Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
21°C
23.1° 18.6°
1 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
18°C
20.0° 17.1°
1 BF
86%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
21°C
22.0° 20.5°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
94%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.0° 17.9°
3 BF
88%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
19.0° 16.8°
1 BF
93%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.4° 14.0°
0 BF
100%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
28.3° 23.2°
5 BF
46%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
21°C
21.8° 20.5°
1 BF
78%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.4° 20.5°
2 BF
56%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.7° 16.8°
2 BF
77%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
1 BF
57%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.1° 17.9°
2 BF
88%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
21.2° 17.5°
0 BF
77%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
23°C
28.2° 21.8°
2 BF
71%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
19°C
21.2° 18.8°
0 BF
77%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 17.3°
1 BF
75%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.5°
2 BF
100%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024
egatastasi mataaho collective
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η εγκατάσταση της Mataaho Collective από τη Νέα Ζηλανδία | AP PHOTO
60η Μπιενάλε Βενετίας

Βραβεία σε αυτόχθονες και γυναίκες

Οι Χρυσοί Λέοντες απονεμήθηκαν σε αυτόχθονες καλλιτέχνες που ο τόπος τους βρέχεται από τον Ειρηνικό Ωκεανό, στον Αρτσι Μουρ από την Αυστραλία και στην κολεκτίβα Mataaho Collective από τη Νέα Ζηλανδία, που αποτελείται από τέσσερις γυναίκες Μαορί, ενώ για το σύνολο του έργου τους διακρίθηκαν δύο «εξαιρετικές, πρωτοπόρες γυναίκες» μετανάστριες, η ιταλικής καταγωγής Βραζιλιάνα Anna Maria Maiolino και η Nil Yalter από την Τουρκία που ζει το Παρίσι.

«Ξένοι παντού»: Οι «άλλοι», οι μετανάστες, οι αυτόχθονες, οι queer, οι περιθωριακοί καλλιτέχνες. Το πνεύμα της διεθνούς έκθεσης της 60ής Μπιενάλε Βενετίας, που εγκαινιάστηκε το περασμένο Σάββατο με τη συμμετοχή 300 καλλιτεχνών από 88 χώρες, αντανακλάται και στα βραβεία της φετινής διοργάνωσης και στη δήλωση του καλλιτεχνικού διευθυντή, του Βραζιλιάνου Αντριάνο Πεντρόζα, ο οποίος υπογραμμίζει «τους κινδύνους, τις κρίσεις, τις παγίδες που φέρνουν οι ανισότητες σε σχέση με τη φυλή, την ταυτότητα, την εθνικότητα, το φύλο, τη σεξουαλικότητα, την ελευθερία και τον πλούτο».

Ετσι, οι Χρυσοί Λέοντες απονεμήθηκαν σε αυτόχθονες καλλιτέχνες που ο τόπος τους βρέχεται από τον Ειρηνικό Ωκεανό, στον Αρτσι Μουρ από την Αυστραλία και στην κολεκτίβα Mataaho Collective από τη Νέα Ζηλανδία, που αποτελείται από τέσσερις γυναίκες Μαορί. Αυτή τη χρονιά και οι γυναίκες δημιουργοί είχαν την τιμητική τους, καθώς με Χρυσούς Λέοντες για το σύνολο το έργου τους διακρίθηκαν δυο «εξαιρετικές, πρωτοπόρες γυναίκες» μετανάστριες, η ιταλικής καταγωγής Βραζιλιάνα Anna Maria Maiolino και η Nil Yalter από την Τουρκία που ζει το Παρίσι.

Ο Αρτσι Μουρ από την Αυστραλία | Venice Biennale/Andrea Rossetti

Χρυσός Λέων Καλύτερης Εθνικής Συμμετοχής δόθηκε στην Αυστραλία, όπου σε ένα «ήσυχα ισχυρό» περίπτερο, ο Αρτσι Μουρ εργάστηκε για μήνες σχεδιάζοντας με κιμωλία ένα μνημειώδες γενεαλογικό δέντρο των Αβορίγινων, με τίτλο «Kith and Kin» (Συγγενείς και φίλοι). «Ενα μνημείο αφιερωμένο σε κάθε ζωντανή ύπαρξη που πέρασε από τη χώρα, ένας χώρος για γαλήνιο προβληματισμό σχετικά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον», σύμφωνα με τον καλλιτέχνη. Ετσι, 65.000 χρόνια ιστορίας (και καταγεγραμμένα και χαμένα) απλώνονται στους σκοτεινούς τοίχους και στην οροφή, ενώ σε μια τάφρο με νερό βρίσκονται κρατικά αρχεία της Αυστραλίας που καταγράφουν τα υψηλά ποσοστά φυλάκισης των αυτόχθονων.

Χρυσός Λέων για τον Καλύτερο Καλλιτέχνη στη Διεθνή Εκθεση «Ξένοι παντού» (Stranieri Ovunque) πήρε η κολεκτίβα Μαορί Mataaho, δημιουργώντας μια φωτεινή υφαντή δομή από ιμάντες που διασχίζουν τον χώρο και ένα λίκνο που μοιάζει με μήτρα. «Αναφέρεται στις μητρογραμμικές κοινωνίες που ασχολούνται με την ύφανση και η εγκατάσταση είναι ταυτόχρονα κοσμολογία και καταφύγιο», σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, που υπογραμμίζει τη «συλλογική δύναμη και τη δημιουργικότητα της ομάδας».

Anna Maria Maiolino

Αργυρός Λέων για Νέο Καλλιτέχνη στη Διεθνή Εκθεση «Ξένοι Παντού» απονεμήθηκε στη 39χρονη κινηματογραφίστρια Karimah Ashadu, η οποία με το βίντεό της «Machine Boys» και το σχετικό ορειχάλκινο γλυπτό «Wreath» καταγράφει νεαρούς άνδρες από τον αγροτικό βορρά της Νιγηρίας που έχουν μεταναστεύσει στο Λάγος και καταλήγουν να οδηγούν παράνομα μοτοταξί. Με φεμινιστική ματιά, με διακριτική κριτική στην επίδειξη της αρρενωπότητας και αισθησιασμό, τονίζει η κριτική επιτροπή.

Η Ειδική Μνεία της κριτικής επιτροπής για Εθνικό Περίπτερο πήγε στη Δημοκρατία του Κοσσυφοπεδίου και στην Doruntina Kastrati, της οποίας η γλυπτική εγκατάσταση «The Echoing Silences of Metal and Skin» βασίζεται στις εμπειρίες 12 γυναικών που εργάζονται σε ένα εργοστάσιο λουκουμιών στη γενέτειρά της, το Πρίζρεν. Επίσης Ειδική Μνεία δόθηκε στην Παλαιστίνια εικαστικό και ακτιβίστρια Samia Halaby, η οποία συμμετέχει στους «Ξένους παντού» με τον πίνακα « Το μαύρο είναι όμορφο», που υποδηλώνει τη σημασία της παγκόσμιας αλληλεγγύης. Και στην La Chola Poblete, τρανς καλλιτέχνιδα από την Αργεντινή, η οποία στην ίδια έκθεση με το έργο της, που συνδυάζει ακουαρέλα, ύφασμα και φωτογραφία, ασκεί κριτική στην αποικιοκρατία στη Νότια Αμερική από μια προοπτική των τρανς αυτοχθόνων.

Nil Yalter

Καθρέφτης του κόσμου, η ιστορική Μπιενάλε της Βενετίας αναπόφευκτα γίνεται πεδίο γεωπολιτικής με καλλιτεχνικά μέσα. Το ισραηλινό περίπτερο ήταν κλειστό στα εγκαίνια, ως μέσο διαμαρτυρίας για τους ομήρους. Νωρίτερα, την περασμένη εβδομάδα, μια φιλοπαλαιστινιακή διαδήλωση μπροστά στο ισραηλινό περίπτερο συγκέντρωσε πλήθος κόσμου. Η Ρωσία δεν συμμετείχε στην Μπιενάλε για δεύτερη φορά και το περίπτερό της παραχωρήθηκε στη «φιλική» Βολιβία. Ακόμα, πολλά έργα είναι αφιερωμένα στους Ουκρανούς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους λόγω του πολέμου.

Το έργο «Το μαύρο είναι όμορφο» της Παλαιστίνιας εικαστικού και ακτιβίστριας Samia Halaby | AP Photo/Luca Bruno

Η ελληνική συμμετοχή με τη διακαλλιτεχνική, υβριδική εικαστική εγκατάσταση «Ξηρόμερο/Dryland» (των Θανάση Δεληγιάννη, Γιάννη Μιχαλόπουλου, Ελίας Καλογιάννη, Γιώργου Κυβερνήτη, Κώστα Χαϊκάλη, Φώτη Σαγώνα, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννικόπουλου) με αναφορές στα ελληνικά πανηγύρια και επίκεντρο ένα ογκώδες ποτιστικό από τη Θεσσαλία αποδείχτηκε ξανά επίκαιρη, καθώς την ημέρα των εγκαινίων στην Βενετία αναμένονταν ισχυρό κύμα κακοκαιρίας στη Θεσσαλία. Μπορεί να μη βραβευτήκαμε, αλλά ένα μικρό πανηγύρι με κλαρίνο, τσίπουρο και παξιμάδια στήθηκε στο ελληνικό περίπτερο και προσέλκυσε τον ενδιαφέρον των επισκεπτών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Βραβεία σε αυτόχθονες και γυναίκες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας