Αθήνα, 32°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
32°C
33.5° 31.3°
4 BF
28%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
32°C
33.1° 29.1°
1 BF
50%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
32°C
31.6° 31.0°
1 BF
52%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
0 BF
73%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
27°C
33.0° 26.9°
3 BF
41%
Βέροια
Αίθριος καιρός
33°C
33.0° 28.5°
2 BF
48%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.0°
0 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
35.8° 35.8°
0 BF
29%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 29.8°
5 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
30.1° 28.8°
4 BF
49%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
30.4° 26.8°
5 BF
30%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
29.6° 28.7°
2 BF
58%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
66%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
31°C
31.8° 30.7°
0 BF
48%
Λαμία
Αίθριος καιρός
33°C
32.7° 31.5°
1 BF
33%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
29.8° 29.3°
4 BF
57%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
33°C
33.3° 31.5°
2 BF
18%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
29°C
30.3° 29.4°
2 BF
48%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.2° 28.7°
2 BF
62%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
31°C
30.8° 30.8°
1 BF
30%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024
Ο εικαστικός Αλέξανδρος Σιμόπουλος (στο βάθος) κατά τη διαδικασία παραγωγής του έργου στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο εικαστικός Αλέξανδρος Σιμόπουλος (στο βάθος) κατά τη διαδικασία παραγωγής του έργου στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
«Δεν ήρθα, έφυγα»

Το «σπίτι» που άφησες, το «σπίτι» που βρήκες...

Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων η σημερινή και στο πλαίσιο του Refugee Week Greece 2024 ο οργανισμός για τη σύγχρονη τέχνη Counterpoints επιστρέφει για τέταρτη χρονιά στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης, για μια σειρά εκδηλώσεων που, με επιμελήτρια τη Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου, πραγματεύονται τις πολλαπλές σημασίες που έχει «Το σπίτι μας».

«Δεν ήρθα, έφυγα» είναι ο τίτλος της δράσης που φιλοξενείται στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, σήμερα, 20 Ιουνίου,

Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων. Περιγράφει εύγλωττα αυτό που συμβαίνει σε εκατομμύρια ανθρώπους, τούτη ακριβώς τη χρονική στιγμή, καθώς εκτοπίζονται από τις πατρίδες τους, από τις κοιτίδες της κουλτούρας, της θρησκείας τους, της ίδιας τους της ζωής. Η δράση περιλαμβάνει την παρουσίαση του εικαστικού έργου του Αλέξανδρου Σιμόπουλου, τη μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία με το πορτρέτο του Κεϊτά Αλασάν, προβολές ντοκιμαντέρ που πραγματεύονται τις πολλαπλές όψεις του σπιτιού ως «οικίας», «πατρίδας» και «ταυτότητας» μέσα από διαφορετικές ερευνητικές και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις, τη συζήτηση «Enhancing the voices» («Ενισχύοντας τις φωνές»), την οποία διοργανώνουν το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ιδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, και dj set με τον Νίκο Θωμά.

Στιγμιότυπο από το έργο NЁ MES / IN BETWEEN του Σαμίρ Καραχόντα

Με επίκεντρο τον δημόσιο χώρο της Κυψέλης, ο οργανισμός για τη σύγχρονη τέχνη Counterpoints επιστρέφει για τέταρτη χρονιά, στο πλαίσιο του Refugee Week Greece 2024 υπό τη θεματική του φεστιβάλ «Το σπίτι μας». «Πρόκειται για μια θεματική που κυριαρχεί αυτές τις μέρες στην ελληνική κοινωνία εξαιτίας της ανόδου των ενοικίων, της αδυναμίας να ζήσουμε στην καθημερινότητά μας. Τα ντοκιμαντέρ που επιλέξαμε όμως για αυτή τη μέρα αγγίζουν άλλες πτυχές, εξίσου σημαντικές με στόχο να προβληματιστούμε, να σκεφτούμε πιο συλλογικά, στο τώρα και μαζί με τους γείτονές μας, τους νέους και παλιούς συμπολίτες μας», λέει στην «Εφ.Συν.» η Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου, επιμελήτρια της διοργάνωσης. «Η μετανάστευση είναι μια βίαιη διαδικασία, είτε γίνεται εξαιτίας μεγάλων δομικών έργων, όπως αναδεικνύει το έργο «Neromanna» των Latent Community για το χωριό Κάλλιο στη Φωκίδα, είτε εξαιτίας του πολέμου, όπως περίτεχνα μας μεταφέρει ο Γιώργος Σαλαμέ στο «Claw Machine», είτε φυσικά μέσα από μια στοχευμένη εκστρατεία εκτοπισμού του παλαιστινιακού λαού, όπως παρακολουθούμε στην έρευνα των Forensic Architecture «Εκτελέσεις και ομαδικοί τάφοι στην Ταντούρα, 23 Μαΐου 1948». Από την άλλη, το έργο «NË MES» αναφέρεται στην κοινωνία μετά τη μετανάστευση, τη συνεχή ελπίδα της επιστροφής σε έναν τόπο που πλέον κατοικείται μόνο από ηλικιωμένους. Μήπως αυτό μας θυμίζει τις εκάστοτε πατρίδες μας, ακόμη και για εμάς που μεγαλώσαμε σε κάποια επαρχιακή πόλη; Οταν είδα το συγκεκριμένο έργο στο Φεστιβάλ Ekrani i Artit στη Σκόδρα της Αλβανίας, μου θύμισε, με μεγάλη στενοχώρια, τη Θεσσαλία μας, τον τόπο μου», καταλήγει.

Στιγμιότυπο από το εν εξελίξει κοινοτικό έργο The Afrogreeks της ομάδας Døcumatism

Ο εικαστικός Αλέξανδρος Σιμόπουλος, με σημαντική πορεία στη δημιουργία μεγάλων ζωγραφικών έργων στον δημόσιο χώρο, δημιουργεί το νέο έργο στην αγορά της Κυψέλης, μέσα από μια συμμετοχική διαδικασία «που αντανακλά την κουλτούρα του διαλόγου, της ανταλλαγής και των συνεργειών που επιθυμούμε στις γειτονιές μας», γράφουν οι διοργανωτές. Το έργο πραγματοποιείται σε συνεργασία με την ομάδα της Døcumatism και βασίζεται στο ερευνητικό-καλλιτεχνικό έργο «the Afrogreeks», το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. «Το έργο αυτό για εμένα σημαίνει επίσης πολλά γιατί αναφέρεται στο νέο μου σπίτι επίσης, την Κυψέλη. Ο Αλεξ μιλάει για την ιστορία μετανάστευσης της οικογένειάς του, αλλά, παράλληλα, δηλώνει ότι η Κυψέλη είναι το σπίτι του. Και ίσως αυτό να έχει σημασία στο σήμερα. Να δουλέψουμε στις τοπικές μας κοινωνίες εντατικά και με ανοιχτότητα, ώστε να συνυπάρξουμε μέσα από την κοινή μας ταυτότητα, αυτήν που θα ορίσουμε εμείς - όπως στην περίπτωσή μας με τον Αλεξ που μας ενώνει η γειτονιά μας, το σπίτι μας», λέει η Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου.

Αναπόσπαστο κομμάτι της ομάδας είναι ο Κεϊτά Αλασάν, η ιστορία, η δράση και το πορτρέτο του οποίου αποτυπώνονται στο έργο του Αλέξανδρου Σιμόπουλου. Ο Κεϊτά έφυγε από την Ακτή Ελεφαντοστού ως ασυνόδευτος πρόσφυγας και στη συνέχεια εργάστηκε για αρκετά χρόνια μέσα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης ως διαμεσολαβητής για όσους/ες έφυγαν έπειτα από αυτόν. Το πορτρέτο βασίζεται στο βίντεο Κεϊτά-the Afrogreeks το οποίο θα προβάλλεται στον χώρο. «Η ρεαλιστική αποτύπωση του πορτρέτου μπλέκεται με ένα φαινομενικά αταίριαστο στοιχείο που αφ’ ενός μας καλεί να ονειρευτούμε, να ξεχαστούμε στη θαλπωρή του και αφ’ ετέρου υπογραμμίζει την ανάγκη να αναστοχαστούμε και να μην ξεχάσουμε: ένα ηλιοβασίλεμα από την παραλία της Γάζας στην Παλαιστίνη σε διάφορα στάδια πριν από τη δύση», σημειώνουν οι διοργανωτές. Η δημιουργία του έργου παίρνει μορφή εργαστηρίου με εφήβους της Κυψέλης οι οποίοι συμμετέχουν.

Πρόγραμμα

19.30 «Enhancing the voices», συζήτηση. Με αφορμή τη δημοσίευση της έκθεσης «Ενισχύοντας τη φωνή όσων πλήττονται από τις πολιτικές της Ε.Ε. για τη μετανάστευση και το άσυλο», το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ιδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ δίνουν τον λόγο σε συμπολίτες μας με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.

21.15 Προβολή ντοκιμαντέρ (συνολική διάρκεια 64’).

● «NË MES» (ΑΝΑΜΕΣΑ-2019) του Σαμίρ Καραχόντα (14’). Ενα πορτρέτο ενσυναίσθησης των οικογενειών που, λόγω οικονομικής αναγκαιότητας, ζουν μεγάλο μέρος της ζωής τους αποκομμένοι και σε κουλτούρες διαφορετικές από τις δικές τους.

● «Neromanna» των Latent Community (2017, 8.15’). Εστιάζει στην ιστορία του χωριού Κάλλιο στη Φωκίδα. Οι κάτοικοί του υπέστησαν έξωση το 1969. Το 1981 το χωριό πλημμύρισε και αφέθηκε βυθισμένο στην τεχνητή λίμνη που δημιουργήθηκε από την κατασκευή του φράγματος Μόρνου, με σκοπό την υδροδότηση της Αθήνας.

● «Claw Machine» του Γιώργου Σαλαμέ (2023, 14’). Είναι η ιστορία της βύθισης στο βίωμα του ξεριζωμού. Θραύσματα και λέξεις. Το ανείπωτο, το μη περιγράψιμο. Η μνήμη κλονίζεται. Η πόλη πολιορκείται. Τα μάτια κλείνουν. Η φυγή προς το άγνωστο. Το δίλημμα είναι: αντίσταση ή μετανάστευση; Μεσογειακά ταξίδια χωρίς επιστροφή.

● «Alex_the Afrogreeks», των Døcumatism & Μενέλαου Καραμαγγιώλη (2020, 7’). Ο Αλεξ επαναπροσδιορίζει την έννοια της πατρίδας και της ταυτότητας μέσα από μια διαρκή πορεία από και προς την Αφρική ορίζοντας την Κυψέλη ως αυτόνομο, πολυφυλετικό τοπίο που του εξασφαλίζει ελευθερία, αποδοχή και γίνεται η δική του «πατρίδα».

● «Lule Jeta» της Φιορίντα Τσενάι (7.07΄). Το εγχείρημα της Τσενάι επικεντρώνεται γύρω από τη σχέση μεταξύ της μητέρας της και εκείνης.

● «Εκτελέσεις και ομαδικοί τάφοι στην Ταντούρα, 23 Μαΐου 1948» των Forensic Architecture (2023, 14’). Ερευνα για τις φρικαλεότητες στο παλαιστινιακό χωριό Ταντούρα, νότια της Χάιφα κατά μήκος της Μεσογείου, το οποίο καταλήφθηκε από ισραηλινές δυνάμεις πριν από 75 χρόνια, στις 22-23 Μαΐου 1948.

Θα ακολουθήσει dj set.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το «σπίτι» που άφησες, το «σπίτι» που βρήκες...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας