Αθήνα, 22°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
22°C
23.4° 19.9°
1 BF
64%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
21.0° 18.0°
0 BF
65%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.4° 18.0°
2 BF
64%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
72%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.3° 16.0°
1 BF
57%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.6° 15.4°
1 BF
49%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
1 BF
66%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.5° 19.8°
2 BF
76%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
22°C
22.7° 20.1°
2 BF
60%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
22°C
22.3° 21.8°
0 BF
58%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
69%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
20°C
23.1° 19.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
17°C
19.6° 16.9°
0 BF
67%
Λαμία
Αίθριος καιρός
20°C
19.5° 18.9°
1 BF
63%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
24°C
23.8° 23.8°
3 BF
80%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
22.1° 19.4°
2 BF
51%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.5° 14.3°
0 BF
83%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
18°C
18.1° 17.7°
1 BF
77%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
0 BF
71%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 08 Οκτωβρίου, 2024
ergo-strouza
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φωτ.: John Kouskoutis
MOMUS-Mουσείο Αλεξ Μυλωνά

Η «Πρωταρχική παλίρροια» μιας νέας, δυναμικής εικαστικού

Η Στεφανία Στρούζα, η περσινή νικήτρια του βραβείου της Αrt Athina, παρουσιάζει έργα της τελευταίας δεκαετίας, με τη μορφή μιας μικρής αναδρομικής, στην έκθεση «Primary tide», που διαρκεί έως τις 3 Νοεμβρίου.

Είναι νέα σε ηλικία, αλλά το βιογραφικό της είναι πλουσιότατο σε σπουδές, αρχίζοντας από το Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σε εκθέσεις σημαντικών θεσμών, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, η Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το ΕΜΣΤ, ενώ έχει αποσπάσει σημαντικά βραβεία και τώρα είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η Στεφανία Στρούζα έχει μια αξιόλογη δράση 10 χρόνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό και αυτό της επιτρέπει να κάνει μια πρώτη μικρή αναδρομική στο MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά ως επιστέγασμα του βραβείου της Art Athina 2023 για νέο καλλιτέχνη.

«Primary tide» («Πρωταρχική παλίρροια») είναι ο τίτλος της έκθεσης, που αντανακλά την αλλοιωμένη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Μοιάζει να προσκαλεί σε μια πρωταρχική, κοσμογονική, καθηλωτική παλίρροια υλικών, νοημάτων, σηματοδοτήσεων και να εκφράζει την ήρεμη δύναμη της προσωπικότητας της δημιουργού, η οποία με μεθοδικότητα, επιμονή και ευγένεια κατακτά τους στόχους της. Δεν μπορεί να μην εντυπωσιαστεί κανείς από τα υλικά της, όπως τα ψεύτικα φύλλα ασημιού, ο χαλκός, το πλαστικό, το ύφασμα, από τις φόρμε στα γλυπτά και τις εγκαταστάσεις της, από το «θεωρητικό, ερευνητικό πλαίσιο και τον πολυδιάστατο χαρακτήρα των έργων της», όπως επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης Δόμνα Γούναρη.

Η Στεφανία Στρούζα | Φωτ.: Μαριλη Κωνσταντινοπούλου

Η Θούλη Μισιρλόγλου, καλλιτεχνική διευθύντρια MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, σημειώνει στον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης: «Ακόμη κι αν οι αναφορές της ειναι ετερόκλητες και εκτείνονται από την κοσμολογία, την αρχιτεκτονική, την οικολογία, την οικονομία, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία κ.ά. (...), το καλλιτεχνικό της σύμπαν ενοποιεί ποιητικά τα πεδία και δημιουργεί έναν νέο τόπο: έναν τόπο αρχαϊκής σχεδόν σύλληψης, που αναπτύσσεται όμως πέραν του ιστορικού χρόνου. Τα αντικείμενα και οι εγκαταστάσεις της, πρωτεϊκά με κάποιον τρόπο, φτιάχνουν περιβάλλοντα που μας φέρνουν πιο κοντά στην ποιητική (ανα)συγκρότηση του ανθρώπινου, αλλά και μη ανθρώπινου κόσμου».

Στον πρώτο όροφο του μουσείου κυριαρχούν οι ενότητες με τη «Μήδεια», σε μια εκ νέου ερμηνεία του αρχαίου μύθου, του θεατρικού του Χάινερ Μίλερ, της ταινίας του Παζολίνι, της ανεπανάληπτης ερμηνείας της Μαρίας Κάλλας. Το βλέμμα του επισκέπτη κλέβει το «νυφικό» («Μήδειας υλικό», 2023) με το οποίο η τραγική ηρωίδα φόνευσε τη Γλαύκη. «Αυτό παίρνει τη μορφή ενός διάφανου πλαστικού που φέρει πάνω του στίγματα από φύλλα χαλκού και ασημιού καθώς και οξειδώσεις λόγω της χρήσης χημικών ουσιών. Η σύνθετη υλικότητα του “πέπλου” έχει ταυτόχρονα μια όψη απειλητική, καθώς αναφέρεται στην αόρατη μόλυνση των υδάτων και του αέρα και στην ασφυξία που αυτή προκαλεί σε κάθε μορφή ζωής», τονίζει η επιμελήτρια του MOMus.

Στον δεύτερο όροφο, ανάμεσα στα γλυπτά της Αλεξ Μυλωνά «ρέει» η εγκατάσταση «Prototype Kifisos» (2023), από αλουμίνιο και οξειδωμένους χαλκοσωλήνες, που προσεγγίζει τις διαστάσεις του μαρμάρινου πρωτότυπου του αγάλματος του Κηφισού στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, προσομοιάζοντας στη στάση του: καθώς αυτό είναι «ξαπλωμένο» ξεδιπλώνεται σαν μια ροϊκή, θραυσματική μορφή, ενώ πραγματεύεται τη σχέση του ποταμού Κηφισού με την αρχαιότητα αλλά και τις σύγχρονες τεχνολογίες και τις νέες υλικότητες της Ανθρωπόκαινου.

Η Στεφανία Στρούζα, που εκπροσωπείται από την γκαλερί a.antonopoulou.art, είναι η νικήτρια του βραβείου της Art Athina για νέο καλλιτέχνη για τη χρονιά 2023 και ξεχώρισε ανάμεσα σε 18 υποψηφιότητες, ενώ την επέλεξαν ομόφωνα τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης. Ο θεσμός που καθιέρωσε η φουάρ το 2022, αποσκοπεί στην ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ενώ δυνατότητα υποψηφιότητας για το βραβείο έχουν εικαστικοί έως 45 ετών, οι οποίοι ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα και προτείνονται από την γκαλερί που τους εκπροσωπεί, όπου έχουν πραγματοποιήσει μία τουλάχιστον ατομική έκθεση.

Φωτ.: Afroditi Houlaki

«Εχει μεγάλη σημασία το βραβείο στην Ελλάδα στον τομέα των εικαστικών και μεγάλη σημασία για εμένα, καθώς αναγνωρίζει ένα σύνολο δουλειάς δεκαετίας και όχι για ένα πρότζεκτ», μας είπε η Στεφανία Στρούζα, ευχαριστώντας την γκαλερίστα της Αγγελική Αντωνοπούλου αλλά και την επιτροπή, που κατανόησε τις συνδέσεις της δουλειάς της, τις οποίες έχει την ευκαιρία να δείξει σε αυτήν την έκθεση με έργα της δεκαετίας 2013-2023. «Με ενδιαφέρει να παρουσιάσω μια μορφή γλυπτικής που δεν είναι ογκώδης ή με παραδοσιακά υλικά. Αυτό προσπαθήσαμε να δείξουμε τώρα και όχι κάποια κυρίαρχη φόρμα», υπογράμμισε.

«Ολα αυτά τα χρόνια υπάρχει πάντα η αίσθηση του νερού, της ρευστότητας στα περισσότερα έργα της», συμπλήρωσε η Αγγελική Αντωνοπούλου, η οποία στην γκαλερί της φιλοξενεί τη νέα ατομική έκθεση της Στεφανίας Στρούζα με τίτλο «Water abandons itself. Gold takes life over», με επίκεντρο ακόμα μια μυθική οντότητα, το Χρυσόμαλλο Δέρας, σε επιμέλεια της Μαρίνας Φωκίδη.

Πληροφορίες: MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά: Πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, τηλ. 210-3215717, έως 3/11. a.antonopoulou.art: Αριστοφάνους 20, Ψυρρή, τηλ. 210-3214994, έως 12/10

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η «Πρωταρχική παλίρροια» μιας νέας, δυναμικής εικαστικού

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας