Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μα ποιος είναι ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες;

Ένα συμπόσιο για τον συγγραφέα που περιέγραφε πώς το θαύμα συγκατοικεί με το καθημερινό

Μα ποιος είναι ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες;

  • A-
  • A+

Το Πανεπιστήμιο του Τέξας πραγματοποιεί ένα τριήμερο συμπόσιο στη μνήμη του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, του μεγάλου Κολομβιανού και παγκόσμιου συγγραφέα, που βραβεύτηκε με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1982.

Το συμπόσιο οργανώθηκε από το Κέντρο Ανθρωπιστικών Σπουδών Χάρι Ράνσομ, που έχει αγοράσει το προσωπικό αρχείο του συγγραφέα και πλέον είναι προσβάσιμο στο κοινό.

Στη διάρκειά του, 28-30 Οκτωβρίου, θα αναλυθεί η φιγούρα του Γκάμπο, τόσο ως συγγραφέα όσο και ως δημοσιογράφου, σεναριογράφου και πολιτικού δρώντα της εποχής του.

Το συμπόσιο κλήθηκε να ανοίξει ο Ινδός Σαλμάν Ρούσντι.

Όπως διηγήθηκε, αγόρασε τα «Εκατό χρόνια μοναξιά» στις 13 Μαρτίου 1975, στο Λονδίνο, έπειτα από προτροπή ενός φίλου του.

Ο φίλος του τότε του είχε πει: «Βλέπω πως έχει επηρεαστεί πολύ από τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες».

Και ο 27χρονος τότε Ρούσντι του απάντησε: «Μα ποιος είναι ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες;»

Ο φίλος του, γεμάτος απόγνωση, του είπε: «Κάποιος που αυτή τη στιγμή θα πας να αγοράσεις το βιβλίο του».

Και όταν ο φέρελπις ποιητής Ρούσντι ρώτησε «Εκατό χρόνια; Μα, θα είναι καλό;», πήρε την κατάλληλη απάντηση: «Μην είσαι ηλίθιος!» Ύστερα παραδέχθηκε ότι ο χαρακτηρισμός ήταν πιο σκληρός...

Το αντίτυπο αυτό, σε μέγεθος τσέπης, το κρατάει ακόμη, ενώ φέρει γραμμένη πάνω του την ημερομηνία αγοράς.

Αγιάτρευτος έρωτας 40 χρόνων

«Ήταν ένας αγιάτρευτος έρωτας που κράτησε 40 χρόνια» είπε ο Ρούσντι.

Δεν συναντήθηκαν ποτέ διά ζώσης.

Ωστόσο είχε την τύχη να τον «γνωρίσει», όταν σε ένα δείπνο, στο Μεξικό με τον Κάρλος Φουέντες, ο έτερος μεγάλος της λογοτεχνίας της Λατινικής Αμερικής κάλεσε τον Μάρκες στο τηλέφωνο.

«Είναι κρίμα που δεν τον έχει γνωρίσει», του είπε.

Έτσι ο Ρούσντι μίλησε με τον Μάρκες πολλή ώρα, ούτε που θυμάται πια πόση.

Ο διάλογος έγινε σε τρεις γλώσσες: στα λίγα αγγλικά που ήξερε ο Μάρκες, στα λίγα ισπανικά που ήξερε ο Ρούσντι και στα γαλλικά, μια γλώσσα που είχαν διδαχθεί επαρκώς και οι δύο.

Και είδαν ότι μοιράζονταν πολλά κοινά: το Μακόντο του Μάρκες έμοιαζε με τη Βομβάη του Ρούσντι, κι ας ήταν τόσο μακριά το ένα από το άλλο και τόσο διαφορετικά στην όψη.

Όταν το θαύμα συγκατοικεί με το καθημερινό

Και όταν πέρυσι πέθανε ο Μάρκες, ο Ρούσντι συνειδητοποίησε πως, τελικά, είχε γνωρίσει του στρατιωτικούς του Μάρκες, τουλάχιστον τους αντίστοιχους Πακιστανούς και Ινδούς.

«Οι επίσκοποί του ήταν οι δικοί μου μουλάδες, οι υπαίθριες αγορές του ήταν τα παζάρια μου, ο κόσμος του ήταν δικός μου, αλλά μεταφρασμένος στα ισπανικά».

Και στο τέλος το ομολόγησε ακόμη μία φορά:

«Αυτό που ερωτεύτηκα στον Μάρκες δεν ήταν η μαγία του, αλλά ο ρεαλισμός του. Η ευαίσθητη περιγραφή της γεύσης, του χωριού που φοβάται την τεχνολογία, που, όπως και στα χωριά της πατρίδας μου, της Ινδίας, το θαύμα συγκατοικεί με το καθημερινό σε κάθε στοιχείο της ζωής».

Ίσως αυτό να ήταν που αγάπησαν και όλοι οι υπόλοιποι στο έργο του Μάρκες.

(Με στοιχεία από την El Pais)

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
To χαμένο χειρόγραφο και η φαντασία του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες
Ένα αντίγραφο του μνημειώδους έργου «Εκατό Χρόνια Μοναξιά» βρέθηκε στο Μεξικό. Και όλα δείχνουν ότι αυτό το παιδί που ο πατέρας του έλεγε ότι έχει «αμφίδρομο εγκέφαλο» δεν μπόρεσε ποτέ να διαχωρίσει πλήρως τη...
To χαμένο χειρόγραφο και η φαντασία του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο Φίλιπ Ροθ
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς λογοτέχνες, διεισδυτικός και διαυγής παρατηρητής της αμερικανικής κοινωνίας. Πολυγραφότατος, με πάνω από τριάντα βιβλία...
Πέθανε ο Φίλιπ Ροθ
ART - ΝΕΑ
Ο πρωτοπόρος της Νέας Δημοσιογραφίας που έγινε λογοτέχνης
Πρωτοπόρος και ανανεωτής-ανατροπέας της παραδοσιακής δημοσιογραφικής γραφής, γκουρού και πρωθιερέας του New Journalism, που στην πορεία έκανε στροφή και κατέκτησε και τη λογοτεχνία, εκρηκτική, αμφιλεγόμενη...
Ο πρωτοπόρος της Νέας Δημοσιογραφίας που έγινε λογοτέχνης
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» η σπουδαία Ούρσουλα Λε Γκεν
Η αμερικανίδα λογοτέχνιδα Ούρσουλα Λε Γκεν, η οποία θεωρείτο μια εκ των σημαντικότερων συγγραφέων έργων επιστημονικής φαντασίας στον κόσμο, απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών όπως έκανε γνωστό η οικογένειά της, μέσω...
«Έφυγε» η σπουδαία Ούρσουλα Λε Γκεν
ART - ΝΕΑ
Έφυγε η συγγραφέας του «Όταν πεθαίνουν τα κοτσύφια»
Η Χάρπερ Λι, η συγγραφέας που έγινε γνωστή με το αριστούργημα «Όταν πεθαίνουν τα κοτσύφια» έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών. Μόλις πέρυσι είχε εκδοθεί το δεύτερο βιβλίο της, προγενέστερο των «Κοτσυφιών».
Έφυγε η συγγραφέας του «Όταν πεθαίνουν τα κοτσύφια»
ART - ΝΕΑ
Χέμινγουεϊ: «Δωρίζω τη βίλα στους Κουβανούς»
Ενα γράμμα της Μέρι Χέμινγουεϊ, χήρας του Αμερικανού συγγραφέα, στον Ρομπέρτο Χερέρα, φίλο του συζύγου της, φαίνεται σαν να βάζει τέλος στην απορία: η βίλα Finca Vigia δωρήθηκε στον λαό της Κούβας ολοψύχως ή...
Χέμινγουεϊ: «Δωρίζω τη βίλα στους Κουβανούς»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας