηκε στην ΟΚΝΕ, αργότερα στο ΚΚΕ, παρουσίασε έργα του στον «Ριζοσπάστη», πρωτοστάτησε στη δημιουργία του ΕΑΜ Καλλιτεχνών, συμμετείχε με ξυλογραφίες στο λεύκωμα του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ (1943). Το 1948 αποπέμφθηκε, όμως, από το ΚΚΕ. Ωστόσο του πρόσφερε το τεράστιο ψηφιδωτό που κοσμεί το φουαγέ των κτιρίων της Κεντρικής Επιτροπής στον Περισσό.

Info:

Την έκθεση επιμελήθηκε η Ειρήνη Οράτη και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είναι του Παύλου Θανόπουλου. Μπενάκη Πειραιώς, έως τις 31 Ιανουαρίου 2016. Ξεναγήσεις 5 και 19 Δεκεμβρίου και 9, 16, 23, 30 Ιανουαρίου στις 12.00. Τα έργα προέρχονται από: Alpha Bank, Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, Εθνική Πινακοθήκη, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
Σχεδόν 100 κάμερες είναι εγκατεστημένες στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ώστε να παρακολουθείται η κίνηση των επισκεπτών σε όλους τους χώρους. Τι έβλεπε άραγε ο υπάλληλος που βρισκόταν σε βάρδια στην...
Τα ερωτήματα για τη φύλαξη παραμένουν
ART - ΝΕΑ
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα
Εγκαινιάζεται σήμερα η έκθεση με πολύτιμα αντικείμενα υψηλής αισθητικής των Ρομανόφ, αλλά και με αριστουργήματα της ευρωπαϊκής τέχνης, από τις συλλογές του κορυφαίου ρωσικού μουσείου. Ο τίτλος «Ερμιτάζ: Πύλη...
Οι θησαυροί των τσάρων στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
1.500 επισκέπτες σε μιάμιση ώρα
Η εντυπωσιακή πρόσοψη επί της οδού Καλλιρρόης φωτίστηκε και η κεντρική πόρτα με φόντο τους κόκκινους τοίχους άνοιξε. Η μερική έστω λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης είναι πλέον γεγονός. Σε μια...
1.500 επισκέπτες σε μιάμιση ώρα
ART - ΝΕΑ
Αλογα και άνθη ανάμεσα στ' αρχαία
Φανατικά υπέρ των ανοιχτών μνημείων και σταθερός υποστηρικτής της άποψης ότι οι άνθρωποι δίνουν ζωή στους αρχαιολογικούς χώρους, ο Πέτρος Θέμελης εφευρίσκει κάθε χρόνο τρόπους, ώστε η Αρχαία Μεσσήνη να...
Αλογα και άνθη ανάμεσα στ' αρχαία
ART - ΝΕΑ
Στο δικαστήριο νεαρός που προκάλεσε ζημιές σε πίνακα του Πικάσο
Ένας 20χρονος Βρετανός κρατείται στο Λονδίνο γιατί φέρεται ότι προκάλεσε ζημιές σε πίνακα του Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο που εκτίθεται στην πινακοθήκη Tate Modern. Αναμένεται να δικαστεί με την πρώτη...
Στο δικαστήριο νεαρός που προκάλεσε ζημιές σε πίνακα του Πικάσο
ART - ΝΕΑ
Εταιρεία πληροφορικής μηνύει υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού
Εκπτωτη είχε κηρυχθεί με υπουργική απόφαση τον Σεπτέμβριο του 2018 η «ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ» καθώς δεν είχε παραδώσει το έργο της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων. Εναν χρόνο μετά, στρέφεται κατά της Επιτροπής Παραλαβής...
Εταιρεία πληροφορικής μηνύει υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας