Αθήνα, 35°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
35°C
35.7° 33.7°
4 BF
27%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
34°C
35.3° 31.3°
3 BF
38%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
34°C
39.8° 34.4°
1 BF
51%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
35°C
34.9° 34.9°
2 BF
21%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
35°C
34.6° 34.6°
3 BF
42%
Βέροια
Αίθριος καιρός
35°C
34.8° 30.7°
0 BF
36%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
31.2° 31.2°
1 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
35.7° 35.7°
3 BF
21%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
31°C
31.6° 30.8°
4 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
33°C
33.3° 32.3°
2 BF
29%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
28°C
27.7° 27.7°
3 BF
62%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 29.0°
3 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
30.0° 30.0°
2 BF
52%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
33°C
32.9° 32.9°
4 BF
24%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
34.4° 34.0°
3 BF
35%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
33.4° 28.8°
3 BF
62%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
35°C
35.0° 34.3°
3 BF
13%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
61%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
35.5° 31.4°
3 BF
41%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
31.3° 31.3°
1 BF
36%
ΜΕΝΟΥ
Τρίτη, 25 Ιουνίου, 2024
Αφίσες του Τάκη Καρναβά, που φιλοτέχνησε ο Πάνος Χαραλάμπους
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αφίσες του Τάκη Καρναβά, που φιλοτέχνησε ο Πάνος Χαραλάμπους
«ΑΜVRAKIA.MIA»

Τι γυρεύουν αφίσες του Τάκη Καρναβά σε μια εικαστική εγκατάσταση;

«Είναι ένας τρόπος επάνω στην ανάγκη της ερμηνείας του τοπίου, των παραδόσεων με παλιά υλικά σε σύγχρονες προσαρμογές», εξηγεί ο Πάνος Χαραλάμπους για τη νέα του δουλειά που, με σαφείς αναφορές στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας, παρουσιάζεται μέχρι αύριο στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη.

Η εγκατάσταση του Πάνου Χαραλάμπους, «ΑΜVRAKIA.MIA», έχει δοξαστικές διαστάσεις. Νοηματοδοτεί μία, επιλεκτικού τύπου, αναδρομική έκθεση ή «μία ανακεφαλαίωση της πορείας όχι με τη συσσωρευτική έννοια αλλά με την επιλεκτική», όπως λέει o καλλιτέχνης στην «Εφ.Συν.». Το παρελθόν συναντάει το παρόν. Η φύση εισβάλλει στο μεσοαστικό διαμέρισμα. Οι ήχοι από το νερό και τα λαϊκά πανηγύρια ρέουν από τους αρδευτικούς σωλήνες που λειτουργούν ως ηχεία και διατρέχουν ολόκληρη την γκαλερί Citronne στο Κολωνάκι.

Τα μεγάλων διαστάσεων επιτοίχια έργα από φύλλα καπνού (Ηλιος Ι, Ηλιος ΙΙ) χρυσίζουν και ακτινοβολούν. Παραπέμπουν στην παρελθούσα ακμάζουσα καπνοπαραγωγή του γενέθλιου τόπου του καλλιτέχνη, το Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας, στο οποίο οι αναφορές στο έργο του είναι συνεχείς. Βινύλια, μεταλλικές λεκάνες με νερό, οι αφίσες του θρυλικού τραγουδιστή Τάκη Καρναβά, η γλυπτική κάτοψη της λίμνης Αμβρακίας, τα γυάλινα ποτήρια που χρησιμοποίησε στην εγκατάσταση που έδειξε στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2019, βίντεο με performance όλα τα εικαστικά εργαλεία από την πορεία του Πάνου Χαραλάμπους συγκεντρώνονται, μεταβάλλονται, παραμένουν ζωντανά για να αφηγηθούν, κάθε φορά, το ζητούμενο.

Αναφορές

Η εγκατάσταση με αναφορές στο υγρό στοιχείο, τα πανηγύρια και την αγροτική ζωή είναι «μία τοπιογραφία που εκτυλίσσεται, με διαφορετικές εκδοχές, εδώ και χρόνια στη δουλειά του καλλιτέχνη, όπως στην εμβληματική επιτέλεση-εγκατάσταση στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας (Ελληνικό Περίπτερο, 2019) και στο έργο της documenta14 (Αθήνα, Κάσσελ, 2017). Η in situ εγκατάσταση εκτείνεται κατά μήκος της Citronne δημιουργώντας μία αντιπαράθεση ανάμεσα στον κλειστό χώρο ενός αστικού διαμερίσματος και το εκτενές της αγροτικής υπαίθρου καθώς και ένα πλέγμα σχέσεων που δεν επιστρέφει στο παρελθόν αλλά το επικαιροποιεί», γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη.

Την ιδέα της της εγκατάστασης δούλευε ο Πάνος Χαραλάμπους τα τελευταία δύο χρόνια, αμέσως μετά την έκθεση «Επιγραφόμενα» που παρουσιάστηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου (2022) σε διοργάνωση της γκαλερί Citronne.

«La Gazza Ladra, 2021, γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση | Φωτ.: Αλεξάνδρα Μασμανίδη

«Στη συζήτηση που κάναμε από τότε με την Τατιάνα διατυπώσαμε την πρόθεση να δημιουργήσουμε ένα αρχιτεκτονικό γεγονός, μια εγκατάσταση. Ζητoύμενο ήταν να ενταχθούν τα στοιχεία της στον συγκεκριμένο χώρο στον οποίο δεν ανήκουν. Προφανώς υπάρχουν αναφορές στα υπάρχοντα τοπία, αλλά το γεγονός της έκθεσης είναι μια πραγματικότητα της εικόνας. Αυτό είναι το διακύβευμα, αυτό με ενδιέφερε ευθύς εξαρχής. Να συντελεστεί ως πραγματικό γεγονός μέσα στη γεωμετρία της γκαλερί. Είναι ένας τρόπος επάνω στην ανάγκη της ερμηνείας του τοπίου, των παραδόσεων με παλιά υλικά σε σύγχρονες προσαρμογές. Νιώθω ότι αυτή η έκθεση είναι μια ανασκόπηση. Επιλέγω από τα γεγονότα που περνάνε μπροστά μου και ανασυνθέτω νέες συναρμογές», λέει ο Πάνος Χαραλάμπους στην «Εφ.Συν.» που επισκέφτηκε την έκθεση και συνομίλησε μαζί του και με την Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, διδάκτορα της Ιστορίας της Τέχνης και διευθύντρια της Citronne. «Ο Πάνος δημιουργεί πολύ συγκεκριμένες γεωμετρίες. Οι σωλήνες τέμνουν εγκαρσίως την κάτοψη της γκαλερί. Ολα είναι προσεκτικά μελετημένα. Θεωρώ ότι η αρχιτεκτονική του αστικού διαμερίσματος τροφοδότησε με ιδιαίτερο τρόπο την έκθεση. Το αρχικό πρόβλημα έγινε η δύναμή της. Μάλιστα σε μια συζήτηση ο Πάνος είπε ότι αν αυτή η έκθεση επρόκειτο να μεταφερθεί σε ένα μουσείο ή σε έναν βιομηχανικό χώρο, θα ήθελε να κατασκευαστεί ένα διαμέρισμα για να εγκιβωτίσει το έργο. Το κέλυφος του διαμερίσματος γίνεται μέρος της εγκατάστασης της έκθεσης», λέει η Τατιάνα Σπινάρη.

Πάνος Χαραλάμπους: Η έκθεση έχει μια δοκιμιακότητα. Είναι η δοκιμή σε έναν χώρο συγκεκριμένο. Οι θεατές συμπληρώνουν το έργο γιατί δεν είναι παθητικοί. Εισβάλλουν μέσα, περνούν από πάνω, σχολιάζουν.

Τατιάνα Σπινάρη: Είναι μια τοπιογραφία ενός άλλου τύπου. Ο επισκέπτης έχει την εμπειρία, κινείται μέσα στο έργο, έχει σωματικότητα. Τη βιώνει, δεν τη διαβάζει. Η κλασική ερμηνεία του τοπίου είναι ένα δυσδιάστατο ζωγραφικό έργο κρεμασμένο στον τοίχο. Εδω δημιουργείται ένα τοπίο άλλου είδους. Μπαίνεις μέσα, το διασχίζεις και ο καθένας έχει τις δικές του αντιδράσεις, όπως είναι αναμενόμενο εξάλλου. Εχει πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Από μια άποψη μπορεί να πει κανείς ότι έχουμε αφετηρία την ίδια την γκαλερί, η οποία στεγάζεται σε ένα μεσοαστικό διαμέρισμα της δεκαετίας του 1960, από αυτά που έγιναν τότε με αντιπαροχή και κατοικήθηκαν από ανθρώπους που άφηναν τα χωριά τους για να έρθουν στην πόλη.

Π.Χ.: Εσωτερικοί μετανάστες. Ενας ιδιότυπος μοντερνισμός και μια ιδιότυπη μετανάστευση, γιατί ο καθένας έφερνε μαζί του όλα τα αγροτικά του υπάρχοντα, δεδομένου ότι η Ελλάδα μέχρι το 1980 είχε παραγωγή αγροτικού τύπου.

B.TZ.: Αυτό αποτυπώνεται στο άμεσο περιβάλλον τους, στους κήπους που έφτιαχναν και φύτευαν αγαπημένα καρποφόρα δέντρα, κληματαριές σε ανάμνηση του γενέθλιου τόπου.

Π.Χ.: Ακριβώς, το έργο αποτυπώνει την ανάγκη του ανθρώπου που περιέγραψες. Είναι ένα τοπίο όχι με την ανάμνηση και τη νοσταλγία, αλλά με την ανάγκη ενός νέου τόπου που ενθυμείται αλλά δεν αναπαράγει.

Τ.Σ.: Το στοιχείο της νοσταλγίας δεν υπάρχει σ’ αυτή την εγκατάσταση, στο νόημα αυτής της έκθεσης. Δεν υπάρχει νοσταλγική επιστροφή στον γενέθλιο τόπο.

Π.Χ.: Εχουμε μια εγκατάσταση αποτελούμενη από ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο. Μαζί με τη βάρκα που εκτίθεται στην οικία Σπητέρη και κτίριο Α. Προβελέγγιου στην οδό Κυκλάδων 8, στην Κυψέλη, έχουμε την εμπειρία της εικονοθεσίας, όχι του τόπου καταγωγής. Μια τοπιογραφία σήμερα δεν έχει τον συμβολισμό της γενιάς του 1930 με τον ορίζοντα, ή των δασκάλων μας της γενιάς του 1960 με τις αφαιρέσεις. Είναι πιο πολύ το τοπίο που επενεργεί, δηλαδή το ζωντανό τοπίο. Να μην το ονομάσω νέο, αλλά ιδιαίτερο στα νεοελληνικά μας δρώμενα, γιατί όλοι θέλουμε να σχετιζόμαστε με τις προηγούμενες γενιές στα ζητήματα του τοπίου, του πορτρέτου. Είναι ζητούμενο να βρεθεί ένας βηματισμός σ’ αυτό τον υβριδικό σχήμα, όπου ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αναφέρεται στην ιστορία της τέχνης αλλά και σε έναν ξεχασμένο τόπο που είναι καταγωγικός.

«Ενας αϊτός καθότανε», εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, performance, 58η Μπιενάλε Βενετίας

Να σημειώσουμε ότι η έκθεση έχει μεγάλη επισκεψιμότητα και διαρκεί μέχρι τις 11 Μαΐου (Πατριάρχου Ιωακείμ 19). Συνοδεύεται από την ομότιτλη έκδοση «AMVRAKIA.MIA1» που είναι αφιερωμένη στους γονείς του καλλιτέχνη, τη μητέρα του Ελευθερία και τον πατέρα του Χρήστο, και εκδόθηκε σε συνεργασία με τις εκδόσεις Καστανιώτη. Περιλαμβάνει εννέα θεματικές ενότητες του έργου του Πάνου Χαραλάμπους και πέντε μελετητικά κείμενα τα οποία προσεγγίζουν από διαφορετική οπτική το σύνολο του έργο του. Γράφουν: Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, Πάνος Χαραλάμπους, Μαρίνα Φωκίδη, Θωμάς Συμεωνίδης, Πάνος Πανόπουλος.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τι γυρεύουν αφίσες του Τάκη Καρναβά σε μια εικαστική εγκατάσταση;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας