Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πανηγύρι για nerds και όχι μόνο

«Minimaforms-PettingZoo»

Πανηγύρι για nerds και όχι μόνο

  • A-
  • A+

Μόλις πατήσεις το πόδι σου στη σκοτεινή αίθουσα στο υπόγειο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών περικυκλώνεσαι από αλγόριθμους, pixels και μαγευτικές hi-tech εικόνες. Νιώθεις ότι βρίσκεσαι μέσα στην ταινία «Inception» του Κρίστοφερ Νόλαν, όπου κτίρια λιώνουν και καταρρέουν γύρω σου.

Προσπαθείς να αποφύγεις τα κοφτερά δόντια των δεινόσαυρων του «Jurassic Park». Παίζεις κιθάρα με τον Mαρκ Νόπφλερ των Dire Straits στο τραγούδι «Money for nothing», σε ένα από τα πρώτα βίντεο που ασπάστηκαν τα ψηψιακά εφέ. Κυνηγάς ζουμερά φρουτάκια με τον λαίμαργο Pac-Man σε μια μεγάλη παλαιολιθική κονσόλα, εκτός αν προτιμάς να αναμετρηθείς με τα «Angry Birds» στα τάμπλετ.

Η πρωτότυπη έκθεση «Digital Revolution» ανοίγει από σήμερα τις πόρτες της για να παρουσιάσει την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εξέλιξη των τεχνών, του ντιζάιν, της μουσικής, της μόδας, του κινηματογράφου και των βιντεογκέιμ.

Από το «Super Mario» και το «Tetris», από τον «Πόλεμο των Αστρων» μέχρι το «Gravity», από τον Στιβ Τζομπς και τον Στιβ Βόζνιακ της Apple μέχρι την Επαυξημένη Πραγματικότητα και τη βιομηχανική επανάσταση του 3D printing, όλα και όλοι βρίσκονται σε αυτή την έκθεση.

Είναι μια συναρπαστική οπτικοακουστική εμπειρία για όλη την οικογένεια. Με εικόνες, εφέ, ήχους, ακουστικά, κονσόλες, βιντεοπαιχνίδια, συστήματα αφής. Ακόμα και με ένα πιάνο, που αναπαράγει σήματα ραδιοφωνικών σταθμών από όλο τον κόσμο, και ενα παλιό τηλέφωνο με ακουστικό, που μετατρέπει τις ενοχλητικές κλήσεις σε ευχάριστη μουσική.

Μετά το Barbican του Λονδίνου και το μουσείο Tekniska της Στοκχόλμης, η Στέγη φέρνει στην Αθήνα αυτή την έκθεση, που απλώνεται στο υπόγειο, το ισόγειο, τα φουαγέ της, αλλά και σε δύο γειτονικούς χώρους (Ευρυδάμαντος και Γαλαξία και Οdeon Star City).

Εδώ μαθαίνουν οι μικροί αλλά και οι μεγάλοι με ενότητες που καλύπτουν ένα διάστημα 40 χρόνων: από την «ψηφιακή αρχαιολογία» της δεκαετίας του 1970, όπως είναι το περίφημο Atari, στην DIY κουλτουρα μέσω των εξατομικευμένων παραγωγών, στην τεχνητή νοημοσύνη και στα ψηφιακά μας μέλλοντα με τεχνολογίες που φοριούνται (werable technologies).

Oπως χαρακτηριστικά λέει ο Χρήστος Καρράς, εκτελεστικός διευθυντής της Στέγης: «Πρόκειται για μια αφήγηση της ανατρεπτικής σημασίας των νέων μέσων όπως βγήκαν από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια τη δεκαετία του 1970 και μπήκαν στη ζωή μας», όπου κυριαρχούν μέχρι σήμερα.

Οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν τα Pong (1972) και Space Invaders (1978) που σηματοδότησαν τη χρυσή εποχή των παιχνιδών στα μηχανήματα με κέρματα. Οι πειραματισμοί με τα γραφικά έθεσαν τα θεμέλια για την παραγωγή εφέ από υπολογιστή, πρώτο δείγμα των οποίων υπήρξε η ταινία «Westworld» του 1973. Το Pac-Man (1980) και το Super Mario Bros (1985) χάραξαν τον δρομο για παιχνίδια χαρακτήρων.

Το drum machine και τα ψηφιακά συνθεσάιζερ άρχισαν να δίνουν άλλη διάσταση στον ήχο. Καθώς οι απεικονιστικές εμπειρίες πέρασαν σε διάφορες φορητές συσκευές, οι μουσικοί επιλέγουν ολοένα και πιο συχνά να συνεργάζονται με εικαστικούς καλλιτέχνες για την οπτικοποίηση των συνθέσεών τους. Ετσι γεννήθηκε το «Biophilia» (2011) από την Μπιορκ και τον διαδραστικό καλλιτεχνη και προγραμματιστή εφαρμογών Σκοτ Σνίμπε.

Η δημιουργία του Παγκόσμιου Ιστού, World Wide Web, το 1990 από τον Τιμ Μπέρνερς-Λι οδήγησε σε ευφάνταστα διαδικτυακά καλλιτεχνικά πειράματα. Στον κινηματογράφο υπήρξε μια μεγάλη τομή στα οπτικά εφέ, χαρη στην οποία είδαμε τους δεινόσαυρους να ζωντανεύουν στο «Jurassic Park» (1993), ενώ τα ρεαλιστικά ανθρωπόμορφα μεταλλικά ρομπότ του «Εξολοθρευτή 2: Μέρα κρίσης» (1991) άλλαξαν για πάντα τις προσδοκίες μας από τις ταινίες του είδους.

Στους γειτονικούς της Στέγης χώρους καταλαβαίνεις τι πάει να πει διαδραστική εγκατάσταση. Γίνεσαι ο πρωταγωνιστής, που «γεννάει» πουλιά και στη συνέχεια βγάζει φτερά και πετάει, στην εγκατάσταση με οθόνες «The Treachery of Sanctuary» (2012) του Κρις Μιλκ. Στην εγκατάσταση «Assemblance» (2014), πάλι, προσπαθείς να αγκαλιάσεις και να κατευθύνεις δεσμίδες φωτός σε έναν σκοτεινό θάλαμο.

Κι αυτή είναι μόνο η αρχή, καθώς η Στέγη θα οργανώσει το 2017 σε συνεργασία με το Barbican μια έκθεση με θέμα την επιστημονική φαντασία.

Info:

«Digital Revolution». Μέχρι 10 Ιανουαρίου. Δευτέρα-Πέμπτη και Κυριακή 12.00-21.00, Παρασκευή και Σάββατο 12.00-22.00. Εισιτήρια 7 έως 2 ευρώ, παιδιά έως 5 ετών δωρεάν. http://www.sgt.gr/gre/SPG1530

ART - ΝΕΑ
«Εφυγε» ο σκηνοθέτης του Μπόουι και του Τζάγκερ
Πρωτοποριακός, επιδραστικός σκηνοθέτης που σφράγισε με τις ταινίες του τη δεκαετία του ’70, ο Νίκολας Ρεγκ πέθανε την Παρασκευή σε ηλικία 90 ετών. Με τις πολυσυζητημένες «αληθινές» ερωτικές σκηνές των Ντόναλντ...
«Εφυγε» ο σκηνοθέτης του Μπόουι και του Τζάγκερ
ART - ΝΕΑ
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
Τον Ιανουάριο του 1960, ο Αλμπέρ Καμί σκοτώθηκε όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο εκδότης του, Μισέλ Γκαλιμάρ, έφυγε από την πορεία και χτύπησε σε...
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
ART - ΝΕΑ
Ο Γούντι Άλεν μήνυσε την Amazon και ζητά 68 εκατ. δολάρια
Ο Γούντι Άλεν κατέθεσε μήνυση σε βάρος των Amazon Studios, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να του καταβληθούν τουλάχιστον 68 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση για την άρνησή τους να διανείμουν την ταινία του «A...
Ο Γούντι Άλεν μήνυσε την Amazon και ζητά 68 εκατ. δολάρια
ART - ΝΕΑ
«Είναι το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου»
Δεν έσπασε μόνο το απόστημα του Χάρβεϊ Γουαϊνστίν στο Χόλιγουντ. Τα στόματα των γυναικών, που άνοιξαν, δεν ξεσκέπασαν μόνο τον παραγωγό και τις σεξουαλικές του επιθέσεις, αλλά και πολλούς ακόμα επιφανείς,...
«Είναι το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου»
ART - ΝΕΑ
Ξεχώρισαν ΜακΝτόρμαντ και Γκάρι Ολντμαν
Βαρόμετρο των Οσκαρ, τα βραβεία SAG του Σωματείου Ηθοποιών στις ΗΠΑ, απονεμήθηκαν την Κυριακή, με την παράξενη, δραματική ταινία «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» του Μάρτιν ΜακΝτόνα να σαρώνει.
Ξεχώρισαν ΜακΝτόρμαντ και Γκάρι Ολντμαν
ART - ΝΕΑ
Είναι πολλά τα λεφτά, Κιρίλ...
Κατηγορείται ότι καταχράστηκε 68 εκατ. ρούβλια για μια καλλιτεχνική παραγωγή την οποία δεν ανέβασε ποτέ στο Κέντρο Γκόγκολ της Μόσχας, όπου είναι καλλιτεχνικός διευθυντής. Ο ίδιος το αρνείται και επιμένει ότι...
Είναι πολλά τα λεφτά, Κιρίλ...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας