Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη Σβετλάνα Αλεξίεβιτς το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας

Η Λευκορωσίδα συγγραφέας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2015

Στη Σβετλάνα Αλεξίεβιτς το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας

  • A-
  • A+

Η Λευκορωσίδα Σβετλάνα Αλεξίεβιτς κέρδισε φέτος το Νόμπελ Λογοτεχνίας ανάμεσα σε 198 υποψηφίους, 36 από τους οποίους πρωοτεμφανιζόμενοι. Είναι η συγγραφέας συνταρακτικών βιβλίων - ντοκουμέντο, απαγορευμένων στη χώρα της. 

Το κύριο έργο της είναι βιβλία με μαρτυρίες, που ανήκουν στην τεκμηριωτική πεζογραφία. «Ζούμε μαζί θύτες και θύματα. Τους θύτες δύσκολα τους βρίσκουμε. Τα θύματα, είναι η κοινωνία μας, είναι πάρα πολλά», λέει η Σβετλάνα Αλεξίεβιτς στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Ζούμε σε δικτατορία, αντιφρονούντες είναι στις φυλακές, η κοινωνία φοβάται και ταυτόχρονα είναι μία χυδαία καταναλωτική κοινωνία, οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για την πολιτική. Είναι μια κακή εποχή», έλεγε το 2013 στο ίδιο πρακτορείο.

Δημοσιογράφος και συγγραφέας, τιμάται για «το πολυφωνικό της έργο, μαρτυρία για τα δεινά και το θάρρος στην εποχή μας» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Σουηδική Ακαδημία.

Στις 2 μ.μ. ώρα Ελλάδας άνοιξε η βαριά ξύλινη πόρτα στη Στοκχόλμη και η καθηγήτρια Αισθητικής και Λογοτεχνίας Σάρα Ντάνιους (η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε τη θέση του μόνιμου γραμματέα της Ακαδημίας) ανακοίνωσε το όνομα της Αλεξίεβιτς.

Υποψήφιοι ήταν επίσης ο Αμερικανός Φίλιπ Ρόθ, ο Γιαπωνέζος Χαρούκι Μουρακάμι, ο Νορβηγός Γιον Φόσε, η Αμερικανίδα Τζόϋς Οουτς, ο Αυστριακός Πέτερ  Χάντκε, ο Ισραηλινός Άμος Οζ και ο Τζον Μπάνβιλ.

Η 67χρονη συγγραφέας, που γεννήθηκε στην Ουκρανία και μεγάλωσε στη Λευκορωσία, έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος, ενώ έχει γράψει διηγήματα, θεατρικά έργα, σενάρια για ντοκιμαντέρ.

Τα βιβλία της κυκλοφορούν μεταφρασμένα σε δεκάδες χώρες, όχι όμως και στην πατρίδα της, που δεν της συγχωρεί τη σύνθεση του πορτρέτου του ανίκανου για την ελευθερία «homo sovieticus».

Ξεχωρίζει αυτό για το «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» (1996), που περιλαμβάνει μαρτυρίες για το την πυρηνική καταστροφή του 1986, που συνέλεξε η συγγραφέας περιπλανώμενη στην Απαγορευμένη Ζώνη, με κίνδυνο της υγείας της και της ζωής της.

Εργάστηκε για περισσότερα από δέκα χρόνια για το Τσερνόμπιλ: Ενα Χρονικό του Μέλλοντος, ένα βιβλίο που βασίζεται στις μαρτυρίες των χιλιάδων ανθρώπων που εργάστηκαν μετά την τραγωδία για τη διευθέτηση του χώρου και το σφράγισμα του πυρηνικού σταθμού.

Το πρώτο της βιβλίο «Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας» (1985), περιέχει μαρτυρίες γυναικών που πολέμησαν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το βιβλίο επικρίθηκε διότι «διέλυε την ηρωική εικόνα της σοβιετικής γυναίκας», δεν εκδόθηκε παρά το 1985 κατά την εποχή της Περεστρόικα και την έκανε αμέσως γνωστή στη Σοβιετική Ενωση και στο εξωτερικό.

Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τελευταίοι Μάρτυρες», στο οποίο ενήλικοι ανακαλούν τις παιδικές τους αναμνήσεις από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το 1989 η Αλεξίεβιτς αποκάλυψε στο «Οι Μολυβένιοι Στρατιώτες» τη σκληρή αλήθεια για τον δεκαετή «άγνωστο» πόλεμο των Σοβιετικών στο Αφγανιστάν.

Η έκδοση, απαγορευμένη επί πολλά χρόνια, προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις τόσο από στρατιωτικούς κύκλους όσο και από εκπροσώπους του παλαιού καθεστώτος, οι οποίες μάλιστα κατέληξαν σε δικαστική δίωξη της συγγραφέα.

Το 1993 εξέδωσε το βιβλίο «Γοητευμένοι από τον θάνατο», με θέμα τις αυτοκτονίες που σημειώθηκαν στην πρώην ΕΣΣΔ μετά την πτώση του κομμουνισμού.

Το τελευταίο της βιβλίο μεταφρασμένο στα γαλλικά, «Το Τέλος του Κόκκινου Ανθρώπου ή Εποχή του Τέλους των Ψευδαισθήσεων», τιμήθηκε με το βραβείο δοκιμίου Medicis 2013. Η συγγραφέας συνθέτει σε αυτό, 20 χρόνια μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, ένα αμείλικτο πορτρέτο του «homo sovieticus».

«Τον γνωρίζω αυτόν τον Κόκκινο Άνθρωπο, είμαι εγώ, οι άνθρωποι που με περιστοιχίζουν, οι γονείς μου», δήλωνε στο περιοδικό Ogoniok το 2013. «Ο κόκκινος άνθρωπος δεν έχει εξαφανιστεί. Ο αποχαιρετισμός θα είναι πολύ μακροχρόνιος», έλεγε σε συνέντευξή της πέρυσι στο Μινσκ.

«Σήμερα, η Ουκρανία είναι παράδειγμα για όλους. Η επιθυμία για την πλήρη ρήξη με το παρελθόν αξίζει σεβασμού», έλεγε φοβούμενη τις συνέπειες της πολυαίμακτης σύρραξης στην Ουκρανία.

«Πιστεύω ότι η (σοβιετική) Αυτοκρατορία δεν έχει εξαφανιστεί. Και προσωπικά, έχω την αίσθηση ότι δεν θα εξαφανιστεί εάν δεν χυθεί αίμα».

Έχει τιμηθεί με πλήθος διεθνών διακρίσεων, μεταξύ των οποίων το βραβείο της Ένωσης Συγγραφέων Σουηδίας. 

ART - ΝΕΑ
«Νίκη» και «Γκιακ»
Δυο πολυ­συζητημένα βιβλία του 2014, το μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη και τα διηγήματα του Δημοσθένη Παπαμάρκου βραβεύτηκαν στο Μέγαρο. Ο συναγωνισμός ήταν σκληρός και οι λίστες των υποψηφίων γεμάτες με...
«Νίκη» και «Γκιακ»
ART - ΝΕΑ
«Ναι, έχουμε πόλεμο, αλλά με την αδικία»
Τώρα που η μεγαλειώδης πορεία των Παριζιάνων πέρασε, θα γυρίσουν άραγε στο σπίτι και όλα θα ξαναγίνουν όπως πριν; Οχι, επιμένει, σε ένα καταπληκτικό κείμενο που έγραψε ειδικά για την εφημερίδα «Le Monde» ο...
«Ναι, έχουμε πόλεμο, αλλά με την αδικία»
ART - ΝΕΑ
Βραχείς κατάλογοι Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας
Συνοδεύονται από Αιτιολογημένη Έκθεση της Επιτροπής, στην οποία εξετάζονται οι τάσεις της λογοτεχνικής παραγωγής και αποτιμάται η στάθμη των λογοτεχνικών έργων της υπό κρίση περιόδου.
Βραχείς κατάλογοι Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας
ART - ΝΕΑ
Ο συγγραφέας της Αθήνας, της φθοράς και της χαμένης αθωότητας
Για πάνω από μισό αιώνα κυριάρχησε στη λογοτεχνική ζωή του τόπου ο Μένης Κουμανταρέας. Εβγαλε 24 βιβλία με αρκετές επανεκδόσεις, μετέφραζε και μεταφράστηκε, κέρδισε την αναγνώριση με κορυφαία Κρατικά Βραβεία,...
Ο συγγραφέας της Αθήνας, της φθοράς και της χαμένης αθωότητας
ART - ΝΕΑ
Τοκάρτσουκ και Χάντκε οι δύο νέοι νομπελίστες Λογοτεχνίας
Σε δύο πολύ σημαντικούς συγγραφείς την Πολωνή Όλγκα Τοκάρτσουκ και τον Αυστριακό Πέτερ Χάντκε απονέμονται τα Νόμπελ Λογοτεχνίας για το 2018 και το 2019 από την Σουηδική Ακαδημία.
Τοκάρτσουκ και Χάντκε οι δύο νέοι νομπελίστες Λογοτεχνίας
ART - ΝΕΑ
«Πολιτική αναταραχή είχαμε, προσωπικές μάχες δεν δώσαμε»
Το «Εκεί που ζούμε», πρώτο μυθιστόρημα του βραβευμένου για τα διηγήματά του νέου συγγραφέα, αφηγείται ένα και μοναδικό εικοσιτετράωρο 35χρονου δικηγόρου. Χωρίς όνειρα και αποφάσεις, αφήνεται στο ρεύμα, στο...
«Πολιτική αναταραχή είχαμε, προσωπικές μάχες δεν δώσαμε»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας