Αθήνα, 32°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
35.2° 30.4°
3 BF
36%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
34.4° 28.5°
4 BF
39%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
32°C
37.0° 32.1°
3 BF
28%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
34°C
33.9° 33.9°
2 BF
26%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
31°C
30.9° 30.9°
4 BF
37%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
34°C
33.7° 27.3°
2 BF
45%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
30°C
30.1° 30.1°
2 BF
26%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
32°C
31.8° 31.8°
2 BF
23%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
31.1° 29.8°
2 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
34°C
33.9° 29.0°
4 BF
22%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
30.8° 30.4°
4 BF
39%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
28°C
27.7° 26.8°
2 BF
54%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
28.9° 28.9°
3 BF
61%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
32°C
32.3° 32.3°
4 BF
27%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
28°C
29.5° 27.4°
1 BF
53%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
31.0° 28.8°
4 BF
48%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
34°C
34.9° 31.2°
0 BF
17%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
30.3° 29.4°
2 BF
53%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
29°C
34.4° 28.1°
3 BF
67%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
28°C
28.1° 28.1°
2 BF
38%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 17 Ιουνίου, 2024
Τάκης Χατζόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τάκης Χατζόπουλος
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (1942-2024)

Το «Παρασκήνιο» έχασε και το άλλο μισό του...

Ο πρωτοπόρος του ντοκιμαντέρ, ένας πραγματικός οραματιστής, εμπνευσμένος παραγωγός και εκ των ιδρυτών της ιστορικής Cinetic, πέθανε προχθές, έναν χρόνο μετά τον Λάκη Παπαστάθη. Αύριο, στη Ριτσώνα, στις 15.50, η αποτεφρωση της σορού

«Το ταξίδι του “Παρασκηνίου” και της εταιρείας Cinetic αρχίζει στα τέλη του 1974, όταν προτείναμε στον τότε αναπληρωτή γενικό διευθυντή της ΕΙΡΤ. σκηνοθέτη Αλέξη Σολομό, την παραγωγή ιστορικής τηλεοπτικής σειράς με τον τίτλο “Ιστορικό Αρχείο”, η προβολή της οποίας άρχισε την επόμενη χρονιά. Αρχές του 1976, ο Ροβήρος Μανθούλης μάς προτείνε την παραγωγή μιας τηλεοπτικής εκπομπής με τον τίτλο “Παρασκήνιο”, με ψυχαγωγικό περιεχόμενο αλλά περισσότερο προβληματισμό. Δεχθήκαμε την πρόταση - πρόκληση».

Με αυτά τα απλά λόγια, ο Τάκης Χατζόπουλος είπε την ιστορία της ιστορικής εκπομπής της ΕΡΤ «Παρασκήνιο», την οποία δημιούργησαν μαζί με τον έτερο σημαντικό εκλιπόντα, Λάκη Παπαστάθη, πριν από πενήντα σχεδόν χρόνια –τότε που υπήρχαν σημαντικές εκπομπές λόγου, γνώσης και προβληματισμού στην ελληνική τηλεόραση. Ο Τάκης Χατζόπουλος ήταν και ο ίδιος ντοκιμαντεριστής, παραγωγός και πρωτοπόρος της ανανέωσης του ντοκιμαντέρ. «Εφυγε» από κοντά μας προχθές, έναν χρόνο μετά τον Λάκη Παπαστάθη. Μαζί είχαν ιδρύσει την εταιρεία Cinetic, μαζί έκαναν το «Παρασκήνιο» (σ.σ. σειρά τηλεοπτικών ντοκιμαντέρ), μαζί δημιούργησαν από τις καλύτερες, σημαντικότερες και διαχρονικές (αείμνηστες και αυτές) εκπομπές της ελληνικής τηλεόρασης, με ήθος και υψηλή αισθητική και παιδευτική αξία. Δεν είναι τυχαίο πως, εκτός από πραγματικά επιδραστική, ήταν η μακροβιότερη τηλεοπτική εκπομπή, καθώς συνεχίστηκε έως το 2015 από τον Φεβρουάριο του 1976 όταν και ξεκίνησε, με ένα «διάλειμμα» το 2013, με το βίαιο κλείσιμο της ΕΡΤ επί κυβέρνησης Σαμαρά.

«Ηρεμη δύναμη» τον αποκαλούσαν οι συνεργάτες του. Ο Τάκης Χατζόπουλος είχε κάνει και ο ίδιος ντοκιμαντέρ: πιο γνωστή ταινία του ήταν το «Γάζωρος Σερρών», το οποίο τιμήθηκε το 1974 στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το βραβείο της Αρτιότερης Παραγωγής και αποτυπώνει τις δυσκολίες των κατοίκων της περιοχής, που ήταν κυρίως εργάτες στα καπνά. Μιας περιοχής που ήξερε καλά ο ίδιος, καθώς εκεί είχε γεννηθεί και την είδε να ερημώνει, εξαιτίας της μαζικής μετανάστευσης στο εξωτερικό (τα τραύματα που βίωσαν οι «γκασταρμπάιτερ», εξαιτίας της διακρατικής συμφωνίας ερήμωσης της ελληνικής υπαίθρου μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, ήδη από το 1960, ακόμα δεν έχουν επουλωθεί).

Στο «Παρασκήνιο» έδωσε όλη του την αγάπη: ήταν συλλογική δουλειά από ανθρώπους ικανούς να την κάνουν. Από ανθρώπους που ήξεραν σινεμά, κι ας ήταν τηλεοπτική εκπομπή. Το πρώτο επεισόδιο της σειράς το σκηνοθέτησε ο Λάκης Παπαστάθης και ήταν αφιερωμένο στον Θανάση Βέγγο. Το δεύτερο ήταν σκηνοθετημένο από τον Τάκη Χατζόπουλο και παρουσίαζε τον Μίνω Βολανάκη, που ήταν τότε καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Κάθε θέμα το σκηνοθετούσε και διαφορετικός σκηνοθέτης. Αυτός ήταν και ο λόγος που, εκτός από τους Χατζόπουλο-Παπαστάθη, από την εκπομπή πέρασαν σπουδαίοι σκηνοθέτες. Ενδεικτικά αναφέρονται οι: Τώνια Μαρκετάκη, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα, Λάμπρος Λιαρόπουλος, Χρήστος Βακαλόπουλος, Δημήτρης Σταύρακας, Σύλλας Τζουμέρκας, Ηλίας Γιαννακάκης, Κατερίνα Ευαγγελάκου, Εύα Στεφανή, Κώστας Φέρρης, Γιώργος Καρυπίδης, Δώρα Μασκλαβάνου, Κυριάκος Αγγελάκος, Βασίλης Βαφέας κ.ά. Μαζί τους στην έρευνα ήταν και πολλοί αξιόλογοι δημοσιογράφοι.

«Με οδύνη αποχαιρετούμε τον Τάκη Χατζόπουλο, έναν ακάματο εργάτη του κινηματογράφου και έναν πρωτοπόρο της ανανέωσης του ντοκιμαντέρ», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, κάνοντας ειδική μνεία για το «Παρασκήνιο»: «Ποιος δεν θυμάται, για παράδειγμα, το επεισόδιο του Παρασκηνίου με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, ένα από τα εξέχοντα δείγματα της δουλειάς του; Ως παραγωγός και συνιδρυτής της Cinetic, ενός πραγματικού φυτωρίου νέων κινηματογραφιστών, ο Τάκης Χατζόπουλος υπήρξε ένας ευαίσθητος και καινοτόμος δημιουργός, αλλά και, ταυτόχρονα, ένας ξεχωριστός επαγγελματίας. Προσδιόρισε εκ νέου -και αμετάκλητα- τις ορίζουσες του ελληνικού ντοκιμαντέρ, δείχνοντας πώς η πρωτότυπη δημιουργία συνδυάζεται με την τήρηση των πιο αυστηρών επαγγελματικών προδιαγραφών». Δεν θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε περισσότερο, με τη διαφορά πως ειναι τραγική ειρωνεία αυτές τις μέρες να προωθείται από την ίδια αυτή υπουργό νομοσχέδιο που ουσιαστικά θα βάλει τρομερά προσκόμματα στον ελληνικό κινηματογράφο.

«Η Υβόννη κι εγώ είμαστε συγκλονισμένοι από την απώλεια του Τάκη Χατζόπουλου» έγραψε χαρακτηριστικά ο γιος του Λάκης Παπαστάθη και της Υβόννης Μαλτέζου, Αργύρης. «Με το δημιουργικό του πείσμα, το ταλέντο και την εντιμότητά του, δεν ήταν μόνο συνδημιουργός, συνοδοιπόρος και φίλος του Λάκη αλλά παρών επί δεκαετίες και στις δικές μας ζωές. Ο Τάκης έφυγε αλλά οι ταινίες του θα μείνουν. Με την απώλεια του Τάκη Χατζόπουλου κλείνει ο κύκλος της πιο ωραίας δημιουργικής διαδρομής στην ελληνική τηλεόραση, του Παρασκηνίου. Ευχή, να διασωθεί το αρχείο και να συνεχιστεί η παράδοση από τους νεότερους»... Αλήθεια, θα διασωθεί το αρχείο; Υπάρχει περίπτωση να συνεχίσει η εκπομπή; Ή μήπως δεν εντάσσεται στα «αναπτυξιακά σχέδια» του ΥΠΠΟΑ για το ελληνικό σινεμά;

Ο δημοσιογράφος Τέλης Σαμαντάς έγραψε: «Χαμηλότονος, αεικίνητος, δημιουργικός, με αστείρευτο, υπόγειο χιούμορ. Το άλλο μισό της ιστορικής εκπομπής του “Παρασκηνίου” -μαζί με τον Λάκη Παπαστάθη- έφυγε από κοντά μας. Αφησε πίσω του ένα σαφές και ευδιάκριτο στίγμα. Παραγωγός, σκηνοθέτης και, πάνω απ’ όλα, ένας άνθρωπος που πρόσφερε έναν χώρο δημιουργίας, με απόλυτη ελευθερία, σε πάμπολλους σκηνοθέτες, δημοσιογράφους και ανθρώπους της τέχνης των ήχων και των εικόνων. Ενώ, ταυτοχρόνως, παρέμενε σταθερός, από την περίοδο ήδη της δικτατορίας, στη δημοκρατική, φιλοεϋρωπαική πορεία της χώρας. Αντίο φίλε, Τάκη Χατζόπουλε. Πολλοί σου χρωστάμε πολλά»... Κι ακόμη περισσότεροι, κι ας μην το ήξερε ο ίδιος.

● Η αποτέφρωση του Τάκη Χατζόπουλου θα γίνει στη Ριτσώνα, στις 15.50, αύριο, Μ. Τρίτη.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το «Παρασκήνιο» έχασε και το άλλο μισό του...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας