Αθήνα, 27°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
27°C
29.0° 25.2°
2 BF
48%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
27.1° 21.9°
3 BF
57%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
30°C
33.7° 26.6°
4 BF
46%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
28°C
27.9° 27.9°
3 BF
44%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
23°C
24.1° 22.9°
4 BF
35%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
21°C
25.0° 21.2°
2 BF
77%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
56%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
31°C
31.3° 31.3°
3 BF
29%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
26°C
27.7° 25.8°
2 BF
62%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
24°C
24.0° 23.3°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 22.8°
2 BF
57%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
21°C
22.3° 20.7°
3 BF
83%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
29°C
28.9° 28.9°
4 BF
37%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.9° 25.9°
2 BF
44%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
25°C
25.5° 24.5°
2 BF
58%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
26°C
29.9° 25.4°
4 BF
58%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
27°C
31.0° 25.4°
2 BF
32%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.3° 21.0°
2 BF
73%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
22.7° 22.0°
3 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
83%
ΜΕΝΟΥ
rena papaspyrou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Η Ρένα Παπασπύρου στον χώρο αποτοίχισης του σπιτιού από το οποίο προέρχεται το έργο Baalbeks. Μελίσσια Αττικής, Ιούλιος 1986

«Δυνατές στον χρόνο», δυνατότερες εκτός κινημάτων

Η έκθεση που εγκαινιάζεται το Σάββατο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, σε επιμέλεια Μαρίας Μαραγκού, επισημαίνει την ιδιαιτερότητα των δύο σπουδαίων γυναικών δημιουργών που άντλησαν από το επαναστατικό κίνημα του μοντερνισμού και υπήρξαν φίλες μεταξύ τους.

Δύο σπουδαίες δημιουργοί που άντλησαν από το επαναστατικό κίνημα του μοντερνισμού, που φωτίστηκαν από τον Μαρσέλ Ντισάν, δύο φίλες που επισφράγισαν την αμοιβαία εκτίμησή τους με ένα κοινό έργο: μια περφόρμανς της Ασπας Στασινοπούλου, η οποία κινείται, φορώντας για ρούχο ένα έργο της Ρένας Παπασπύρου, στον αύλειο χώρο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στην Αθήνα, λίγους μήνες πριν η πρώτη φύγει από τη ζωή.

Η Ρένα Παπασπύρου (1938) και η Ασπα Στασινοπούλου (1935-2017), λοιπόν, μοιράζονται τον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Ρέθυμνο, με την έκθεση με τίτλο «Δυνατές στον χρόνο», που εγκαινιάζεται αυτό το Σάββατο. «Πρόκειται για τη δουλειά δύο γυναικών που δήλωσαν την παρουσία τους στην τέχνη, στη δεκαετία 1960-1970, δίχως να κατευνάσουν το ενδιαφέρον του κοινού τους, έως σήμερα», όπως επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Μαραγκού. «Ανήκουν στην κατηγορία των καλλιτεχνών που έκαναν τομή στην καθεστηκυία τέχνη του χρόνου και του τόπου. Διεκδίκησαν την προσωπική τους αλήθεια, με αποτέλεσμα το έργο τους να παραμένει αναγνωρίσιμο και δυνατό». Και στις δύο ταιριάζει η φράση του Τζέιμς Τζόις από το βιβλίο του «Το πορτρέτο του καλλιτέχνη»: «Η πνευματική ιδιοτυπία είναι δυνατότερη εκτός κινημάτων», συμπεραίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, με έργα τα οποία προέρχονται από τη συλλογή του Μουσείου Συγχρονης Τέχνης Κρήτης, ενώ η Συλλογή Εργων Τέχνης της Alpha Bank δάνεισε από ένα μνημειακό έργο της καθεμίας καλλιτέχνιδας.

Ασπα Στασινοπούλου

Η Ρένα Παπασπύρου, έργα της οποίας παρουσιάζονται αυτόν τον καιρό και στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα στην έκθεση με τίτλο «Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης* Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη», εξ αρχής δουλεύει με σκληρά υλικά αλλά και με φωτοτυπίες, από την εποχή που μάθαινε ψηφιδωτό και ζωγραφική στην Καλών Τεχνών στην Αθήνα και παρακολουθούσε τη ζωή των παλιών σπιτιών της πρωτεύουσας που γκρεμίζονταν για να γίνουν πολυκατοικίες.

«Αυτά τα παλιά σπίτια μπορούν να έχουν μια νέα ζωή», επισημαίνει η Μαρία Μαραγκού. «Ανεβασμένη σε μια σκάλα η καλλιτέχνις, στο Παγκράτι, στο Λαύριο ή στου Ψυρρή, με κοπίδια και κόλλες, αποτοιχίζει ολόκληρες επιφάνειες δίνοντας μια άλλη μορφή στην ύλη. Μια χειρωναξία με κανόνες ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, θεάτρου, αφού η όλη πράξη της κίνησης εμπεριέχει στοιχεία τελετουργίας. Εδώ, η μεγάλη επιφάνεια του πάλαι ποτέ τοίχου θα υποστεί την παρατήρηση, τα οπτικά ερεθίσματα στις υπάρχουσες ρωγμές που θα συνεχιστούν ή θα γεννήσουν μορφές. Είναι οι “Εικόνες στην Υλη”, τα “Μαγικά Δωμάτια”, τα “Baalbeks”. Ενας κόσμος φαντασμάτων και φαντασιώσεων που βγάζει γλώσσα στην απαστράπτουσα επιφάνεια του πολιτισμού που θ’ αντικαταστήσει τα ερείπια του παλιού κόσμου.

Ρένα Παπασπύρου

Οταν τα σπίτια θα γκρεμιστούν και θα βγουν στην αγορά τα παλιά υλικά, η Ρένα θα προμηθευτεί όσο το δυνατόν περισσότερες μωσαϊκές πλάκες (εκείνες που υπήρχαν στις κουζίνες κυρίως και στις αυλές) για ένα νέο οπτικό παιχνίδι που θα συνεχίσει την έρευνα των μορφών που θα γεννηθούν. Αποσπάσματα της φύσης, κεφάλια ανθρώπων, ζώα».

Ολη η δουλειά της Ρένας Παπασπύρου αναφέρεται σε τυχαία σήματα και δράσεις, ενώ η Ασπα Στασινοπούλου αντιλαμβανόταν τη ζωή ως τέχνη και την τέχνη ως παιχνίδι, σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης. Καθοριστική ήταν η παρισινή της εποχή, όταν γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη, την πόλη, ενώ επηρεάστηκε από το πνεύμα του Μάη του ’68.

«Ουσιαστικά, η δουλειά της Ασπας μοιράζεται ανάμεσα στην προϊστορική και κλασική ομορφιά και στην πολιτική τέχνη. Οι “Νίκες”, ο “Απόλλων”, οι “Εφηβοι”, τεράστια μνημειακά έργα, και οι δρόμοι, η βία της αστυνομίας στη διάρκεια του Μάη του Παρισιού και της δικτατορίας στην Αθήνα, τα αντικείμενα των σπιτιών, οι μετανάστες μια άλλη κατηγορία», υπογραμμίζει η Μαρία Μαραγκού. «Λάτρεψε την ομορφιά της αρχαίας ελληνικής τέχνης και δούλεψε με αλουμίνια και νέον πάνω σ’ αυτή, ενώ ευλόγησε τα θύματα ενός σκληρού κόσμου αποτυπώνοντας σε ξύλα, πλαστικά, καρφιά, φωτοτυπίες. Τα υλικά του δικού της χρόνου, οι σκέψεις που την καταδίωξαν και η τρυφερή αναφορά σε ολόκληρη τη ζωή της στο “Σ’ αγαπώ, πες το με πέτρες”».

Ασπα Στασινοπούλου

Ηταν επίσης από τις πρώτες γυναίκες της τέχνης που έκαναν περφόρμανς. Οπως θυμάται η Μ. Μαραγκού, «μπαίνοντας στο χειρουργείο στο Λονδίνο για μια σοβαρή επέμβαση στο στήθος, έβαλε τις Super 8 για να καταγράψει το γεγονός. Το έργο πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 2004, στην έκθεση “Πάσχον Σώμα”, μια παραγωγή του Μουσείου μας για το Ρέθυμνο πρώτα και την Αθήνα, στη συνέχεια. Οι υπόλοιπες performance της Στασινοπούλου έχουν μείνει σε κάποιες φωτογραφίες (όπως “Το Γυμνό που Κατεβαίνει”) ή στη μνήμη όσων τις είδαν».

Πληροφορίες: Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης. Δήμος Ρεθύμνης - Διεύθυνση Πολιτισμού - Τμήμα Μουσείων. Μεσολογγίου 32, Ρέθυμνο. Τ: +30 28310 52530 E-mail: [email protected]http\\: www.cca.gr Η έκθεση εγκαινιάστηκε το Σάββατο, 6 Απριλίου (7–9 μ.μ.) και θα διαρκέσει μέχρι 30 Οκτωβρίου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Δυνατές στον χρόνο», δυνατότερες εκτός κινημάτων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας