Εννέα πολυμεσικά έργα και δράσεις έντεκα νέων καλλιτεχνών παρουσιάζονται σε επιμέλεια της Στεφανίας Ορφανίδου στην έκθεση «Στημόνι» που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στην γκαλερί Misc.Athens στο Κουκάκι, ενώ οι δράσεις της θα φιλοξενηθούν πέριξ της περιοχής. Τα έργα, που περιγράφουν μια διαδικασία, ένα συμβάν και δημιουργήθηκαν με διαφορετικά υλικά τα οποία φέρουν μια προηγούμενη ζωή και με την επανάχρησή τους αποκτούν νέα, έχουν επίκεντρο την Αθήνα και αποτυπώνουν το βλέμμα του κάθε καλλιτέχνη στην πόλη.
«Στόχος είναι το κοινό να συμμετάσχει ενεργά στην ερμηνεία και επανερμηνεία των έργων, να αναγνώσει τα διαφορετικά γραπτά-κείμενα των καλλιτεχνών μαζί αλλά και χωριστά, να συνυφάνει τη δική του αλληλουχία και να παίξει με τα κείμενα και τις απροσδόκητες συνδέσεις που προκύπτουν όταν αυτά εκτίθενται ή παρουσιάζονται μαζί», λέει στην «Εφ.Συν.» η Στεφανία Ορφανίδου. Οπως γράφει στο επιμελητικό της κείμενο: «Στον πυρήνα της πρότασης ΣΤΗΜΟΝΙ βρίσκεται η δυνατότητα γραφής, ή επανεγγραφής της κείμενης ύλης της πόλης της Αθήνας, μέσα από την ανασκαφή στο αφανές υπέδαφος, στα άγραφα σημεία της ιστορίας και του πολιτισμού, στη ρίζα του τεκτονικού στοιχείου της αρχιτεκτονικής, που κρύβει μέσα του την ίδια την τέχνη, την παραγωγή ενός έργου, που αφήνει “κάτι να εμφανισθεί”».
Σχεδόν όλα τα έργα είναι καινούργια είτε προσαρμοσμένα ειδικά για την έκθεση, έχουν δημιουργηθεί με διαφορετικά μέσα και τα περισσότερα παρουσιάζονται με τη μορφή εγκατάστασης.
«Ολα τα έργα, επιλεγμένα λόγω των διαφορετικών πρακτικών τους, γράφουν με ετερογενές βλέμμα και μέσο το κείμενο της εμπειρίας τους στην Αθήνα. Υφασμένα με το προσωπικό στημόνι του κάθε καλλιτέχνη, συντάσσουν αφηγήσεις ευμετάβλητες και ανασυντάξιμες, διαμορφώνουν ένα σύγχρονο γραπτό των Αθηνών, χαρτογραφούν και συγκολλούν την ύλη των εμπειριών στον χώρο και παραχωρούνται στο βλέμμα... Συνθέτουν, εν τέλει, μια ψυχογεωγραφία πολλαπλών αναγνώσεων, προσομοιάζοντας, ίσως, σε μια σύγχρονη αθηναϊκή εκδοχή, τη “Γυμνή Πόλη” του Guy Debord και τις πεποιθήσεις των Καταστασιακών για το Παρίσι τις δεκαετίες 1950-60, βασισμένες στον αυθορμητισμό, τη δημιουργικότητα, το παιχνίδι και την ελευθερία».
Η Μυρτώ Ξανθοπούλου χρησιμοποιεί ως συνθετικό στοιχείο τις λέξεις και με καθημερινά υλικά που βρίσκονται στο εργαστήριό της δημιουργεί εύθραυστες κατασκευές.
Ο Αντώνης Θεοδωρίδης αποτυπώνει φωτογραφικά το αττικό φως, που ύμνησαν ποιητές, ζωγράφοι, περιηγητές. «Εμμένει στην ιδιαίτερη τοπικότητα της Αθήνας και κάνει νύξεις για την ιστορία της, αναδεικνύει τις ατέλειές της, την ομορφιά της και καταγράφει με υπαινικτικό και καυστικό τρόπο χειρονομίες ανθρώπων, φανερώνοντας μαζί με την κτισμένη ύλη και τις αντιφάσεις της» σημειώνει η επιμελήτρια.
Ο Στέλιος Παπαγρηγορίου παραθέτει σχεδόν πανομοιότυπα ζωγραφικά έργα, με μικρές μετατοπίσεις, τα οποία «...στερεώνονται πάνω και ανάμεσα σε τούβλα, επιτρέποντας την καμπυλότητα του χαρτιού. Αποκτούν, έτσι, τρισδιάστατη υπόσταση, τονίζοντας τις ζωγραφικές καμπύλες, σαν να έχουν βγει μόλις από τα έγκατα της αρχαίας πόλης των Αθηνών».
Οι Collectif MASI - Μαντλέν Ανηψητάκη και Simon Riedler επικεντρώνονται στην περιοχή του Κουκακίου απ’ όπου συλλέγουν πεταμένα οικοδομικά υλικά -απομεινάρια από κουζίνες, πατώματα, έπιπλα, τοίχους- στα οποία δίνουν μια νέα ζωή.
Ο Γιάννης Στούρνας συλλέγει την ορυκτή ύλη που έχει πέσει στο έδαφος και το υπέδαφος των ποταμών και ρεμάτων της Αθήνας, τη φωτογραφίζει και την εκθέτει. «[...]μέσα από το έργο του διερευνά τα ίχνη και τις εγγραφές του εγκιβωτισμένου υγρού στοιχείου, εν είδει μιας υδάτινης χαρτογράφησης, μιας λησμονημένης αστικής γεωγραφίας».
Οπως εξηγεί στην «Εφ.Συν.» η κ. Ορφανίδου, δύο είναι τα σημεία εκκίνησης σχετικά με τη σύλληψη της έκθεσης «Στημόνι».
«Το πρώτο ξεκινάει τον Ιανουάριο του 2020, όταν μαζί με τον εικαστικό και κινηματογραφιστή Georges Salameh σκεφτήκαμε την ιδέα των συναντήσεων Chora Atelier, ένα εγχείρημα παρουσίασης έργων σε εξέλιξη, που προέκυψε από μια προσωπική ανάγκη να μοιραστούμε με άλλα άτομα τις δουλειές μας, τις σκέψεις μας, τις ανησυχίες μας, να έρθουμε σε επαφή ταυτόχρονα με περισσότερο κόσμο και να ακούσουμε τη γνώμη και τις ιδέες φίλων και γνωστών. Αυτές οι συναντήσεις, με περιοδικότητα περίπου ανά μήνα, ήταν η εκκίνηση ενός διαλόγου, η αλληλεπίδραση και σύζευξη διαφορετικών πεδίων που σχετίζονται με τη φωτογραφία, τα εικαστικά, τον ήχο, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, την ιστορία και άλλα. Το άνοιγμα σε ένα πεδίο πέραν της αρχιτεκτονικής και της φωτογραφίας που είναι οι δύο κύριες ιδιότητές μου και η ενασχόληση και αναζήτησή μου σε σχέση με την ίδια την πόλη της Αθήνας, και τη ζωντανή μνήμη της, με οδήγησαν σταδιακά στην έκθεση ΣΤΗΜΟΝΙ. Σε αυτήν τα τέσσερα έργα-δρώμενα είναι αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης και αυτού που αποκαλώ νέο γραπτό ή υφαντό που πλέκεται στο παρόν».
Τα έργα-δρώμενα είναι: «Η φάλαινα και η πόλη», παρουσίαση μακέτας φωτογραφικού βιβλίου από τον Γιώργο Καραηλία (παρουσιάστηκε την Κυριακή στο Συγγρουόμενο).
«Εγκαίνια στον Αλλον», performance από τον Φίλιππο Βασιλείου (2/12 στις 18.00, στην πλατεία Φαλήρου & Μπότσαρη).
«Αθήνα σ’ ακούω», ανάγνωση ποιήματος από τον Αλέξανδρο Μιστριώτη (8/12 στις 20.00, στην γκαλερί Misc.Athens).
«Σαΐτα», αυτοσχεδιαστικός μουσικός διάλογος από την Αννα Λινάρδου και τον Γιώργο Βαρουτά (9/12 στις 18.30, στο Underflow Record Store & Art Gallery). Η έκθεση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και της MeMSéA. Υποστηρίζεται από το Underflow Record Store & Art Gallery, Συγγρουόμενο / Syggrouomeno και τη Chora Atelier.
—
♦ Πληροφορίες: MISC Athens, οδός Τούσα Μπότσαρη 20, Κουκάκι Διάρκεια έως 10 Δεκεμβρίου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας